Uppgradering - huvudstrålkastare
Moderator: Redaktion
Någon som vet vilken typ av lampsetup för huvudstrålkastare fram (hel/halvlyse) som model s 2015 är utrustad med?
Behöver uppgadera dessa då jag anser orginal systemet är klart underdimensionerat. Vill inte montera extralysen.
Tacksam för svar.
Behöver uppgadera dessa då jag anser orginal systemet är klart underdimensionerat. Vill inte montera extralysen.
Tacksam för svar.
Re: Uppgradering - huvudstrålkastare
Anledningen till att det är underdimensionerat är att Tesla snålat in på strålkastarspolning, så gör man det kraftigare riskerar man att bilen inte går igenom besiktning. Jag tror att det är 25 W i Europa och 35 W i USA, så kanske går det att stoppa in vad USA-bilarna använder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
http://factoryxenon.com/shop/new-oem-12 ... unit-wire/
Om din ballast e på 35w så behöver du bara köpa ny lampa
Diy http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... s-with-pix
Om din ballast e på 35w så behöver du bara köpa ny lampa
Diy http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... s-with-pix
Toppentack för bra svar.
Efter att ha kollat länken som beskriver hur man går tillväga för att göra ett lampbyte kan man konstatera att Tesla inte byggt bilen med eftertanke. Gissar att ett dubbelsidigt lampbyte på sc när det väl behövs av ordinarie anledning kommer att ligga på runt 10kkr. Att jämföras med motsvarande på en nyare Audi A8 med kostnad 5kkr.
Bra där tesla, NOT.
Efter att ha kollat länken som beskriver hur man går tillväga för att göra ett lampbyte kan man konstatera att Tesla inte byggt bilen med eftertanke. Gissar att ett dubbelsidigt lampbyte på sc när det väl behövs av ordinarie anledning kommer att ligga på runt 10kkr. Att jämföras med motsvarande på en nyare Audi A8 med kostnad 5kkr.
Bra där tesla, NOT.
Det såg ut som teslan kommer med halogenlampor om man inte har techpaketet. Men den hära 25w regeln utan lyktrengöring, gäller den halogenlampor? Om det isf öppnar upp för att konvertera till stark halogenlampa, bakåtkonvertering
Ang arbetet så ser det ut at ta knappt en halvtimme per sida då du endast skiftar ut prylarna, du är väl en manman?

Ang arbetet så ser det ut at ta knappt en halvtimme per sida då du endast skiftar ut prylarna, du är väl en manman?

Finns en tidigare tråd här på TCS, där det länkas till en tråd i norska forumet:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=9167
Där beskrivs vilka delar du behöver och hur bytet går till.
Jag köpte ett kit från Xenonkungen (tror jag det var?) och bytte ut helljuset på min Hyundai i30. Visst var det en hel del pyssel, men resultatet blev som natt och dag! Helt klart värt jobbet att byta H7 till xenon! Att uppgradera 25W Xenon till 35W kanske inte är lika revolutionerande..?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=9167
Där beskrivs vilka delar du behöver och hur bytet går till.
Jag köpte ett kit från Xenonkungen (tror jag det var?) och bytte ut helljuset på min Hyundai i30. Visst var det en hel del pyssel, men resultatet blev som natt och dag! Helt klart värt jobbet att byta H7 till xenon! Att uppgradera 25W Xenon till 35W kanske inte är lika revolutionerande..?
att gå från 25W till en 35W lampa med 20+ borde göra rejäl skillnad.
Hur menar du, 20+?Sofie skrev:att gå från 25W till en 35W lampa med 20+ borde göra rejäl skillnad.
Jag skulle också gärna få lite bättre lyse, men tydligen kräver reglementet (enligt en annan diskussion som jag nu inte ids leta länk till) BÅDE rengöring OCH automatisk nivåreglering med givare på fjäderbenen, om ljusstyrkan överstiger 2000 lm eller hur det var. Låter både komplicerat och dyrt att kasta in som eftertanke. Om man ska vara lydig.
Menar ni att tesla inte har automatisk reglering av xenon
( hadde det på min 1999 BMW)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nej, lampor är inte deras paradgren. Har en pannlampa, LedX Cobra som ger nästan 50% mer ljus än bilens båda strålkastare tillsammans...e5m1r skrev:Menar ni att tesla inte har automatisk reglering av xenon

PS. Kanontråd. Väldigt intressant att läsa om uppgraderingsmöjligheterna.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Bara att köpa en sån lampa att köra omkring med dåpegs skrev:Nej, lampor är inte deras paradgren. Har en pannlampa, LedX Cobra som ger nästan 50% mer ljus än bilens båda strålkastare tillsammans...e5m1r skrev:Menar ni att tesla inte har automatisk reglering av xenonHär är Tesla årtionden efter andra biltillverkare. http://ledx.se/produkter/cobra/

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Gustafsson
- Teslaägare
Den ska sättas på pananchpaulin skrev:Bara att köpa en sån lampa att köra omkring med dåpegs skrev:Nej, lampor är inte deras paradgren. Har en pannlampa, LedX Cobra som ger nästan 50% mer ljus än bilens båda strålkastare tillsammans...e5m1r skrev:Menar ni att tesla inte har automatisk reglering av xenonHär är Tesla årtionden efter andra biltillverkare. http://ledx.se/produkter/cobra/

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
e5m1r skrev:Menar ni att tesla inte har automatisk reglering av xenon
"Problemet" är väl att i USA finns inte samma lagkrav på det som i Europa, vilket gör att de inte bygger in det...
När jag tog in min Challenger var det lite småstrul med just detta, men den gick igenom regbesiktningen med rätta intygen osv (samt det fick byggas spolning till den), men hört samma / liknande problem med andra USA-Bilar...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Fast eu model s har annan laddning annan mjukvara de borde ha löst belysningen också tycker manJocce skrev:e5m1r skrev:Menar ni att tesla inte har automatisk reglering av xenon
"Problemet" är väl att i USA finns inte samma lagkrav på det som i Europa, vilket gör att de inte bygger in det...
När jag tog in min Challenger var det lite småstrul med just detta, men den gick igenom regbesiktningen med rätta intygen osv (samt det fick byggas spolning till den), men hört samma / liknande problem med andra USA-Bilar...
/Jocce
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skillnad på mjukvara och hårdvara.e5m1r skrev:Fast eu model s har annan laddning annan mjukvara de borde ha löst belysningen också tycker man
Att bygga om och göra (kostsamma) tester för en sådan sak är en betydligt längre beslutsväg (även hos ett företag som Tesla), när de lagkravsmässigt klarar sig utan att göra det.
Amerikanerna är ju på gott och ont duktiga med "Good Enough" när det gäller bilar och liknande.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att de har annan laddning i EU modellerna, med andra kontakter som gör att baklyset är omdesignat och en annan laddare i bilen, är inte mjukvara!Jocce skrev:Skillnad på mjukvara och hårdvara.e5m1r skrev:Fast eu model s har annan laddning annan mjukvara de borde ha löst belysningen också tycker man
Att bygga om och göra (kostsamma) tester för en sådan sak är en betydligt längre beslutsväg (även hos ett företag som Tesla), när de lagkravsmässigt klarar sig utan att göra det.
Amerikanerna är ju på gott och ont duktiga med "Good Enough" när det gäller bilar och liknande.
/Jocce
Varför skulle det vara kostsamma tester att få till automatisk reglering på xenonljusen. Tekniken finns tillgänglig och färdig att installera. De handlar inte om att Tesla behöver uppfinna hjulet på nytt.
Och tekniken sitter redan på "billiga" bilar från USA, så att det saknas på en väldigt dyr och exklusiv bil som Model S, är inget annat än uselt, speciellt med tanke på att det har med säkerhet att göra. Säkerhet ska ju vara väldigt prioriterat enligt Tesla

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nicke Nyfiken skrev:Att de har annan laddning i EU modellerna, med andra kontakter som gör att baklyset är omdesignat och en annan laddare i bilen, är inte mjukvara!
Varför skulle det vara kostsamma tester att få till automatisk reglering på xenonljusen. Tekniken finns tillgänglig och färdig att installera. De handlar inte om att Tesla behöver uppfinna hjulet på nytt.
Och tekniken sitter redan på "billiga" bilar från USA, så att det saknas på en väldigt dyr och exklusiv bil som Model S, är inget annat än uselt, speciellt med tanke på att det har med säkerhet att göra. Säkerhet ska ju vara väldigt prioriterat enligt Tesla
Att även baklyset var omdesignat osv visste jag inte.
Absolut behöver de inte uppfinna hjulet på nytt. Men det krävs ändå tester osv, grejerna sitter dessutom i fronten så det skulle inte förvåna mig om det krävs nya krocktester m.m. för det hela.
Kanske också en hel omkonstruktion av strålkastare/lyktor.
Vilka billiga bilar från USA har automatisk nivåreglering av Xenon?
De bilar jag kikat på för import (samt importerat själv / varit inblandad i) så har ingen från USA haft den regleringen (vilket som jag nämner ovan kan bli problem vid inreggning).
/Jocce
- lator
- Teslaägare
Automatisk höjdreglering av xenon är väl ett lagkrav inom EU? Jag har då inte stött på någon bil utan det, bara en massa där den inte fungerar... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vi diskuterar väl inte privatimporterade Teslor från USA? Jag förstår inte din jämförelse med hur bilarna är utrustade i USA. Jag pratar om amerikanska bilar som tillverkas och säljs på EU-marknaden. Och här har betydligt billigare amerikanska bilar automatisk nivåreglering på xenonljusen.Jocce skrev:Vilka billiga bilar från USA har automatisk nivåreglering av Xenon?
De bilar jag kikat på för import (samt importerat själv / varit inblandad i) så har ingen från USA haft den regleringen (vilket som jag nämner ovan kan bli problem vid inreggning).
/Jocce
Tesla verkar rundgå EU-kravet på automatisk nivåreglering på Xenonljus, genom att sätta i svagare lampor. Det tycker jag är uselt eftersom det har med säkerhet att göra.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Riktigt uselt. Jag kör varje morgon på en slingrig väg genom skogen som har belysning men i en omfattning som känns otillräcklig, det är så kompakt mörker där mellan träden. Nu först när jag kör Tesla själv så förstår jag vad ni pratar om i denna och andra trådar... Man känner sig nästan lite halvblind. Och vill jag ha helljuset på en stund måste jag ju in och inaktivera automatiskt helljus, annars går det inte igång.Nicke Nyfiken skrev:Tesla verkar rundgå EU-kravet på automatisk nivåreglering på Xenonljus, genom att sätta i svagare lampor. Det tycker jag är uselt eftersom det har med säkerhet att göra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Nicke Nyfiken skrev:Vi diskuterar väl inte privatimporterade Teslor från USA? Jag förstår inte din jämförelse med hur bilarna är utrustade i USA. Jag pratar om amerikanska bilar som tillverkas och säljs på EU-marknaden. Och här har betydligt billigare amerikanska bilar automatisk nivåreglering på xenonljusen.
Tesla verkar rundgå EU-kravet på automatisk nivåreglering på Xenonljus, genom att sätta i svagare lampor. Det tycker jag är uselt eftersom det har med säkerhet att göra.
Jo, men det jag syftar på är alltså att en extremt förenklad "väg" som jag ser troligen hänt: (Sett ur Teslas syn)
1. Vi tillverkar bilen för USA-Marknaden - Vi gör det som krävs lagmässigt (+ev mer på vissa områden)
2. Vi ser en potential på andra marknader - Vad behöver vi göra för att den skall gå att sälja där? (Lagmässigt)
3. Det finns 238 st åtgärder som måste göras. 120 av dem löser vi med mjukvara / enklare justeringar
4. Resterande 118 kräver hårdvaruuppdateringar - 59 av dem finns endast en lösning på, då blir vi "tvingade" att göra dessa
5 Resterande 59 finns flera lösningar på. Ett antal av dessa gör att vi kostnadsmässigt kan motivera att lösa det på det "billigare" sättet (och då rör det sig troligen inte om 1 dollar hit eller dit per bil). Då gör vi det.
Punkt 5 är vart jag tror att Xenonen har landat...
Det handlar alltså om Utveckling för en marknad - anpassning för en annan.
Det är skillnad om bilen från början utvecklats för att säljas på EU-Marknad...men det har troligen inte varit med från start hos Tesla.
Hur ser det ut på Model X? Den finns det väl större chans att man kikat på EU-Marknaden under utvecklingen? Och garanterat model 3...
/Jocce
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det kan mycket väl vara som du säger från punkt 3 och nedåt. Men punkt 1 och 2 stämmer inte. Teslas (Elon Musk) uttalade mål med Model S var att revolutionera synen på elbilar globalt. Och målet var redan från början att Model S skulle säljas på de stora marknaderna i Europa och Asien. Men sedan har de nog tyvärr valt att göra som du beskriver med vissa anpassningar. Anledningen kan vi bara spekulera i. Det är dock uselt oavsett anledning, eftersom det har med säkerhet att göra.Jocce skrev:Jo, men det jag syftar på är alltså att en extremt förenklad "väg" som jag ser troligen hänt: (Sett ur Teslas syn)
1. Vi tillverkar bilen för USA-Marknaden - Vi gör det som krävs lagmässigt (+ev mer på vissa områden)
2. Vi ser en potential på andra marknader - Vad behöver vi göra för att den skall gå att sälja där? (Lagmässigt)
3. Det finns 238 st åtgärder som måste göras. 120 av dem löser vi med mjukvara / enklare justeringar
4. Resterande 118 kräver hårdvaruuppdateringar - 59 av dem finns endast en lösning på, då blir vi "tvingade" att göra dessa
5 Resterande 59 finns flera lösningar på. Ett antal av dessa gör att vi kostnadsmässigt kan motivera att lösa det på det "billigare" sättet (och då rör det sig troligen inte om 1 dollar hit eller dit per bil). Då gör vi det.
Punkt 5 är vart jag tror att Xenonen har landat...
Det handlar alltså om Utveckling för en marknad - anpassning för en annan.
Det är skillnad om bilen från början utvecklats för att säljas på EU-Marknad...men det har troligen inte varit med från start hos Tesla.
Hur ser det ut på Model X? Den finns det väl större chans att man kikat på EU-Marknaden under utvecklingen? Och garanterat model 3...
/Jocce
Vi får hoppas att de gör rätt på Model X från början, och att det blir fixat på Model S när det kommer en facelift.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hoppas än mer att dom fixar det på Model 3. Den kommer ju köpas av en större mängd människor, och som vi alla vet så kan den stora massan inte köra bil så om dom dessutom inte ser vart dom kör i mörker blir det inte bättre.Nicke Nyfiken skrev:Vi får hoppas att de gör rätt på Model X från början, och att det blir fixat på Model S när det kommer en facelift.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Kan man sätta i 35w xenon lampor och köra "olagligt" frågan är då om balasten är 35w?
Nån som vet ?
Nån som vet ?