Vilket också är en anglicism jag inte heller använder mig av...mati skrev:Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt.

Moderator: Redaktion
Vilket också är en anglicism jag inte heller använder mig av...mati skrev:Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt.
Nu är det ju fortfarande bara något som Elon har tweetad och inget är sagt, att det är alla som kan ladda på SuC.Zalman3 skrev:Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?
Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.
Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.
Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Zalman3 skrev:Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?
Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.
Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.
Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Intressant är ju om exempelvis VW måste betala 5.000kr per elbil för att kunna ladda hos Tesla.Aida skrev:Tesla Bjørns take on this!
Jag tror att 5000kr är för lite. De kommer behöva minst 10. Tror som sagt inte att Volvo eller VW kommer vilja betala detta ur sin vinstmarginal.Zalman3 skrev:Intressant är ju om exempelvis VW måste betala 5.000kr per elbil för att kunna ladda hos Tesla.Aida skrev:Tesla Bjørns take on this!
Edit:
Intressant är också om Tesla kräver att bilen har Plug to Charge.
Då kan jag tänka mig att Tesla kan ta 10kr per kWh.
Eftersom man vet att det alltid fungerar.
Ja, det kommer vara riktigt svårt att få detta till något positivt (för Tesla).Zalman3 skrev:Tesla kan ju få dåligt ryckte av att öppna upp SuC.
1. Det är för dyrt att ladda
2. Det är svårt att garantera kompatibilitet med ALLA elbilar på marknaden
3. Sladden är för kort. Man tar 2 platser viket skapar irritation
Lite typiskt Björn, ingen som helst vettig analys utan bara massa ”kännande”. Han tycker att Tesla ”får in massa pengar” om de kör på 10-15 EUR/mån för ett abonnemang utan bindningstid och kan bygga fler stolpar samtidigt som han säger att Tesla tar ca 1k EUR från bilförsäljningen till att bygga stolpar idag. Om vi antar att det han säger stämmer tar det en jäkla tid att tjäna in pengarna som Tesla idag får per bil som utnyttjar nätverket, så skall de bygga ut nätverket i samma takt per bil så skall de pengarna komma någonstans ifrån. Speciellt om man kan ha abonnemanget bara ”under sommaren” som Björn föreslår, då tar det längre tid än bilens livslängd innan man går break even med en såld Tesla. Det spelar ju ingen roll om det står tomt 90% av tiden, det är när det är fullt det blir problem och det är det man måste dimensionera efter.Aida skrev:Tesla Bjørns take on this!
Ja, precis det går ju inte ha en massa folk som bara abonnerar under sommaren. Då skulle ju abonnemanget behöva bli svindyrt.OfarligTesla skrev:Lite typiskt Björn, ingen som helst vettig analys utan bara massa ”kännande”. Han tycker att Tesla ”får in massa pengar” om de kör på 10-15 EUR/mån för ett abonnemang utan bindningstid och kan bygga fler stolpar samtidigt som han säger att Tesla tar ca 1k EUR från bilförsäljningen till att bygga stolpar idag. Om vi antar att det han säger stämmer tar det en jäkla tid att tjäna in pengarna som Tesla idag får per bil som utnyttjar nätverket, så skall de bygga ut nätverket i samma takt per bil så skall de pengarna komma någonstans ifrån. Speciellt om man kan ha abonnemanget bara ”under sommaren” som Björn föreslår, då tar det längre tid än bilens livslängd innan man går break even med en såld Tesla. Det spelar ju ingen roll om det står tomt 90% av tiden, det är när det är fullt det blir problem och det är det man måste dimensionera efter.Aida skrev:Tesla Bjørns take on this!
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.LarsL skrev:Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen?![]()
15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Då får inte Tesla EU stöd, och det tror jag är den största moroten av de alla.dhogborg skrev:Min personliga teori, Tesla kommer endast tillåta Plug 'n Charge, inga appar eller betalkort på stolparna.
Det går hand i handske med Teslas mål om att förbättra och förenkla, det blir förhoppningsvis störningssäkert också.
Dessutom det viktigaste, endast bilar med Plug 'n Charge kommer få tillgång till nätverket, det blir en långsam uppramp av bilar som kan ladda istället för en jätte-rush.
Plus att bilar som kan uppdateras och har långsiktigt stöd från sin tillverkare kan få tillgång efterhand, det blir en morot för konsumenter att välja tillverkare med bra eftermarknadssupport.
Tesla har ju byggt sitt nätverk helt själva så jo det finns de som klarar det. Att du och andra köpt fel bil kan är ju varken Teslas eller mitt fel. Och nej jag tror ingen annan fristående aktör kommer bygga bort trängseln om de ska lyckas måste de ligga på gränsen så att det ibland blir köer.heldiggrisen skrev:Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.
Du vet att detta är en fiktiv person. Men hen finns det kan jag garantera. Lyssna bara på entusiasterna här på forumet, de har en backup diesel eller kan tänka sig att hyra en diesel för längre resor. Hur tror du då att den ”ointresserade” personen reagerar?Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.
Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
Så jag ska betala nätverket igen via skattesedeln?heldiggrisen skrev:Då får inte Tesla EU stöd, och det tror jag är den största moroten av de alla.
Tesla har krav på sig från sina aktionärer, så Elons privata mål (och ofta skriver på twitter) ska genom en styrelse innan det blir av. Jag ser 0% chans att Tesla öppnar sitt SuC om det inte ligger ett (retroaktivt) EU-stöd i potten.
1. Jag har köpt helt rätt bil för mitt bruk. Faktisk så rätt att jag har råd med 15 kr kWh några usla gånger per år utan att söndra min TCO. Grunden till att Tesla klarar av det är att de har ett fantastisk holistisk sett att styra sina företag. På samma sett om oljebranschen kan driva sina mackar med förlust (tjänar absurda pengar innan i kedjan), så kan Tesla driva sina SuC med förlust.LarsL skrev:Tesla har ju byggt sitt nätverk helt själva så jo det finns de som klarar det. Att du och andra köpt fel bil kan är ju varken Teslas eller mitt fel. Och nej jag tror ingen annan fristående aktör kommer bygga bort trängseln om de ska lyckas måste de ligga på gränsen så att det ibland blir köer.heldiggrisen skrev:Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.
Du vet att detta är en fiktiv person. Men hen finns det kan jag garantera. Lyssna bara på entusiasterna här på forumet, de har en backup diesel eller kan tänka sig att hyra en diesel för längre resor. Hur tror du då att den ”ointresserade” personen reagerar?Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.
Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
heldiggrisen skrev:Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.LarsL skrev:Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen?![]()
15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.
Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
På vilket sätt skulle 15kr några gånger om året kunna finnansiera ett nätverk tror du? Du måste ju få in de där 20 000kr på något sätt. Snabbladdningen måste vara ihop kopplad med bilförsäljningen hittills är det bara Tesla som fattat detta och jag tvivlar på att de andra kommer att pynta in. Men de gör väl som vanligt och går till pappa staten och begär att vi ska betala via skattesedeln.heldiggrisen skrev:1. Jag har köpt helt rätt bil för mitt bruk. Faktisk så rätt att jag har råd med 15 kr kWh några usla gånger per år utan att söndra min TCO. Grunden till att Tesla klarar av det är att de har ett fantastisk holistisk sett att styra sina företag. På samma sett om oljebranschen kan driva sina mackar med förlust (tjänar absurda pengar innan i kedjan), så kan Tesla driva sina SuC med förlust.
Om du ska dela upp marknaden i två; försäljning av elbil och försäljning av laddning, så krävs det att båda drivs med vinst.
Jag vill dra det ett snäpp längre, det finns inte ekonomi i ett laddnätverk som är dimensionerat för peak.MWall skrev:heldiggrisen skrev:Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.LarsL skrev:Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen?![]()
15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.
Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
Jag tror vi börjar komma till pudelns kärna vad gäller problemet med elbilar. Det finns ingen ekonomi i laddnätverk.
Lösningen är såklart att de andra biltillverkarna går Teslas väg och bygger laddare för att folk ska köpa deras elbilar. Sen får man i bästa fall gå plus minus noll på laddningen när nätverket väl är uppbyggt.
Hur man gör? Jo, genom straffavgifter och förbud. Biltillverkarna kommer i ren desperation först att dumpa priserna men sen efter ett tag kommer de kanske på att folk blir mer villiga att köpa en elbil om den går att ladda på ett ekonomiskt sätt på långresan också. Det blir en service som de blir tvungna att erbjuda helt enkelt.
Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?MWall skrev:heldiggrisen skrev:Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.LarsL skrev:Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen?![]()
15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.
Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
Jag tror vi börjar komma till pudelns kärna vad gäller problemet med elbilar. Det finns ingen ekonomi i laddnätverk.
Lösningen är såklart att de andra biltillverkarna går Teslas väg och bygger laddare för att folk ska köpa deras elbilar. Sen får man i bästa fall gå plus minus noll på laddningen när nätverket väl är uppbyggt.
Hur man gör? Jo, genom straffavgifter och förbud. Biltillverkarna kommer i ren desperation först att dumpa priserna men sen efter ett tag kommer de kanske på att folk blir mer villiga att köpa en elbil om den går att ladda på ett ekonomiskt sätt på långresan också. Det blir en service som de blir tvungna att erbjuda helt enkelt.
Snackar inte om finansieringen, jag snackar om att få ner köerna. Med 15kr kWh så förändrar folk sitt beteende, antingen med att köra andra tider på dygnet, inte als, eller ladda kortare. Alla 3 kommer få ner köerna.LarsL skrev:På vilket sätt skulle 15kr några gånger om året kunna finnansiera ett nätverk tror du? Du måste ju få in de där 20 000kr på något sätt. Snabbladdningen måste vara ihop kopplad med bilförsäljningen hittills är det bara Tesla som fattat detta och jag tvivlar på att de andra kommer att pynta in. Men de gör väl som vanligt och går till pappa staten och begär att vi ska betala via skattesedeln.heldiggrisen skrev:1. Jag har köpt helt rätt bil för mitt bruk. Faktisk så rätt att jag har råd med 15 kr kWh några usla gånger per år utan att söndra min TCO. Grunden till att Tesla klarar av det är att de har ett fantastisk holistisk sett att styra sina företag. På samma sett om oljebranschen kan driva sina mackar med förlust (tjänar absurda pengar innan i kedjan), så kan Tesla driva sina SuC med förlust.
Om du ska dela upp marknaden i två; försäljning av elbil och försäljning av laddning, så krävs det att båda drivs med vinst.