Årsavgift på EVs

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Årsavgift på EVs

Inlägg av chpaulin »

Snubblade över följande artickel på Inside evs: http://insideevs.com/u-s-states-charge- ... x-revenue/

Vissa stater i USA lägger över $100 i årlig skatt på elbilar för förlusten av bränsleskatt. Georgia tar ut $300!! per år. Skatten är 18 cent per gallon som jag förstod det så man måste köra ganska långt för att nå ens $100. Låter som ett försök att stoppa elbilen helt iaf i Georgia.

Vad tror ni, kommer vi få motsvarande lösning i Sverige eller kommen man gradvis öka beskattningen på ful-el?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Årsavgift på EVs

Inlägg av bylund »

Minskade intäkter från bränsleskatt kommer såklart tas igen på något sätt men jag tror inte att det kommer som en särskild avgift på just elbilar utan det blir nog snarare formulerat som en avgift/skatt för bilar i allmänhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Minskade intäkter från bränsleskatt kommer såklart tas igen på något sätt men jag tror inte att det kommer som en särskild avgift på just elbilar utan det blir nog snarare formulerat som en avgift/skatt för bilar i allmänhet.
Fördelen med det är att fossilbilar då beskattas dubbelt för utsläppen när det införs och blir en extra putt i rätt riktning.

Är dock för ökad skatt på el från fossilt också då det skall vara svårt att saluföra denna typ av produktion. Så om t.ex. Vattenfall importerar tysk kolel så skall denna beskattas grovt så att man letar alternativa källor. Lägg det på konsumenterna så skall vi se att ett skifte går fort.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker vi betalar tillräckligt med skatt här i landet och att bilismen står för en opropotonellt stor del. Ok, att bilen vill beskatt bort dåliga saker som CO2, NOx, rökning, alkohol och arbete (?) ;) Men när skadeverkningarna försvinner så måste ju straffskatten också minskas annars är det ju bara en stor bluff. Att rednecks tycker att allt nytt är dåligt förstår jag men vi i det civilicerade Sverige borde kunna bättre.

Tyvärr tror jag att vi i slutändan kommer hamna i en kilometerskatt kombinerat med en drös "trängselskatter". Det är ju alltid lättare när någon annan betalar, i detta fall de hemska bilisterna.

Tror vi har skrivit det förut här men värt att ta upp igen. En skatt på produktion eller import av smutsig eller dålig el vore ett bra spår. Och beskattningen ska göras vid källan inte hos konsumenten, då blir det riktigt lönsamt med miljövänligoroduktion.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man kan ju minska skatten genom att man övergår mer till betalvägar än skattefinansierade dito. Jag vet att det ogillas av vanebilister som vill kunna köra överallt gratis, men att de som använder en väg är de samma som betalar för den ser jag som rätt rimligt i många fall. Särskilt om det är ett sätt att bekosta nya vägar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Tycker vi betalar tillräckligt med skatt här i landet och att bilismen står för en opropotonellt stor del. Ok, att bilen vill beskatt bort dåliga saker som CO2, NOx, rökning, alkohol och arbete (?) ;) Men när skadeverkningarna försvinner så måste ju straffskatten också minskas annars är det ju bara en stor bluff. Att rednecks tycker att allt nytt är dåligt förstår jag men vi i det civilicerade Sverige borde kunna bättre.

Tyvärr tror jag att vi i slutändan kommer hamna i en kilometerskatt kombinerat med en drös "trängselskatter". Det är ju alltid lättare när någon annan betalar, i detta fall de hemska bilisterna.

Tror vi har skrivit det förut här men värt att ta upp igen. En skatt på produktion eller import av smutsig eller dålig el vore ett bra spår. Och beskattningen ska göras vid källan inte hos konsumenten, då blir det riktigt lönsamt med miljövänligoroduktion.
Men det är ju ändå så att bilismen måste ju betala för vägarna. Så jag tycker det är självklart att det kommer att komma nån slags kilometerskatt när man inte längre kan beskatta bränslet. En viss del kan man ta upp via skattsedeln eftersom många som inte själva äger en bil ändå nyttjar vägsystemet, men en viss del måste ändå tas direkt av de som själva kör på vägarna.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Man kan ju minska skatten genom att man övergår mer till betalvägar än skattefinansierade dito. Jag vet att det ogillas av vanebilister som vill kunna köra överallt gratis, men att de som använder en väg är de samma som betalar för den ser jag som rätt rimligt i många fall. Särskilt om det är ett sätt att bekosta nya vägar.
Jag är inte helt emot att beskatta dem som nyttjar en väg men det måste ske på ett icke störande sätt isf. Man får inte införa nån form av flaskhals där man skall sakta in och åka förbi nån bom etc utan det måste ske i vägfart och automatiskt.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

chpaulin skrev:
bylund skrev:
Jag är inte helt emot att beskatta dem som nyttjar en väg men det måste ske på ett icke störande sätt isf. Man får inte införa nån form av flaskhals där man skall sakta in och åka förbi nån bom etc utan det måste ske i vägfart och automatiskt.
Så görs det ju idag, t ex med nya E4-bron i Sundsvall som kostar 9 kr att passera med personbil. Och trängselskatterna i Stockholm och Göteborg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag är helt med på att jag ska betala vägen jag åker på. Den första biten jag åker betalar jag helt själv de kommande km tillsammans med de andra på vägen. Självklart vill jag gärna betala resten av vägen till jobbet också.... Men det ska inte sugas ut mer än så ur bilismen, den rena miljövänliga bilismen. Bilismen betalar idag mångdubbelt av vad vägarna kostar!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Så görs det ju idag, t ex med nya E4-bron i Sundsvall som kostar 9 kr att passera med personbil. Och trängselskatterna i Stockholm och Göteborg.
Inget av trängselskatten i Göteborg går till bilvägsbyggande...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

chpaulin skrev:
Här i Norge åker man förbi bomstationerna i motorvägsfart utan att sakta ner. Det är inga flaskhalsar och dessa bomstationer används för att finansiera vägutbyggnaden.

Jag gillar bomstationer bättre en kilometerskatt - kilometerskatt ger incitament att trixa med mätaren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Inget av trängselskatten i Göteborg går till bilvägsbyggande...
Det var tekniken för betalstationspassage som avsågs, d v s att man inte behöver sakta in och vänta på en bom som öppnas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, jag tror absolut att vi kommer få se fler sådana kamerasystem, men de bör ju då benämnas vägavgifter vilket de är.
Fördelen med ett bomsystem är ju att även utländska bilar får betala, även om de måste tå i kö och betala kontant i värsta fall.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Ja, jag tror absolut att vi kommer få se fler sådana kamerasystem, men de bör ju då benämnas vägavgifter vilket de är.
Fördelen med ett bomsystem är ju att även utländska bilar får betala, även om de måste tå i kö och betala kontant i värsta fall.
Infrastrukturavgiften för broarna i Sundsvall och Motala benämns korrekt avgift, då avgiften går till finansieringen av broarna.
Trängselskatten benämns korrekt skatt, då den inte går direkt till en motprestation som du betalar för.

I teorin ska ju utländska fordon betala både skatten och avgiften, men jag har läst att det är si och så med indrivningen. Fast jag kan inte se att det skulle vara värt att stanna alla vid bommar för att få in de utländska avgifterna.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tycker Österrike har ett bra system
Utlandsfordon får betala för ett märke och tid de planerar att använda motorvägar
Uppe på det tillkommer särskillda avgifter för tunnel byggen lite varstans

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, de som har rätt transmittera eller som har registrerat sig på annat sätt behöver ju inte stanna, bara de utan sånt. Kanske går att lösa lika enkelt vid våra gränser är man registrerar skyltarna på väg in och sedan får de betala på vägen ut. Vi har ju redan infört gränskontroller igen...
Skriv svar