Vinterdäck till Model S 70D
Moderator: Redaktion
Vinterdäck till Model S 70D
Vilka råd kan ni dela med er till en novis gällande vinterdäck? Jag väntar leverans av min första Tesla efter nyår (Model S 70D med 19' fälgar) och har ännu inte beställt vinterdäck.
Ska jag beställa däck direkt från Tesla eller spara några kronor och beställa externt? För- och nackdelar med olika däckmodeller, ljudnivå, med eller utan fälg etc. Som ni märker så har jag inte mycket koll på däck.
OBS! Jag bor i Skåne och kör en del i Tyskland så dubbdäck är inget alternativ.
Ska jag beställa däck direkt från Tesla eller spara några kronor och beställa externt? För- och nackdelar med olika däckmodeller, ljudnivå, med eller utan fälg etc. Som ni märker så har jag inte mycket koll på däck.
Re: Vinterdäck till Model S 70D
Jag via köpte Teslas erbjudande, odubbade Nokian på Tesla standardfälg. Går säkert få billigare, om man leta runt. Jag hade ingen lust till detta och eftersom det är företaget som äger bilen, gick jag den enkla vägen. Däcken är jag mycket nöjd med och kan bara rekommenderas.
+1Jojo skrev:Jag via köpte Teslas erbjudande, odubbade Nokian på Tesla standardfälg. Går säkert få billigare, om man leta runt. Jag hade ingen lust till detta och eftersom det är företaget som äger bilen, gick jag den enkla vägen. Däcken är jag mycket nöjd med och kan bara rekommenderas.
Med risk för att slutresultatet ser dumsnålt utkontakten2 skrev:BMW fälg/däck passar

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Kör Sottozero på Teslas original 19". Ljudnivå och barmarksegenskaper väger tungt för mig. Även bra på snö och slask. Stabila däck utan vingel, vinterföre = sänkt hastighet för mig ändå..... Prisvärda även om jag jämför att köpa ej original. Slipper allt strul med Tesla också vid ev problem. Gratis frakt till Vianor och ett års förvaring på köpet.
Jag fick ett märkligt mailbesked från Tesla (se nedan) att garantin inte gäller fullt ut om jag väljer andra däck än de Tesla valt ut. Någon som vet mer om detta?
"...om kund väljer tredje part däck (gummi) måste vara helt identiska med de däck Tesla själva säljer för att de skall kunna godkännas. (Om jag uppfattade rätt är det någon typ av identifikations kod som skall vara identisk, är det aktuellt kommer jag ta reda på mer exakt information). För att tredje parts däck skall kunna sättas på befintliga fälgar (krängas) före leverans, måste däcken inspekteras av Service personal på Tesla och få ett OK.”
"...om kund väljer tredje part däck (gummi) måste vara helt identiska med de däck Tesla själva säljer för att de skall kunna godkännas. (Om jag uppfattade rätt är det någon typ av identifikations kod som skall vara identisk, är det aktuellt kommer jag ta reda på mer exakt information). För att tredje parts däck skall kunna sättas på befintliga fälgar (krängas) före leverans, måste däcken inspekteras av Service personal på Tesla och få ett OK.”
Hej,ThomasK skrev:Vilka råd kan ni dela med er till en novis gällande vinterdäck? Jag väntar leverans av min första Tesla efter nyår (Model S 70D med 19' fälgar) och har ännu inte beställt vinterdäck.
Bor i Halland som har lite samma vinter som dig i Skåne. Fick min bil i torsdag så bara 4 dagar gammal nu...
Fixade vinterdäck via nätet och levererade dem till Tesla Göteborg som tog 1200:- för att kränga på dem (10700:- för däcken + 1200:-)=11900:- istället för 18000:- som Tesla skulle ha om dom beställde däcken. Kanske inte är så mycket pengar för en del men för mig är det det så klart värt det då jag köpte bilen privat.
Nokian Hakkapelitta R2, hyfsat tysta däck som kan vara lite mjuka och ormiga vid varmt(som nu plus 10 grader) väder och om man kör fort och kurvigt.
Man skall tydligen ha bra tryck i dem men jag har "bara" det tryck som Tesla satte (3.0) och tycker det funkar. Skall prova att höja till 3.2 och se om det blir någon skillnad.
Lycka till med däck-valet!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- Datordoktorn
- Teslaägare
Bor du på så sydliga breddgrader så är mitt råd att skippa R2. Det är fantastiska däck när det är snö och minusgrader men när det är typ 7-8 plusgrader eller ännu varmare så är det mjuka som suddgummi och slitstyrkan blir ju därefter. Mina bakdäck slets ner till 4 mm på typ 1500 mil medan mina original sommardäck har samma mönsterdjup efter 5000 mil.....
Jag satsar på sottozero nästa gång eftersom det är de däcken Tesla rekommenderar.
Jag satsar på sottozero nästa gång eftersom det är de däcken Tesla rekommenderar.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
+1stefan007 skrev:Kör Sottozero på Teslas original 19". Ljudnivå och barmarksegenskaper väger tungt för mig. Även bra på snö och slask. Stabila däck utan vingel, vinterföre = sänkt hastighet för mig ändå..... Prisvärda även om jag jämför att köpa ej original. Slipper allt strul med Tesla också vid ev problem. Gratis frakt till Vianor och ett års förvaring på köpet.
2500kr styck betalade jag för däcken hos Tesla. Helt nöjd. Jag har även kört i mycket snö för några veckor sedan..
Mats 70D
Har inte hört något om däcken o teslas garanti, det de sa till mej gällde fälgarna, jag har beställt de billigaste och odubbade 19", 23 låg de på när jag beställde. Tänker antagligen sätta på ejtesla, 20" till våren. Landskrona i Skåne. Gnäller de så blir jag förbannad.
Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Kör på R2, fungerar kanonbra!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD