Årsavgift på EVs
Moderator: Redaktion
Årsavgift på EVs
Snubblade över följande artickel på Inside evs: http://insideevs.com/u-s-states-charge- ... x-revenue/
Vissa stater i USA lägger över $100 i årlig skatt på elbilar för förlusten av bränsleskatt. Georgia tar ut $300!! per år. Skatten är 18 cent per gallon som jag förstod det så man måste köra ganska långt för att nå ens $100. Låter som ett försök att stoppa elbilen helt iaf i Georgia.
Vad tror ni, kommer vi få motsvarande lösning i Sverige eller kommen man gradvis öka beskattningen på ful-el?
Vissa stater i USA lägger över $100 i årlig skatt på elbilar för förlusten av bränsleskatt. Georgia tar ut $300!! per år. Skatten är 18 cent per gallon som jag förstod det så man måste köra ganska långt för att nå ens $100. Låter som ett försök att stoppa elbilen helt iaf i Georgia.
Vad tror ni, kommer vi få motsvarande lösning i Sverige eller kommen man gradvis öka beskattningen på ful-el?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Årsavgift på EVs
Minskade intäkter från bränsleskatt kommer såklart tas igen på något sätt men jag tror inte att det kommer som en särskild avgift på just elbilar utan det blir nog snarare formulerat som en avgift/skatt för bilar i allmänhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Årsavgift på EVs
Fördelen med det är att fossilbilar då beskattas dubbelt för utsläppen när det införs och blir en extra putt i rätt riktning.bylund skrev:Minskade intäkter från bränsleskatt kommer såklart tas igen på något sätt men jag tror inte att det kommer som en särskild avgift på just elbilar utan det blir nog snarare formulerat som en avgift/skatt för bilar i allmänhet.
Är dock för ökad skatt på el från fossilt också då det skall vara svårt att saluföra denna typ av produktion. Så om t.ex. Vattenfall importerar tysk kolel så skall denna beskattas grovt så att man letar alternativa källor. Lägg det på konsumenterna så skall vi se att ett skifte går fort.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Årsavgift på EVs
Tycker vi betalar tillräckligt med skatt här i landet och att bilismen står för en opropotonellt stor del. Ok, att bilen vill beskatt bort dåliga saker som CO2, NOx, rökning, alkohol och arbete (?)
Men när skadeverkningarna försvinner så måste ju straffskatten också minskas annars är det ju bara en stor bluff. Att rednecks tycker att allt nytt är dåligt förstår jag men vi i det civilicerade Sverige borde kunna bättre.
Tyvärr tror jag att vi i slutändan kommer hamna i en kilometerskatt kombinerat med en drös "trängselskatter". Det är ju alltid lättare när någon annan betalar, i detta fall de hemska bilisterna.
Tror vi har skrivit det förut här men värt att ta upp igen. En skatt på produktion eller import av smutsig eller dålig el vore ett bra spår. Och beskattningen ska göras vid källan inte hos konsumenten, då blir det riktigt lönsamt med miljövänligoroduktion.

Tyvärr tror jag att vi i slutändan kommer hamna i en kilometerskatt kombinerat med en drös "trängselskatter". Det är ju alltid lättare när någon annan betalar, i detta fall de hemska bilisterna.
Tror vi har skrivit det förut här men värt att ta upp igen. En skatt på produktion eller import av smutsig eller dålig el vore ett bra spår. Och beskattningen ska göras vid källan inte hos konsumenten, då blir det riktigt lönsamt med miljövänligoroduktion.
Re: Årsavgift på EVs
Man kan ju minska skatten genom att man övergår mer till betalvägar än skattefinansierade dito. Jag vet att det ogillas av vanebilister som vill kunna köra överallt gratis, men att de som använder en väg är de samma som betalar för den ser jag som rätt rimligt i många fall. Särskilt om det är ett sätt att bekosta nya vägar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Årsavgift på EVs
Men det är ju ändå så att bilismen måste ju betala för vägarna. Så jag tycker det är självklart att det kommer att komma nån slags kilometerskatt när man inte längre kan beskatta bränslet. En viss del kan man ta upp via skattsedeln eftersom många som inte själva äger en bil ändå nyttjar vägsystemet, men en viss del måste ändå tas direkt av de som själva kör på vägarna.LarsL skrev:Tycker vi betalar tillräckligt med skatt här i landet och att bilismen står för en opropotonellt stor del. Ok, att bilen vill beskatt bort dåliga saker som CO2, NOx, rökning, alkohol och arbete (?)Men när skadeverkningarna försvinner så måste ju straffskatten också minskas annars är det ju bara en stor bluff. Att rednecks tycker att allt nytt är dåligt förstår jag men vi i det civilicerade Sverige borde kunna bättre.
Tyvärr tror jag att vi i slutändan kommer hamna i en kilometerskatt kombinerat med en drös "trängselskatter". Det är ju alltid lättare när någon annan betalar, i detta fall de hemska bilisterna.
Tror vi har skrivit det förut här men värt att ta upp igen. En skatt på produktion eller import av smutsig eller dålig el vore ett bra spår. Och beskattningen ska göras vid källan inte hos konsumenten, då blir det riktigt lönsamt med miljövänligoroduktion.
Re: Årsavgift på EVs
Jag är inte helt emot att beskatta dem som nyttjar en väg men det måste ske på ett icke störande sätt isf. Man får inte införa nån form av flaskhals där man skall sakta in och åka förbi nån bom etc utan det måste ske i vägfart och automatiskt.bylund skrev:Man kan ju minska skatten genom att man övergår mer till betalvägar än skattefinansierade dito. Jag vet att det ogillas av vanebilister som vill kunna köra överallt gratis, men att de som använder en väg är de samma som betalar för den ser jag som rätt rimligt i många fall. Särskilt om det är ett sätt att bekosta nya vägar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Årsavgift på EVs
Så görs det ju idag, t ex med nya E4-bron i Sundsvall som kostar 9 kr att passera med personbil. Och trängselskatterna i Stockholm och Göteborg.chpaulin skrev:Jag är inte helt emot att beskatta dem som nyttjar en väg men det måste ske på ett icke störande sätt isf. Man får inte införa nån form av flaskhals där man skall sakta in och åka förbi nån bom etc utan det måste ske i vägfart och automatiskt.bylund skrev:Man kan ju minska skatten genom att man övergår mer till betalvägar än skattefinansierade dito. Jag vet att det ogillas av vanebilister som vill kunna köra överallt gratis, men att de som använder en väg är de samma som betalar för den ser jag som rätt rimligt i många fall. Särskilt om det är ett sätt att bekosta nya vägar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Årsavgift på EVs
Jag är helt med på att jag ska betala vägen jag åker på. Den första biten jag åker betalar jag helt själv de kommande km tillsammans med de andra på vägen. Självklart vill jag gärna betala resten av vägen till jobbet också.... Men det ska inte sugas ut mer än så ur bilismen, den rena miljövänliga bilismen. Bilismen betalar idag mångdubbelt av vad vägarna kostar!
Re: Årsavgift på EVs
Inget av trängselskatten i Göteborg går till bilvägsbyggande...bylund skrev:Så görs det ju idag, t ex med nya E4-bron i Sundsvall som kostar 9 kr att passera med personbil. Och trängselskatterna i Stockholm och Göteborg.
Re: Årsavgift på EVs
Här i Norge åker man förbi bomstationerna i motorvägsfart utan att sakta ner. Det är inga flaskhalsar och dessa bomstationer används för att finansiera vägutbyggnaden.chpaulin skrev:Jag är inte helt emot att beskatta dem som nyttjar en väg men det måste ske på ett icke störande sätt isf. Man får inte införa nån form av flaskhals där man skall sakta in och åka förbi nån bom etc utan det måste ske i vägfart och automatiskt.
Jag gillar bomstationer bättre en kilometerskatt - kilometerskatt ger incitament att trixa med mätaren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Årsavgift på EVs
Det var tekniken för betalstationspassage som avsågs, d v s att man inte behöver sakta in och vänta på en bom som öppnas.LarsL skrev:Inget av trängselskatten i Göteborg går till bilvägsbyggande...bylund skrev:Så görs det ju idag, t ex med nya E4-bron i Sundsvall som kostar 9 kr att passera med personbil. Och trängselskatterna i Stockholm och Göteborg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Årsavgift på EVs
Ja, jag tror absolut att vi kommer få se fler sådana kamerasystem, men de bör ju då benämnas vägavgifter vilket de är.
Fördelen med ett bomsystem är ju att även utländska bilar får betala, även om de måste tå i kö och betala kontant i värsta fall.
Fördelen med ett bomsystem är ju att även utländska bilar får betala, även om de måste tå i kö och betala kontant i värsta fall.
Re: Årsavgift på EVs
Infrastrukturavgiften för broarna i Sundsvall och Motala benämns korrekt avgift, då avgiften går till finansieringen av broarna.LarsL skrev:Ja, jag tror absolut att vi kommer få se fler sådana kamerasystem, men de bör ju då benämnas vägavgifter vilket de är.
Fördelen med ett bomsystem är ju att även utländska bilar får betala, även om de måste tå i kö och betala kontant i värsta fall.
Trängselskatten benämns korrekt skatt, då den inte går direkt till en motprestation som du betalar för.
I teorin ska ju utländska fordon betala både skatten och avgiften, men jag har läst att det är si och så med indrivningen. Fast jag kan inte se att det skulle vara värt att stanna alla vid bommar för att få in de utländska avgifterna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Årsavgift på EVs
Tycker Österrike har ett bra system
Utlandsfordon får betala för ett märke och tid de planerar att använda motorvägar
Uppe på det tillkommer särskillda avgifter för tunnel byggen lite varstans
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Utlandsfordon får betala för ett märke och tid de planerar att använda motorvägar
Uppe på det tillkommer särskillda avgifter för tunnel byggen lite varstans
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Årsavgift på EVs
Nej, de som har rätt transmittera eller som har registrerat sig på annat sätt behöver ju inte stanna, bara de utan sånt. Kanske går att lösa lika enkelt vid våra gränser är man registrerar skyltarna på väg in och sedan får de betala på vägen ut. Vi har ju redan infört gränskontroller igen...