Ett nyord för SAOLspacecoin skrev:rattkonservativa.

Moderator: Redaktion
Ett nyord för SAOLspacecoin skrev:rattkonservativa.
Kör. YOLORemuz skrev:Min granne (BMW i blodet) hånade mig för S nya ratt (nu har jag aldrig ens haft en S men ändå). Han kör en BMW M8, tror han gav drygt 1.5M för den.
En bil för nästan 1.5M och man kan inte ens få en ratt?!
Mitt svar.
En bil för över 1.5M och man kan inte ens få eldrift?!
Jäkla granne, nu är jag sugen på Plaid bara för ratten...
Kollar varje dag. Ingen info om leverans.jonasperh skrev:Någons som beställt S long range och hört nått mer om förväntat leverans-datum? Börjar bli mer o mer sugen på den över Y efter 3:an.
Ok, förhoppningsvis kommer det mer info snart.termosen skrev:Kollar varje dag. Ingen info om leverans.jonasperh skrev:Någons som beställt S long range och hört nått mer om förväntat leverans-datum? Börjar bli mer o mer sugen på den över Y efter 3:an.
Clickbait!thebishop skrev:Jag tycker fortfarande titeln på den här tråden är humor. De är ju inte här på riktigt på ett bra tag - någon som ens fått leveransadress ännu?
Hoppas personligen på leverans själv q2 nästa år, men väntar med beställning tills rund ratt finns.
Inredningen ser så fin och futuristisk ut. Yoken lyfter det verkligen. Fy vilket habegär jag fickSwedishAdvocate skrev:
Han testar bl.a. att göra u-sväng med yoke-ratten (vid 2:22) ...
71db kan ju vara sjukt störande eller mycket behagligt lite beroende på ljudets karaktär.fakerlind skrev:Vet ej, men såg att ngn i USA mätte upp 71db med sin Apple Watch på motorvägen. Högst ”scientific”.
Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt.Aida skrev:Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
taliz skrev:Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt.Aida skrev:Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Det finns ett fenomen som kallas "tankslapper", det om något är trafikfarligt.Aida skrev:taliz skrev:Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt.Aida skrev:Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Taliz: Nä det har jag faktiskt inte! Kul att man har nåt kvar att prova här i livet - endast kört Yamaha DT
Men du snurrar väl inte styret 2,5 varv på en mc?!? Om Tesla hade gjort en variabel styrgeometri med 3/4 varv i låga farter (finns på vissa BMW) så hade jag inte ansett yoke vara trafikfarligt!
Taliz: jag googlade Tankslapper och fick se några skrämmande videor. Fy fan! Därför grannen som är intensivvårdssjuksköterska kallar motorcykelfarare för mobila organdonatorer kanske…taliz skrev:Det finns ett fenomen som kallas "tankslapper", det om något är trafikfarligt.Aida skrev:taliz skrev:Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt.Aida skrev:Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Taliz: Nä det har jag faktiskt inte! Kul att man har nåt kvar att prova här i livet - endast kört Yamaha DT
Men du snurrar väl inte styret 2,5 varv på en mc?!? Om Tesla hade gjort en variabel styrgeometri med 3/4 varv i låga farter (finns på vissa BMW) så hade jag inte ansett yoke vara trafikfarligt!
Jag menar att det är lätt att problematisera ngt man inte testat själv.Aida skrev:Taliz: jag googlade Tankslapper och fick se några skrämmande videor. Fy fan! Därför grannen som är intensivvårdssjuksköterska kallar motorcykelfarare för mobila organdonatorer kanske…taliz skrev:Det finns ett fenomen som kallas "tankslapper", det om något är trafikfarligt.Aida skrev:taliz skrev:Har du kört motorcykel någon gång? Hint: dom har ingen ratt.Aida skrev:Den där Yoke-ratten borde förbjudas. Är ju trafikfarlig med den utväxlingen som styrningen har. Tänk undanmanöver med bredsladd (kan hända även med ESP) älgtest el om man tappar greppet och ratten börjar snurra tillbaka och man ska flrsöka få nytt grepp - går ju inte att greppa då utan man lär få en rejäl smäll på händerna. I USA saknas ju rondeller… Köra i såna och blinka lär blir drygt- tänk Storbritanniens pyttesmå var 200:e meter… Synd på en så rar ärta till bil (som farfar skulle uttryckt sig). Jag trodde man skulle kunna beställa en vanlig ratt???
Men vad har det med Teslas konstiga ratt och flervarvsstyrning att göra?? Blinkersens placering blir ju ännu mer obegriplig om man tänker att man ska börja blinka höger ut ur en rondell när yoke-ratten är uppochner…
Jag ändrar inte grepp i rondeller heller, inte ens vid parkering ändrar jag grepp. Håller på samma ställe och roterar ratten med handflatan, lär inte ändras av att ratten i sig har annan form men det får vi se när den kommer.Aida skrev:Njae finns väl många uppenbara saker som man kan se tydliga problem i utan att ha prövat själv. Man borde inte få låta schimpanser köra tåg till exempel…![]()
Men av alla videor av Teslaälskare så kommer de till slut fram till att det funkar genom att använda ngt konstigt grepp och sätta styrmotståndet på lättaste läget. Men blir det bättre än en vanlig ratt? Blir det trafiksäkert? Nää känns mer som att det ska se coolt ut och likna Kit fr 80-talet. Tesla har ju inte kläckt idén själva el först - men det har förkastats av alla andra - tom pimp my ride killar. Styrutväxlingen måste förändras för att det ska bli bra.
Taliz: Kommunernas senaste påfund är ju minirondeller med bara en vitmålad cirkel i mitten. Du måste kört i flera sådana och även vänt i dem (fullt varv) el iaf 3/4 varv. Då måste du ha släppt ditt initiala kvart i tre grepp. Man måste nästan svänga fullt på ratten i sådana… (apropå att du skriver tidigare i tråden att du aldrig behövt ändra grepp i en rondell)…
OfarligTesla skrev:Jag ändrar inte grepp i rondeller heller, inte ens vid parkering ändrar jag grepp. Håller på samma ställe och roterar ratten med handflatan, lär inte ändras av att ratten i sig har annan form men det får vi se när den kommer.Aida skrev:Njae finns väl många uppenbara saker som man kan se tydliga problem i utan att ha prövat själv. Man borde inte få låta schimpanser köra tåg till exempel…![]()
Men av alla videor av Teslaälskare så kommer de till slut fram till att det funkar genom att använda ngt konstigt grepp och sätta styrmotståndet på lättaste läget. Men blir det bättre än en vanlig ratt? Blir det trafiksäkert? Nää känns mer som att det ska se coolt ut och likna Kit fr 80-talet. Tesla har ju inte kläckt idén själva el först - men det har förkastats av alla andra - tom pimp my ride killar. Styrutväxlingen måste förändras för att det ska bli bra.
Taliz: Kommunernas senaste påfund är ju minirondeller med bara en vitmålad cirkel i mitten. Du måste kört i flera sådana och även vänt i dem (fullt varv) el iaf 3/4 varv. Då måste du ha släppt ditt initiala kvart i tre grepp. Man måste nästan svänga fullt på ratten i sådana… (apropå att du skriver tidigare i tråden att du aldrig behövt ändra grepp i en rondell)…