Men åter igen, de finns mer att önska, detta var bara ett steg i rätt riktning och om man går i rätt riktning så är väl de bra ändå...
Jag tror att vi tycker egentligen samma sak. Jag håller med om att det är ett steg i rätt riktning. Men det är ett alldeles för litet steg som i praktiken inte ger särskilt mycket. Jämförelsen med bensinpumpen är ju alltid det som ligger närmast. Det får inte vara krångligare eller mindre transparent än att tanka bensin. Det får aldrig någonsin förekomma att man inte vet vad det kostar att ladda bilen med de kilowattimmarna som krävs för att ta sig till nästa laddare. Och därmed menar jag inte att man kan ta reda på priset genom att googla sig genom en massa forum eller genom att ladda ner en app.
Priset per kWh måste framgå klart och tydligt redan innan man ens kopplar in bilen i laddaren. Och när man väl laddar så vill jag se hur många kronor jag har laddat för hittills. Precis på samma sätt som när man tankar fossilsoppa. Precis på samma sätt som när jag köper glass, korv, toapapper eller vad som helst. Det är inget konstigt. Man ska se vad det kostar. För matvaror osv står alltid jämförpriset kr/kg bredvid prislappen så man kan jämföra, även om priset ibland är styckpris och ibland pris per kilo. Det fattar alla. Varför i guds namn är detta inte möjligt när man laddar en elbil?
Sen kan ju operatörerna lämna rabatter för sina egna kunder. Det är helt okej. Precis på samma sätt som jag får rabatt i kassan när jag betalar med ICA-kortet. Men det är en bonus. Det får inte inte betyda att alla andra måste betala random ockerpriser.
Jo här håller jag med dig, de jag tycker är tråkigt att man får de som att låta som om de blivit sämre när de i själva verket blivit bättre men i grunden håller jag med dig helt klart.
Ibland undrar jag om de ens är lagligt faktiskt. På Ica är de tex olagligt att inte visa vad varan kostar och man har även krav på tex kilo pris och här håller jag helt med. Men samtidigt tycker jag vi kan försöka se de förbättringar som görs, vissa uttrycker sig som att de inte fanns någon poäng överhuvudtaget med denna ändring och de är de som irriterar mig.. Var glad för de som blir bättre istället för att vissa bara gnäller, var sakliga.
Jag brukar alltid uppfatta dig som saklig matti även om de ibland finns undantag, men de kan ju också beror på att du haft en dålig dag eller jag tolkat dig konstigt.
Jag har inte sagt att det är dåligt. Det enda jag säger är att nyttan med ett sådant upplägg är begränsad.
Har själv också funderat på om det är lagligt. Precis som påpekat så måste ju priset i vanliga fall alltid framgå. Även jmfr-priset måste finnas med. Jag antar, eftersom ingen laddoperatör mig veterligen har blivit åtalad eller fälld för sina icke-transparenta priser, att det finns någon form av undantag när det gäller laddning av elbilar. Det kanske räcker i det här fallet att priset finns redovisat nånstans, även om det är bara på en dold sida på nätet.
Men det är ändå märkligt. Till exempel parkering betalar man ju också oftast med en app (easyPark osv). Men ändå så står det alltid en skylt på parkeringsplatsen vad parkering kostar per timme. Svårare än så är det ju inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men åter igen, de finns mer att önska, detta var bara ett steg i rätt riktning och om man går i rätt riktning så är väl de bra ändå...
Jag tror att vi tycker egentligen samma sak. Jag håller med om att det är ett steg i rätt riktning. Men det är ett alldeles för litet steg som i praktiken inte ger särskilt mycket. Jämförelsen med bensinpumpen är ju alltid det som ligger närmast. Det får inte vara krångligare eller mindre transparent än att tanka bensin. Det får aldrig någonsin förekomma att man inte vet vad det kostar att ladda bilen med de kilowattimmarna som krävs för att ta sig till nästa laddare. Och därmed menar jag inte att man kan ta reda på priset genom att googla sig genom en massa forum eller genom att ladda ner en app.
Priset per kWh måste framgå klart och tydligt redan innan man ens kopplar in bilen i laddaren. Och när man väl laddar så vill jag se hur många kronor jag har laddat för hittills. Precis på samma sätt som när man tankar fossilsoppa. Precis på samma sätt som när jag köper glass, korv, toapapper eller vad som helst. Det är inget konstigt. Man ska se vad det kostar. För matvaror osv står alltid jämförpriset kr/kg bredvid prislappen så man kan jämföra, även om priset ibland är styckpris och ibland pris per kilo. Det fattar alla. Varför i guds namn är detta inte möjligt när man laddar en elbil?
Sen kan ju operatörerna lämna rabatter för sina egna kunder. Det är helt okej. Precis på samma sätt som jag får rabatt i kassan när jag betalar med ICA-kortet. Men det är en bonus. Det får inte inte betyda att alla andra måste betala random ockerpriser.
Håller med 100%.
Så länge man krånglar till elbilsladdning, som har potential att bli enklare, till att bli svårare och krångligare än att tanka bensin eller diesel så har man gått flera steg i fel riktning.