Ibland tror jag att vätgasbilar bara är en dimridå för att få folk att inte köpa elbilar. Alla vet att fossilbilar inte är hållbara. Man kan klanka ner på batterier och kobolt och barnarbete och vad som helst för att hävda att batteribilar inte heller är hållbara, men till sist blir man ändå svaret skyldig: vad borde vi ha istället?
Det är där vätgasen kommer in i bilden. Den förlovade tekniken som ska rädda oss någon gång i framtiden. Då kan man fortsätta sälja fossilbilar samtidigt som man presenterar ett någorlunda trovärdigt alternativ, den nya tekniken finns ju alldeles runt hörnet! Sen att det aldrig händer, det är inte bara acceptabelt, det är tänkt så. Vätgasens roll är inte att realiseras utan att utgöra ett trovärdigt alternativ till batteribilar så att man kan fortsätta med business as usual.
En väldigt negativ konspirationsteori, men misstänker att du faktiskt har helt rätt här i detta fallet.
De som aktivast och starkast propagerar för vätgas i personbilar idag, som tex. Toyota, sammanfaller ofta med de som aktivt är emot både en bättre miljö och klimatomställning.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
Vätgas ÄR bara en skenmanöver så klart. Den kommer aldrig kunna slå på brett då den har stora uppenbara brister. Skrymmande tankar tar volym i fordonet. Långsamt att fylla tankarna, går inte fylla hemma på natten. Dyra laddstationer som inte kan ligga nära boende. Råvaran kommer under lång tid framöver vara fossil metangas. Osv. För konsumenterna ser jag inget positivt faktiskt.
För elnätet kanske vätgasbatterier är en bra idé? Då spelar ju volymen ingen som helst roll och tiden att fylla och tömma tankar är inte kritisk. Fördelen är ju att det går att använda billig vind och solel för att ladda och sedan återföra till nätet när priserna är högre. Enkelt att förstå om det är lönsamt eller inte.
En väldigt negativ konspirationsteori, men misstänker att du faktiskt har helt rätt här i detta fallet.
De som aktivt och starkast propagerar för vätgas idag, som tex. Toyota, sammanfaller ofta med de som är aktivt är emot både en bättre miljö och klimatomställning.
Behöver ju inte vara en konspiration utan bara enda möjligheten de ser. Säg att du sitter med naturgasfyndigheter som du behöver få avsättning för men samtidigt så dör folk av avgaser i städerna. Då visar någon en teknik där du kan omvandla gasen till väte och sedan utsläpps fritt kör fordon i dina städer. Det låter ju bra vi kör på det.
Tänk 1984... då hade jag ingen tanke på elbil körde då en Peugot 504 diesel, Acceleration 0-100 km/h: 14,4 s det gick undan då
Ha ha 14,4 aldrig i livet. Jag klockade farsans 504 med rattkrycka, det var över 30 sekunder. Året kan ha varit 1982, jag hade precis fått en digital Casio med tidtagarfunktion i födelsedagspresent.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Stolarna? Jag kan inte se minsta del av stolarna som skulle vara kvar?
Men visst ser det ut som att även batteriet brunnit denna gång, och inte bara inredning mm?
Rörramarna från stolarna syns.
Omöjligt att säga om batteriet har brunnit. Eller om branden började där. Om det är så att batteriet är det som börjat brinna och det är en Tesla så har vi en världsnyhet om några dagar.
Inslaget i Aktuellt igår var lite "sådär", websidans textutfyllnad lyckades inte mycket bättre och jämför batteriernas livslängd med eltandborsten. 8-(