Ladda på skidorter
Moderator: Redaktion
Ladda på skidorter
Nu har de fått en laddstolpe i Idre. Även Fjätervålen har sagt att de tanker sätta upp laddstolpar. Har tippsat Fjätevålen om att inte ha laddstolparna närmast backen då de bara blir upptagna av fossilbilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ladda på skidorter
Har Fjätervålen tänkt sätta upp annat än vanliga 240V 10A uttag? I stugorna finns det "alltid" sådana så det skulle i sak inte vinna så mycket med att sätta upp sådana men man vet ju aldrig vad dem tänker.Bod skrev:Nu har de fått en laddstolpe i Idre. Även Fjätervålen har sagt att de tanker sätta upp laddstolpar. Har tippsat Fjätevålen om att inte ha laddstolparna närmast backen då de bara blir upptagna av fossilbilar.
Re: Ladda på skidorter
Som jag förstår det, tänker de sätta upp stolpar vid husbilsparkeringen. Tror inte den person jag har kontakt med fn kan svara på vilken typ, men med tanke på deras samarbete med Idre som valt Mode-3, typ 2, kapacitet: 2 x 22 kW. Kan man väl hoppas de följer deras exempel. Fjätervålen kommer att ta betalt, förmodligen efter förbrukning.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ladda på skidorter
Är det någon som har någon info om laddning i Fjätervålen i vinter? Jag har mailat dem ett par gånger för uppdatering men inte fått något svar ännu.
Re: Ladda på skidorter
Någon som har erfarenhet av Åre, många norrmän där nuförtiden ?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Ladda på skidorter
Finns sc i Krokom, sedan finns laddstolpar i Åre. Så det är bara att komma å ladda på.Designer skrev:Någon som har erfarenhet av Åre, många norrmän där nuförtiden ?
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Re: Ladda på skidorter
Har nu fått svar, bättre än inget men känns både dyrt och långsamt...kangru skrev:Är det någon som har någon info om laddning i Fjätervålen i vinter? Jag har mailat dem ett par gånger för uppdatering men inte fått något svar ännu.
---------------
Hej!
Det finns nu 2 laddningsstolpar för elbilsladdning. Det är vanliga vägguttag (Schuko-uttag) 16 amp/230 V. Det blev inte bokningsbart on line eller ens möjligt att avläsa förbrukning på dem som jag hoppats. Vi kommer att debitera 10 kr/timme för laddning. Man måste komma till liftkortskassan och hämta/lämna nyckel.
---------------
Re: Ladda på skidorter
Dessa laddar då ca 1 mil i timmen så 10kr milen blir det det är väldigt dyrtkangru skrev:Har nu fått svar, bättre än inget men känns både dyrt och långsamt...kangru skrev:Är det någon som har någon info om laddning i Fjätervålen i vinter? Jag har mailat dem ett par gånger för uppdatering men inte fått något svar ännu.
---------------
Hej!
Det finns nu 2 laddningsstolpar för elbilsladdning. Det är vanliga vägguttag (Schuko-uttag) 16 amp/230 V. Det blev inte bokningsbart on line eller ens möjligt att avläsa förbrukning på dem som jag hoppats. Vi kommer att debitera 10 kr/timme för laddning. Man måste komma till liftkortskassan och hämta/lämna nyckel.
---------------
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ladda på skidorter
UMC:n kan väl dra 3 kW ur ett sånt uttag, va? Så 3 kWh per timme, det är närmare 1,5 mil än 1 mil. Men visst, det är fortfarande dyrt.e5m1r skrev:Dessa laddar då ca 1 mil i timmen så 10kr milen blir det det är väldigt dyrtkangru skrev:Har nu fått svar, bättre än inget men känns både dyrt och långsamt...kangru skrev:Är det någon som har någon info om laddning i Fjätervålen i vinter? Jag har mailat dem ett par gånger för uppdatering men inte fått något svar ännu.
---------------
Hej!
Det finns nu 2 laddningsstolpar för elbilsladdning. Det är vanliga vägguttag (Schuko-uttag) 16 amp/230 V. Det blev inte bokningsbart on line eller ens möjligt att avläsa förbrukning på dem som jag hoppats. Vi kommer att debitera 10 kr/timme för laddning. Man måste komma till liftkortskassan och hämta/lämna nyckel.
---------------
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ladda på skidorter
12-13 km per timme är normalt för ett sådant uttag. Kanske mindre om batteriet är kallt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladda på skidorter
Helt värdelöst att ta betalt för en schukko...
22kW laddare kan jag förstå att man kan ta betalt för men inte schukko.
22kW laddare kan jag förstå att man kan ta betalt för men inte schukko.
Re: Ladda på skidorter
Jag har mailat dem igen och gett lite feedback och erbjudit hjälp att tipsa om eventuella förbättringsmöjligheter om dem vill ha det. Jag antar att man fortfarande kan få pengar för en publik laddstation om man matchar villkoren i https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... 151102.pdf
Re: Ladda på skidorter
Håller med. Känns bara löjligt. Jag har inget emot att betala för laddning, men då ska det vara rimliga nivåer, och då räknar jag även att det finns lite kraft bakom så att man inte behöver stå där i 2 dygn.apkungen skrev:Helt värdelöst att ta betalt för en schukko...
22kW laddare kan jag förstå att man kan ta betalt för men inte schukko.
Re: Ladda på skidorter
Jag får det till närmare 20kr milen i och med att det är kallt och bilen mest kommer att användas för korta stråckor. Dock är det klart bättre än inget alls. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ladda på skidorter
Dyrt per mil.. Men kan det hålla andra bilar borta från dom parkeringarna genom att det kostar att stå där kan det ändå vara lite värt att betala en tia i timmen.. Men det låter småsnålt med ett 16A shuko..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ladda på skidorter
Dyrt per mil ???
Vad spelar det för roll om vi råkar få betala ett par hundralappar någon enstaka gång. Det är ju en skidort där ungefär nittielva procent av turisterna kommer några veckor varje år, dom vill säkert ha kortare payback på sina stolpar än att det ska vara betalt år 2257.
Vad spelar det för roll om vi råkar få betala ett par hundralappar någon enstaka gång. Det är ju en skidort där ungefär nittielva procent av turisterna kommer några veckor varje år, dom vill säkert ha kortare payback på sina stolpar än att det ska vara betalt år 2257.
Re: Ladda på skidorter
Vad kostar det att sätta upp en schukko? Om de har satt upp typ ett "motorvärmaruttag" på en vägg är det nog bara arbetskostnad som kostar, så typ 4000kr totalt kanske, vilket ändå är larvigt mycket för en schukko. Det finns ingen anledning att sätta upp bara en schukko. Om de skulle ha dragit fram 22Kw skulle det kanske kostat 12k istället, tre ggr mer men så kan man ladda tio ggr snabbare också. Och då kan man ta betalt för det för då tillhandahåller man en vettig tjänst. Nu kommer folk (iaf jag) dra ut en skarvsladd genom fönstret istället för att ställa mig och betala 800spänn och vänta 40h på laddning. Okej om shukkon skulle ha varit gratis och med strömmen alltid på utan kort och taggar. Då kan man koppla in när man ändå åker lite skidor i backarna.jjmaskin skrev:Dyrt per mil ???
Vad spelar det för roll om vi råkar få betala ett par hundralappar någon enstaka gång. Det är ju en skidort där ungefär nittielva procent av turisterna kommer några veckor varje år, dom vill säkert ha kortare payback på sina stolpar än att det ska vara betalt år 2257.
Re: Ladda på skidorter
Det kostar en dagenslunch att få fyllt med 8-10 mil och du kan sätta på värmen och åka skidor hela dagen och det ställer sig inga ICE där. Perfekt tycker jag.
Re: Ladda på skidorter
Visst det är bättre än inget alls men att betala 3kr/kWh för en schukko tar ändå priset. Det är lika dyrt som fortums Chademo...
Sen är det inte säkert att dra 16A kontinuerligt ur en schukko heller.
Sen är det inte säkert att dra 16A kontinuerligt ur en schukko heller.
Re: Ladda på skidorter
UMC via schuko begränsar väl på 13?apkungen skrev:Visst det är bättre än inget alls men att betala 3kr/kWh för en schukko tar ändå priset. Det är lika dyrt som fortums Chademo...
Sen är det inte säkert att dra 16A kontinuerligt ur en schukko heller.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ladda på skidorter
Japp max 13A på shucks via UMC .HelectriC skrev:UMC via schuko begränsar väl på 13?apkungen skrev:Visst det är bättre än inget alls men att betala 3kr/kWh för en schukko tar ändå priset. Det är lika dyrt som fortums Chademo...
Sen är det inte säkert att dra 16A kontinuerligt ur en schukko heller.
Re: Ladda på skidorter
Det går att ta ut 16A om man har en schucko-röd trefas adapter till röda UMC anslutningen.
Det är Teslas schucko anslutning till UMC som är begränsad till 13A.
Sen är det ju inte rekommenderat att ta ut 16A ur schucko under längre tid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det är Teslas schucko anslutning till UMC som är begränsad till 13A.
Sen är det ju inte rekommenderat att ta ut 16A ur schucko under längre tid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Ladda på skidorter
De portabla laddare (3-fas) som säljs nu till typ 2 uttag (i bilen) har som regel en möjlighet att ställa laddströmmen i dessa steg: 6 - 8 - 10 - 13 - 16 -20 - 24 - 28 -32 eller nåt sånt. Dessutom kan man med adapter använda ett vanligt 230V-uttag. Då kan man själv välja en ström som passar den avsäkring som är i uttaget.jpetters skrev:Det går att ta ut 16A om man har en schucko-röd trefas adapter till röda UMC anslutningen.
Det är Teslas schucko anslutning till UMC som är begränsad till 13A.
Sen är det ju inte rekommenderat att ta ut 16A ur schucko under längre tid.
Här är en bra. Jag tänkte köpa en sån själv till min Zoe (om man har liten skärm får man skrolla ner för att se själva laddaren):
http://evconnect.se/product/bbb
Re: Ladda på skidorter
Den ser ju bra ut.Jerker skrev:De portabla laddare (3-fas) som säljs nu till typ 2 uttag (i bilen) har som regel en möjlighet att ställa laddströmmen i dessa steg: 6 - 8 - 10 - 13 - 16 -20 - 24 - 28 -32 eller nåt sånt. Dessutom kan man med adapter använda ett vanligt 230V-uttag. Då kan man själv välja en ström som passar den avsäkring som är i uttaget.jpetters skrev:Det går att ta ut 16A om man har en schucko-röd trefas adapter till röda UMC anslutningen.
Det är Teslas schucko anslutning till UMC som är begränsad till 13A.
Sen är det ju inte rekommenderat att ta ut 16A ur schucko under längre tid.
Här är en bra. Jag tänkte köpa en sån själv till min Zoe (om man har liten skärm får man skrolla ner för att se själva laddaren):
http://evconnect.se/product/bbb
Det står att den passar till Model X. Undrar om dom testat.

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Ladda på skidorter
Sedan 2 veckor finns en gratis typ 2-laddare (och typ 1) vid Skilodge Tänndalen!