Nicke Nyfiken skrev:
...
3. Acceptansen. Ju mer lik en traditionell bil trean är, ju större chans har den att gå hem hos den stora massan. Man får inte glömma att för den stora massan är det ett stort steg att gå från en traditionell ICE-bil till en elbil. Ju märkligare och annorlunda elbilen verkar vara, desto större är tvivlen och motståndet att ta steget över. Vi behöver en ENKEL och överkomlig elbil med hygglig räckvidd nu!
Med orden konservativ och enkel, menar jag med Tesla mått mätt. En konservativ och enkel bil från Tesla kommer ändå vara ganska radikal och nytänkande i konstruktionen i jämförelse med de traditionella biltillverkarna. Jag tror man riskerar att skjuter över målet om man gör en spektakulär bil som avviker för mycket från det den stora massan är van vid.
En annorlunda design betyder inte nödvändigtvis att det påverkar tidsplanen , så länge man stannar vid design och inte udda tekniska lösningar. Men här håller jag med delvis. Läser man kommentarerna på autoblog/green angående renderingen så tycker väldigt många där att den var tråkig. För mycket Audi, BMW, "vi har sett den förut". Men frågan är hur representativa dessa är för den stora massan. Och det är väl inte direkt så att ex nya Audi A4 är något spektakulärt designmässigt. Eller BMW 3 serien för den delen. Och det är väl dessa man riktar in sig mot främst tänker jag mig.
Men jag tror att man bör ge lite mer utrymme i baksätet , om inte annat höjd, genom att inte sänka taket direkt efter b-stolpen som i renderingen. Ex som på just Audi A4:
Kanske då ännu tråkigare designmässigt men det köper jag. Finns en del som efterfrågar en hatchback också, de som vill ha en mer praktisk bil än en sedan. Tror knappast man väljer en mer Golf liknande bil, eller Bolt då om man så vill, kanske en BMW GT variant:
Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om dessa bilar, i vissa vinklar, lägen kan jag tycka att det är snyggt. I andra fall tycker jag att det ser ut som att delen framför b-stolpen tillhör en annan modell än den bakre delen. Jag föredrar nog kombi framför detta men med tanke på den amerikanska marknaden så är det nog inte så troligt att det blir något mer kombi liknande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd