Model Y levereras i September 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

KarlP

Re: Model Y levereras i September 2021

Inlägg av KarlP »

Addex86 skrev:
Någon som vet om det är rattvärme på Model Y som beräknas komma i september?
Jag tittade på kinesiska konfiguratorn och det ingår i LRMY som säljs där, så det borde rimligtvis ingå.
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare

Inlägg av DavidS »

Beställningssidan fungerar inte nu och leveranstiden saknas redan - redan överbokat?
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

taliz skrev:
slugger75 skrev:
frippe skrev:
markuswesterberg skrev:
Dragkroken var dealbreaker innan och är det fortfarande. Måste sitta på vid leverans. Får tyvärr vänta på de sega tyskarna!
Håller med, enda anledningen att välja Y före en S enligt mig.
Enligt mig finns det fler anledningar. Några hundra tusentals pengar t.ex…
Va? Har du inte obegränsat med pengar? Du äger ju en Tesla?! :lol:
Nej tyvärr. Dessutom leasar jag den! :)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

DavidS skrev:
Beställningssidan fungerar inte nu och leveranstiden saknas redan - redan överbokat?
Ser ut som vanligt för mig?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

DavidS skrev:
Så många som avbokar kanske :P
De kanske uppdaterar med längre wltp och mer info om rattvärme osv.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

Tellus skrev:
DavidS skrev:
Så många som avbokar kanske :P
De kanske uppdaterar med längre wltp och mer info om rattvärme osv.
Kollar man på mobilen brukar det strula ibland. Kolla på datorn isf
Model Y performance
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Kul bil, 720 000, tyvärr ca 200 000 kr för dyr för mig. Sen glastak tveksamt. Tillgång till SuC nätverk iof stor fördel. Rimligare pris än audi etron i alla fall, tror ni den blir billigare med 4wd framöver?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Swede1 skrev:
Kul bil, 720 000, tyvärr ca 200 000 kr för dyr för mig. Sen glastak tveksamt. Tillgång till SuC nätverk iof stor fördel. Rimligare pris än audi etron i alla fall, tror ni den blir billigare med 4wd framöver?
Tycker Tesla gör bort sig lite här iom konkurrensen med Vw id4 o Skoda Enyaq men kan va så att de ser heller BMW ix3 o Ford Mustang E som sin rival å då ligger de ju rätt i pris men tror Tesla kommer förlora många köpare i Sverige mot Vw o Skoda men Sverige är en liten marknad jämfört ute i världen så troligen skiter i det nu under 6mån tills Berlin fabriken kommer igång så tror på prissänkning om 6mån. Nästan 100 000kr mer än model 3 och det är inte Model Y värd med dessutom sämre räckvidd.
KarlP

Inlägg av KarlP »

Kan någon förklara prisskillnaden jämfört md tex Norge och Tyskland? Det skiljer 100-150k om man räknar med nuvarande valutakurser. I Tyskland €57k (585k SEK) och 535k NOK i Norge (samma i SEK). Är det moms som skiljer eller har de inte uppdaterat priset i Sverige än?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

KarlP skrev:
Kan någon förklara prisskillnaden jämfört md tex Norge och Tyskland? Det skiljer 100-150k om man räknar med nuvarande valutakurser. I Tyskland €57k (585k SEK) och 535k NOK i Norge (samma i SEK). Är det moms som skiljer eller har de inte uppdaterat priset i Sverige än?
Det tyska priset inkluderar viss del av bidrag samt lägre moms (19%). Det norska priset är utan moms. För Sverige tillkommer dessutom kostnad för vagnskadegaranti som inte ingår i de andra länderna (20-30k SEK?).
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

För en Berlinbyggd Model Y med nya bottenplattan och 4680-batterier hade jag gärna betalat de 720k som de begär (har beställt sen januari i år). Men för MiC Model Y så är priset för högt. De har nyligen sålt en batch Model 3 LR AWD från Kina för 600k - att då begära 720k för en kinesisk Model Y är för mycket. Sänk den 50k så köper jag.
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla MY konkurrerar med Ioniq 5 och KIA EV6, inte VW ID4, Skoda Enyaq eller Polestar 2.
Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg
Screenshot_20210125-212459_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210125-212724_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210125-212425_Samsung Internet.jpg
Långsam laddning kan förlänga restiden för ID4 och Polestar 2 rejält.
Screenshot_20210712-080616_YouTube.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
Sen glastak tveksamt. Tillgång till SuC nätverk iof stor fördel. Rimligare pris än audi etron i alla fall, tror ni den blir billigare med 4wd framöver?
Gillar själv luftigheten och ljusheten med glastak, och verkar bli allt vanligare (även utanför Tesla).

Annars så tror jag du har helt rätt i att Tesla och MY främst konkurrerar med e-tron och Audi här.

Skulle även tippa på att det finns en god chans till att priset sjunker lite efter att de första batcherna och den initiala efterfrågan mättats.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Pratade med Tesla idag. Hon sa att mycket redan var sålt men att det kan finnas bilar kvar för leverans i Q3.

Avseende dragkrok sa hon att köp och därefter montering kommer ske på servicecenter, men att tidslinjen för detta är oklar.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Skabb1 skrev:
Avseende dragkrok sa hon att köp och därefter montering kommer ske på servicecenter, men att tidslinjen för detta är oklar.
Just detta får mig att vila på hanen för den reserverade Model Y som jag har.

”… tidslinjen för detta är oklar …” är Teslas fikonspråk som betyder att det kommer vilken torsdag som helst.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

themax skrev:
Skabb1 skrev:

”… tidslinjen för detta är oklar …” är Teslas fikonspråk som betyder att det kommer vilken torsdag som helst.
Gissar att du inte är ensam om att vilja ha besked om datum för installation av drag innan du betäller...

Förslag: Om alla ni som vill ha drag på Y talar om för Tesla att ni väntar med att beställa tills datum för montering av drag är klart, så kanske de får lite incitament att rappa på med den här biten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

themax skrev:

Jag beställde en Y nu trots oklar tidslinje på drag, för mig representerar det ändå den snabbaste vägen till drag då jag inte har någon krok alls i dagsläget.

I USA började Model Y levereras i mars 2020, i augusti samma år kom dragkroksfästet upp på webbshoppen (https://shop.tesla.com/product/model-y-tow-package) under adressen enligt wayback machine (https://web.archive.org/web/*/https://s ... ow-package).

Finns drag monterat till trädgårdssäsong 2022 är jag nöjd :).
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vill du vänta tills det kan levereras en Berlin MY.
Då kan priset höjas.

Info från Norge.

Först: Kan du vänta med att ta ut bilen alls om du redan har beställt den?

Ja, du kan låta Tesla veta att du vill vänta på de tysktillverkade modellerna. Även om det i avtalet anges att kunden går med på att "ta emot leveransen av ditt fordon inom en vecka efter Clear Date", kan kunder som kontaktar ett servicecenter ange att de ska vänta på en bil från Grünheide.

Priset på modell Y i Norge har stigit minst två gånger sedan det blev möjligt att beställa för ungefär två år sedan. De tidigaste kunderna satte in en deposition för en bil som kostade cirka 65 000 kronor mindre än den gör nu. Om du får bilen i augusti får du samma pris som när du beställde. Gäller detta även om du väntar på den tyska bilen?

Nej, det är inte säkert. Avtalet säger att "Även om vi kommer att försöka tillgodose din begäran, accepterar du att den är beroende av tillgänglighet och du kan bli föremål för potentiella prishöjningar på grund av eventuella förjusteringar.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

dhogborg skrev:
Finns drag monterat till trädgårdssäsong 2022 är jag nöjd :).
Det håller jag med om. Frågan är om jag är beredd att spela med de oddsen eller försöka få tag på en annan bil.

Än så länge har dock inte Tesla hört av sig. Kommer de med ett schysst inbyte så får jag fundera ett varv till. Fick ju vänta två år på HW3. Misstänker att väntetiden är minst detsamma på dragkrok.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Vill du vänta tills det kan levereras en Berlin MY.
Då kan priset höjas.

Info från Norge.

Först: Kan du vänta med att ta ut bilen alls om du redan har beställt den?

Ja, du kan låta Tesla veta att du vill vänta på de tysktillverkade modellerna. Även om det i avtalet anges att kunden går med på att "ta emot leveransen av ditt fordon inom en vecka efter Clear Date", kan kunder som kontaktar ett servicecenter ange att de ska vänta på en bil från Grünheide.

Priset på modell Y i Norge har stigit minst två gånger sedan det blev möjligt att beställa för ungefär två år sedan. De tidigaste kunderna satte in en deposition för en bil som kostade cirka 65 000 kronor mindre än den gör nu. Om du får bilen i augusti får du samma pris som när du beställde. Gäller detta även om du väntar på den tyska bilen?

Nej, det är inte säkert. Avtalet säger att "Även om vi kommer att försöka tillgodose din begäran, accepterar du att den är beroende av tillgänglighet och du kan bli föremål för potentiella prishöjningar på grund av eventuella förjusteringar.
Ett smart drag för att locka tidiga bokare att välja en kinesisk bil istället för att vänta på en tysk.
Det är ju riskfritt att höja priset på framtida tyska bilar som kunden inte behöver betala och som tesla inte behöver leverera.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MY får Bio Defence Mode.
Screenshot_20210713-062626_YouTube.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
MY får Bio Defence Mode.
Har man någon praktisk användning av den knappen/funktionen?

På en Lexus vi hade förr satt det någon "avgassensor" i fronten och kopplade om klimatanläggningen till recirkulation automatiskt när den detekterade avgaser. Gick att ställa in känslighetsnivå. Den funktionen gillade jag.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Zalman3 skrev:
MY får Bio Defence Mode.
Nyhetem gäller de från Fremont. De som tillverkas i Shanghai har redan detta.
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
MY får Bio Defence Mode.
Har man någon praktisk användning av den knappen/funktionen?

På en Lexus vi hade förr satt det någon "avgassensor" i fronten och kopplade om klimatanläggningen till recirkulation automatiskt när den detekterade avgaser. Gick att ställa in känslighetsnivå. Den funktionen gillade jag.
Rent praktiskt är det väl mest själva filtret som är den stora grejen. Det kan ju filtrera luften betydligt bättre. Men det är ju alltid aktivt, knappen behöver inte användas för det.

De flesta bilar har väl en sådan funktion numera? Tex när man kör in i en tunnel så brukar recirkulation aktiveras.

Förövrigt, om jag haft en gammal beställning på Y med noterbart lägre pris och fått det på Kina-bilarna som kommer nu så hade jag nog tagit det.
Bör kunna sälja den efter bonusen kommit och tappa väldigt lite/nada.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar