Travelling Tesla Salesman

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Travelling Tesla Salesman

Inlägg av Oppfinnarn »

På Nobeldagen så är det fritt fram att vara riktigt nördig, så håll i er nu så kör vi .... 8-)

Riktiga Hardcore Teslanördar vill väl besöka alla SuC i ett givet geografiskt område och då kan det vara intressant att finna den kortaste resrutten för denna (semester)trip. Att hitta kortaste rutten är ett klassiskt optimeringsproblem som kallas Travelling Salesmen problemet

En handelsman skall besöka N orter en och endast en gång och komma tillbaka till startpunkten. Finn kortaste rutten

Jag fann en blogg ang. detta för fallet besöka alla SuC i USA
http://mortada.net/the-traveling-tesla-salesman.html
Jag har inte hittat någon motsvarighet för Europa, så som den mattenörd :ugeek: man är blev jag nyfiken på hur motsvarande rutter kan se ut i vår region. Så efter lite (Matlab)hackande erhölls följande exempel på resultat (lite "betaversion" än så länge då endast fågelvägen är beräknad), baserat på SuC beståndet 10/12-2015 (supercharge.info)

Optimal rutt för att besöka alla SuC i Sverige är ca 222 mil fågelvägen och man skall köra enl. nedan karta.

Vill man köra runt lite i Europa i Sommar så kan man t.ex. tänka sig att besöka alla SuC i Danmark, Tyskland, Schweiz, Belgien, Luxemburg och Holland. Då får man sig en liten nätt tur på 686 mil fågelvägen.... Om någon undrar över hur man skall lösa "vattensträckan" Jylland-Själland resp. Falster-Tyskland så löses dessa med Ebeltoft-Själlands Odde resp Gedser-Rostock färjorna ;).

#SåNuVetNiDet
DenGerAutSuiBNL.png
Sweden.png
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Re: Travelling Tesla Salesman

Inlägg av Peter Holm »

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Sånt gör mig till en gladare människa, kul att se att fler gillar optimering.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

... Och för de som vill göra en riktig Tesla Supercharger Tour Europe (europeiska fastlandet) i närtid har följande 11590 km långa tur att se fram emot 8-) , med start t.ex. på Kastrups service center SuC.

Det är några delsträckor nere vid Spansk-Franska gränsen samt i Italien som är 330-350 km, så där gäller det att vara lite nätt på gasen framför allt om man har en 70/70D ;-).

/Oppfinnarn :ugeek:
Europe_2.png
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Oppfinnarn skrev:
... Och för de som vill göra en riktig Tesla Supercharger Tour Europe (europeiska fastlandet) i närtid har följande 11590 km långa tur att se fram emot 8-) , med start t.ex. på Kastrups service center SuC.

Det är några delsträckor nere vid Spansk-Franska gränsen samt i Italien som är 330-350 km, så där gäller det att vara lite nätt på gasen framför allt om man har en 70/70D ;-).

/Oppfinnarn :ugeek:
Hade jag inte haft familjen, så hade jag nog kunnat tänka mig att göra en sån här tur.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jo, det är ju det där med familjen...
Skriv svar