Javisst. Det tvivlar jag inte på. Jag är dock lite tveksam till bagageutrymmet till exempel. Det är extremt svårt att avgöra hur stort eller litet det egentligen är. Jag måste först se hur mycket plats det är för hundarna där bak. En hund går säkert in, för det funkar till och med i Golfen. Men två stycken hundar är tveksamt. Och då vill det till att det går att placera den större vovven i baksätet till exempel. Men de är ju vana vid att sitta där bak. Jag vet inte om det funkar. Sånt måste man prova själv. Inget Youtube klipp i världen kan besvara en sådan fråga.Zalman3 skrev:Mati, du har nog gjort ett bra val. AMS säger ju att kvalitetskänslan är bättre i Ioniq 5 än ID4/Enyaq.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nja, inte riktigt. Den kalkylen gäller ju bara när man tänker ersätta den befintliga bilen med en likvärdig bil i ungefär samma prisklass. Ioniq 5 kostar mindre än hälften jämfört med vad min e-tron har kostat. Restvärdet, och kanske till och med marknadsvärdet på etron överstiger med råge nypriset för Ioniq 5. Förmånsvärdet för e-tron är nästan dubbelt så högt, även nu efter 1/7. Försäkringen är mycket dyrare också. Hyundaien är en billigare bil på alla sätt.themax skrev:Nästan undantagslöst gäller ju att den billigaste bil du har är den du behåller.
Enligt Teslakalkylen skulle jag faktiskt tjäna några tusenlappar i månaden på att ta en Ioniq fast jag måste betala för att bli av med etron. Men nånstans finns ju en gräns såklart.
Men som sagt. Jag skulle i så fall troligen sälja Audin i alla fall och antingen köpa en ännu billigare bil, eller, eftersom jag inte vill ha en fossilbil, vara helt utan bil ett tag.
-
- elbilist
Tror det är fake news tyvärr. Finns inte att bygga på hemsidan iaf.HelectriC skrev:Coolt, det går att beställa AWD med lilla batteriet även i Sverige. Blir spännande att se om den modellen även kommer till Norge.Zalman3 skrev:60 förregistrerade Ioniq 5.
Jo, jag skrev ”nästan” … Det finns ju en gräns för allt, och för mig går gränsen vid schysst dragvikt och då är Ioniq 5 definitivt ett alternativ i bilbytet. Nuvarande Model 3 var dyrare än tre tidigare Audi tillsammans i inköp. Och den gick då inte ens att få med drag så jag får vackert låna min brors fossilpassat när det ska dras nåt.mati skrev:Nja, inte riktigt. Den kalkylen gäller ju bara när man tänker ersätta den befintliga bilen med en likvärdig bil i ungefär samma prisklass. Ioniq 5 kostar mindre än hälften jämfört med vad min e-tron har kostat. Restvärdet, och kanske till och med marknadsvärdet på etron överstiger med råge nypriset för Ioniq 5. Förmånsvärdet för e-tron är nästan dubbelt så högt, även nu efter 1/7. Försäkringen är mycket dyrare också. Hyundaien är en billigare bil på alla sätt.themax skrev:Nästan undantagslöst gäller ju att den billigaste bil du har är den du behåller.
Enligt Teslakalkylen skulle jag faktiskt tjäna några tusenlappar i månaden på att ta en Ioniq fast jag måste betala för att bli av med etron. Men nånstans finns ju en gräns såklart.
Men som sagt. Jag skulle i så fall troligen sälja Audin i alla fall och antingen köpa en ännu billigare bil, eller, eftersom jag inte vill ha en fossilbil, vara helt utan bil ett tag.
Men med vårt resemönster (nu 11000 mil sedan mars 2019) skulle det vara svårt att lämna Superchargernätverket. Men allt har ett pris. Frågan är om åtskilliga hundratusen är det priset? Med ditt körmönster är det säkert det.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Undrar också om priserna på Ioniq är lika fasta som Tesla's eller om det finns prutmån?
Undrar också om priserna på Ioniq är lika fasta som Tesla's eller om det finns prutmån?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
-
- elbilist
Nordea erbjuder grönt bil lån till 3,25%.flipmac skrev:Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Hyundai har redan en kampanj med 40kkr i rabatt, tveksamt om du kan pruta mer, men värt ett försök.
Ja, så är det nog. Rent mentalt har det fortfarande inte riktigt sjunkit in i mitt huvud att jag plötsligt inte längre har samma körvanor som jag haft ända sen jag tog körkortet för 30 år sedan. Jag har alltid kört minst 3000 mil/år, emellanåt betydligt mer, har alltid haft långt att pendla till jobbet, åkt till Tyskland några gånger per år osv. Allt detta har förändrats. Jag har faktiskt kört färre mil senaste året än min 90-åriga granne har kört med sin gamla Volvo. Det kanske säger en del.themax skrev:Frågan är om åtskilliga hundratusen är det priset? Med ditt körmönster är det säkert det.

Det är svårt att sia om huruvida detta är permanent, eller om och när det kommer förändras igen. Just nu är det i alla fall extremt onödigt att lägga en massa pengar på en bil som man inte använder i den utsträckning som det var tänkt från början.
Samtidigt så skall du inte vara allt för ledsen för det. Det är ju alltid billigare, och även bättre för miljön (även med elbilar), ju mindre man kör.mati skrev:Ja, så är det nog. Rent mentalt har det fortfarande inte riktigt sjunkit in i mitt huvud att jag plötsligt inte längre har samma körvanor som jag haft ända sen jag tog körkortet för 30 år sedan. Jag har alltid kört minst 3000 mil/år, emellanåt betydligt mer, har alltid haft långt att pendla till jobbet, åkt till Tyskland några gånger per år osv. Allt detta har förändrats. Jag har faktiskt kört färre mil senaste året än min 90-åriga granne har kört med sin gamla Volvo. Det kanske säger en del.themax skrev:Frågan är om åtskilliga hundratusen är det priset? Med ditt körmönster är det säkert det.![]()
Det är svårt att sia om huruvida detta är permanent, eller om och när det kommer förändras igen. Just nu är det i alla fall extremt onödigt att lägga en massa pengar på en bil som man inte använder i den utsträckning som det var tänkt från början.
Samma sak med att det oftast är bättre att inte köpa nya bilar (om man redan har elbil) för både plånboken och miljön. Däremot så förstår jag att du har rätt högt förmånsvärde på din e-tron, och att det ställer till det (förutom problemet med den kraftiga värdeminskningen på e-tron som du tyvärr råkat ut för).
Skillnaden i förmånsvärden var just en av orsakerna (förutom laddnätsfrågan med SuC vs Ionity) som gjorde att jag valde bort Taycan, och fortsatte med Model 3. Förutom att extrautrustningen drog iväg enormt i pris hos Porsche (Tesla har faktiskt grymt mycket utrustning inkluderat i basbilarna och de enklaste modellerna), så har jag idag ett förmånsvärde för vår nya M3 AWD LR på endast 4 320 kr/månad istället för runt 10 000 och upp för Taycan.
Det gör en rätt stor skillnad för min egna fordonsekonomi och fordonsbudget. Jag förstår absolut att du vill se över och förändra detta.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är ju fördelen med Ioniq 5. Man får en hel drös med utrustning på köpet, som alltså inte påverkar förmånsvärdet i samma utsträckning. Lite som hos Tesla då. Ioniq 5 First Edition har ju allt från HUD över 3D-kamera ända upp till rattvärme och ventilerade säten. Bortsett från att hos Audi inte ens fanns fingergrillen och rumpblåset som tillval så har jag lagt till extrautrustning för över 150k på e-tron. Och det inkluderar ganska basic grejer. Man är så illa tvungen, annars får man inte ens backkamera. Och det driver ju upp förmånsvärdet nåt så enormt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har preliminär ränta på 3,95 hos min ÅF, men den ska förhandlas. Danske bank har ränta från 2,30 för tillfället.heldiggrisen skrev:Nordea erbjuder grönt bil lån till 3,25%.flipmac skrev:Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Hyundai har redan en kampanj med 40kkr i rabatt, tveksamt om du kan pruta mer, men värt ett försök.
Samma sak med syskonen från Porsche. Inte mycket som ingår i basversionerna.mati skrev:Det är ju fördelen med Ioniq 5. Man får en hel drös med utrustning på köpet, som alltså inte påverkar förmånsvärdet i samma utsträckning. Lite som hos Tesla då. Ioniq 5 First Edition har ju allt från HUD över 3D-kamera ända upp till rattvärme och ventilerade säten. Bortsett från att hos Audi inte ens fanns fingergrillen och rumpblåset som tillval så har jag lagt till extrautrustning för över 150k på e-tron. Och det inkluderar ganska basic grejer. Man är så illa tvungen, annars får man inte ens backkamera. Och det driver ju upp förmånsvärdet nåt så enormt.
Härligt med ventilerade säten på Hyundaien! Det är en sak man verkligen saknar så här i sommarvärmen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tack för svar! Är 40k i rabatt efter eller inkluderat i priserna på hyundai.se?heldiggrisen skrev:Nordea erbjuder grönt bil lån till 3,25%.flipmac skrev:Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Jag sa till min säljare att jag ville ha under 2,50 i ränta. Fick direkt 2,49. Hade nog kunnat få lägre. Stå på er så får ni nog ner räntan.Eldsig skrev:Jag har preliminär ränta på 3,95 hos min ÅF, men den ska förhandlas. Danske bank har ränta från 2,30 för tillfället.heldiggrisen skrev:Nordea erbjuder grönt bil lån till 3,25%.flipmac skrev:Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Har faktiskt aldrig haft nåt så lyxigt som ventilerade säten. Inte rattvärme heller. Ingen aning om det är bra eller bara onödigt lull-lull. Och rumpvärme i baksätet hade jag bara en enda gång, på en Volvo V70 -10. Har aldrig någonsin använt det.martinot skrev:Härligt med ventilerade säten på Hyundaien! Det är en sak man verkligen saknar så här i sommarvärmen.
Så sett är Ioniq 5 verkligen extremt välutrustad för mina mått.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ventilerade säten var mer lyxigt än jag hade trott i förväg faktisktmati skrev:Har faktiskt aldrig haft nåt så lyxigt som ventilerade säten. Inte rattvärme heller. Ingen aning om det är bra eller bara onödigt lull-lull. Och rumpvärme i baksätet hade jag bara en enda gång, på en Volvo V70 -10. Har aldrig någonsin använt det.martinot skrev:Härligt med ventilerade säten på Hyundaien! Det är en sak man verkligen saknar så här i sommarvärmen.
Så sett är Ioniq 5 verkligen extremt välutrustad för mina mått.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
Rabatten inkluderat i priset på hemsidan, kolla skärmdump nedanflipmac skrev:Tack för svar! Är 40k i rabatt efter eller inkluderat i priserna på hyundai.se?heldiggrisen skrev:Nordea erbjuder grönt bil lån till 3,25%.flipmac skrev:Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Tack!heldiggrisen skrev:Rabatten inkluderat i priset på hemsidan, kolla skärmdump nedanflipmac skrev:Tack för svar! Är 40k i rabatt efter eller inkluderat i priserna på hyundai.se?heldiggrisen skrev:Nordea erbjuder grönt bil lån till 3,25%.flipmac skrev:Någon som förbeställt Ioniq 5 med avbetalning och vet ungefär vilken ränta som erbjuds? Tesla ligger ju som bekant på runt 2% med DNB och lokala ÅF för Skoda/VW/Audi där jag bor ligger runt 4%.
Ioniq 5 krossar ID4!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
En spännnade jämförelse. Sällan man ser en sådan graf där två likvärdiga bilar jämförs och den ena är bättre på precis allting. Mycket märkligt, nånting måste ju Ioniq5 vara sämre på. Det finns liksom inte på kartan att ID4 är sämre på allt. Eller är det verkligen så illa? Är VW:s enda ess i rockärmen att de kan bygga och leverera fler bilar? Kvantitet istället för kvalitet?Zalman3 skrev:Ioniq 5 krossar ID4!
Ja hittills är ju största skillnaden helt klart antalet levererade bilar, till fördel för ID4...mati skrev:En spännnade jämförelse. Sällan man ser en sådan graf där två likvärdiga bilar jämförs och den ena är bättre på precis allting. Mycket märkligt, nånting måste ju Ioniq5 vara sämre på. Det finns liksom inte på kartan att ID4 är sämre på allt. Eller är det verkligen så illa? Är VW:s enda ess i rockärmen att de kan bygga och leverera fler bilar? Kvantitet istället för kvalitet?Zalman3 skrev:Ioniq 5 krossar ID4!
Bilköp innefattas av en viss grad av subjektiva och ologiska val, så i den bemärkelsen kan ju åtminstone någon tycka att ID4 är bättre i vissa avseenden.mati skrev:En spännnade jämförelse. Sällan man ser en sådan graf där två likvärdiga bilar jämförs och den ena är bättre på precis allting. Mycket märkligt, nånting måste ju Ioniq5 vara sämre på. Det finns liksom inte på kartan att ID4 är sämre på allt. Eller är det verkligen så illa? Är VW:s enda ess i rockärmen att de kan bygga och leverera fler bilar? Kvantitet istället för kvalitet?Zalman3 skrev:Ioniq 5 krossar ID4!
För mig personligen ser jag inget just nu, förutom eventuellt:
Bättre takräckeslösning?
Billigare service?
OTA?
Färgval?
Dragkrokslösning(rent skönhetsmässigt)?
ID4 har väl rent objektivt ett större och rymligare bagage? Både i antal liter och dess form under insynsskyddet?
Helt riktigt!Skabb1 skrev:ID4 har väl rent objektivt ett större och rymligare bagage? Både i antal liter och dess form under insynsskyddet?
Trodde verkligen att VW tog i från tårna när de gjorde MEB plattformen.mati skrev:En spännnade jämförelse. Sällan man ser en sådan graf där två likvärdiga bilar jämförs och den ena är bättre på precis allting. Mycket märkligt, nånting måste ju Ioniq5 vara sämre på. Det finns liksom inte på kartan att ID4 är sämre på allt. Eller är det verkligen så illa? Är VW:s enda ess i rockärmen att de kan bygga och leverera fler bilar? Kvantitet istället för kvalitet?Zalman3 skrev:Ioniq 5 krossar ID4!
Tyvärr visade det sig snabbt att man inte är konkurrenskraftig.
Och att man har lyckats sälja den undermåliga MEB plattformen till Ford övergår mitt förstånd.
Men VW gruppen har nya planer.
https://topelectricsuv.com/news/audi/la ... crossover/
Artemis-developed Audi Landjet will have range of 373+ miles.
Audi Landjet is neither an ‘A’ nor ‘Q’ model.
Audi Landjet to be “a radical new concept”, says the Audi design chief.
The Audi Landjet will be an innovative model utilizing the Audi-Porsche co-developed Premium Platform Electric (PPE). In its Annual Report for 2020, Audi revealed that the PPE platform can deliver a range of up to 600 km or 373 miles per Europe’s WLTP.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension