Beslutsångest

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

mike8

Beslutsångest

Inlägg av mike8 »

Hej!
Jag är i en situation att jag vill sälja min lilla hyundai i10 och köpa en modern men lite begagnad bil. Min budget är upp till 380 000. Kontantinsats kring 150 000.
Jag hade reducerat mina val till volvo xc60 inscription, v60 CC och v60 inscription, Lexus NX hybrid executive (2008\2019 modeller), drygt 3000-6000 mil MEN för flera dagar sedan av en ren nyfikenhet kollade jag och såg jag att tesla M3 (2019, 2020) går att köpa runt +-460 000 (Standart range plus) som har kört 2000-5000 mil. Jag vill betala av den nya bilen på ca 4 år och därefter sälja. Om jag har räknat någorlunda rätt i mitt huvud då kan på slutet alla kostnader (lån, förbrukning, service etc) med tesla M3 vara ungefär lika mot en billigare men välutrustad Volvo men lite dyrare än lexus som går att köpa på ca 340 000 kr. Har jag rätt i det?
Varför skriver jag just här är att jag har beslutsångest pga följande saker:
1 - Jag bor i en bostadsrätt, har P-plats utomhus men ingen tillgång till laddning, inga laddningsmöjligheter vid jobbet vilket betyder att jag kommer behöva ladda min bil 2-3 ggr i veckan (kör ca 8 mil varje dag) på publiska stationer. Fördel med elbil är att jag inte behöver ladda elbil varje dag men är lite orolig att priserna på publiska stationer går upp.
2 - Försäkring. Jag har kollat på folksam och priset står ca 4000kr\må för mig. Jag hoppas att det går att hitta ett företag där kostnader kan vara mindre, tex upp till 1500 kr\må. Annars blir det inte billigare jmft med en bensin bil med alla kosntnader
3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
4 - Värdeminskning. Det är oklart hur det kommer se ut med bränsle om 4 år men jag vill gissa att värdeminskning kommer bli mindre för Tesla än för volvo eller Lexus.
5 - Space i bilen. Vi är 3 i familj.
6 - Service verkar vara ganska långsamt för Tesla bilar ifall det händer någonting med bilen och behövs reservedatljer osv.

Här sitter jag och funderar om vad som vore det klokaste valet i min situation!
Hoppas på några reflektioner eller tips. Kanske någon har varit i en liknande situation.
Tack!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Beslutsångest

Inlägg av taliz »

Om du kör 8 mil varje dag så bör du se till att ha laddning nära något du befinner dig vid så gott som varje dag.
Dvs hem, jobb, träning, affär eller liknande.
Annars kommer det bli jobbigt, såvida du inte ser det som en trevlig stund att spendera någon timme var och varannan dag på laddning.
En SR+ går i teorin 40 mil vid fint väder, ingen motvind, regn, snö etc.
I dåligt väder, motorväg, kyla etc kanske hälften.
Sen ska man helst inte ladda till mer än ca 80%, eller gå ner lägre än ca 10%.
Bilen bör inte bli stående med mindre än 20-30%.
Kör du korta turer på vintern i dåligt väder kan du räkna med kanske 1/3 av räckvidden. Dvs du behöver ladda i stort sett varje dag för att hålla dig mellan 20-80%.

Det övriga behöver du inte oroa dig för, det skrivs mycket om Tesla och som alltid är de det negativa som får mest publicitet. De som har positivt att säga brukar inte lägga energi på att skriva om det.
Dvs man bör titta mer på vad faktiska ägarundersökningar visar, där oberoende gjort undersökningen, och där ligger Tesla i topp. De har tex överlägset bäst service.

Ps. Försäkring för 4000/mån låter helt sinnessjukt dyrt. Jag betalade inte ens en tiondel för min Model 3 Performance, med fria mil. Ring runt och hör med andra bolag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Det är nog lite tråkigt att inte ha tillgång till hemmaladdning med elbil, då bränslekostnaderna blir så väligt mycket dyrare och laddningen osmidigare. Hoppas du kan få tillgång så småningom, jag tror inte jag skulle skaffa elbil utan hemmaladdning.

Försäkringen låter vansinnigt dyr, där hittar du nog säkert billigare. Själv betalar jag under 5000 kr per år för min Leaf (helförsäkring, men förstås billigare model än model 3). Finns nog knappast Model 3 ägare här på forumet som betalar 4000 kr/mån eller ens i närheten av det.

Punkt 3-5 på din lista skulle jag inte fundera så mycket på, det borde vara okej. Servicen sen beror på hur nära du har till service och om du har tur eller otur med bilen. Taliz påstående om överlägset bäst service skulle jag nog ändå ifrågasätta, nog har det ju varit en hel del missnöje på den punkten.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ett ganska enkelt beslut om du frågar mig. Skaffa inte elbil om du inte vet var du ska ladda den. Bortsett från att priserna för publik laddning är helt random - som du är redan inne på - så kommer det bara bli jobbigt. Som föregående talare redan nämnt så år 8 mil/dag rätt mycket. Med tanke på att man till vardags inte ska nyttja mer än 60-80% av batteriets totala kapacitet så kommer du behöva ladda 2-3 ggr i veckan. Inget problem om detta sker hemma eller på jobbet, men otroligt jobbigt när du alltid måste åka någon annanstans för det.
Dessutom tror jag inte att du får någon som helst ekonomi I detta om du alltid måste ladda publikt. En elbil är bara billig i drift så länge du laddar hemma. Publik laddning ligger inte sällan prismässigt i paritet med att tanka diesel. Tyvärr är det så. Kanske inte det du ville höra, men det vore tråkigt om du skaffade en dyr elbil som du sedan inte blir nöjd med eftersom du saknar laddmöjlighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Schackis
Teslaägare

Inlägg av Schackis »

Personligen tycker jag inte det är något oöverkomligt problem att ha elbil trots att jag varken har laddning på jobbet eller hemma ännu. Den publika laddningen finns ju överallt och kostar mellan 0-2,50kr om man inte skall ha snabbladdning. Snabbladdningen är förstås dyrare men om man inte klarar sig med 50 kW så inte har jag svår att se att ens den blir så dyr som diesel. Bodde jag däremot mitt på landet och det inte fanns laddning i min kommun kanske det vore jobbigt men då hade jag förmodligen kunnat fixa billig laddning hemma ju. Så vad gör jag? Laddar när jag handlar och kanske en gång i veckan åker jag och laddar någonstans en timma medan jag jobbar och slösurfar i telefonen. Det tar jag gärna för att köra Tesla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mike8 skrev:
1 - Jag bor i en bostadsrätt, har P-plats utomhus men ingen tillgång till laddning, inga laddningsmöjligheter vid jobbet vilket betyder att jag kommer behöva ladda min bil 2-3 ggr i veckan (kör ca 8 mil varje dag) på publiska stationer. Fördel med elbil är att jag inte behöver ladda elbil varje dag men är lite orolig att priserna på publiska stationer går upp.
Det beror helt på hur det ser ut med laddstolpar i ditt närområde. Jag bor som du och för mig är det lätt att ladda bilen i närområdet, men har man otur och bor i ett område med dåliga laddmöjligheter (och det finns en hel del sådana) så blir det bökigt.
Frågan är alltså var du bor.
Kolla gärna på chargefinder.com i ditt närområde.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
mike8

Inlägg av mike8 »

Tack för er input! Jag bor i Linköping så det finns ganska bra med ladd stolpar här. Det finns både Tesla supercharger och "vanliga" ladd stolpar. Som en av medlemmarna har skrivit (och jag har inte tänkt på det innan) att man behöver räkna med att batteriet behöver vara mellan 20% - 80% och räckvidden försämras under sämre vädret vilket betyder att laddningen kommer ske oftare i verkligheten..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Kolla som sagt i chargefinder.com vilka laddmöjligheter som finns nära din bostadsadress. Jag bor så att det finns ett par ladduttag inom 5 min gångväg och ett dussin inom 10 min gångväg från bostaden. Det tycker inte jag är något problem. Jag laddar oftast bilen nattetid vid publika 3,7 kW uttag. 14 timmar vid ett sådant ger 25-30 mils räckvidd.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare

Inlägg av sebiva »

mike8 skrev:
Tack för er input! Jag bor i Linköping så det finns ganska bra med ladd stolpar här. Det finns både Tesla supercharger och "vanliga" ladd stolpar. Som en av medlemmarna har skrivit (och jag har inte tänkt på det innan) att man behöver räkna med att batteriet behöver vara mellan 20% - 80% och räckvidden försämras under sämre vädret vilket betyder att laddningen kommer ske oftare i verkligheten..
Beroende på var i Linköping du bor går det absolut klara sig på publik laddning (av egen erfarenhet). Bee har många stolpar centralt, och de har ju även fastpris-abonnemang. Kan även tipsa om p-huset Braxen som har gratis laddning, och gratis parkering på söndagar (dock vet man aldrig vilken fart man får ur de stolparna..). Men som andra sagt tidigare gäller det att man inte har för långt till laddningen för att det ska vara smidigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mike8 skrev:
Hej!
Jag är i en situation att jag vill sälja min lilla hyundai i10 och köpa en modern men lite begagnad bil. Min budget är upp till 380 000. Kontantinsats kring 150 000.
Jag hade reducerat mina val till volvo xc60 inscription, v60 CC och v60 inscription, Lexus NX hybrid executive (2008\2019 modeller), drygt 3000-6000 mil MEN för flera dagar sedan av en ren nyfikenhet kollade jag och såg jag att tesla M3 (2019, 2020) går att köpa runt +-460 000 (Standart range plus) som har kört 2000-5000 mil. Jag vill betala av den nya bilen på ca 4 år och därefter sälja. Om jag har räknat någorlunda rätt i mitt huvud då kan på slutet alla kostnader (lån, förbrukning, service etc) med tesla M3 vara ungefär lika mot en billigare men välutrustad Volvo men lite dyrare än lexus som går att köpa på ca 340 000 kr. Har jag rätt i det?

Hoppas på några reflektioner eller tips. Kanske någon har varit i en liknande situation.
Tack!
1. Detta tycker jag är nyckeln. Kan man inte ladda hemma över natten så skulle jag nog för de flesta (som inte är extrema entusiaster) rekommendera att avstå från en ren BEV.

Tips:

Jobba med styrelsen och se till att de inför möjlighet till att ladda elbilar. De måste ändå ta tag i detta förr eller senare, och för tillfället så finns en del bidrag att söka för det (är inte säkert att de är kvar för evighet). Dessutom är det ett lätt sätt att öka värdet på bostadsrätterna för alla. Så alla, även de som inte har bil eller behöver ladda, tjänar på det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tänk på att du får 70 kkr i bonus om du köper en ny elbil. Speciellt om du tittar på en begagnad så du inte betalar mer för den än en ny.

1. Om man inte kan ladda hemma ska man absolut inte köpa en laddhybrid, då är ju en ren elbil vettigare. Bäst kanske är att tjata på styrelsen eller flytta.

2. Försäkring är person och bolags beroende.

3. Är ägande horisonten 3-4 år från ny så är inte rost en parameter. Teslan kommer kännas nyare längre i och med uppdateringarna.

4. Elbilar kommer hålla värdet bättre än fossilbilar tills omställningen är klar.

5. Vi är fem och får plats i bilen även under semestern med tält och packning.

6. Köper du ny så får du lånebil så inga problem att vänta. Det är inget krav på årlig service för en Tesla.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

1. Jag bor på Ribersborg i Malmö och skulle ha typ samma problem som dig ifall jag skaffade elbil (läs Tesla). (Tycker dock tyvärr inte jag har råd eftersom jag behöver pengar till ett karriärbyte…). Jag har dock funderat på vad jag skulle kunna hitta på ifall jag hade ekonomin till att skaffa en Tesla Model 3 LR. Föreningen jag bor i har inga egna parkeringsplatser så det är inte ett alternativ för min del. Det finns dock en massa andra föreningar med parkeringsplatser/parkeringsgarage runt omkring. Mindre än 40 sekunder bort med cykel ligger vidare Fridhem — Malmös antagligen mest välbeställda ’villa’-område där flera fastigheter (eller typ alla) är rätt mycket större och mer påkostade än genomsnittsvillan. Man kommer med andra ord rätt långt in i Fridhem på ca 4 minuter med cykel... Så jag skulle väl helt enkelt testa att kontakta fastighetsägare/bostadsföreningar i området och fråga ifall någon hade en parkeringsplats som jag skulle kunna få hyra tillsvidare med 3 månaders uppsägning. Kanske skulle jag bara få tillgång till den varannan dag, och kanske skulle fastighetsägaren om det var en ’villa’ i Fridhem ha vissa krav om att bilen inte fick se för skitig ut… Det här skulle jag i alla fall testa. Med lite tur skulle någon gå med på att sätta upp ett lastbalanserande ladduttag där det skulle vara möjligt att ladda batteriet fullt på ca ~åtta timmar över natten (eller någon annan förbestämd tid på dygnet). Resten av mina laddbehov skulle jag väl sannolikt kunna lösa med t.ex. Teslas supercharger i Löddeköpinge.

Kanske skulle du kunna göra något liknande.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

1. Oavsett så skulle jag ifall jag vore dig -- och som andra redan ha skrivit -- kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening imorgon och sätta igång med lobbykampanjen för laddmöjlighet på din P-plats. Det finns det vidare många på forumet som har gjort före dig.

Och utifrån tidigare trådar där folk uppdaterat om sina lobbykampanjer mot bostadsrättsstyrelser så är folket på det här forumet väldigt hjälpsamma och kunniga i den här frågan.

Och således finns det vidare även en hel del trådar på det här ämnet här på forumet ifall du söker med Google.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jejk
Teslaägare

Inlägg av Jejk »

Ja, kontakta styrelsen. Kommit nya lagkrav på laddinfrastruktur och laddpunkter för alla fastigheter med parkering för fler än 20 platser (och uppvärmd byggnad) som gäller retroaktivt från 1 januari 2025. De kan med andra ord lika gärna installera nu när det finns bidrag att söka.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Att elbilar skulle ha bättre andrahandsvärde ska man då inte lita på. Fossilbilar idag har galet bra andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jejk skrev:
Ja, kontakta styrelsen. Kommit nya lagkrav på laddinfrastruktur och laddpunkter för alla fastigheter med parkering för fler än 20 platser (och uppvärmd byggnad) som gäller retroaktivt från 1 januari 2025. De kan med andra ord lika gärna installera nu när det finns bidrag att söka.
Gäller väl iofs inte bostadshus?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jejk
Teslaägare

Inlägg av Jejk »

Remuz skrev:
Jejk skrev:
Gäller väl iofs inte bostadshus?
Nä just det, tänkte inte på att bostadshus var undantagna kravet (förutom vid nyproduktion) :geek:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

sebiva skrev:
mike8 skrev:
Beroende på var i Linköping du bor går det absolut klara sig på publik laddning (av egen erfarenhet). Bee har många stolpar centralt, och de har ju även fastpris-abonnemang. Kan även tipsa om p-huset Braxen som har gratis laddning, och gratis parkering på söndagar (dock vet man aldrig vilken fart man får ur de stolparna..). Men som andra sagt tidigare gäller det att man inte har för långt till laddningen för att det ska vara smidigt.
Ja i Linköping finns det ganska mycket stolpar, vi har bott på Scandic några gånger (det som ligger lite utanför) och
laddat på Bee-stolparna och även på nån 50kW-laddare :)
Men även jag håller med om att man bör ha det någorlunda nära hemmet eller jobbet för att det ska kännas ok...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

mike8 skrev:
Hej!
2 - Försäkring. Jag har kollat på folksam och priset står ca 4000kr\må för mig. Jag hoppas att det går att hitta ett företag där kostnader kan vara mindre, tex upp till 1500 kr\må. Annars blir det inte billigare jmft med en bensin bil med alla kosntnader
3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
4 - Värdeminskning. Det är oklart hur det kommer se ut med bränsle om 4 år men jag vill gissa att värdeminskning kommer bli mindre för Tesla än för volvo eller Lexus.
5 - Space i bilen. Vi är 3 i familj.
6 - Service verkar vara ganska långsamt för Tesla bilar ifall det händer någonting med bilen och behövs reservedatljer osv.

Tack!
Stirra dig inte för blind på inköpspris utan totalkostnad per mil/månad är mer intressant. Skulle rekommendera en begagnad Model S med gratis SuC eller ny Model 3.

MVH
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

MWall skrev:
Att elbilar skulle ha bättre andrahandsvärde ska man då inte lita på. Fossilbilar idag har galet bra andrahandsvärde.
Galet bra? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/95392629
Den bilen kostade ca 400 000:- för tre år sedan... Och inbytespriset som betalades lär inte ha överstigit 180 000:- om annonspriset är 219 000. Ett värdetapp på över 50% på tre år tycker inte jag är "galet bra".
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

mike8 skrev:
Hej!

Skyltigenkänningen verkar inte vara något att skriva hem om, men jag har å andra sidan HW 2.5 så jag tror inte jag har skyltavkänning alls, även då EAP var aktiverad för ett tag sedan.

Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

tor-ake skrev:
Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
Vi körde runt lite i MoS M3LR provbil igår kväll, och den mot-styr om man försöker göra filbyten som den inte gillar även om man inte har farthållningen/AP på, och vi lyckades trigga det i två situationer och ingen gång kändes det dåligt, utan just som en hjälp. Första gången var det bara i ratten som den indikerade att vi borde ligga kvar, i andra läget hann vi en liten bit över väglinjen så då höll den emot men pep och blinkade på displayen med.
Jag vet faktiskt inte om det var nån fara i nån av de två situationerna, för det såg lugnt ut runtomkring, men oavsett så var det positivt som det upplevdes, trots att den "jobbar emot dig" som förare.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ja, den motstyr ju i andra situationer, t.ex. om man försöker byta fil utan blinkers, det känner jag till, och har stängt av i inställningarna, frågan är om den motstyr också om man försöker byta fil och det är en bil "i vägen", trots att man slagit på blinkers? Om man t.ex. har drabbats av road rage och vill preja någon av vägen, styr den emot då? ;)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
tor-ake skrev:
Vi körde runt lite i MoS M3LR provbil igår kväll, och den mot-styr om man försöker göra filbyten som den inte gillar även om man inte har farthållningen/AP på, och vi lyckades trigga det i två situationer och ingen gång kändes det dåligt, utan just som en hjälp. Första gången var det bara i ratten som den indikerade att vi borde ligga kvar, i andra läget hann vi en liten bit över väglinjen så då höll den emot men pep och blinkade på displayen med.
Jag vet faktiskt inte om det var nån fara i nån av de två situationerna, för det såg lugnt ut runtomkring, men oavsett så var det positivt som det upplevdes, trots att den "jobbar emot dig" som förare.
Jo, det går också att ställa in detta om den aktivt den skall varna eller styra emot (för de som inte önskar så).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

En ny sr+ med lfp batteri kan dock laddas till 100% dagligen. Jag vet att du vill ha begagnad men om man lägger in så mycket som 150k och dessutom får 70k i miljöbonus så lär amortering och ränta hamna på ca 3000 i månaden i 3-4 år.

Jag kollade nyligen vad jag skulle få för min 2 år gamla av en bilhandlare och det var så bra så jag skulle få tbx hela kontantinsatsen. Så det enda jag betalat är då amorteringen per månad.
Skriv svar