Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
I dag vet jag bara om IPhone som skickar med en USB-C kabel med sina telefoner resten använder USB-A
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Det är känt sedan länge att man alltid behöver tre försök att plugga i en USB-Amati skrev:Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
I dag vet jag bara om IPhone som skickar med en USB-C kabel med sina telefoner resten använder USB-A

-
- elbilist
Hoppsan_84 skrev:Det är känt sedan länge att man alltid behöver tre försök att plugga i en USB-Amati skrev:Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.

Sen behöver man bara göra det en gång? I mina bilar sitter sladden kvar.
Stör mig mer att det inte finns sladdlös ACP, då kan man jo bara lämna mobilen på Qi-plattan?
Jag som går och väntar på leverans av min beställda Ioniq 5 är jätteglad att laddning av mobiltelefonen verkar vara det största problemet. 

Ja, jo, i bilen ja. Det stämmer. Men alla USB-minnen och grejer man har hemma, och som man hanterar dagligen, är ju ett bekymmer. Det har väl aldrig någonsin förekommit att man har lyckats sätta in dem i datorn vid första försöket. Det är precis så, det krävs minst tre försök. En USB-A kontakt har den spännande egenskapen att den har fler dimensioner än 3. Troligen ett bevis för att strängteorin är rätt. Så sett ska vi inte avfärda USB-A som nånting som tillhör det förflutna, utan tvärtom, det borde vara föremål för intensiv forskning.heldiggrisen skrev:Hoppsan_84 skrev:Det är känt sedan länge att man alltid behöver tre försök att plugga i en USB-Amati skrev:Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
I dag vet jag bara om IPhone som skickar med en USB-C kabel med sina telefoner resten använder USB-A![]()
Sen behöver man bara göra det en gång? I mina bilar sitter sladden kvar.

Halloj,
Ioniq 5 verkar riktigt grym, den enda svagheten för mig ser ut att vara Infotainmentsystemet. Dem verkar ha i princip behållt samma gamla OS som finns i min Kona Electric.
Det fungerar men kartor är lite laggigt, och UX känns ganska omodernt och segare än det bör vara för en bil i den prisklassen.
På den punkten ligger nog tesla en bra bit bättre till fortfarande, även Polestar 2 med sitt Androidbaserade system känns en hel del trevligare (om än något buggigt).
Ioniq 5 verkar riktigt grym, den enda svagheten för mig ser ut att vara Infotainmentsystemet. Dem verkar ha i princip behållt samma gamla OS som finns i min Kona Electric.
Det fungerar men kartor är lite laggigt, och UX känns ganska omodernt och segare än det bör vara för en bil i den prisklassen.
På den punkten ligger nog tesla en bra bit bättre till fortfarande, även Polestar 2 med sitt Androidbaserade system känns en hel del trevligare (om än något buggigt).
-
- elbilist
Allt handlar om att kompromissa.Twiggy skrev:Halloj,
Skillnaden mellan billigaste I5 och billigaste Tesla i samma storlek (TMY) är per nu ~273kkr.
Sen kan man minska på kompromissen med att plocka på prylar på I5, men man hamnar fortfarande ~130kkr billigare ut med en fullutrustad I5 mot billigaste TMY.
Är man villig att kompromissa med laggig infotainmentsystem eller subpar snabbladdningsnätverk mot att spara ~130-270kkr?
Det vet bara du..
Jag tycker mig ändå ha identifierat en standard för USB-uttag. Så länge uttaget är placerat horisontellt så ser man ju på kontakten åt vilket håll den ska in.mati skrev:Ja, jo, i bilen ja. Det stämmer. Men alla USB-minnen och grejer man har hemma, och som man hanterar dagligen, är ju ett bekymmer. Det har väl aldrig någonsin förekommit att man har lyckats sätta in dem i datorn vid första försöket. Det är precis så, det krävs minst tre försök. En USB-A kontakt har den spännande egenskapen att den har fler dimensioner än 3. Troligen ett bevis för att strängteorin är rätt. Så sett ska vi inte avfärda USB-A som nånting som tillhör det förflutna, utan tvärtom, det borde vara föremål för intensiv forskning.heldiggrisen skrev:Hoppsan_84 skrev:Det är känt sedan länge att man alltid behöver tre försök att plugga i en USB-Amati skrev:Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
I dag vet jag bara om IPhone som skickar med en USB-C kabel med sina telefoner resten använder USB-A![]()
Sen behöver man bara göra det en gång? I mina bilar sitter sladden kvar.![]()

Ioniq 5 FE AWD
och en mycket bra funktion under Qi-plattan i Ioniq5 är att den är ventilerad. Det sitter en liten fläkt under plattan som leder bort värmen (mobilen blir ju ofta ordentlig varm av Qi-laddning i övriga bilar). Det är en smart funktion!icreate skrev:Jag som går och väntar på leverans av min beställda Ioniq 5 är jätteglad att laddning av mobiltelefonen verkar vara det största problemet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Brukar finnas en liten märkning på kontakten, håller man den uppåt brukar det gå på första försöket...Hoppsan_84 skrev:Det är känt sedan länge att man alltid behöver tre försök att plugga i en USB-Amati skrev:Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
Precis så. Allt beror på vad man föredrar. Det är ju högst individuellt. Själv struntar jag fullständigt i infotainmentsystemet.heldiggrisen skrev:Allt handlar om att kompromissa.Twiggy skrev:Halloj,
Skillnaden mellan billigaste I5 och billigaste Tesla i samma storlek (TMY) är per nu ~273kkr.
Sen kan man minska på kompromissen med att plocka på prylar på I5, men man hamnar fortfarande ~130kkr billigare ut med en fullutrustad I5 mot billigaste TMY.
Är man villig att kompromissa med laggig infotainmentsystem eller subpar snabbladdningsnätverk mot att spara ~130-270kkr?
Det vet bara du..
Dessutom är det ju inte hugget i sten att infotainmentsystemet för alltid kommer vara så som det är idag. Ioniq 5 har ju OTA, kanske inte för drivline-relaterade saker, men just infotainmentsystemet kan uppdateras på distans. Och som jag har fattat det så handlar det om mer än bara kartor och navigatorn. Så det finns en teoretiskt möjlighet att Hyundai faktiskt trycker ut en bättre mjukvara framöver.
Precis.
Ett annat område där kompromiss kan vara möjligt är ju just storlek/utrymmen och där jag tänker att jag skulle kunna klara mig på mindre. Då känns helt plötsligt M3 LR fullt gångbar.
Men jag väger oerhört mycket fram och tillbaka.
Ett annat område där kompromiss kan vara möjligt är ju just storlek/utrymmen och där jag tänker att jag skulle kunna klara mig på mindre. Då känns helt plötsligt M3 LR fullt gångbar.
Men jag väger oerhört mycket fram och tillbaka.
-
- elbilist
Slika häxkonster tror jag inte på.Erxon skrev:Brukar finnas en liten märkning på kontakten, håller man den uppåt brukar det gå på första försöket...Hoppsan_84 skrev:Det är känt sedan länge att man alltid behöver tre försök att plugga i en USB-Amati skrev:Nackdelen med USB-A är ju att man alltid stoppar in den åt fel håll, oavsett hur man vrider den. Den designmissen finns ju inte med USB-C.Hoppsan_84 skrev:USB-C är en kontakt. Det behöver inte ens vara USB.
En fördel med usb-c är att den klarar att bära mer effekt, sk power delivery. Jag brukar tex ladda datorn från usb-c uttaget i ps2 när jag jobbar i bilen.
-
- elbilist
Just där är V2L i I5 mer effektiv, men jag tycker också att alla bilar som produceras i 2021 ska ha USB-c.filippb skrev:En fördel med usb-c är att den klarar att bära mer effekt, sk power delivery. Jag brukar tex ladda datorn från usb-c uttaget i ps2 när jag jobbar i bilen.
...och trådlös ACP/AA.
Onödigt i Ioniq 5. Den har ett 3,6kW uttag. Det klarar ingen USB-C kontakt i världen.filippb skrev:En fördel med usb-c är att den klarar att bära mer effekt, sk power delivery. Jag brukar tex ladda datorn från usb-c uttaget i ps2 när jag jobbar i bilen.

heldiggrisen var snabbare.
Jag håller med om att USB-C känns modernare men samtidigt känns kontakten lättare att bryta av då den är så liten. Vet inte om jag köpte för styv sladd till ID.4:an men jag vill inte lägga nåt annat i samma fack som kan komma åt kontakten.
Där känns USB-A robustare.
Där känns USB-A robustare.
Jag tycker ui ser ganska modernt ut. vit och fräscht. (har ej sett hur laggit det är och om man skulle störa sig(björn nyland säger hur bra model 3 ui är men jag tycker det ser laggigt ut på YT), men det vet man inte om det går att ordna, integrationen fick tummen upp. (man får lite på det testarna säger tills man avgöra själv irl)
id3/4 med sitt mörka ser lite 2000 tals aktig ut android esque. ioniq 5 har dock kina (wish) vibbar som jag har blivit bränd på tidigare. (ser till en början bra ut men faller sedan isär)
id3/4 med sitt mörka ser lite 2000 tals aktig ut android esque. ioniq 5 har dock kina (wish) vibbar som jag har blivit bränd på tidigare. (ser till en början bra ut men faller sedan isär)
-
- elbilist
Dock går väl inte den att använda när bilen laddas?heldiggrisen skrev:Just där är V2L i I5 mer effektiv, men jag tycker också att alla bilar som produceras i 2021 ska ha USB-c.filippb skrev:En fördel med usb-c är att den klarar att bära mer effekt, sk power delivery. Jag brukar tex ladda datorn från usb-c uttaget i ps2 när jag jobbar i bilen.
...och trådlös ACP/AA.
då den använder samma uttag.
Att bilen inte har en V2L inne i bilen är ytterst märkligt.
Och ja... USB-A lanserades 1996 typ så 2014 år standard borde vi ju kunna önska 2021

Vadå??? Den har den ju. Det sitter ett 3.6kW schuko- uttag under baksätet. Går att använda samtidigt som man kör eller laddar bilen.R_Edvinsson skrev:Dock går väl inte den att använda när bilen laddas?
-
- elbilist
Osäker på om alla utrustningsnivår har det, men u/arne på reddit har bekräftat att hans P45 har:mati skrev:Vadå??? Den har den ju. Det sitter ett 3.6kW schuko- uttag under baksätet. Går att använda samtidigt som man kör eller laddar bilen.R_Edvinsson skrev:Dock går väl inte den att använda när bilen laddas?
Alla har ju inte V2L, det är ett tillval, men har man bockat i det så ha bilen ett vägguttag i kupén. Jag har aldrig sett eller hört nåt annat.
Verkar vara standard i och med att det ingår i Essential. Finns inte att bocka i som tillval.mati skrev:Alla har ju inte V2L, det är ett tillval, men har man bockat i det så ha bilen ett vägguttag i kupén. Jag har aldrig sett eller hört nåt annat.
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
-
- elbilist
Det hade jag helt missat att det fanns.mati skrev:Vadå??? Den har den ju. Det sitter ett 3.6kW schuko- uttag under baksätet. Går att använda samtidigt som man kör eller laddar bilen.R_Edvinsson skrev:Dock går väl inte den att använda när bilen laddas?
Bara sett den den otympliga Typ-2:an alla visar för V2L.
Men om det finns inne i bilen är det ju smutt.
Aj då, lite synd på en annars så framtidsinriktad bil.Twiggy skrev:Halloj,

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/