Räckvidd på vintern

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hoben7
Teslaägare

Räckvidd på vintern

Inlägg av hoben7 »

Jag har inte hunnit få min 85D ännu, men den ska komma innan året är slut.
En av de första resorna blir till en tur or retur resa ca 19mil bort. Jag söker efter laddplatser på orten men kan inte hitta någon.
Det finns en CHAdeMO i Västerås som är på vägen. Måste jag inhandla en adapter eller finns det möjlighet att klara 38 mil?
Om man kör typ 90km/h är det möjligt?
85D / vit / Panorama
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Räckvidd på vintern

Inlägg av danni »

38 mil låter lite svettigt, särskilt vintertid. Det är såklart möjligt om du håller nere hastigheten rätt rejält. Men finns det ChaDeMo längs vägen, varför inte bara stanna 20 minuter där?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hoben7
Teslaägare

Inlägg av hoben7 »

Jag får nog köpa mig en CHAdeMO adapter. Så får jag testa hur det går att ladda med Fortums Charge & Drive, blir interesant. Men inte billigt om jag har förstått det rätt.
85D / vit / Panorama
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Inte billigt om man skulle vardagsladda där. Men om man bara behöver toppa upp batteriet då och då på vissa långresor lär kostnaden knappt vara märkbar. Kostnaden för adaptern är det väl lite värre med.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

hoben7 skrev:
En av de första resorna blir till en tur or retur resa ca 19mil bort. Jag söker efter laddplatser på orten men kan inte hitta någon.
Det finns en CHAdeMO i Västerås som är på vägen. Måste jag inhandla en adapter eller finns det möjlighet att klara 38 mil?
Ja om du kör lugnt så går det bra. Upp till 100-110kmh kan funka om du känner dig lite "on the wild side", högre hastighet än så blir svårt. Det finns en "Energysaver" knapp som du kan aktivera, det verkar ge några % extra, men sämre värme i bilen. Om du kan så stanna vid någon McD eller Max, dom har ofta en 220kontakt iaf, alltid något om du kanske är sugen på en burgare.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

hoben7 skrev:
Jag åker en sådan resa varje vecka fast då är det typiskt en 2-dagarsresa med laddmöjlighet vid destinationen och SuC på vägen så det är både hängsle och livrem. Nu är det till stor del 120-väg vilket, om man håller sig till 120, är möjligt att klara. Jag skulle dock inte vilja chansa på det om det inte var på sommaren. Nu när jag åker hem och det är lite kallare har jag märkt att bilen drar en bra bit mer än 200 Wh/km i början för att sedan gå ner mot 200. Då är det ändå så att jag satt på värmen kanske en kvart innan jag åker iväg. Vad är det för sträcka du skall åka?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

hoben7 skrev:
Min 70D går ca 32 mil i ca 90 km/Tim hittills på vintern, men då får man köra mjukt.
Rekommenderar starkt en Chademo adapter, använder min på nästan alla längre resor. Kör mycket utanför suc- land... Du måste också göra två kallstarter, så tror inte att du klarar det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hur länge ska du vara på destinationen?
Ska du vara där några timmar så klarar du dig om du hittar ett 3-fas uttag, och toppar upp lite. Då laddar du med din medföljande UMC.
Om det inte finns möjlighet så kör på chademo-laddaren i Västerås.
Rekommenderar att du köper denna adaptern ändå även om du klarar du hade klarat dig utan på just denna tur.
På sommaren hade du kunnat klara dig utan laddning, men innan du lärt dig bilen så kör du förmodligen inte optimalt och då är det bra med lite marginal.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Åk via Arboga.
18650

Inlägg av 18650 »

hoben7 skrev:
Skall du bara fram och tillbaka utan paus? Ett vägguttag ger ju en hel del om du åker dina mil för att utföra en arbetsdag.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Inlägg av iCar »

Jag körde igår från Köpenhamn till Stockholm, och temperaturen var nära eller till och med under noll. Jag låg i ca 120 Km/h, och då gick det som max att köra 300 km, dvs du klarar inte dina långa resa tror jag, utan någon påfyllning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om du ligger i 80-90 hela vägen så går det nog. Annars finns vanlig trefas på ikea i Västerås sin ger 5mil/h. Finns en stor galleria där också med mat o grejer.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ett vanligt 230V vägguttag (10A) ger ju ca 1mil/timme. Så anslut till ett sånt under dagen du är där så är det lugnt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

hoben7 skrev:
Jag får nog köpa mig en CHAdeMO adapter. Så får jag testa hur det går att ladda med Fortums Charge & Drive, blir interesant. Men inte billigt om jag har förstått det rätt.
Jag tycker faktiskt det är billigt att ladda, det handlar ju inte om mer än att ladda tillräckligt mycket, snåla inte med det... och undantagsvis. Jag har kört 1100 mil nu på 4 månader och använt Chademo för ca 500 Kr. Min Lexus slukade bensin för över 1000 spänn varje tank...Och på dem kom jag 80 mil i bästa fall.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Gustafsson skrev:
hoben7 skrev:
Jag tycker faktiskt det är billigt att ladda, det handlar ju inte om mer än att ladda tillräckligt mycket, snåla inte med det... och undantagsvis. Jag har kört 1100 mil nu på 4 månader och använt Chademo för ca 500 Kr. Min Lexus slukade bensin för över 1000 spänn varje tank...Och på dem kom jag 80 mil i bästa fall.
/70D
Jag har kört 4500 mil, och jag har lagt kanske 50 kr på laddning. Resten är hemma och på Superchargers, lite hos kunder samt ett par Gratis-chademo. :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Gustafsson skrev:
hoben7 skrev:
/70D
+1
Användarvisningsbild
hoben7
Teslaägare

Inlägg av hoben7 »

Jag har beställt en CHADeMO adapter som jag får vid levereans.
Så får jag nog tanka lite el i Västerås på vägen hem. CLEVER eller Fortum har någon testat dem?
Hoppas även att hitta ett eluttag i Smedjebacken dit jag ska. Men jag ska på en begravning så man vill ju inte springa runte med en kabel överallt. :(

Tack för all input.
85D / vit / Panorama
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har provat Clever och tyckte det fungerade bra. Ett tips är att skaffa deras "pay as you go"-kort via hemsidan så slipper du ligga ute med flera hundra för ett laddkort du kommer använda rätt sällan. De har dock fortfarande inte fakturerat mig för när jag tankade hos dem i början av oktober :o
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Jag har satt upp en 3fas utanför mitt jobb i Västerås och där är du välkommen att ladda om du behöver. Ligger ca 1 min från E18

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

hoben7 skrev:
Jag har beställt en CHADeMO adapter som jag får vid levereans.
Så får jag nog tanka lite el i Västerås på vägen hem. CLEVER eller Fortum har någon testat dem?
Hoppas även att hitta ett eluttag i Smedjebacken dit jag ska. Men jag ska på en begravning så man vill ju inte springa runte med en kabel överallt. :(

Tack för all input.
Status på laddare finns i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1303
Just de i Västerås har dock ingen rapporterat om sedan april, så besöker du någon av dem får du gärna rapportera i den tråden :)
Skriv svar