Höstens bilbytardilemma

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Höstens bilbytardilemma

Inlägg av Datordoktorn »

Ok, här är problematiken som jag står inför till hösten och vill ha lite vettig feedback på :

Har idag en S75D som blir 3 år i höst. Köpte när de var som dyrast och har den 50% återköpsgarantin som då blir på 523 kkr nu i höst.
Utgår ifrån att Tesla inte vill betala en spänn mer än så för den.

Egentligen vill jag ha en Model S igen men vill nog se den nya först innan beställning och beställer man nu så är den ju typ 8 månader bort innan leverans.
Model X är inget för mig, för stor, för ful men härlig att köra förstås.
3 har jag inte ens provat, gillar inte riktigt utseendet och så är den "för vanlig"
Y är, för mig, en fulare 3:a men mer praktisk kanske. Intressantare än 3, trots allt.

Så, hur gör jag nu?

Byta modell, byta bilmärke :o eller behålla den jag har.

Jag är helt nöjd med min nuvarande bil, funkar klockrent.
Lite sugen på om det kom en "snikmodell" av Roadster men den verkar långt bort.

Har kollat lite löst på andra bilar och vissa är ju beredda att betala mera i inbyte för min Tesla för att kunna säga att "den här killen bytte in sin Tesla för att köpa vår batteribil istället" Sen VET jag givetvis att allt sånt här bara är räkneövningar och rabatter och att mellanskillnaden är den viktiga. Men visst är prestigevinsten i att byta in en Tesla och sälja nåt annat värd en del för tillverkarna.

Sen funderar man ju på, vad uppskattar jag mest med Tesla? varför har jag hållit mig hos dem sen 2014, med undantag för när jag var döende?

Jag gillar nog självkörningsfunktionerna allra mest med hela bilen och där är väl inga andra märken ifatt ännu?
Laddinfrastrukturen är ju också helt överlägsen men inte avgörande för mig.

Av bilar "på gång" i närtid tycker jag att Mercedes EQS ser jäkligt läcker ut men den blir nog nåt snäpp för dyr och som sagt, den finns ju inte ute att se och köra ännu.

Annars har ju andra tillverkare både kommit ifatt på vissa punkter (räckvidd) och förbi (kvalitetsintryck, plåtpassningar, finurliga lösningar)

Så, hur fasiken ska jag göra?
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höstens bilbytardilemma

Inlägg av LarsL »

Enormt kul att du fortfarande är med oss (dagens underdrift). Jag måste erkänna att jag faktiskt tänkte på dig för någon månad sedan och undrade hur du klarade dig igenom pandemin.

Jag tycker nog att du ska välja nya Model S om de kan tajma leveransen av den tills du vill byta bil. Annars känns ju Audi e-Tron GT väldigt bra, om man nu står ut med nollorna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Datordoktorn skrev:
Ok, här är problematiken som jag står inför till hösten och vill ha lite vettig feedback på :

Har idag en S75D som blir 3 år i höst. Köpte när de var som dyrast och har den 50% återköpsgarantin som då blir på 523 kkr nu i höst.

Egentligen vill jag ha en Model S igen men vill nog se den nya först innan beställning och beställer man nu så är den ju typ 8 månader bort innan leverans.
3 har jag inte ens provat, gillar inte riktigt utseendet och så är den "för vanlig"
Y är, för mig, en fulare 3:a men mer praktisk kanske. Intressantare än 3, trots allt.

Så, hur gör jag nu?

Har kollat lite löst på andra bilar och vissa är ju beredda att betala mera i inbyte för min Tesla för att kunna säga att "den här killen bytte in sin Tesla för att köpa vår batteribil istället" Sen VET jag givetvis att allt sånt här bara är räkneövningar och rabatter och att mellanskillnaden är den viktiga. Men visst är prestigevinsten i att byta in en Tesla och sälja nåt annat värd en del för tillverkarna.

Sen funderar man ju på, vad uppskattar jag mest med Tesla? varför har jag hållit mig hos dem sen 2014, med undantag för när jag var döende?

Jag gillar nog självkörningsfunktionerna allra mest med hela bilen och där är väl inga andra märken ifatt ännu?

Av bilar "på gång" i närtid tycker jag att Mercedes EQS ser jäkligt läcker ut men den blir nog nåt snäpp för dyr och som sagt, den finns ju inte ute att se och köra ännu.

Annars har ju andra tillverkare både kommit ifatt på vissa punkter (räckvidd) och förbi (kvalitetsintryck, plåtpassningar, finurliga lösningar)

Jag har också en S75D. Tog ut den i mars 2017.
Kommer mest troligt vänta ut en ny MS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Zalman3 skrev:
Datordoktorn skrev:

Så, hur gör jag nu?

Och när du väntat ut den, köra vidare med din 75D med gratis laddning. :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MrRun skrev:
Zalman3 skrev:
Datordoktorn skrev:

Så, hur gör jag nu?

Och när du väntat ut den, köra vidare med din 75D med gratis laddning. :D
Kanske, har ju redan beställt en Cybertruck.
Men Elon verkar ju inte prioritera Europa marknaden för Cybertrucken.

Så väntan kan bli lååång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Jag har en 75D (uttagen dec 17) med taklucka och FSD. Väldigt nöjd med bilen, tänkte uppgradera laddning och MCU. Har inte hittat något alternativ så jag har behållit den. Fri suc och tillbehör som inte går att köpa nu, till en låg kostnad dessutom. Eftersom man får så lite för dem begagnad. Jag skrev om leasingen och har nu en väldigt låg månadskostnad. Bilen är inkörd och vårdad av mig. Kan inte se nåt rimligt alternativ som inte blir mycket dyrare.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Håller fullständigt med LarsL. Jag bryr mig inte om vilken bil du ska köpa, men jag är glad att du verkar må bra, med tanke på att du planerar byta bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Kan ju tillägga att jag INTE har fri laddning på min bil. Lyckades med bedriften att köpa i helt "fel" läge.

Och för er som undrar hur jag mår.....vilket jag blir lite rörd över....

Jag har ju obotlig benmärgscancer. Gjort stamcellstransplantation och när jag var som sämst satt jag i rullstol, hade hemtjänst och var riktig illa ute när jag fick en infektion i blodet som grädde på moset. Och så dialys tre ggr i veckan. Det var inget muntert läge direkt.

Men, jag berättade aldrig för njurarna att de inte skulle kunna bättra på sig som läkarna påstod. Så den vävnaden som överlevde kämpade upp sig till en kapacitet på 20 % så nu har jag ingen dialys alls.

Cancern trycktes tillbaka men sen började jag få återfall för drygt ett år sedan. Bytte till en helt nyligen godkänd behandling i Sverige, och den funkar otroligt bra på mig. Så den håller mig vid liv så länge den funkar, kan man säga.

Käkar ju förstås en del mediciner, har lite nervskador i fötterna, dopar mig med EPO varje vecka och så där......men det är ju detaljer. Känner mig fullt frisk och jobbar heltid som godstågsförare utan anpassade turer.

Framtiden då?.....statistiskt sett har jag runt 3-5 år kvar men det skiter jag i att berätta för kroppen. Jag är övertygad om att den behandlingen jag går på nu kommer att hålla mig vid liv tills jag dör av ålderdom.....eller envishet....dvs att jag stretar på tills pumpen stannar av nån överansträngning.

Just nu håller jag på att övertyga transportstyrelsen att jag ska bli godkänd att få flyga lite propellerplan igen. Jäklar vad flygsugen jag är!

Tja, ungefär så......om någon undrar eller vill veta nåt om det här och jag kan inspirera eller stötta någon i liknande läge, bara hör av Er!

Men bilbytet...hur ska jag göra? Just nu känns det som att behålla den jag har vilket också bromsar upp värdetappet lite. Men undrar hur ockerdyrt det blir att försäkra till hösten när vagnskadan går ut...…det ska jag nog ta reda på inom en snar framtid.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Härligt att höra om din positiva inställning!

Just do it (livet alltså) :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är sannerligen inte avundsjuk på din situation, men jag hade gärna haft en pytteliten gnutta av din fantastiskt positiva livsinställning. Otroligt imponerande.

Angående bilen, behåll den om du är nöjd med den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

En positiv sak med prissänkningen är ju att du borde kunna köpa loss den billigare.
Så om du är nöjd med den, varför inte bara behålla den?

Samtidigt, om du suktar efter något annat så är det väl inte fel att testa det heller?
En Taycan eller ngt sånt kanske? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Datordoktorn skrev:
Men bilbytet...hur ska jag göra? Just nu känns det som att behålla den jag har vilket också bromsar upp värdetappet lite. Men undrar hur ockerdyrt det blir att försäkra till hösten när vagnskadan går ut...…det ska jag nog ta reda på inom en snar framtid.
Jag har en Model S P90D på gång och har fått bästa pris från Watercircles. Inte tok dyrt jämför med andra bilar och mopeder jag har och har haft försäkrade.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nu vet jag ju inte vad du har för behov, men vill du inte vänta 8-12 mån på en ny S, så låter det som att en Taycan eller E-tron GT skulle kunna sätta ett litet leende på läpparna? Båda skulle väl vara hyggliga ersättare till en S, och ingen av dem är "vanliga" i alla fall. Men billiga att försäkra lär dom väl inte vara.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Först, håller med LarsL och Mati! Har också funderat ibland på hur det gick för dig, skönt att se att det har gått bra! Jag har funderat i samma banor och håller helt med om model S. Det trista är att på många punkter tycker jag personligen nya model S är sämre än den nu 6 år gamla bilen. Att nuvarande också har fri suc och att helförsäkring kostar typ ingenting gör ekonomin oslagbar. Men ibland är ju längtan efter något nytt för stor! :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

taliz skrev:
En positiv sak med prissänkningen är ju att du borde kunna köpa loss den billigare.
Köpa loss lär jag inte behöva fundera på, den är privatköpt.

Porsche har ju skickat ut ett antal inviter till provkörning av Taycan så jag har faktiskt varit där och kollat lite. Härlig kvalitetskänsla. Stor utvändigt, inga utrymmen invändigt, sitta på golvet med benen rakt framåt och omöjligt att kräla ur bilen med någon typ av stolthet i behåll. Nä, den lockade inte så mycket trots allt. Och så dessutom "räkna med 3-400 kkr för tillval".

Nu kommer ju Taycan med Audismak iofs men jag är ju inte direkt sugen på Audi heller.

Jaguar ringde och tyckte jag skulle testa deras bil för nåt år sedan. "Nu har den 3-fas laddning och trådlösa uppdateringar över nätet!" Jaha? Och? :D

Man kanske ska fundera på en av de sist tillverkade av "gamla" S? Kanske blir hyfsat pris på dem?
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015

Elskåp (e-NV200 2017)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Datordoktorn skrev:
taliz skrev:
Köpa loss lär jag inte behöva fundera på, den är privatköpt.
Åhå, så de erbjöd prisgaranti även till privatkunder? TIL. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar