Min sambo och jag står inför ett bilbyte och vi behöver lite hjälp med vilken väg att gå. Vi har budget på ca 430 000 +- lite utrymme (eget kapital och utökat bolån), och vi försöker övertala oss själva att göra bytet till en elbil istället för ytterligare 3-5 år med miljö-dum förbränningsbil...
Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. Laddinfrastrukturen känns dock inte helt hopplös; det finns exempelvis möjligheter att ladda elbil i Solna centrum med 10 stk 16,5 kwh-stolpar (för 3 kr / kwh) och ett par publika laddstolpar (dock med endast 3,7 kwh).
Lokalt borde det alltså gå att lösa laddning - men hur är det i praktikten när man reser runt? Vi åker en del till Norge, Skåne, Dalarna och även längre norrut i Sverige - dvs resor mellan 20 och 60 mil, dock med möjlighet att ladda från stugor osv när vi väl är framme (även bygga dedikerade laddstolpar). Skulle vi exempelvis köpa en Tesla är jag inte alls orolig; det finns Superchargers längs alla streckor vi brukar åka på - men hur ser laddmöjligheterna ut på vägen i praktiken om man väljer ett annat elbilsmärke?
Försäkring
Jag är 32 år gammal (tjejen är 26) och jag upplever att vi får helt orimliga försäkringsförslag från olika "vanliga försäkringsbolag", uppemot 9 000 kr per månad för helförsäkring. Vi har hittat billigare försäkringar från exempelvis Motormännen (nere i 1426 för en Model S från 2014), men även här kan det skjuta i höjden mellan olika bilar av samma modell. Testade exempelvis en annan Tesla Model S från 2015 och då erbjöd motormännen hela 8500 i månaden för helförsäkring.. Sett att watercircles omnämns en del här i forumet men där blir jag alltid ombedd att kontakta deras kundtjänst för att få en offert vilket inte fyller mig med hopp direkt.
Har ni några tips på hur vi ska tänka och göra i den här frågan?
Dragkrok
Att kunna dra ett släp är inte obligatoriskt, men cyklarna vill vi kunna ta med på sommaren. Sett att det omnämnts en del här i forumet att det går att lösa, men hur påverkar det andrahandsvärdet om man eftermonterar en krok?
Sen till den kanske viktigaste frågan - får man en vettig Tesla för vår budget?
Jag har kollat runt en del på blocket, bytbil, wayke och andra ställen och ser att det finns bilar inom vår budget, men dessa är som regel från 2014-2015 och kört 15 000 mil. Alltså 7 år gamla bilar ändå. Hur ser det ut med risken för nedbrytningar och andra allvarliga fel? Särskilt på en såpass förhållandevis "gammal" bil. Exemeplvis den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/94640201
Jag har hört en del avrådande historier på denna punkten gällande Teslor och skulle uppskatta era tips och tankar, särskilt rörande bilar i vår prisklass.
Alternativ skulle istället kunna vara en E-niro, tråkigare bil jämfört med Tesla men inom budget. Här är det dock laddmöjligheterna en stor begränsande faktor upplever jag.
Tack på förhand för alla tips, tankar med mera

Erik