Jag vet inte riktigt vad som behöver förklaras.OfarligTesla skrev:Nu får du förklara dig, du hävdar först att SuC kan byggas ut snabbare än det gör idag om de öppnar upp. Men det kan inte andra nätverk som har kö? Eftersom de nu inte bygger ut så snabbt som du säger att det skulle gå.josve skrev:För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.
Jag skulle tro vi har ungefär 0 överkapacitet i SuC nätet när Model Y kommer, det kommer bli fullt ibland med bara Teslor. Även om det bara är fullt en gång per år hade vi inte fått plats med andra bilar. Det enda positiva är om man tar så bra betalt att ingen skulle få för sig att ladda men man får bidrag.
Skulle det vara fler bilar som totalt laddar (betalar) kommer det finnas ekonomiskt utrymme för fler stationer/fler laddare etc.
Detta gäller SuC men självklart även andra laddoperatörer. Priset på laddningen bör också vara så pass högt att det är lönsamt att bygga laddstolpar.
För övrigt, När det är lång kö vid exempelvis en IONITY laddare tror jag att betalningsviljan plötsligt är riktigt hög att betala ett riktigt högt pris för att få ladda vid en SuC.
(Tänk er en Audi E-tron med tre griniga barn påväg hem från Åre eller liknande)
Man skulle kunna bygga systemet att vid beläggning under 50% så är det möjligt för andra att ladda på SuC.