Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xeik »

uncle_bob skrev:
Hämtade ut min 3LR igår (4/6) i Mölndal. Min första Tesla och spontana intrycket är att den har mer gemensamt med något man åker på Liseberg än vad den har gemensamt med någon av mina tidigare bilar.

Undrar på version dock, iom att jag beställt via Leaseplan och inget någonsin verkar gå exakt som det skall med dem så vet jag inte riktigt när de beställt bilen ifrån Tesla osv då jag var ute i god tid och skulle egentligen inte byta förrän efter sommaren och samtidigt som jag är väldigt glad att jag slipper stundande höjningen av förmånsvärde så förstår jag att leveranserna är mitt i flera komponentskiften...

VIN är *952*, om jag fattar medföljande exportintyg ifrån tesla så är den tillverkad i USA 14e maj i år, transportstyrelsen säger E3LD som variant och typgodkännandedatum 2021-04-30 samt räckvidd WLTP 614km och 779km räckvidd stadskörning, innebär det att jag fått det nya 82kWh-batteriet?
Ja. ;)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Xeik skrev:
uncle_bob skrev:
Hämtade ut min 3LR igår (4/6) i Mölndal. Min första Tesla och spontana intrycket är att den har mer gemensamt med något man åker på Liseberg än vad den har gemensamt med någon av mina tidigare bilar.

Undrar på version dock, iom att jag beställt via Leaseplan och inget någonsin verkar gå exakt som det skall med dem så vet jag inte riktigt när de beställt bilen ifrån Tesla osv då jag var ute i god tid och skulle egentligen inte byta förrän efter sommaren och samtidigt som jag är väldigt glad att jag slipper stundande höjningen av förmånsvärde så förstår jag att leveranserna är mitt i flera komponentskiften...

VIN är *952*, om jag fattar medföljande exportintyg ifrån tesla så är den tillverkad i USA 14e maj i år, transportstyrelsen säger E3LD som variant och typgodkännandedatum 2021-04-30 samt räckvidd WLTP 614km och 779km räckvidd stadskörning, innebär det att jag fått det nya 82kWh-batteriet?
Ja. ;)
Trevligt!
ElbilsChrippe

Inlägg av ElbilsChrippe »

Hittade rattvärme i appen :D

Den blir röd när man trycker på den - vet inte hur man slår på i bilen dock :|
Screenshot_2021-06-05-09-41-18-016_com.teslamotors.tesla.jpg
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Är det inte på samma ställe som man sätter på sätesvärmen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ElbilsChrippe skrev:
Hittade rattvärme i appen :D

Den blir röd när man trycker på den - vet inte hur man slår på i bilen dock :|
Intressant. Blir ratten varm också när du slagit på via appen?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Känns som dom första riktiga bilderna på rattvärmen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Inlägg av Henrik P »

Hämtade min Lr 4/6 och är väldigt överraskad över passformen i kaross och glas, inga farliga grejer! Möjligen en bakdörr som skall justeras lite! Ljudnivån i kupen lägre än förväntat även om det inte är i klass med andra bilar man haft men ändå inte frapperande högt!
Stereoljudet är dock inget att höja till skyarna jämfört med andra bilar! Absolut väldigt bra men inte bättre än jämförbara bilar!

Summa summarum: oroade mig i onödan pga alla negativa inlägg här!
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Hur exakt ska man söka för att se batteri info på bilen man beställt?
Har både reg nummer och vin. Har sökt på carinfo och trafikverket (mina fordon appen) trafikverket ser man all info om bilen i övrigt på carinfo inget visas.

Edit. Sökte på webbsidan transportstyrelsen då ser jag info men vad heter de olika batterier?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Henrik P skrev:
Hämtade min Lr 4/6 och är väldigt överraskad över passformen i kaross och glas, inga farliga grejer! Möjligen en bakdörr som skall justeras lite! Ljudnivån i kupen lägre än förväntat även om det inte är i klass med andra bilar man haft men ändå inte frapperande högt!
Stereoljudet är dock inget att höja till skyarna jämfört med andra bilar! Absolut väldigt bra men inte bättre än jämförbara bilar!

Kul!
Nu är ju ljud ngt väldigt subjektivt men i min LR från -19 är ljudet inte sämre än Volvos B&W system, vilket jag anser är ett av de absolut bästa på marknaden. Hoppas den nya inte är sämre. Får jag fråga om du använder ”immersive sound”?

https://www.google.se/amp/s/www.teslara ... ecret/amp/
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Stereon tar en stund att "spela in".
Upplevde inte heller ljudet som fantastiskt i början.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Henrik P skrev:

"Fortune favours the bold". ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

Inlägg av tobias_rullar »

Lophornis skrev:
Hur exakt ska man söka för att se batteri info på bilen man beställt?
Har både reg nummer och vin. Har sökt på carinfo och trafikverket (mina fordon appen) trafikverket ser man all info om bilen i övrigt på carinfo inget visas.

Edit. Sökte på webbsidan transportstyrelsen då ser jag info men vad heter de olika batterier?
Du ser det på "Variant" hos TrV i "Fordonsidentitet".

Här hittar du lite info ang de olika batterierna. Brödtext på franska men det framgår vad för batteri en viss variant har.
https://www.blogtesla.fr/2021/02/02/bie ... ec-630-km/

Vad jag läst mig till nånstans, kommer inte ihåg var, så ska bilar från Freemont (med F i VIN) ha Panasonic. Medans bilar från Shanghai(?) använder LG för LR och CATL för SR+.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare

Inlägg av SuperDUDE »

Hämtade en vit LR, svart interiör och drag igår på SC Umeå. Bilen var näst intill perfekt! Så sjukt snygg :D Var bara en av dörrlisterna bak som var lite låg och de justerade upp på plats. Umeås SC var otroligt bra också, många tummar upp för trevligt bemötande!

Bil 2.0 känns så rätt.
Användarvisningsbild
SymbolicDeath
Teslaägare

Inlägg av SymbolicDeath »

SuperDUDE skrev:
Hämtade en vit LR, svart interiör och drag igår på SC Umeå. Bilen var näst intill perfekt! Så sjukt snygg :D Var bara en av dörrlisterna bak som var lite låg och de justerade upp på plats. Umeås SC var otroligt bra också, många tummar upp för trevligt bemötande!

Bil 2.0 känns så rätt.

Roligt att höra! Ska själv hämta ut en M3P i Umeå snart! :D
2017 Audi S3 Sportback
2021 Tesla Model 3 Performance
Herminator

Inlägg av Herminator »

Det trillade in ett gäng teslor i Norrköping denna morgon, har dock ingen mer info än att min M3 LR med vin 972 inte fanns med och beräknades till ca 2 veckor....
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Herminator skrev:
Det trillade in ett gäng teslor i Norrköping denna morgon, har dock ingen mer info än att min M3 LR med vin 972 inte fanns med och beräknades till ca 2 veckor....
Det är troligen de som kom med båtarna för drygt en vecka sen. De som kom in i fredags/lördags till Zeebrugge från både USA och Kina lär ju inte riktigt hittat hit än. Är en båt på väg till Malmö just nu från Zeebrugge (via Tyskland) som ska vara framme imorrn, mycket möjligt att de är på den.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Abbe77

Inlägg av Abbe77 »

Hej
Fått lev av en M3LR. Producerad i Maj.
Hur vet man vilket batteri man har fått?
Enligt certifikatet som följer med står det range 614km, men att batteriet är 65kW?
Tack
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Nu kom ett mail plus samtal att min bil blir sen, ändrat från 10:e till 16:e. Lite surt när man tagit ledigt etc.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Herminator

Inlägg av Herminator »

marcusw skrev:
Herminator skrev:
Det är troligen de som kom med båtarna för drygt en vecka sen. De som kom in i fredags/lördags till Zeebrugge från både USA och Kina lär ju inte riktigt hittat hit än. Är en båt på väg till Malmö just nu från Zeebrugge (via Tyskland) som ska vara framme imorrn, mycket möjligt att de är på den.
Tyvärr är den på Glovis Countess som ser ut att landa i Zeebrugge den 13 juni(18 juni enligt TA), så det är väl i det senare skedet på mitt intervall tyvärr :cry:
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Herminator skrev:
Tyvärr är den på Glovis Countess som ser ut att landa i Zeebrugge den 13 juni(18 juni enligt TA), så det är väl i det senare skedet på mitt intervall tyvärr :cry:
Oj, ska dom hinna transportera den från Zeebrugge och leveransfixa den på 5 dagar? Det kanske de fixar, har ingen aning :P Men det känns tight! Jag väntar på en SR+ som jag fått levdatum 19/6 på, och den har jag antagit var med på Lake Geneva som kom till Zeebrugge i fredags. Nästa båt från Kina är Hyperion Ray som kommer till Zeebrugge 12/6 och jag har tyckt att 7 dagar för transport och leveransfix har varit tight :shock:
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Herminator

Inlägg av Herminator »

marcusw skrev:
Herminator skrev:
Oj, ska dom hinna transportera den från Zeebrugge och leveransfixa den på 5 dagar? Det kanske de fixar, har ingen aning :P Men det känns tight! Jag väntar på en SR+ som jag fått levdatum 19/6 på, och den har jag antagit var med på Lake Geneva som kom till Zeebrugge i fredags. Nästa båt från Kina är Hyperion Ray som kommer till Zeebrugge 12/6 och jag har tyckt att 7 dagar för transport och leveransfix har varit tight :shock:
Jag har lite otydlig där, spårar man fartyget har den angett ETA 13 Juni Zeebrugge men TA säger 18 Juni till Zeebrugge, leveransen till mig ligger preliminärt 22 Juni :/
Användarvisningsbild
Rudell
Teslaägare

Inlägg av Rudell »

Om dryga veckan är det dags för mig att hämta ut en Vit M3 LR i Göteborg, (Vin 966) Det är första teslan för min del. Ni som har lite mer erfarenhet, är det något jag behöver kika lite extra på innan jag godkänner bilen? Kommer att leasa bilen via leaseplan ska sägas så jag vill inte riskera att missa något uppenbart som jag i slutänden kan bli skyldig att betala när det är dags för återlämning. Kan väl tänka mig att man är så exalterad att det kan vara lätt hänt att missa saker och inte kontrollera bilen grundligt, speciellt när man är en nybörjare som mig. Alla nödvändiga tips uppskattas!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Rudell skrev:
Om dryga veckan är det dags för mig att hämta ut en Vit M3 LR i Göteborg, (Vin 966) Det är första teslan för min del. Ni som har lite mer erfarenhet, är det något jag behöver kika lite extra på innan jag godkänner bilen? Kommer att leasa bilen via leaseplan ska sägas så jag vill inte riskera att missa något uppenbart som jag i slutänden kan bli skyldig att betala när det är dags för återlämning. Kan väl tänka mig att man är så exalterad att det kan vara lätt hänt att missa saker och inte kontrollera bilen grundligt, speciellt när man är en nybörjare som mig. Alla nödvändiga tips uppskattas!
Kolla efter sådant som du helt enkelt kunnat orsaka själv dvs mest kosmetiska saker, lackskador, fälgskador, skador på inredningen. Annat har man garantin till.
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare

Inlägg av linkopia013 »

Fick ett trevligt SMS om att jag kan hämta ut bilen tidigare i Trosta.

Istället för fredag f.m. blir det nu onsdag f.m! Härligt.

Däremot att måste jag ju säga att det är extremt B med att Tesla har deras hämtning där ute.

1. Det ligger bedrövligt långt ut från Stockholm
2. Det finns ingen bra kollektivtrafik där (typ 30-min trafik med buss)

Har inte lust att be vän/familj skjutsa mig cirka 70-80 min T/R för att hämta bilen. Får nog bli taxi från Bromma till Märsta på onsdag istället. Småkostnader i det hela - men jag hade ju hellre åkt och hämtat ut bilen vid MoS eller liknande.
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* September 2022 - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

linkopia013 skrev:
Fick ett trevligt SMS om att jag kan hämta ut bilen tidigare i Trosta.

Istället för fredag f.m. blir det nu onsdag f.m! Härligt.

Däremot att måste jag ju säga att det är extremt B med att Tesla har deras hämtning där ute.

1. Det ligger bedrövligt långt ut från Stockholm
2. Det finns ingen bra kollektivtrafik där (typ 30-min trafik med buss)

Har inte lust att be vän/familj skjutsa mig cirka 70-80 min T/R för att hämta bilen. Får nog bli taxi från Bromma till Märsta på onsdag istället. Småkostnader i det hela - men jag hade ju hellre åkt och hämtat ut bilen vid MoS eller liknande.
En annan får åka tåg 3,5 timme till Norrköping för att hämta ut bilen, så det finns olika grader i helvetet ;)
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Skriv svar