Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.
Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Om tio år kanske man har trådlös laddning hemma, vid rödljus och på andra platser där bilen är parkerad.
Så laddning är inget man vanligtvis behöver tänka på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ladda vid mack känns lika trist som SuC i många fall
Kan hålla med här, börjar tröttna lite på CircleK:s utbud, det är ju bara samma samma, skulle inte skada med lite annat "roligt" att käka än korv i bröd.
Ladda vid mack känns lika trist som SuC i många fall
Kan hålla med här, börjar tröttna lite på CircleK:s utbud, det är ju bara samma samma, skulle inte skada med lite annat "roligt" att käka än korv i bröd.
Ladda vid mack känns lika trist som SuC i många fall
Kan hålla med här, börjar tröttna lite på CircleK:s utbud, det är ju bara samma samma, skulle inte skada med lite annat "roligt" att käka än korv i bröd.
Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.
Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Vad skulle poängen med snabbare laddning vara? Om jag inte hinner dricka en kopp kaffe och äta en bulle innan bilen är färdig så behöver laddningen inte bli snabbare.
Det som kan komma att hända är att räckvidden ökar så mycket att inga laddstopp behövs under en normal resa på 40-60 mil. Men samtidigt kan det bli så att fler och fler inser att det räcker med kortare räckvidd till vardags och att de inte köper dyr extra räckvidd som bara används en gång om året. Men kanske inte eftersom det fortfarande finns folk som köper en stor bil bara för att kunna åka husvagn en eller två gånger per år.
Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.
Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Vad skulle poängen med snabbare laddning vara? Om jag inte hinner dricka en kopp kaffe och äta en bulle innan bilen är färdig så behöver laddningen inte bli snabbare.
Det som kan komma att hända är att räckvidden ökar så mycket att inga laddstopp behövs under en normal resa på 40-60 mil. Men samtidigt kan det bli så att fler och fler inser att det räcker med kortare räckvidd till vardags och att de inte köper dyr extra räckvidd som bara används en gång om året. Men kanske inte eftersom det fortfarande finns folk som köper en stor bil bara för att kunna åka husvagn en eller två gånger per år.
Och folk som köper snabba bilar fast man kommer fram lika fort i en långsam...
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.
Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
Låter som ni är väldigt nervösa.. 4 räckte bra i Teslas barndom, var de ett stort problem?
Kikar man totalt sen 1 januari 2014 till idag så har det registrerats 83+k elbilar i Sverige. 22 % utav dessa är tesla.
Samtidigt har det under samma period sålts 2,3 miljoner diesel/Bensin-bilar (tror inte hybrider och miljöbilar är inräknade)
Jag tror du är något på spåren att 4 räcker gott och väl om det ligger tätt. Men på sikt om alla skall åka elbilar så kommer det inte vara rimligt med så få om man ser till fordonsflottan och framtiden.
Jag förstår att det blir trångt på allt utom tesla-laddare när det är så få % tesla bilar. Trodde det skulle vara en högre andel.
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.
Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
Låter som ni är väldigt nervösa.. 4 räckte bra i Teslas barndom, var de ett stort problem?
Kikar man totalt sen 1 januari 2014 till idag så har det registrerats 83+k elbilar i Sverige. 22 % utav dessa är tesla.
Samtidigt har det under samma period sålts 2,3 miljoner diesel/Bensin-bilar (tror inte hybrider och miljöbilar är inräknade)
Jag tror du är något på spåren att 4 räcker gott och väl om det ligger tätt. Men på sikt om alla skall åka elbilar så kommer det inte vara rimligt med så få om man ser till fordonsflottan och framtiden.
Jag förstår att det blir trångt på allt utom tesla-laddare när det är så få % tesla bilar. Trodde det skulle vara en högre andel.
Jag tror du även får väga in vilka elbilar man reser längre sträckor med. Storsäljare som Zoe och Leaf inbillar jag mig till övervägande andel laddas hemma.
Sen får du ju också räkna in hur många diesel/bensin-bilar som skrotas ut varje år p.g.a. hög ålder. Det ökar ju inte med bruttoantalet.
Andra bullar på vägen hem, åker via Kristianstand och laddar där, inga problem, åker vidare och landar i värnamo CircleK/Ionity, där gick det inte att betala för varesig mercedes eller audi med blipp-korten vi har, så jag fick ringa ionity och tjejen som svarade efter cirka 5 minuter, kunde starta laddare från sin sida, så där fick jag en gratisladdning.
Åker vidare och landar i mantorp för att ladda igen, Great! en laddare ledig av 4, nähepp, den är ju ledig för den är UR FUNKTION..
Vänta 15 minuter innan första bilen av de 3 åker innan jag kunde ladda.
Så pga allt strul så tog hemresan på cirka 55 mil 8.5 timma.
Just detta som gör att jag gärna inte förlitar mig på att ladda på stationer med så få som ynka 4-6 laddpunkter.
Det är inte för att jag är "rädd" eller "nervös". Vill bara inte riskera strul och har dåligt tålamod till att ägna dyrbar (fri)tid till meningslösa aktiviteter som att sitta och köa. Skall det hålla på att strula med kö och fel på stationer med extremt få laddpunkter så skiter jag i att ens försöka ta elbil på lite längre resor. Då blir det dieselbil istället till 100%.
Familjen skall resa lite längre nu i helgen, och vi skall göra ett försök att ta vår elbil istället för vår dieselmerca, men utan SuC (eller annat framtida laddnät med motsvarande geografisk täckning, kapacitet med antal laddpunkter per station, laddeffekt per laddpunkt, upptid och tillgänglighet) så hade vi högst troligen inte gett oss på det.
Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.
Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Vad skulle poängen med snabbare laddning vara? Om jag inte hinner dricka en kopp kaffe och äta en bulle innan bilen är färdig så behöver laddningen inte bli snabbare.
Det som kan komma att hända är att räckvidden ökar så mycket att inga laddstopp behövs under en normal resa på 40-60 mil. Men samtidigt kan det bli så att fler och fler inser att det räcker med kortare räckvidd till vardags och att de inte köper dyr extra räckvidd som bara används en gång om året. Men kanske inte eftersom det fortfarande finns folk som köper en stor bil bara för att kunna åka husvagn en eller två gånger per år.
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.
Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
Låter som ni är väldigt nervösa.. 4 räckte bra i Teslas barndom, var de ett stort problem?
Kikar man totalt sen 1 januari 2014 till idag så har det registrerats 83+k elbilar i Sverige. 22 % utav dessa är tesla.
Samtidigt har det under samma period sålts 2,3 miljoner diesel/Bensin-bilar (tror inte hybrider och miljöbilar är inräknade)
Jag tror du är något på spåren att 4 räcker gott och väl om det ligger tätt. Men på sikt om alla skall åka elbilar så kommer det inte vara rimligt med så få om man ser till fordonsflottan och framtiden.
Jag förstår att det blir trångt på allt utom tesla-laddare när det är så få % tesla bilar. Trodde det skulle vara en högre andel.
Nej jag ser ju detta på ganska kort sikt, självklart krävs mer än 4 laddare när fordonsflottan är stor.. Jag ser detta snarast som minimum för att de ska vara smidigt idag och lite hur man bör fördela laddarna, jag ser 4 som lagom och sedan sprida stationerna längs vägen.. När man nått en viss täthet mellan platserna efterhand som antalet bilar ökar så skulle jag säga att man istället ökar antalet laddare vid varje plats.
Men att de måste finnas 10 laddare för att känna fel men beror självklart på hur lastad just den platsen är normalt.
Jag tycker man skulle fördela en given laddeffekt på fler uttag när det är storhelg. Lyssnar man på elbilsägare så är det ju inte ovanligt att man vill sitta och fika en längre stund än vad snabbladdning.
Jag tycker man skulle fördela en given laddeffekt på fler uttag när det är storhelg. Lyssnar man på elbilsägare så är det ju inte ovanligt att man vill sitta och fika en längre stund än vad snabbladdning.
Jag tror att givet en viss effekt för en station är det bättre att ha fler uttag som kan dela på effekten. Redan idag börjar ju laddhastigheterna verkligen bli bra, att pusha 250-300 kW till bilen är ju en hög nivå som ifall bilen designas effektivt ger korta stopp. Med nya batterier och gissningsvis större sådana kommer vi se att de kan hålla dessa höga nivåer längre. Hinner ju knappt få maten på ett laddstopp som det är.
Vill inte att det skall bli som med bensinbilen där man fick tanka och sen parkera om bilen, det är mycket bekvämare att parkera och gå in och äta/gå på toa/köpa dricka eller vad man nu gör på det stoppet.
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag vill gå ut mitt i min lunch eller fika. Det blir precis lika bra med två eller fyra uttag som tar 20 minuter att ladda bilen ifrån. Det är ju inte uttagen som kostar utan effekten så att ha en snabb laddar där folka ska springa ut och flytta fysiska bilar är ju bara dumt. Kenpower har löst detta med lastbalansering mellan alla sina uttag så att alla kan få den fart de vill ha. (Jag tror tyvärr att många som leder laddbolag tänker somrig eftersom de bara kör fossilbil till vardags så då tror de att det är livsviktigt att det bara tar 5 min).
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag vill gå ut mitt i min lunch eller fika. Det blir precis lika bra med två eller fyra uttag som tar 20 minuter att ladda bilen ifrån. Det är ju inte uttagen som kostar utan effekten så att ha en snabb laddar där folka ska springa ut och flytta fysiska bilar är ju bara dumt. Kenpower har löst detta med lastbalansering mellan alla sina uttag så att alla kan få den fart de vill ha. (Jag tror tyvärr att många som leder laddbolag tänker somrig eftersom de bara kör fossilbil till vardags så då tror de att det är livsviktigt att det bara tar 5 min).
Att hålla tillbaka utvecklingen för att någon vill sitta och fika är desto dummare.
Om det i framtiden tar lika lång tid att ladda som att tanka idag så behöver man väl absolut inte gå och fika undertiden?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Att hålla tillbaka utvecklingen för att någon vill sitta och fika är desto dummare.
Om det i framtiden tar lika lång tid att ladda som att tanka idag så behöver man väl absolut inte gå och fika undertiden?
Även om jag också tror att bilar kommer laddas snabbare och snabbare med tiden så tror jag knappast det kommer gå lika snabbt som att tanka om bara 10 år. Så länge vi inte har ett extremt överskott av effekt är det inte det bästa sättet att utnyttja det på. Då är fler stolpar per station och fler stationer viktigare, så fler kan stanna samtidigt. De flesta som stannar gör ju det nämligen längre än någon minut så då skulle dessa personers stopp ta längre tid om de behövde vänta och sen parkera om bilen innan de kunde gå in på toaletten/äta eller vad de nu skulle göra.
De flesta som stannar gör ju det nämligen längre än någon minut så då skulle dessa personers stopp ta längre tid om de behövde vänta och sen parkera om bilen innan de kunde gå in på toaletten/äta eller vad de nu skulle göra.
Det är väl så man alltid gjort? Ingen sitter väl på muggen med bilen parkerad framför en bensinpump.
Jag tycker man skulle fördela en given laddeffekt på fler uttag när det är storhelg. Lyssnar man på elbilsägare så är det ju inte ovanligt att man vill sitta och fika en längre stund än vad snabbladdning.
Kom precis på en idé.
För X kronor per laddtillfälle, så har macken/ionity (t.ex.) en person som "valet", man lämnar in bilen på "kö" och sedan säger typ "ladda till 85%", då kör den personen fram bilen och startar laddningen, när bilen sedan nått 85%, så kopplar vedebörande loss bilen och parkerar den och gör då laddaren ledig.
Jag tycker man skulle fördela en given laddeffekt på fler uttag när det är storhelg. Lyssnar man på elbilsägare så är det ju inte ovanligt att man vill sitta och fika en längre stund än vad snabbladdning.
Kom precis på en idé.
För X kronor per laddtillfälle, så har macken/ionity (t.ex.) en person som "valet", man lämnar in bilen på "kö" och sedan säger typ "ladda till 85%", då kör den personen fram bilen och startar laddningen, när bilen sedan nått 85%, så kopplar vedebörande loss bilen och parkerar den och gör då laddaren ledig.
Det är väl så man alltid gjort? Ingen sitter väl på muggen med bilen parkerad framför en bensinpump.
Precis, alltså är det inget problem om det inte tar 3 minuter att ladda fullt för de allra flesta. Tycker faktiskt det är smidigare nu när jag kan parkera och gå in utan att behöva parkera om efter “tankningen”, bilen är redo att åka vidare innan jag är det i nästan alla fall. Visst kan vi göra det när vi har obegränsat med effekt i elnätet men så länge vi inte har det så kan vi ju optimera med fler laddplatser och stolpar med den effekten vi har istället för att försöka putta in drygt 1 MW i varje bil. Och innan laddnätet finns tror jag inte vi ser så många bilar som har batterier som klarar det, om vi inte räknar lastbilar förstås.
Det är väl så man alltid gjort? Ingen sitter väl på muggen med bilen parkerad framför en bensinpump.
Precis, alltså är det inget problem om det inte tar 3 minuter att ladda fullt för de allra flesta. Tycker faktiskt det är smidigare nu när jag kan parkera och gå in utan att behöva parkera om efter “tankningen”, bilen är redo att åka vidare innan jag är det i nästan alla fall. Visst kan vi göra det när vi har obegränsat med effekt i elnätet men så länge vi inte har det så kan vi ju optimera med fler laddplatser och stolpar med den effekten vi har istället för att försöka putta in drygt 1 MW i varje bil. Och innan laddnätet finns tror jag inte vi ser så många bilar som har batterier som klarar det, om vi inte räknar lastbilar förstås.
Skillnaden är ju att man inte alltid behöver tanka när man stannar för att gå på toa. Det räcker om det finns någonstans att parkera.
Det pratas ju om laddmöjligheter på väg till fjällen och hur man vill ladda i hyrstugan. Det är ju en ickefråga för en dieselbil. Det kommer ju bli en omställning för oss som nu är vana vid att inte planera tankning alls.
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag vill gå ut mitt i min lunch eller fika. Det blir precis lika bra med två eller fyra uttag som tar 20 minuter att ladda bilen ifrån. Det är ju inte uttagen som kostar utan effekten så att ha en snabb laddar där folka ska springa ut och flytta fysiska bilar är ju bara dumt. Kenpower har löst detta med lastbalansering mellan alla sina uttag så att alla kan få den fart de vill ha. (Jag tror tyvärr att många som leder laddbolag tänker somrig eftersom de bara kör fossilbil till vardags så då tror de att det är livsviktigt att det bara tar 5 min).
Att hålla tillbaka utvecklingen för att någon vill sitta och fika är desto dummare.
Om det i framtiden tar lika lång tid att ladda som att tanka idag så behöver man väl absolut inte gå och fika undertiden?
Jag tror det hade varit färre olyckor, mindre stress och bättre humör längs vägarna om alla faktiskt tog sig tid att stanna och fika var annan eller var tredje timme på långresan. Min senaste lite längre resa med min ID4 var på 80 mil. Jag stannade och laddade två gånger, i sammanlagt en timme. Den första gången åt jag lunch och körde vidare direkt när det var gjort. Den andra gången tog jag en fika och kollade mailen och körde vidare direkt när det var klart. Jag kom hem pigg och utvilad och på gott humör. Innan jag gick över till eldrift hade jag stannat för ett kort tankstopp, knappt gett mig tid till att äta lunch längs vägen, och kommit fram trött och på dåligt humör. Sen hade jag kollat jobbmailen direkt när jag kom hem istället. De 30-40 minuter längre 80-mils resan tog med elbil känns inte ens i närheten som en kompromiss. Nu vet jag inte hur represenatativ jag är men jag tror inte det är ovanligt att man kör på så länge det går när man kör fossilt, och inte tar de pauser man egentligen skulle behöva.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag vill gå ut mitt i min lunch eller fika. Det blir precis lika bra med två eller fyra uttag som tar 20 minuter att ladda bilen ifrån. Det är ju inte uttagen som kostar utan effekten så att ha en snabb laddar där folka ska springa ut och flytta fysiska bilar är ju bara dumt. Kenpower har löst detta med lastbalansering mellan alla sina uttag så att alla kan få den fart de vill ha. (Jag tror tyvärr att många som leder laddbolag tänker somrig eftersom de bara kör fossilbil till vardags så då tror de att det är livsviktigt att det bara tar 5 min).
Att hålla tillbaka utvecklingen för att någon vill sitta och fika är desto dummare.
Om det i framtiden tar lika lång tid att ladda som att tanka idag så behöver man väl absolut inte gå och fika undertiden?
Jag tror det hade varit färre olyckor, mindre stress och bättre humör längs vägarna om alla faktiskt tog sig tid att stanna och fika var annan eller var tredje timme på långresan. Min senaste lite längre resa med min ID4 var på 80 mil. Jag stannade och laddade två gånger, i sammanlagt en timme. Den första gången åt jag lunch och körde vidare direkt när det var gjort. Den andra gången tog jag en fika och kollade mailen och körde vidare direkt när det var klart. Jag kom hem pigg och utvilad och på gott humör. Innan jag gick över till eldrift hade jag stannat för ett kort tankstopp, knappt gett mig tid till att äta lunch längs vägen, och kommit fram trött och på dåligt humör. Sen hade jag kollat jobbmailen direkt när jag kom hem istället. De 30-40 minuter längre 80-mils resan tog med elbil känns inte ens i närheten som en kompromiss. Nu vet jag inte hur represenatativ jag är men jag tror inte det är ovanligt att man kör på så länge det går när man kör fossilt, och inte tar de pauser man egentligen skulle behöva.
Håller med om att stoppen inte känns som någon stor uppoffring. Men på vintern med sämre räckvidd och barn i bilen kan det däremot bli lite knorrigt om det börjar bli kortare mellan stoppen och det inte finns något att göra på platsen som man laddar på.
Skillnaden är ju att man inte alltid behöver tanka när man stannar för att gå på toa. Det räcker om det finns någonstans att parkera.
Det pratas ju om laddmöjligheter på väg till fjällen och hur man vill ladda i hyrstugan. Det är ju en ickefråga för en dieselbil. Det kommer ju bli en omställning för oss som nu är vana vid att inte planera tankning alls.
Det är klart det är en omställning, det är ju något nytt så då brukar det vara skillnader. Det innebär inte att det är sämre som helhet.
Sen tycker jag inte man behöver planera så värst mycket om man inte vill, man använder navigationen helt enkelt.
Man får ju vara lite flexibel. När jag var ung åkte jag på flera motorcykelsemestrar runt om i Europa. Tankvolymen var på 18 liter och det fanns ingen navigation som kunde tala om var bensinstationerna låg. Det fungerade bra ändå. Att köra med elbil nu är betydligt enklare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.