Kubi skrev:martinot skrev:P_EL skrev:Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.
Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.
Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.