
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-laggs-nerRenault Zoe läggs ner
2024 innebär farväl för den kända elbilen.
Moderator: Redaktion
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-laggs-nerRenault Zoe läggs ner
2024 innebär farväl för den kända elbilen.
Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Finns i princip nästan hur många som helst. Alla ägs av Malmö stad, och på nästan alla står det en bil med förbränningsmotor. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på ~åtta timmar över natten. Det finns inte en enda sådan parkeringsplats i hela Malmö (...eller Sthlm och Gbg heller för den delen.) Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...mati skrev:Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
Finns väl fullt med stolpar på olika ställen centralt i Malmö från standardleverantörerna (EON, MER, Incharge osv)? Ser ju mer eller mindre ut som det gör i andra större städer. Chargefinder säger dessutom att de verkar vara rätt obelagda just nu så om de inte är ICE:ade så finns det ju plats. Sen kanske inte du bor precis vid en laddstolpe men det förändrar ju inte något för alla som faktiskt gör det.SwedishAdvocate skrev:Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Alla ägs av Malmö stad. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på åtta timmar över natten. Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...
RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någon stans att ladda. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...
Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
Var laddar de som bor i flerbostadshus en elbil över natten ifall den inte har en personlig laddplats via sin BRF eller på något annat sätt lyckats skaffa en personlig laddplats i någon annan BRF (Undrar hur många i Sthlm, Gbg eller Malmö som har en personlig laddplats i en BRF som de inte bor i...)?Bjelke skrev:Visst finns det många som inte kan ladda hemma eller på jobbet men det gör ju
inte Zoe till en annorlunda elbil jämfört med andra liknande elbilar, och det finns sjukt många som
faktiskt kan ladda hemma eller på jobbet
Även i städer...
Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? Du menar då att alla elbilar ska läggas ner? Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? Det tror jag är fel, majoriteten av elbilar, små eller stora laddas nog hemma. Men jag håller med om att det är en fördel om man har egen parkering med laddmöjlighet. Fast det är ju som sagt oberoende om det är en Zoe eller Tesla eller annan elbil.SwedishAdvocate skrev:Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Finns i princip nästan hur många som helst. Alla ägs av Malmö stad, och på nästan alla står det en bil med förbränningsmotor. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på ~åtta timmar över natten. Det finns inte en enda sådan parkeringsplats i hela Malmö (...eller Sthlm och Gbg heller för den delen.) Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...mati skrev:Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.SwedishAdvocate skrev:Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någonstans att ladda på den här arbetsplatsen. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...
Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
Bor du centralt i en större stad och har en elbil som din enda bil?OfarligTesla skrev:Finns väl fullt med stolpar på olika ställen centralt i Malmö från standardleverantörerna (EON, MER, Incharge osv)? Ser ju mer eller mindre ut som det gör i andra större städer. Chargefinder säger dessutom att de verkar vara rätt obelagda just nu så om de inte är ICE:ade så finns det ju plats. Sen kanske inte du bor precis vid en laddstolpe men det förändrar ju inte något för alla som faktiskt gör det.
Japp, bor i Vasastan i Stockholm. Aldrig haft laddstolpe på någon av garageplatserna jag hyrt heller utan ställer mig på publik stolpe på gatan om jag behöver ladda alternativt tar en sväng förbi en 50 kW laddare på vägen hem om jag skall gå in i en butik eller har något annat ärende.SwedishAdvocate skrev:Bor du centralt i en större stad och har en elbil som din enda bil?
Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...HelectriC skrev:Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Och du är inte orolig för alla de publika stolpar du använder idag kommer vara upptagna en vacker sommerdag (eller en med iskallt spöregn...)?...OfarligTesla skrev:Japp, bor i Vasastan i Stockholm. Aldrig haft laddstolpe på någon av garageplatserna jag hyrt heller utan ställer mig på publik stolpe på gatan om jag behöver ladda alternativt tar en sväng förbi en 50 kW laddare på vägen hem om jag skall gå in i en butik eller har något annat ärende.SwedishAdvocate skrev:Bor du centralt i en större stad och har en elbil som din enda bil?
Tidigare kunde frun ladda på jobbet ibland (även om stolparna ofta var fulla så vi laddade hemma istället) men med covid har inte det hänt på över ett år nu.
Ne inte direkt, har fungerat fint i över 3 års tid nu och de bygger massvis med stolpar hela tiden. Det enda de behöver göra är att bli bättre på att lappa bilar som inte längre laddar eller ICE:ar även om det oftast finns plats ändå, hoppas de går över till systemet där parkeringen är kopplat till laddningen så parkeringen avbryts när laddningen är klar (eller 5-10 minuter senare). Jag köpte Model S under 2018 just för att utvärdera hur det skulle funka och jag ångrar det inte.SwedishAdvocate skrev:Och du är inte orolig för alla de publika stolpar du använder idag kommer vara upptagna en vacker sommerdag (eller en med iskallt spöregn...)?...
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med stadsbil, men framförallt är väl Zoe och liknande elbilar alldeles ypperliga bilar för långpendlare på landsbygden, som även vill kunna ta elbilen på lite längre dagsutflykter. Jag kan ibland fortfarande sakna min Zoe av första generationen, med 23 kWh batteri och utan snabbladdning. Liten, smidig, snål, billig och oväntat pigg med tanke på specifikationerna. Min dagliga körning på 6-8 mil var aldrig i närheten av något problem och jag vet inte hur många dagsutflykter på 15-20 mil runtom i Skåne vi gjorde med den. 22 kW laddning, som allt som oftast var gratis på den tiden, gjorde att man lätt tog sig till nästa utflyktsmål.SwedishAdvocate skrev:Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...HelectriC skrev:Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Ja, och vad är poängen? De elbilar som INTE är stadsbilar laddar bara längs vägarna? Eller menar du att de som inte bor i stan inte har Zoe? Jag har väldigt svårt att följa ditt argument. Det är liksom ingen logik bak det.SwedishAdvocate skrev:Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...HelectriC skrev:Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Det konstiga är ju att det är en mycket vanlig missuppfattning bland folk att elbilar bara är till för stadsbor och att de inte fungerar på landsbygden eftersom det inte finns laddare på landet. I själva verket är det ju precis tvärtom.Fredrik j skrev:Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Precis. Det är ju om man bor lite krångligt utelämnad till att någon annan ska tillhandahålla laddplats man borde fråga sig om det verkligen är så bra med att byta redan nu. Bor man utanför stan med kanske 20-30km dagligt pendlingsavstånd är ju en Zoe perfekt.mati skrev:Det konstiga är ju att det är en mycket vanlig missuppfattning bland folk att elbilar bara är till för stadsbor och att de inte fungerar på landsbygden eftersom det inte finns laddare på landet. I själva verket är det ju precis tvärtom.Fredrik j skrev:Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Det verkar som att många tror att hemmaladdning är någon form av nödlösning eftersom den publika laddinfrastrukturen är så dålig. Jag har pratat med många som trodde att det krävs en "elmack" i närheten för att man ska kunna ha en elbil. När man då säger att det krävs inte mer än ett vanligt trefasuttag så får man inte sällan rätt konstiga svar i stil med att det blir för dyrt att ladda hemma och att det är alldeles för omständligt och att man ju hela tiden skulle glömma att ladda bilen osv.
Krävs ju egentligen inte mer än ett jordat schuko, faktiskt.mati skrev:Det konstiga är ju att det är en mycket vanlig missuppfattning bland folk att elbilar bara är till för stadsbor och att de inte fungerar på landsbygden eftersom det inte finns laddare på landet. I själva verket är det ju precis tvärtom.Fredrik j skrev:Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Det verkar som att många tror att hemmaladdning är någon form av nödlösning eftersom den publika laddinfrastrukturen är så dålig. Jag har pratat med många som trodde att det krävs en "elmack" i närheten för att man ska kunna ha en elbil. När man då säger att det krävs inte mer än ett vanligt trefasuttag så får man inte sällan rätt konstiga svar i stil med att det blir för dyrt att ladda hemma och att det är alldeles för omständligt och att man ju hela tiden skulle glömma att ladda bilen osv.
Jag önskar att jag hade en sketen schuko vid min p-plats.Teslaspolen skrev:Krävs ju egentligen inte mer än ett jordat schuko, faktiskt.