Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Det är tull på 4,5% (egentligen 10% på hela bilar men Tesla får ner det till 4,5% genom att slutmontera bilen i NL) och sen moms på 25%. Jag får det med andra ord till ca 390 000 kr isåfall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Let´s do the math:
$35000* kursen 8:20 = SEK 287000
tull 4,5% = 287000*0,045=12915
moms 25% = 287000*0,25=71750
Pris+tull+moms= 287000+12915+71750=371.655:-
Då utgår jag ifrån att det inte är moms på tull.
Edit: Det är moms på tull! Då blir det andra bullar:
Pris+tull*moms= (287000+12915)*1,25=374.894:-
$35000* kursen 8:20 = SEK 287000
tull 4,5% = 287000*0,045=12915
moms 25% = 287000*0,25=71750
Pris+tull+moms= 287000+12915+71750=371.655:-
Då utgår jag ifrån att det inte är moms på tull.
Edit: Det är moms på tull! Då blir det andra bullar:
Pris+tull*moms= (287000+12915)*1,25=374.894:-
Det är en del frakt också antagligen så länga bilarna inte byggs i Europa. Ett annat sätt att räkna är ju att jämföra vad en Model S kostar i USA mot vad den kostar i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Då får man en 70D för 870 950 SEK respektive 76 200 USD vilket skulle ge en dollarkurs på 11,43. Då blir 35 000 USD för en Model 3 i USA 400 042 SEK i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dollar ligger inte på 8.2 utan snarare 8.5-8.7
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Man kan ju inte bara tro att dollarpriset utan VAT/moms för en bil i USA, producerad i USA kan göras om till svenska bara på dollarkursen (8.54 för tillfället https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... usd+in+sEk). Det tillkommer naturligtvis svensk moms, tull, fraktavgifter och registreringsavgifter. Jag jämförde med Model S 70 vilket är den billigaste Model S. Den kostar i USA $70 000 dvs dubbelt mot instegsmodellen för Model 3. Därmed är det alltså bara att halvera priset på Model S 70 i Sverige så har man priset för en Model 3 i Sverige med dagens omräkningskurs.
Priserna i dollar är alltid utan VAT/moms. Dessutom skall ju sakerna fraktas över Atlanten vilket inte lär vara gratis. Dessutom skall bilen monteras i EU för att inte åka på den högre momsen, även detta lär kosta lite.
Priserna i dollar är alltid utan VAT/moms. Dessutom skall ju sakerna fraktas över Atlanten vilket inte lär vara gratis. Dessutom skall bilen monteras i EU för att inte åka på den högre momsen, även detta lär kosta lite.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Största påverkan på det svenska priset är ju dollarkursen. Skulle denna gå ner till lite mer normala 6,50 SEK per dollar så kan det svenska priset landa kring 315 000 kr. Sjunker dollarpriset mätt i kronor så sjunker också moms och tull. Tror nog ändå att transport och montering kommer ligga på ungefär samma peng oavsett. Det är ju inte billigare att transportera eller i EU montera en Model S 70 än en Model S P90D. Denna kostnad verkar dock vara rätt blygsam.
Glöm dock aldrig att priset i svenska kronor bara är det samma som amerikanska priser*dollarkursen under förutsättningen att Sverige tar bort samtliga skatter och avgifter, att det är gratis att transportera varor över Atlanten samt att alla som hanterar produkten efter att den kommer till EU/Sverige inte tar ut någon lön.
Glöm dock aldrig att priset i svenska kronor bara är det samma som amerikanska priser*dollarkursen under förutsättningen att Sverige tar bort samtliga skatter och avgifter, att det är gratis att transportera varor över Atlanten samt att alla som hanterar produkten efter att den kommer till EU/Sverige inte tar ut någon lön.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kred till Svenssons, faktiskt är det så, halva priset på Model S 70RW, vilket ger 406 500.-
Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Sa inget om att sänka priset, sa bara att de långsammare laddarna kan vara billigare än de snabbare.Laban skrev:Problemet är väl att en redan dålig affär knappast blir bättre om man sänker priset.
Frågan är vad som är normala nivåer för dollarn. Jag har kusiner i usa och varit där många gånger med start 94. Dollarn har legat mellan 6-11 kr så runt 8kr tror ja är ganska normalt o då får man nog räkna med 400k för bas modell 3. Kommer sälja som smör.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Jag tror absolut att Leaf har en "chans". Är ju ingen tävling-till-döden direkt, men eftersom om att ChaDeMo/CCS laddare börjar bli såpass vanliga så kommer den absolut att vara ett intressant val för många.
Men sedan får man ju tänka på gratis SuC samt att du (antar jag?) får välja en helt egen bil med alla detaljerna personligt utvalda av dig över nätet. Fortfarande en stark punkt.
Personligen hoppas jag att båda slår in stort. Det är ju som sagt knappast M3 vs Leaf utan M3&Leaf vs fossilt skräp.
Men sedan får man ju tänka på gratis SuC samt att du (antar jag?) får välja en helt egen bil med alla detaljerna personligt utvalda av dig över nätet. Fortfarande en stark punkt.
Personligen hoppas jag att båda slår in stort. Det är ju som sagt knappast M3 vs Leaf utan M3&Leaf vs fossilt skräp.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Tycker att leafen känns som en bra pendlar-bil.
Har tillräckligt med räckvidd för som flesta som kör till och från jobbet dagligen. Många har dessutom möjlighet att ladda på jobbet via vanligt uttag.
Blir det sen större batteri, så öppnar det bara upp fler möjligheter och större marknad.
Har tillräckligt med räckvidd för som flesta som kör till och från jobbet dagligen. Många har dessutom möjlighet att ladda på jobbet via vanligt uttag.
Blir det sen större batteri, så öppnar det bara upp fler möjligheter och större marknad.
Visst, frågan är bara hur de ska prissätta den. Till att börja med ser nog de flesta Tesla som en premium bil och är med stor säkerhet villiga att betala mer för en Tesla jämfört med Leaf 2. Ghosn har också gått ut med att de inte ska tävla mot Tesla i premium segmentet. Sen har vi snabbladdningsproblematiken som de också måste lösa.Teslaspolen skrev:Jag tror absolut att Leaf har en "chans". Är ju ingen tävling-till-döden direkt, men eftersom om att ChaDeMo/CCS laddare börjar bli såpass vanliga så kommer den absolut att vara ett intressant val för många.
Men marknaden brukar ta hand om detta, är den för dyr gentemot Model 3 kommer de att sänka priset. Bra för nya kunder, även om de som idag köper 30 kWh Leaf för 358 000 :- antagligen kommer att få räkna med en avsevärd värdeminskning när Model 3, Leaf 2 kommer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ju fler bra och rimligt prissatta elbilar som kommer ut desto mer sjunker priset på begagnade. Även begagnade Model S kommer nog gå ner en del i pris när dessa väl kommer.
Vs what?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.