Man får ju vara lite flexibel. När jag var ung åkte jag på flera motorcykelsemestrar runt om i Europa. Tankvolymen var på 18 liter och det fanns ingen navigation som kunde tala om var bensinstationerna låg. Det fungerade bra ändå. Att köra med elbil nu är betydligt enklare.
Jag körde ju endast hoj i 10 år.
15 liter och ingen tankmätare, bara en varningslampa som tändes när det var 3 kvar.
Blev tight några gånger i de småländska skogarna.
Teslan och även ID4an är betydligt enklare. Dels kommer man längre, dels vet man ungefär hur långt, dels kan man se var man är och sist men inte minst kan man se i bilen eller smartphone var man kan ladda.
Påminner om när jag drog husvagn genom Europa med en Saab 9-5 som ville ha 1,2l/mil samtidigt som jag ville använda mitt shell-kort.
Det fanns inga smartphones så man var utlämnad till tomtom. Jag minns att jag tankade på nästan alla shellmackar vi passerade.
Påminner om när jag drog husvagn genom Europa med en Saab 9-5 som ville ha 1,2l/mil samtidigt som jag ville använda mitt shell-kort.
Det fanns inga smartphones så man var utlämnad till tomtom. Jag minns att jag tankade på nästan alla shellmackar vi passerade.
Påminner om när jag drog husvagn genom Europa med en Saab 9-5 som ville ha 1,2l/mil samtidigt som jag ville använda mitt shell-kort.
Det fanns inga smartphones så man var utlämnad till tomtom. Jag minns att jag tankade på nästan alla shellmackar vi passerade.
Var det bonuspoängen som hägrade så starkt?
Nej det var det faktum att få bensinmackar i Tyskland accepterade andra kreditkort än sina egna och att shellkortet var det enda jag hade som gick att använda. En europasemester innebar på den tiden mängder med kontanter och att tanka med kort underlättade.
Idag har dom kommit ikapp och vi brukar inte ha med oss fler euro än dom som blev över förra resan.
Det är väl så man alltid gjort? Ingen sitter väl på muggen med bilen parkerad framför en bensinpump.
Precis, alltså är det inget problem om det inte tar 3 minuter att ladda fullt för de allra flesta. Tycker faktiskt det är smidigare nu när jag kan parkera och gå in utan att behöva parkera om efter “tankningen”, bilen är redo att åka vidare innan jag är det i nästan alla fall. Visst kan vi göra det när vi har obegränsat med effekt i elnätet men så länge vi inte har det så kan vi ju optimera med fler laddplatser och stolpar med den effekten vi har istället för att försöka putta in drygt 1 MW i varje bil. Och innan laddnätet finns tror jag inte vi ser så många bilar som har batterier som klarar det, om vi inte räknar lastbilar förstås.
Skillnaden är ju att man inte alltid behöver tanka när man stannar för att gå på toa. Det räcker om det finns någonstans att parkera.
Det pratas ju om laddmöjligheter på väg till fjällen och hur man vill ladda i hyrstugan. Det är ju en ickefråga för en dieselbil. Det kommer ju bli en omställning för oss som nu är vana vid att inte planera tankning alls.
Nej, precis! När du kör fossilbil så kan du behöva tanka lite när som helst påväg hem från jobbet eller 1 h efter att du gjort lunch stoppet. MEN med en elbil är det inte så. Du börjar alltid med full laddning och första stinten blir alltid 2-3 h så det är alltid dags för en paus. Elbilar laddas medan du gör något annat, fossilbilar tankas istället för att göra något annat.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget, eller varför inte engagera dig och påverka själv?
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget, eller varför inte engagera dig och påverka själv?
Hur tänker du nu?!?!
Jag har för @#*”+kr@ engagerat sedan 2014!
Tror du att Elon kör fossilbil?
Ska vi skita i hur det funkar bara försatt några fossilhuvuden inte greppat än?
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Fast man stannar inte och fikar ofta, man stannar när man normalt stannar men istället för att först stå vid pumpen i några minuter och parkera om bilen innan man går på toaletten/äter så kopplar man in en kabel och går in. Skillnaden är att man inte kan sträckköra 100 mil utan att äta.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Fast man stannar inte och fikar ofta, man stannar när man normalt stannar men istället för att först stå vid pumpen i några minuter och parkera om bilen innan man går på toaletten/äter så kopplar man in en kabel och går in. Skillnaden är att man inte kan sträckköra 100 mil utan att äta.
Jag ser inget problem i att ladda bilen men jag ser inte heller hur det underlättat på något sätt.
Finns väl ingen som sträckkör 100mil utan att stanna.
Men jag kan t.ex köra tur/retur trysil/sälen utan att tanka alls. Tankar när jag kommit hem.
När jag byter till elbil kommer det ju behövas lite mer planering.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Jag är en före detta avgasbilist och jag kunde inte bestämma helt fritt var och när jag skulle stanna på längre turer eftersom det krävdes en bensinstation till tankningen. Det var tex inte särskilt roligt med en Rav4 på autobahn i Schweiz. Tanken tömdes snabbt och bensinstationer ligger ju inte direkt synliga från autobahn där.
Med elbil nu så stannar jag inte oftare än vad jag gjorde tidigare och jag stannar oftare än vad bilen behöver ladda. En bensträckare då och då är bra för kroppen och koncentrationen, det spelar ingen roll om man kör elbil eller avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Fast man stannar inte och fikar ofta, man stannar när man normalt stannar men istället för att först stå vid pumpen i några minuter och parkera om bilen innan man går på toaletten/äter så kopplar man in en kabel och går in. Skillnaden är att man inte kan sträckköra 100 mil utan att äta.
Och att man inte kan äta där man vill om man vill utnyttja laddtiden.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Vad är det som är komiskt med det? Finns ju massa saker man borde göra men ändå inte gör. Att inte pausa tillräckligt ofta på långresa är nog minst sagt vanligt.
När man sen blir tvingad till det så går det upp ett ljus för många.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Fast man stannar inte och fikar ofta, man stannar när man normalt stannar men istället för att först stå vid pumpen i några minuter och parkera om bilen innan man går på toaletten/äter så kopplar man in en kabel och går in. Skillnaden är att man inte kan sträckköra 100 mil utan att äta.
Och att man inte kan äta där man vill om man vill utnyttja laddtiden.
Ja, det är ett problem att inte alla rastställen har laddare. Men det här är ju något som kommer om de vill överleva.
Och att man inte kan äta där man vill om man vill utnyttja laddtiden.
Tycker jag äter typ samma på resorna nu som tidigare. Spelar inte direkt stor roll vilket sunkigt snabbmatställe jag äter på längs resan, inget är något man äter om man inte måste men det är väldigt sällan det finns något vettigt längs vägarna oavsett.
Fredrik j skrev:
Jag ser inget problem i att ladda bilen men jag ser inte heller hur det underlättat på något sätt.
Finns väl ingen som sträckkör 100mil utan att stanna.
Men jag kan t.ex köra tur/retur trysil/sälen utan att tanka alls. Tankar när jag kommit hem.
När jag byter till elbil kommer det ju behövas lite mer planering.
Ja visst om man lyckats vänja sig vid diesel har man inte det problemet, jag sålde min dieselbil med stor förlust efter 3 månader för jag inte klarade av att den saknade körglädje totalt. Jag la massvis med tid på att hitta var bensinstationer fanns längs vägen när jag körde bensinbil då man inte kom så värst mycket längre på en tank än jag gör nu när den går på el, speciellt inte eftersom jag sällan startade med full tank och bilen gick bättre med 98 oktan.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Vad är det som är komiskt med det? Finns ju massa saker man borde göra men ändå inte gör. Att inte pausa tillräckligt ofta på långresa är nog minst sagt vanligt.
När man sen blir tvingad till det så går det upp ett ljus för många.
Som trebarnspappa har jag blivit tvingad till betydligt fler stopp än ursprungligen tänkt. När vi reser långt varierar det hur ofta vi stannar. 30-40mil i en etapp förekommer men vanligtvis blir det att vi stannar efter vad klockan visar.
När jag körde fossil så var det sträckkörning som gällde, inget annat. Kände mig stressad om jag skulle stanna och ta nån jävla paus. Nu med elbil blir man mer "tvingad" att pausa, så det känns inte lika illa.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Vad är det som är komiskt med det? Finns ju massa saker man borde göra men ändå inte gör. Att inte pausa tillräckligt ofta på långresa är nog minst sagt vanligt.
När man sen blir tvingad till det så går det upp ett ljus för många.
Som trebarnspappa har jag blivit tvingad till betydligt fler stopp än ursprungligen tänkt. När vi reser långt varierar det hur ofta vi stannar. 30-40mil i en etapp förekommer men vanligtvis blir det att vi stannar efter vad klockan visar.
Jag tycker det komiska är alla som tidigare kört fossil och kunnat bestämma helt fritt var och när man stannar plötsligt tycker det är nästan skönt att stanna och fika ofta samt att dom där 5 minuterna vid automatstationen en gång i veckan är förlorad tid.
För mig personligen är det inte laddmöjligheter som är orsaken till att jag ännu inte gått över.
Fast man stannar inte och fikar ofta, man stannar när man normalt stannar men istället för att först stå vid pumpen i några minuter och parkera om bilen innan man går på toaletten/äter så kopplar man in en kabel och går in. Skillnaden är att man inte kan sträckköra 100 mil utan att äta.
Och att man inte kan äta där man vill om man vill utnyttja laddtiden.
Ja, det är ett problem att inte alla rastställen har laddare. Men det här är ju något som kommer om de vill överleva.
Vi kör ofta in i någon liten by längs motorvägen i Tyskland för lunch, jag ser nog gärna att man kan ladda på 5 minuter, ser de bara som en fördel så bestämmer man själv är man vill rasta.
Att äta längs motorvägen i Tyskland är ju bara så tråkigt, de är mat och de funkar men sjukt trist mat.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget, eller varför inte engagera dig och påverka själv?
Hur tänker du nu?!?!
Jag har för @#*”+kr@ engagerat sedan 2014!
Tror du att Elon kör fossilbil?
Ska vi skita i hur det funkar bara försatt några fossilhuvuden inte greppat än?
Elon bestämmer tyvärr inte över svensk laddinfrastruktur förutom den som tillhör Tesla.
Tills dess får vi tyvärr köpa läget att inte-elbilister bestämmer hur det ska se ut och hur de ska användas.
Förlåt, jag visste inte att du satt i regeringen.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget, eller varför inte engagera dig och påverka själv?
Hur tänker du nu?!?!
Jag har för @#*”+kr@ engagerat sedan 2014!
Tror du att Elon kör fossilbil?
Ska vi skita i hur det funkar bara försatt några fossilhuvuden inte greppat än?
Elon bestämmer tyvärr inte över svensk laddinfrastruktur förutom den som tillhör Tesla.
Tills dess får vi tyvärr köpa läget att inte-elbilister bestämmer hur det ska se ut och hur de ska användas.
Förlåt, jag visste inte att du satt i regeringen.
Vi kör ofta in i någon liten by längs motorvägen i Tyskland för lunch, jag ser nog gärna att man kan ladda på 5 minuter, ser de bara som en fördel så bestämmer man själv är man vill rasta.
Att äta längs motorvägen i Tyskland är ju bara så tråkigt, de är mat och de funkar men sjukt trist mat.
Tror att marknaden kommer lösa detta. Antingen så får du 5 minuters laddning för 10 gånger dyrare än 20 minutersladdning eller så har du semisnabbladdning 50 kW inne i byn. Det som folk vill betala för kommer finnas.
Det blir väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda och hur laddstationerna ska se ut.
Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget, eller varför inte engagera dig och påverka själv?
Hur tänker du nu?!?!
Jag har för @#*”+kr@ engagerat sedan 2014!
Tror du att Elon kör fossilbil?
Ska vi skita i hur det funkar bara försatt några fossilhuvuden inte greppat än?
Elon bestämmer tyvärr inte över svensk laddinfrastruktur förutom den som tillhör Tesla.
Tills dess får vi tyvärr köpa läget att inte-elbilister bestämmer hur det ska se ut och hur de ska användas.
Förlåt, jag visste inte att du satt i regeringen.
Ladda vid mack känns lika trist som SuC i många fall
Kan hålla med här, börjar tröttna lite på CircleK:s utbud, det är ju bara samma samma, skulle inte skada med lite annat "roligt" att käka än korv i bröd.
Håller också med. Tycker snabbladdning(150kW) på familje semester är något överskattat. Våran familj gör hellre 1.5 timme på Birsta med mycket utbud än 40 min på Ionity på tråkiga CK.
Problemet ligger dock i att det finns för lite 50kW-laddare på Birsta.
Skulle det finnas nog med 50kW-laddare på sådana ställen så skulle jag hoppa över dyra snabbladdare och ta ett två månaders Bee-abonnemang på en Sverigesemester. Skulle funka utmärkt i vårat resemönster och kosta ca 1kr per kWh. En femtedel av priset mot andra snabbladdare.