
Är det dessutom audi så brinner vissa av.

Moderator: Redaktion
macky skrev:Hehe, så roande att se. Så fort det kommer en bil som presterar ”för” bra som inte är Tesla så svämmar det snart över av kommentarer om hur testet är fel, att man inte kan jämföra så, att man visst kan köra mycket längre med min Tesla eller att nästa Teslamodell kommer vara såååå mycket bättre.![]()
Är det dessutom audi så brinner vissa av.
Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvarMWall skrev:Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!
dfa skrev:Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvarMWall skrev:Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!
OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.
från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.
Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?
I påskas fick jag vänta närmare 20 minuter i mantorp, och cirka en kvart i Ulricehamn för att ladda på ionity.dfa skrev:Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvarMWall skrev:Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!
OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.
från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.
Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?
Något som jag tycker Ionity skulle ta efter Tesla, är att sätta ut tillfälliga mobila laddare som de ibland gjort på vissa utvalda ställen under påsklov och sportlov. Något som jag fö. tycker även Tesla kan bygga ut tänket runt och använda sig av ännu mer.Gargamel skrev:I påskas fick jag vänta närmare 20 minuter i mantorp, och cirka en kvart i Ulricehamn för att ladda på ionity.dfa skrev:Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvarMWall skrev:Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!
OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.
från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.
Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?
I mantorp var en laddare av 4 trasiga, och det stod 3 etrons och en ID3(?)a som laddade/köade framför mig.
I Ulricehamn så var det 3 etron till och en ID-bil, rena rama rusningstrafiken på de laddarna den helgen.
Undrar hur många ägare av etron, ID3/4, Enyaq etc som överhuvudtaget vet att man kan skaffa abb på ionity som gör det billigare. Det är ju inget säljarna informerar om.MWall skrev:dd88 skrev:Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.
Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.
En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbiltaliz skrev:Undrar hur många ägare av etron, ID3/4, Enyaq etc som överhuvudtaget vet att man kan skaffa abb på ionity som gör det billigare.MWall skrev:dd88 skrev:Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.
Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.
En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!
Av de som vet är det säkert en hel del som avskräcks av att binda upp sig.
Så i praktiken är det kanske inte så många som faktiskt kommer nyttja ionity.
Och varför skulle man egentligen?
Nu finns det eon, incharge, circle k mfl lite överallt som också har 150+kw med pris på 4-5kr/kwh UTAN krav på något abb.
Jag närmar mig 600 mil på knappt 2 mån nu och har inte sett någon nytta med ionity. Har nyttjat just eon, incharge, circle k och bee och har aldrig behövt vänta.
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.
Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.Och då har elbilsförsäljningen knappt tagit fart. Under 2021 kan vi räkna med:
• Cirka 3 500 stycken Skoda Enyaq.
• Ford tror på 3 000 exemplar av Mustang Mach-E.
• Audis kompaktsuv Q4 e-tron lär bli en lika stor hit hos tjänstebilisterna.
• Koreanerna kommer med Kia EV6 och Ioniq 5.
• Polestar 2 kommer med billigare versioner med tvåhjulsdrift.
• De redan flertaliga ID-modellerna blir ännu fler då Volkswagen spår att ID.4 blir en av deras bäst säljande modeller under 2021. (Förra året såldes ca 9 500 Passat och 6 500 Tiguan.)
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+ICE-bil även för mig på resa eller semester.MWall skrev:
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.
Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Jag fattar inte hur folk orkar köra långt dagtid när det är massa trafik, oavsett drivmedel.martinot skrev:”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+hyrbil även för mig på resa.MWall skrev:
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.
Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. Då blir ju en avkopplande semester endast jobbig och stressande. Inte värt det.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.taliz skrev:Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.MWall skrev:Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.taliz skrev:Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo, håller med. Har man den möjligheten så är det ju alltid bättre, men inte alltid man har det.taliz skrev:Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.MWall skrev:Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.taliz skrev:Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då.
På natten sover vi!taliz skrev:Jag fattar inte hur folk orkar köra långt dagtid när det är massa trafik, oavsett drivmedel.martinot skrev:”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+hyrbil även för mig på resa.MWall skrev:
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.
Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. Då blir ju en avkopplande semester endast jobbig och stressande. Inte värt det.
Natt är bäst, då kan man dundra på.
Håller med.martinot skrev:
Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).
Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Med Ionitys prismodeller i kombination med dålig service och underhåll måste man nog säga att de är världsledande på att jobba mot att underlätta trängsel alla tider på dygnet året runt.martinot skrev:Jo, håller med. Har man den möjligheten så är det ju alltid bättre, men inte alltid man har det.taliz skrev:Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.MWall skrev:Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.taliz skrev:Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då.
Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).
Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Det finns grader i helvetet... Men allt beror såklart på hur många bilar som har tänkt sig ladda. Förra året var det nog ganska lugnt. Men nu vräks det ut ID.4, Enyaq och, snart Q4. Typiskt bilar som folk tänkt sig åka lite längre med också.dfa skrev:Håller med.martinot skrev:
Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).
Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Vid storheger riskerar man ju kö oavsett laddnätverk verkar det som. Har fått stå i kö 40 minuter med Teslan vid SuC Mora som sedan levererade 60kW, men har aldrig köat på Ionity med Audin (har oftast laddat vid Mariestad, Karlstad, Spekeröd) än så länge fast det kanske bara är en tidsfråga (och att välja fel helg)
Samma här. Även jag hade önskat en kombi. Men den, om den kommer, lär man inte se på ett bra tag. Verkar vara hög efterfrågan på bilen som i kombination med dålig produktionskapacitet gör att leveranstiden nu ska vara 10-12 månader. Läste att de rensar en del i urvalet av R8 och bara behåller V10 performancealternativet för att göra plats för fler GT som ju byggs på samma lina.Bjelke skrev:Jag är lite avis på ungefär 131 personer och ännu lite mer avis på ca 37 personer just nu…![]()
jag tror Sport Turismo kommer bli ändå mer populär. Då slipper man olackade hjulhustaliz skrev:Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
Säkert, såvida den blir billigare förstås.HelectriC skrev:jag tror Sport Turismo kommer bli ändå mer populär. Då slipper man olackade hjulhustaliz skrev:Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.