Är rätt allvarligt. Lyckas de inte få till nya batteripacket? Blir ingen Roadster heller då?Credde skrev:Verkar till att Plaid+ är cancelled
Vi som beställt plaid+
Moderator: Redaktion
Re: Vi som beställt plaid+
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Eller också är det tvärtom, och förseningen beror på att dom lyckats få till 4680 till "vanliga" S/X?MWall skrev:Är rätt allvarligt. Lyckas de inte få till nya batteripacket? Blir ingen Roadster heller då?Credde skrev:Verkar till att Plaid+ är cancelled
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vore ju bra men är nog ytterst osannolikt.fth skrev:Eller också är det tvärtom, och förseningen beror på att dom lyckats få till 4680 till "vanliga" S/X?MWall skrev:Är rätt allvarligt. Lyckas de inte få till nya batteripacket? Blir ingen Roadster heller då?Credde skrev:Verkar till att Plaid+ är cancelled
/fth
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och som vanligt är Elons förklaring/ursäkt att det inte behövs (och inte att dom misslyckats på något sätt,
oavsett vad).
oavsett vad).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Äh men vadå en plaid räcker väl? 100kWh batterier duger väl i några år till, bara hängt med sedan 2016. Tänk om Porsche sa till sina kunder ”Äh GT3 RS behövs inte, ni får en GT3, det räcker gott och väl”Bjelke skrev:Och som vanligt är Elons förklaring/ursäkt att det inte behövs (och inte att dom misslyckats på något sätt,
oavsett vad).
Glad jag avbokade, Tesla slutar aldrig att förvåna.
Jahapp, då blir det väl att boka av. Prestandan räcker nog i Plaid men utan + extra range så blir det ingen för mig iaf.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jag tror att Plaid+ hade konkurrerat för mkt med Roadstern och gett sämre marginaler.MWall skrev:Är rätt allvarligt. Lyckas de inte få till nya batteripacket? Blir ingen Roadster heller då?Credde skrev:Verkar till att Plaid+ är cancelled
Nu ska dom dra upp en stor jävla kanin ur hatten på torsdag(!!!!) - annars har jag kvar bensindrivna sportbilarna.
jpetters skrev:Jahapp, då blir det väl att boka av. Prestandan räcker nog i Plaid men utan + extra range så blir det ingen för mig iaf.
Du får vänta och se vad räckvidden faktiskt blir på torsdag.
Model Y LR
Model S 100D -18
Jag håller med. Det som lockade mig med Plaid+ var till minst 50% räckvidden. Sen kanske 30% var "snabbaste bilen i världen" och 20% "ny bil med garantier".jpetters skrev:Jahapp, då blir det väl att boka av. Prestandan räcker nog i Plaid men utan + extra range så blir det ingen för mig iaf.
På sätt och vis är det skönt för nu slipper jag bli frestad att köpa bil för 1,5 miljoner.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Känns ju rätt rimligt, de lär helt enkelt ligga kvar med samma storlek på batterierna (eller något mer) som tidigare och då får de ut typ samma range som de lovade med Plaid+.
Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda och de behövde dra ned storleken på batteriet i LR/Plaid för att deras range inte skulle vara väldigt nära Plaid+. Och när 4680 skulle in i LR/Plaid hade det blivit ännu värre för dem.
Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda och de behövde dra ned storleken på batteriet i LR/Plaid för att deras range inte skulle vara väldigt nära Plaid+. Och när 4680 skulle in i LR/Plaid hade det blivit ännu värre för dem.
Oj... Nej.OfarligTesla skrev:Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda
Att gå från 9,23 till en 8-sekundersrepa på 402m är ett väldigt stort kliv.
OfarligTesla skrev:Känns ju rätt rimligt, de lär helt enkelt ligga kvar med samma storlek på batterierna (eller något mer) som tidigare och då får de ut typ samma range som de lovade med Plaid+.
Jag ser vanliga Plaid som en lite snabbare version av dagens Performance och Plaid+ som ett jäkla monster där de nya batterierna och den stora kapaciteten skulle garantera att bilen skulle ha en mer effektiv kylning av packet som skulle möjliggöra högre tempo på bana, snabbare laddning osv osv.
Vanliga Plaid intresserar mig egentligen inte alls. Den är säkert jättesnabb osv men den lär ju inte ha chassit som användes på bantesterna osv. Jag lockades även av den fantastiska räckvidden som skulle möjliggöra körning ner till sommarstället i Åhus utan att behöva stanna och snabbladda. Visserligen stannar vi ändå men behöver man inte ladda så kan man stanna vart man vill och inte där Tesla bestämt att vi måste stanna. Typ Ödeshög...

Precis. Jag förväntade mig att + skulle leverera ordentligt bättre range/större batteri för att få bättre "flås" även under 80% laddning, mindre värmekänslig och bättre laddkurva. Även 50 mil användbar range på motorväg med 21" hade varit nice (min SP100D når dryga 30 mil under dessa förutsättningar). Nu kanske allt detta kommer på torsdag, och då är allt förlåtet....MWall skrev:OfarligTesla skrev:Känns ju rätt rimligt, de lär helt enkelt ligga kvar med samma storlek på batterierna (eller något mer) som tidigare och då får de ut typ samma range som de lovade med Plaid+.
Jag ser vanliga Plaid som en lite snabbare version av dagens Performance och Plaid+ som ett jäkla monster där de nya batterierna och den stora kapaciteten skulle garantera att bilen skulle ha en mer effektiv kylning av packet som skulle möjliggöra högre tempo på bana, snabbare laddning osv osv.
Vanliga Plaid intresserar mig egentligen inte alls. Den är säkert jättesnabb osv men den lär ju inte ha chassit som användes på bantesterna osv. Jag lockades även av den fantastiska räckvidden som skulle möjliggöra körning ner till sommarstället i Åhus utan att behöva stanna och snabbladda. Visserligen stannar vi ändå men behöver man inte ladda så kan man stanna vart man vill och inte där Tesla bestämt att vi måste stanna. Typ Ödeshög...

Model S: Plaid, Deep Blue
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är väl sant att det tar en hel del för att skala bort 0,24 sekunder när vi pratar de redan låga tiderna.dstr skrev:Oj... Nej.
Ja men hade du verkligen betalat 500 papp till över en LR för att få typ 10% längre räckvidd? För om Tesla inte drar ned på storleken på batteripacket från tidigare modeller är det ungefär den skillnaden du kommer hamna på. Vad gäller kylning osv skulle jag gissa att det är samma skillnad där, det nya batteripacket har bra mycket bättre kylning än tidigare oavsett men att 4680 cellerna är lite lättare att kyla. Om Tesla inte stoppar in 4680 cellerna från början så hade de ju definitivt stoppat in dem i LR/Plaid om något år.MWall skrev:
OfarligTesla skrev:Ja det är väl sant att det tar en hel del för att skala bort 0,24 sekunder när vi pratar de redan låga tiderna.dstr skrev:Oj... Nej.
Ja men hade du verkligen betalat 500 papp till över en LR för att få typ 10% längre räckvidd? För om Tesla inte drar ned på storleken på batteripacket från tidigare modeller är det ungefär den skillnaden du kommer hamna på. Vad gäller kylning osv skulle jag gissa att det är samma skillnad där, det nya batteripacket har bra mycket bättre kylning än tidigare oavsett men att 4680 cellerna är lite lättare att kyla. Om Tesla inte stoppar in 4680 cellerna från början så hade de ju definitivt stoppat in dem i LR/Plaid om något år.MWall skrev:
Oklart, men jag har en beställning på Plaid+ liggande. Om jag verkligen skulle gå vidare med den hade nog berott på arbetssituation och dagsform.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tror som sagt att många kommer bli glada efter Torsdag och att LR/Plaid kommer ha bättre range och andra specs än vad Tesla tidigare skyltade med.MWall skrev:Oklart, men jag har en beställning på Plaid+ liggande. Om jag verkligen skulle gå vidare med den hade nog berott på arbetssituation och dagsform.Men jag hade varit jäkligt frestad. Ärligt talat lockar den mer för 1,5 miljon än en Long Range för 1 miljon. Då är känslan att jag lika gärna kan ha kvar min gamla 100D som har fri SuC och fysisk växelväljare.
Varför tror du det?OfarligTesla skrev:Jag tror som sagt att många kommer bli glada efter Torsdag och att LR/Plaid kommer ha bättre range och andra specs än vad Tesla tidigare skyltade med.MWall skrev:Oklart, men jag har en beställning på Plaid+ liggande. Om jag verkligen skulle gå vidare med den hade nog berott på arbetssituation och dagsform.Men jag hade varit jäkligt frestad. Ärligt talat lockar den mer för 1,5 miljon än en Long Range för 1 miljon. Då är känslan att jag lika gärna kan ha kvar min gamla 100D som har fri SuC och fysisk växelväljare.
Det är skillnad på hoppas/vill/önskar och tro baserat på information.
Jag HOPPAS och ÖNSKAR att du har rätt, men jag TROR det är högst tveksamt att det är särskilt stor skillnad på specs mot vad som redan är annonserat.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Därför att de effektivitetsförbättringar de annonserade borde ge klart större ökning av räckvidd än de annonserat, om de inte sänkt kapaciteten på batteripacket och kör typ 85 kWh. Med tanke på energidensitetsförbättringarna de gjort i Model 3an så bör de snarare kunna ha högre energidensitet än utgående S/X och förmodligen kunna skicka med ca 106 kWh.thebishop skrev:Varför tror du det?
Jag HOPPAS och ÖNSKAR att du har rätt, men jag TROR det är högst tveksamt att det är särskilt stor skillnad på specs mot vad som redan är annonserat.
Så tror man att det som annonserats är korrekt så tror man att Tesla helt enkelt har lägre kapacitet i batteripacken i nya S/X jämfört med gamla (alternativt att de ljuger om det nya Cd-värdet och de andra effektivitetsförbättringarna). Det är detta jag inte tror på att de skulle göra när de just gjorde Model 3ans pack “större” så då blir den enda andra slutsatsen att de underdrivit räckvidden för LR/Plaid.
Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Han bränner en del broar också...mans71 skrev:Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.
Absolut, efter att han kört över dom...MWall skrev:Han bränner en del broar också...mans71 skrev:Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.

Model S P85DL+
mans71 skrev:Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.
Det mest beundransvärda är väl hur han kunnat få människor att beundra honom för något han lovat under många och sen misslyckas med att leverera.
Vet inte hur man kan vända detta till en fördel?
En dag som denna så hade Tesla mått bra av en PR-avdelning som med mer än 280 tecken kan förklara varför det sker, vad som händer med de som bokat och vad planen är framåt.
En dag som denna så hade Tesla mått bra av en PR-avdelning som med mer än 280 tecken kan förklara varför det sker, vad som händer med de som bokat och vad planen är framåt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Har de för vana att leverera mer än de lovat/annonserat? Det brukar väl vara tvärt om..OfarligTesla skrev:Därför att de effektivitetsförbättringar de annonserade borde ge klart större ökning av räckvidd än de annonserat, om de inte sänkt kapaciteten på batteripacket och kör typ 85 kWh. Med tanke på energidensitetsförbättringarna de gjort i Model 3an så bör de snarare kunna ha högre energidensitet än utgående S/X och förmodligen kunna skicka med ca 106 kWh.thebishop skrev:Varför tror du det?
Så tror man att det som annonserats är korrekt så tror man att Tesla helt enkelt har lägre kapacitet i batteripacken i nya S/X jämfört med gamla (alternativt att de ljuger om det nya Cd-värdet och de andra effektivitetsförbättringarna). Det är detta jag inte tror på att de skulle göra när de just gjorde Model 3ans pack “större” så då blir den enda andra slutsatsen att de underdrivit räckvidden för LR/Plaid.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)