Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
pefreli skrev:
Ser fram emot när Europa öppnar så att man återigen kan ta sig på semester med Teslan.

Köra runt flera hundra mil med diesel lockar inte mig öht.
Ser mest fram emot att flyga igen (flera hundratals mil i bil lockar inte, oavsett drivlina).

Men tror vi alla ser fram emot att kunna resa igen, oavsett preferenser. Skall bli härligt! :)

(Har fått första vaccineringen för två veckor sedan, och får nästa om fyra veckor.)
Ja, ser också fram emot att flyga igen.

Men ser faktiskt ännu mer fram emot vår inställda bilsemester med Teslan till Italien.

Vi ligger efter med vår vaccinering. Hade vi bott i Sthlm hade vi antagligen också fått första vaccineringen vid detta tillfälle. Sen är ju frågan när/om barnen ska vaccineras. Alternativt får de lämnas hemma så åker man på vuxensemester istället... 8-)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:

Men ser faktiskt ännu mer fram emot vår inställda bilsemester med Teslan till Italien.

Vi ligger efter med vår vaccinering. Hade vi bott i Sthlm hade vi antagligen också fått första vaccineringen vid detta tillfälle. Sen är ju frågan när/om barnen ska vaccineras. Alternativt får de lämnas hemma så åker man på vuxensemester istället... 8-)
Har också funderat på detta. Vi har en dotter på 14 år, och där är ju inte vaccin testat och godkänt för den åldern. Får de undantag, eller behöver Covid-testas innan resa?

Annars får jag och frugan ta flygresa utomlands, och sedan komplettera med kanske bilsemester med hela familjen inom Sverige. Där kan det ju vara kul att testa att ta Teslan på semester med SuC-nätet, även om det kanske finns risk för kö vid högtrafik (troligen mycket bättre än de som kör på Ionity och andra nät med få laddare/station).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
pefreli skrev:

Har också funderat på detta. Vi har en dotter på 14 år, och där är ju inte vaccin testat och godkänt för den åldern. Får de undantag, eller behöver Covid-testas innan resa?

Annars får jag och frugan ta flygresa utomlands, och sedan komplettera med kanske bilsemester med hela familjen inom Sverige. Där kan det ju vara kul att testa att ta Teslan på semester med SuC-nätet, även om det kanske finns risk för kö vid högtrafik (troligen mycket bättre än de som kör på Ionity och andra nät med få laddare/station).
Vi har 2 tonårstjejer och räknar med att det blir hemester även i år. :cry:

Men tänkte ”bocka av” Sthlm med tjejerna och sen kanske vidare upp mot höga kusten eller liknande.

Får kanske starta upp en ny tråd med hemestertips för elbilsägare?

Boende/utflyktsmål med schysst destinationsladdning etc. :)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

pefreli skrev:
martinot skrev:
pefreli skrev:

Vi har 2 tonårstjejer och räknar med att det blir hemester även i år. :cry:

Men tänkte ”bocka av” Sthlm med tjejerna och sen kanske vidare upp mot höga kusten eller liknande.

Får kanske starta upp en ny tråd med hemestertips för elbilsägare?

Boende/utflyktsmål med schysst destinationsladdning etc. :)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

ducce916 skrev:
Helt riktigt men jag var mest intresserad av att höra vad du resonerade när du skrev ”få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla”? Vi är ju alla olika så det är alltid intressant att höra. I synnerhet om man som jag testat det mesta för att verkligen se om det finns något bättre, men inte lyckats.
Du har säkert lika bra koll som jag på alternativen men..

I förhållande till Model 3 som tråden handlar om tänker jag främst på Polestar 2 som närmaste konkurrent och som är lika bra eller bättre på det mesta utom förbrukning, räckvidd och i fallet M3P även acceleration. Jag har beställt en Polestar 2.

Beroende på vad man värdesätter för egenskaper skulle även Mach E, Q4, Ev6, Ioniq 5, Id4 och Enyaq kunna vara alternativ till Model 3 och det finns säkert något kinesiskt alternativ som jag inte har så bra kolla på och som inte har hunnit komma hit ännu, kanske har jag även glömt nämna någon? Ingen av de jag räknat upp slår Model 3 på alla områden men samtliga har bättre byggkvalitet och fantastisk teknik och alla är bättre än Model 3 inom några eller många områden.

Därmed inte sagt att Model 3 inte skulle ha fantastisk teknik eller vara en bra bil.

Jag har inte så bra koll på alternativ till din Model X, men jag förmodar att EQC, I-pace och E-tron är bra alternativ om klarar sig med 5 sittplatser och vill ha bättre byggkvalitet.[/quote]

Det var väl en sak du glömde?:
https://carup.se/larmrapport-timslanga- ... massoboom/[/quote]

Eftersom du skriver att du beställt en PS så vet jag ju nu inte om du ens ägt någon EV innan, men ”bättre på allt förutom räckvidd, förbrukning” så får jag känslan att så kanske inte är fallet eftersom just detta tillsammans med snabbladdningsmöjligheter är (tyvärr) fortfarande en rätt stor del av ”ägandet”.

Nu tror jag att du också skrev att du inte tänkte dig för längre resor utan då anna bil så det lär nog funka kanon. PS är en jäkligt trevlig bil btw.

Men om man vant sig med att bara kunna sätta sig i en Tesla och dra 100 eller 300 mil valfritt vädersträck utan att ens behöva fundera på när/var/hur man laddar så ska det nog mycket till innan man byter.

Haft både en EQC en Etron på långlån.
Jättetrevliga bilar allihopa som givetvis på olika sätt haft kvalliteer som jag gärna haft i X’n men så länge inte en reseledare på heltid eller en Smith & Wesson ingår i köpet så är det tyvärr rent outhärdligt att åka länge är tio femton mil hemifrån.

Att sitta vid en trött 50kw Bee-laddare bakom en återvinningcentral i Skogås med två trötta ungar och fru och ladda i 2 timmar för att komma hem efter att farbrorn i Leafen laddat färdigt hade för mig i alla fall lett till automatiskt självmord.

Artikeln du länkade till var ju lite kul, men dessvärre så finns det nog en hel del allvar i den också :D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

GreenMachine skrev:
Eftersom du skriver att du beställt en PS så vet jag ju nu inte om du ens ägt någon EV innan, men ”bättre på allt förutom räckvidd, förbrukning” så får jag känslan att så kanske inte är fallet eftersom just detta tillsammans med snabbladdningsmöjligheter är (tyvärr) fortfarande en rätt stor del av ”ägandet”.

Nu tror jag att du också skrev att du inte tänkte dig för längre resor utan då anna bil så det lär nog funka kanon. PS är en jäkligt trevlig bil btw.

Men om man vant sig med att bara kunna sätta sig i en Tesla och dra 100 eller 300 mil valfritt vädersträck utan att ens behöva fundera på när/var/hur man laddar så ska det nog mycket till innan man byter.

Jättetrevliga bilar allihopa som givetvis på olika sätt haft kvalliteer som jag gärna haft i X’n men så länge inte en reseledare på heltid eller en Smith & Wesson ingår i köpet så är det tyvärr rent outhärdligt att åka länge är tio femton mil hemifrån.

Att sitta vid en trött 50kw Bee-laddare bakom en återvinningcentral i Skogås med två trötta ungar och fru och ladda i 2 timmar för att komma hem efter att farbrorn i Leafen laddat färdigt hade för mig i alla fall lett till automatiskt självmord.

Artikeln du länkade till var ju lite kul, men dessvärre så finns det nog en hel del allvar i den också :D
Det stämmer att Polestar 2:an är första elbilen jag köper och att den kommer vara "andrabil". Jag har ifs tänkt prova att göra långresor med den men det blir mer som ett äventyr för att se hur det funkar. Vi har fyra barn så om vi åker hela familjen blir det ändå med dieselbilen som är 7-sitsig. Leveransen av P2:an sker om en och en halv vecka så jag får återkomma med en bedömning om räckvidd/förbrukning och laddmöjligheter känns som oöverstigliga hinder för mig lite senare, men jag är full av tillförsikt ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
GreenMachine skrev:

Det stämmer att Polestar 2:an är första elbilen jag köper och att den kommer vara "andrabil". Jag har ifs tänkt prova att göra långresor med den men det blir mer som ett äventyr för att se hur det funkar. Vi har fyra barn så om vi åker hela familjen blir det ändå med dieselbilen som är 7-sitsig. Leveransen av P2:an sker om en och en halv vecka så jag får återkomma med en bedömning om räckvidd/förbrukning och laddmöjligheter känns som oöverstigliga hinder för mig lite senare, men jag är full av tillförsikt ;)
Som pendlarbil i vardagen så kommer det inte vara något som helst problem. Nada. Där fungerar nästan samtliga BEV helt perfekt. Tror du kommer bli nöjd. PS2 är en fin och riktigt välbyggd bil (även om lite törstig, så gör det inte så mycket när man oftast laddar hemma till lågt elpris).

Även om Polestar/Geely inte har rabatter på Ionity så är det ju inget som hindrar att du laddar där på vissa halvlånga resor, eller när inte hela familjen är med. Så i princip är det ju bara SuC du inte kan ladda på. Ionity är ju öppet för alla, även om med högre priser för kunder som inte har bilar från investerare.

Skall du ha den som förmånsbil så blir det ju bra tajming med leverans innan den 1/7. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Nu har jag varit och provkört M3.
Tyckte den kändes bra ihopsatt. Lite stum i fjädringen med helt okej.
Stolarna kändes lite varma men var riktigt sköna.
Vågade mig inte upp på motorvägen vid segeltorp så hur den känns där blev inte testat.

Frugan tyckte bmw330e var mer bil men det lutar nog åt en M3.
Lite orolig för vinter egenskaperna bara..
speciellt då den kommer ha LFP batterierna
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Holve skrev:
Nu har jag varit och provkört M3.
Tyckte den kändes bra ihopsatt. Lite stum i fjädringen med helt okej.
Stolarna kändes lite varma men var riktigt sköna.
Vågade mig inte upp på motorvägen vid segeltorp så hur den känns där blev inte testat.

Frugan tyckte bmw330e var mer bil men det lutar nog åt en M3.
Lite orolig för vinter egenskaperna bara..
speciellt då den kommer ha LFP batterierna
Kul!
Klart ni skall ha en riktig elbil.
Kör ni långt ofta? I så fall är kanske inte SR+ rätt val.
För korta resor är det ju irrelevant vad det sitter för celltyp i bilen.
Men IMO är LR betydligt mer prisvärd oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Har ca 5mil enkel till jobbet. Sen kan det bli resor lite varsomhelst i landet. Men det är ofta planerade resor.
Är en tjänstebil så jag får bara in en SR+ i avtalet.

Men man borde väl kunna få ut 20mil på vintern med en Sr+?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Holve skrev:
Har ca 5mil enkel till jobbet. Sen kan det bli resor lite varsomhelst i landet. Men det är ofta planerade resor.
Är en tjänstebil så jag får bara in en SR+ i avtalet.

Men man borde väl kunna få ut 20mil på vintern med en Sr+?
Ja 20 mil får du nog även i 150kmh i snöstorm typ. :lol:

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.
Vilken egenskap? Åka vart man vill eller att de aldrig går sönder?

Mina dieselbilar har varit inne åtminstone en gång om året på verkstad för reparation och service.

Åka vart man vill går ju med en diesel också men det kostar ju ordentligt med pengar.
Alltså jag vill verkligen inte vara nån glädjedödare, men ska man kunna åka vart man vill i Europa till en rimlig kostnad så är väl dieselbilar fortfarande det enda vettiga? Just som långfärdsbil ser jag faktiskt inte hur en elbil någonsin skulle kunna konkurrera ut en diesel. Okej, bortsett från en Tesla med fri SuC kanske, men inte en vanlig elbil. Bränslekonstnaden blir ungefär samma med en diesel, men samtidigt slipper man ju besväret med laddning och allt vad det innebär. Jag kan verkligen inte se på vilket sätt en elbil skulle slå detta.
Det som ändå talar för elbilen generellt är att man sällan åker långt, och till vardags är det ju en no-brainer att elbilen vinner. De få gångerna per år som man faktiskt reser långt får man väl leva med nackdelarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.

Mina dieselbilar har varit inne åtminstone en gång om året på verkstad för reparation och service.

Åka vart man vill går ju med en diesel också men det kostar ju ordentligt med pengar.
Alltså jag vill verkligen inte vara nån glädjedödare, men ska man kunna åka vart man vill i Europa till en rimlig kostnad så är väl dieselbilar fortfarande det enda vettiga? Just som långfärdsbil ser jag faktiskt inte hur en elbil någonsin skulle kunna konkurrera ut en diesel. Okej, bortsett från en Tesla med fri SuC kanske, men inte en vanlig elbil. Bränslekonstnaden blir ungefär samma med en diesel, men samtidigt slipper man ju besväret med laddning och allt vad det innebär. Jag kan verkligen inte se på vilket sätt en elbil skulle slå detta.
Det som ändå talar för elbilen generellt är att man sällan åker långt, och till vardags är det ju en no-brainer att elbilen vinner. De få gångerna per år som man faktiskt reser långt får man väl leva med nackdelarna.
Vi kommer ha elbilar med räckvidd på 100+ mil och 5-min laddning i svenssonbilar detta decennium.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:

Vi kommer ha elbilar med räckvidd på 100+ mil och 5-min laddning i svenssonbilar detta decennium.
Det är även jag helt övertygad om.

BEV är inte perfekta för alla typer av semestrar och långresor idag (kan förstå att man tar en diesel), men utvecklingen av både laddeffekt, batterikapacitet och infrastruktur kommer att allt snabbare förbättras kraftigt. Är bara en tidsfråga innan vi är där. Så jag är absolut positiv om framtiden för BEV (även om vi inte är helt där idag)!
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:

BEV är inte perfekta för alla typer av semestrar och långresor idag (kan förstå att man tar en diesel), men utvecklingen av både laddeffekt, batterikapacitet och infrastruktur kommer att allt snabbare förbättras kraftigt. Är bara en tidsfråga innan vi är där. Så jag är absolut positiv om framtiden för BEV (även om vi inte är helt där idag)!
Ja, det är ju vad många väntar på.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

Tror många "väntar" för att de inte har råd med ny bil, är oförmögna att räkna TCO, eller rädda för förändring etc.
Att hävda att man vill ha superlång räckvidd och 5-min laddning är bara en ursäkt för att slippa behöva tänka på förändring.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

Tror många "väntar" för att de inte har råd med ny bil, är oförmögna att räkna TCO, eller rädda för förändring etc.
Att hävda att man vill ha superlång räckvidd och 5-min laddning är bara en ursäkt för att slippa behöva tänka på förändring.
Säkert.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Möjligt, jag säger inte att det inte blir så, även om jag inte är lika övertygad att det sker så snabbt. Däremot så får man ju ändå erkänna att så inte är fallet idag. Elbilar är trevliga att köra, och de har många fördelar, men långfärdsegenskaperna hos dagens elbilar är tyvärr en begränsande faktor. Naturligtvis är det en av anledningarna varför folk fortfarande väljer fossilbilar. Och det är fullt begripligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Möjligt, jag säger inte att det inte blir så, även om jag inte är lika övertygad att det sker så snabbt. Däremot så får man ju ändå erkänna att så inte är fallet idag. Elbilar är trevliga att köra, och de har många fördelar, men långfärdsegenskaperna hos dagens elbilar är tyvärr en begränsande faktor. Naturligtvis är det en av anledningarna varför folk fortfarande väljer fossilbilar. Och det är fullt begripligt.
Tror det finns en mycket god chans att vi runt 2029 har bilar med 100kWh-batterier, som även kan laddas inom vettig SoC (säg 10% - 70%) på mellan 5 - 8 min.

I övrigt så håller jag helt med om vad du skriver gällande dagens situation.
Bild
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:

Om du tar Tesla ner till kontinenten och bor på Hotell/boende med gratis laddning blir kalkylen (även med SuC som du betalar) klart bättre för Teslan än diesel (speciellt med tanke på näst intill obefintlig service och bra andrahandsvärde).

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Om du tar Tesla ner till kontinenten och bor på Hotell/boende med gratis laddning blir kalkylen (även med SuC som du betalar) klart bättre för Teslan än diesel (speciellt med tanke på näst intill obefintlig service och bra andrahandsvärde).

MVH
Nu består ju elbilsmarknaden inte bara av Tesla. Det finns andra elbilar, och då ser situationen helt annorlunda ut. Och det där med jättehögt andrahandsvärde har jag nu hört i många år, det var fel då, och det är fel idag. Visst har det funnits en del folk som lyckats sälja en begagnad Tesla nästan till nypris, men det finns även andra som hade mindre tur. Högt andrahandsvärde tillhör inte elbilarnas självklara fördelar. De bilar som har skyhögt andrahandsvärde idag är tyvärr 3+ år gamla fossilbilar utan malus.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

mati skrev:
taliz skrev:
Den stora nackdelen är väl att man inte kan ”trycka mil” i en EV på samma sätt som man kan i en vanlig bil. Menar nu motorväg +140 när möjlighet och förutsättningar ges. Ibland har man ju behov av det.

Teslan med SuC-nätet gör det förvisso lättare men jag ex. kör Stockholm - Malmö rätt ofta, och om jag har bråttom så skiljer det ju drygt timme i restid mellan ”sotloket” och Teslan. Range på 50 mil i 130-160 tempo vore optimalt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

GreenMachine skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Den stora nackdelen är väl att man inte kan ”trycka mil” i en EV på samma sätt som man kan i en vanlig bil. Menar nu motorväg +140 när möjlighet och förutsättningar ges. Ibland har man ju behov av det.

Teslan med SuC-nätet gör det förvisso lättare men jag ex. kör Stockholm - Malmö rätt ofta, och om jag har bråttom så skiljer det ju drygt timme i restid mellan ”sotloket” och Teslan. Range på 50 mil i 130-160 tempo vore optimalt.
Instämmer helt. Tesla är en förutsättning för att ha elbil idag, som man inte främst pendlar lokalt med, anser jag (en orsak att det blir till Tesla jag förnyar igen). Men även med Tesla, och dess SuC-nät (jag jag skulle säga är rätt OK jämfört med andra laddnät), så är det helt klart vissa nackdelar även idag. Ingen som vinner något på att förneka sådan verklighet och fakta.

Däremot så är jag väldigt optimistisk för stora skillnader de närmaste åren. Både batterikemier, effekt på laddare, och utbyggnad av laddnät sker i en ökande takt. Ser mycket positivt på allt fler användningsfall där BEB kan ersätta ICE-bilar, i takt med den snabba teknikutvecklingen och investeringarna som görs.

Även om vi inte är där i samtliga fall idag (håller med dig och Mati helt i era verklighetsbeskrivningar), så är jag övertygad om att vi kommer vara där om en inte allt får långt bort tispunkt.
Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Haltar inte jämförelserna lite i den här tråden?

Man får lätt intrycket att alla diesel-lok tar sju passagerare, har tre ton dragvikt, förbrukar 0.5 l diesel per mil i 150 km/h och har en tank på >200 liter ;) :D

Själv bytte jag till min X90 från en sjusitsig Mitsubishi Grandis bensin som drog långt över litern per mil i motorvägsfart och hade en tank på 55 liter.

Jag hade alltså i praktiken en räckvidd "mack till mack" på c:a 35-40 mil, så omställningen till mina 25-35 mil "SuC till SuC" med Teslan var minimal.

Med tanke på att bara kanske 1/3 av alla personbilar i Sverige faktiskt är diesel så killgissar jag att en snitt-fossil i Sverige har räckvidd och förbrukning som är ganska långt från de "ideal-dieslar" som elbilar jämförs med i den här tråden, eller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Haltar inte jämförelserna lite i den här tråden?

Man får lätt intrycket att alla diesel-lok tar sju passagerare, har tre ton dragvikt, förbrukar 0.5 l diesel per mil i 150 km/h och har en tank på >200 liter ;) :D

Själv bytte jag till min X90 från en sjusitsig Mitsubishi Grandis bensin som drog långt över litern per mil i motorvägsfart och hade en tank på 55 liter.

Jag hade alltså i praktiken en räckvidd "mack till mack" på c:a 35-40 mil, så omställningen till mina 25-35 mil "SuC till SuC" med Teslan var minimal.

Med tanke på att bara kanske 1/3 av alla personbilar i Sverige faktiskt är diesel så killgissar jag att en snitt-fossil i Sverige har räckvidd och förbrukning som är ganska långt från de "ideal-dieslar" som elbilar jämförs med i den här tråden, eller?

/fth
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Bild

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.

Bild
Bild
Skriv svar