taliz skrev:mati skrev:taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)
Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda
Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).
Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?
Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.
Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.