Renault Zoe läggs ner
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe läggs ner
Just nu är det ju superenkelt med elbil vid villan eller på landet. En liten bil som Leaf eller Zoe är ju perfekt för pendling på 20-30 km. Sen vill jag nog ha möjlighet till Autopilot vid köbildning så på det sättet vinner Tesla även som pendlar bil.
Stockholm har ju byggt sina laddgator och om man kollar kartorna så ser det ganska välgödslat ut med ladduttag. Det är ju från samhällets sida väldigt enkelt att slänga upp ladduttag om det visar sig behövas. På sikt kommer detta inte vara några problem utan i princip all parkeringsplatser kommer nog ha ett ladduttag inne i städerna.
Stockholm har ju byggt sina laddgator och om man kollar kartorna så ser det ganska välgödslat ut med ladduttag. Det är ju från samhällets sida väldigt enkelt att slänga upp ladduttag om det visar sig behövas. På sikt kommer detta inte vara några problem utan i princip all parkeringsplatser kommer nog ha ett ladduttag inne i städerna.
Bara om du bor/är inne i innestan, titta utanför tullarna, så finns det knappt laddare (om man inte vill hänga på ikeas 7kW)LarsL skrev:
Det är sketalångt mellan snabbladdarna söder om stockholm.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Skrivit i andra trådar. Bor norr om stan och klarar mig fint utan laddmöjlighet hemma då det finns massa snabbladdare 50kw som är gratis (och dom blir bara fler och fler). 2år och +9000mil senare med Model 3 har jag fortfarande lagt max 3000sek på el sedan köp (laddar i samband med veckans matinköp).Gargamel skrev:Bara om du bor/är inne i innestan, titta utanför tullarna, så finns det knappt laddare (om man inte vill hänga på ikeas 7kW)LarsL skrev:
Det är sketalångt mellan snabbladdarna söder om stockholm.
MVH
Det låter ju ganska taffligt att en statlig myndighet år 2021 inte har kunnat skaka fram ett par eluttag för att underlätta laddning av elbilar. Den politiska ledningen vill att folk köper elbilar och statliga myndigheter gör inget för att bistå... Jaja, det ordnar sig nog framöver.SwedishAdvocate skrev:Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Finns i princip nästan hur många som helst. Alla ägs av Malmö stad, och på nästan alla står det en bil med förbränningsmotor. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på ~åtta timmar över natten. Det finns inte en enda sådan parkeringsplats i hela Malmö (...eller Sthlm och Gbg heller för den delen.) Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...mati skrev:Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någonstans att ladda på den här arbetsplatsen. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...
Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elbilar/
Renault ska lägga ned sin populära kompakta elbil 2024. Istället har man nu 7 elbilar på gång som alla bygger på en ny plattform.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
5-stjärnor i Euroncap....SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
Och ur krocksäkerhetssynpunkt vill man kanske ha en bil som är en storlek större...
-
Rätta mig om jag har fel – men Euro NCAP krocksäkerhetsbetyg tar inte med i beräkningen vad som skulle hända ifall man krockar med en större tyngre bil. Alla Euro NCAP's tester för frontalkrock motsvarar scenarior där bilen som testas krockar med en bil som är identisk med den som testas. En liten lättare bil har mindre vikt än en tyngre. Detta kommer få konsekvensen att den mindre lättare bilen inte bara stoppas upp helt om den frontalkrockar med en större och tyngre bil, utan även kommer tryckas bakåt. Deformationszonerna är även mindre, vilket gör att all rörelseenergi måste absorberas under en kortare sträcka jämfört med en större bil.[JM] skrev:5-stjärnor i Euroncap....SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
Och ur krocksäkerhetssynpunkt vill man kanske ha en bil som är en storlek större...
Tyvärr så spelar storlek och vikt roll när det handlar om krocksäkerhet...
Se t.ex:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Om du tittar här så ser du att alla tester görs mot standardiserade objekt.SwedishAdvocate skrev:Rätta mig om jag har fel – men Euro NCAP krocksäkerhetsbetyg tar inte med i beräkningen vad som skulle hända ifall man krockar med en större tyngre bil. Alla Euro NCAP's tester för frontalkrock motsvarar scenarior där bilen som testas krockar med en bil som är identisk med den som testas. En liten lättare bil har mindre vikt än en tyngre. Detta kommer få konsekvensen att den mindre lättare bilen inte bara stoppas upp helt, utan även kommer tryckas bakåt. Deformationszonerna är även mindre, vilket gör att all rörelseenergi måste absorberas under en kortare sträcka jämfört med en större bil.[JM] skrev:5-stjärnor i Euroncap....SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
Se t.ex:
https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889
Men med det sagt så brukar ju en tyngre bil ha viss fördel under krock med lättare bil precis som du påpekar.
Men å andra sidan så blir det inte bättre om alla resonerar som du gör och väljer den största och tyngsta bilen dom har råd att köpa.
Sen har vi ju faktumet att fler och fler nya bilar idag har aktiv säkerhet som skall hjälpa till att förhidra en krock eller minska krockvåldet.
Extremfallet är ju om den aktiva säkerheten en dag blir så bra att inga bilar krockar så behövs inga deformationszoner alls...
-
Här har du missförstått vad det är jag vill säga.[JM] skrev:.../ Men å andra sidan så blir det inte bättre om alla resonerar som du gör och väljer den största och tyngsta bilen dom har råd att köpa. /...SwedishAdvocate skrev:Rätta mig om jag har fel – men Euro NCAP krocksäkerhetsbetyg tar inte med i beräkningen vad som skulle hända ifall man krockar med en större tyngre bil. Alla Euro NCAP's tester för frontalkrock motsvarar scenarior där bilen som testas krockar med en bil som är identisk med den som testas. En liten lättare bil har mindre vikt än en tyngre. Detta kommer få konsekvensen att den mindre lättare bilen inte bara stoppas upp helt, utan även kommer tryckas bakåt. Deformationszonerna är även mindre, vilket gör att all rörelseenergi måste absorberas under en kortare sträcka jämfört med en större bil.[JM] skrev:5-stjärnor i Euroncap....SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
Se t.ex:
Jag skrev t.ex:
Med det menar jag en bil som storleksmässigt är som en VW Polo eller Golf – fast eldriven (vad nu det motsvarar i praktiken – en I3 kanske).SwedishAdvocate skrev:.../ Och ur krocksäkerhetssynpunkt vill man kanske ha en bil som är en storlek större... [Min understrykning.]
Personligen har jag idag en ~2015 gasdriven VW golf kombi som jag köpte 'bättre begagnad'. Och jag håller naturligtvis helt med dig om problemet med folk som köper de absolut största och tyngsta bilarna – som XC90, BMW X5 och X7, Dodge RAM och så vidare... Personligen så [självcensur] jag allt som är SUV/Crossover. Skulle aldrig komma på tanken att köpa SUV/Crossover.
Tyvärr finns det ju dock ett problem om man ska köpa elbil. Det finns typ nästan inget i golfkombistorlek med dragkrok och kombi- eller halvkombilucka som inte är SUV/Crossover. M3 har inte halvkombilucka. MS har inte drag (och är tyvärr en rätt stor bil). Företaget som gör PS2 ägs i praktiken av en militärdiktatur. Taycan Crosstursimo är 'lite' dyr. Återstår bara BWW i4 – men den finns ju inte i verkligheten före någon gång under Q1 2022 (om den inte blir försenad)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nog är väl Renault Zoe större än VW Polo? Längre, högre och bredare med längre hjulbas?
-
Det verkar som du har rätt...HenrikC skrev:Nog är väl Renault Zoe större än VW Polo? Längre, högre och bredare med längre hjulbas?
Antar att det är Zoe innan 'ansiktslyftet' med 'tvålkopps'-formen som gör att den ser mindre ut (Personligen tycker ursprungliga Zoe ser riktigt bra ut.)...
Ok. Glöm Polo då...
-
Samma sak som t.ex. brittisk motorpress menar...iAkita skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du menar med stadsbil /...SwedishAdvocate skrev:Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...HelectriC skrev:Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
T.ex:
https://www.autocar.co.uk/car-news/best ... -city-cars
https://www.autoexpress.co.uk/best-cars ... ars-to-buy
https://www.topgear.com/car-reviews/find/body/city-car
Trodde det var ett tämligen vedertaget uttryck, men tydligen inte...
Men som jag minns det så jobbar du professionellt med någon slags forskning som har bäring på Man-Made Global Warming. Och det är ju betydligt viktigare kunskap än vad man skulle kunna tänkas benämna en bil som Zoe... Så visst kan jag ha förståelse för din frågeställning...
-
Poängen är att som jag ser det (och som jag uppfattat det är jag långt ifrån ensam om det) – så är det väldigt, väldigt trevligt om man kan ladda sin elbil över natten. Så att man alltid har ≥80% laddning i batteriet när man vaknar. Bor man i en stad i Sverige som inte är vissa delar av Stockholm (allegedly), så är det väldigt få/nästan inga som kan veta att de kommer ha möjlighet att ladda bilen ungefär där de skulle vilja parkera den i slutet av dagen.HelectriC skrev:Ja, och vad är poängen? De elbilar som INTE är stadsbilar laddar bara längs vägarna? Eller menar du att de som inte bor i stan inte har Zoe? Jag har väldigt svårt att följa ditt argument. Det är liksom ingen logik bak det.SwedishAdvocate skrev:Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...HelectriC skrev:Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Därmed är det bara laddning utmed vägarna som kvarstår. Och eftersom man inte kunnat ladda bilen över natten kommer sådan laddning (utmed vägarna) att ta onödigt mycket tid – tid som alla de som har möjlighet att ladda vid egen fastighet (typ villa) (eller alla de som skiter i klimatet och istället kör fossilt) inte behöver slösa. Snabbladdning sliter även på batteriet. De som drunknar i pengar har säkert råd att strunta i det – men sådana som jag – som tyvärr inte prioriterat min egen privatekonomi tillräckligt tycker det är är rätt orättvist att alla med egen fastighet (typ villa) kan ladda batteriet med en skonsam strömstyrka, men vi som bor i stan blir tvungna att slita på batteriet med snabbladdning istället. Känns ärligt talat rätt drygt ifall man ska typ tömma spargrisen helt och dessutom låna en inte obetydlig summa för att köpa en bil för ~550K...
Du har undvikit grundfrågan i hela tråden, vad är det som gör just Zoe eller en liten elbil så dålig i stan? Det är väl lika dåligt med alla sorters elbilar då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
Jag har inte undvikit "grundfrågan". Jag har inte haft tid. Förrän nu.HelectriC skrev:Du har undvikit grundfrågan i hela tråden, vad är det som gör just Zoe eller en liten elbil så dålig i stan? Det är väl lika dåligt med alla sorters elbilar då?
Såhär:
1. Jag har uppfattat Zoe som en 'stadsbil'. Och jag tycker nu att jag förklarat vad jag menar med 'stadsbil'.
2. Ja. Jag anser att alla elbilar diskrimineras i stadsmiljö jämfört med ifall man bor i egen fastighet (typ villa) eftersom det (nästan) aldrig finns någonstans att ladda dem över natten.
Alltså tesen var följande: 1. Zoe=stadbil. 2. Äga elbil i stad≈Typ omöjligt att ladda över natten. Därmed försvann ett skitbra argument för att ha elbil, vilket jag tror hämmade försäljningen.
Blev det tydligt nu då?
-
Jag postade även ett längre inlägg en minut innan dig. Där finns fler resonemang.
Om du fått en E-tron gratis hade det blivit lättare att ladda den i stan då?SwedishAdvocate skrev:Jag har inte undvikit "grundfrågan". Jag har inte haft tid. Förrän nu.HelectriC skrev:Du har undvikit grundfrågan i hela tråden, vad är det som gör just Zoe eller en liten elbil så dålig i stan? Det är väl lika dåligt med alla sorters elbilar då?
Såhär:
1. Jag har uppfattat Zoe som en 'stadsbil'. Och jag tycker nu att jag förklarat vad jag menar med 'stadsbil'.
2. Ja. Jag anser att alla elbilar diskrimineras i stadsmiljö jämfört med ifall man bor i egen fastighet (typ villa) eftersom det (nästan) aldrig finns någonstans att ladda dem över natten.
Alltså tesen var följande: 1. Zoe=stadbil. 2. Äga elbil i stad≈Typ omöjligt att ladda över natten. Därmed försvann ett skitbra argument för att ha elbil, vilket jag tror hämmade försäljningen.
Blev det tydligt nu då?
-
Hurså?[JM] skrev:Om du fått en E-tron gratis hade det blivit lättare att ladda den i stan då?
-
Ja... Det hade det väl...[JM] skrev:Om du fått en E-tron gratis hade det blivit lättare att ladda den i stan då?
Funderar du på att ge mig tillgång till en?

Så då har du alltså tillgång till laddning?SwedishAdvocate skrev:Ja... Det hade det väl...[JM] skrev:Om du fått en E-tron gratis hade det blivit lättare att ladda den i stan då?
-
Nej.[JM] skrev:Så då har du alltså tillgång till laddning?SwedishAdvocate skrev:Ja... Det hade det väl...[JM] skrev:Om du fått en E-tron gratis hade det blivit lättare att ladda den i stan då?
Men om jag på något magiskt sätt fick tillgång till en elbil motsvarande en e-tron skulle jag väl kunna tänka mig att försöka lösa det på något sätt.
Som att byta jobb* vilket skulle reducera mitt dagliga körbehov från i värsta fall 20 mil motorväg till något betydligt mindre. Och då skulle det kanske kunna vara värt att lösa laddbehovet med typ 11kW på ICA MAXI eller någon annan laddare ~0,7-1 km från där jag bor i Malmö...
Eller skicka brev till alla i Fridhem inom fem minuters cykeltur och fråga ifall någon av dem skulle kunna tänka sig att hyra ut en parkeringsplats med tre månaders uppsägningstid... Eller försöka hitta någon annan motsvarande lösning...
En inte oväsentlig aspekt av mitt bilägande är även att jag har äldre föräldrar ~8 mil motorväg/landsväg från min bostad. Jag vill även kunna nå fram till dem på ~en timme ifall något skulle hända...
EDIT:
*Och som jag skrivit tidigare i tråden finns det inte en enda laddplats på den statliga myndighetsfilial med 100+ anställda där jag jobbar idag. Det finns heller inga som helst planer på att fixa fram någon... Så där går det inte heller att ladda.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
-
Men om jag dessutom ska ut med ~550K så blir det av olika orsaker inte värt det.
Finns Tesla model 3 SR begagnade på blocket 2019 årsmodell för ca 400k.
Då har du räckvidd, SuC, dragkrok, och lastkapacitet som din golf.
Se lösningarna ( typ som ICA MAXI lösningen) inte problemen.
Sen hur du får ett infrastrukturproblem till att bli "det är dåligt med små stadselbilar" kräver mer än vad detta forum är kapabelt till att lösa tror jag...
Då har du räckvidd, SuC, dragkrok, och lastkapacitet som din golf.
Se lösningarna ( typ som ICA MAXI lösningen) inte problemen.
Sen hur du får ett infrastrukturproblem till att bli "det är dåligt med små stadselbilar" kräver mer än vad detta forum är kapabelt till att lösa tror jag...
-
Det här har jag över huvud taget inte skrivit någonstans i den här tråden (eller någon annanstans heller för den delen)![JM] skrev:.../ "det är dåligt med små stadselbilar" /...
Förstår ärligt talat inte hur du kan påstå det här (!)...