Hur märkes-lojala är vi?
Moderator: Redaktion
Re: Hur märkes-lojala är vi?
Dexter skrev:Nej inte den modellen med "sjuttiotals ratt".
Vintage modell?
Tänkte mest på det där klumpedunsiga åt höger. Rena linjer? Harmoni? Nej du. Här ska vi åka rymdskepp!
Tycker också interiören i Q4 är anskrämlig. Värre än ID3/4, där är det mest skärmarna som ser ut som leksaker... här ser typ allt ut som något från en dålig LSD-trip.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Typ Spacex DragonMWall skrev:Dexter skrev:Nej inte den modellen med "sjuttiotals ratt".
Vintage modell?
Tänkte mest på det där klumpedunsiga åt höger. Rena linjer? Harmoni? Nej du. Här ska vi åka rymdskepp!
Tesla modellår 2028 ???

5" tjocktv är varken snyggt eller praktiskt.MWall skrev:Skoda är så sjuk mycket snyggare.
Dom borde lagt pengarna den kostar på en större central skärm och bättre mjukvara..
Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Men en del gillar ju det.
Dexter skrev:Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Vadå ombyggd fossilbil? Vilken fossilbil ser ut sådär då?
MWall skrev:Skoda är så sjuk mycket snyggare.
Ja den är helt ok. Tänk om man kunde fälla ner TVn när man för tillfället inte behöver glo på youtube....
Finns ju mycket fossibilstänk som tex. startknapp, växelspak nere vid golvet/mittkonsolen, etc.MWall skrev:Dexter skrev:Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Det sagt så är det ju ingen ombyggd fossilbil, även om det kanske ser ut så. Det är ju en ren BEV i grunden (MEB-plattformen). Man bara luras lite av det konservativa tänket.
Tror detta är menat att vara en "konverteringsbil", som tilltalar dagens fossilbilister att byta till sin första BEV utan att ändra på så mycket. Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Sedan borde de verkligen göra något åt sina hemska färgval på VAG...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
För mycket knappar ser plottrigt ut och sen en "start engine knapp" till att starta vadå för något?MWall skrev:Dexter skrev:Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Måste man trycka på den för att stänga av också?
Finns växelspak också?
Jag har en fossil bil också med massa knappar och instrument display och en mittdisplay och start engine knapp m.m.
Det räcker för min del.
Jag vill ha något nytt så man märker att det är en elbil när man hoppar in och inte påminner om den gamla vanliga fossilen.
Obs! Detta är ju min subjektiva uppfattning med det menar jag inte att andra ska tycka likadant som jag absolut inte.
Nej, det vore ju en fantastiskt lite kundgrupp att rikta sig mot.martinot skrev:Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Det är ju dagens VW-kunder man vill locka.
Håller med helt. Finns ju mycket större marknad (extremt mycket fler ICE-bilister än BEV-bilister) att sälja till där. Helt rätt strategi av VAG.Fredrik j skrev:Nej, det vore ju en fantastiskt lite kundgrupp att rikta sig mot.martinot skrev:Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Tror också att VW-ägare är nog en lite annan typ av människor än Tesla-ägare, och går igång på olika saker.
Så även om VAG tar efter mycket tekniskt från Tesla, så gör de ju rätt att inte konkurrera om samma typ av kunder.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Du vill ha en jävla Model 3 helt enkelt?Dexter skrev:För mycket knappar ser plottrigt ut och sen en "start engine knapp" till att starta vadå för något?MWall skrev:Dexter skrev:Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Finns växelspak också?
Jag har en fossil bil också med massa knappar och instrument display och en mittdisplay och start engine knapp m.m.
Det räcker för min del.
Jag vill ha något nytt så man märker att det är en elbil när man hoppar in och inte påminner om den gamla vanliga fossilen.
Obs! Detta är ju min subjektiva uppfattning med det menar jag inte att andra ska tycka likadant som jag absolut inte.

Vadå plottrigt? Knappar är bättre än touch screen i en bil. Att slå på "tändningen" är inte bara dumt heller.
Jo, i vår diesel är det perfekt att man kan slå på tändningen. Inte alls dumt.
Inte så mycket jag saknar det i vår BEV, då den inte har någon tändning (därav behövs inte heller någon knapp för det). Hade ju verkligen blivit rätt dumt där.
Inte så mycket jag saknar det i vår BEV, då den inte har någon tändning (därav behövs inte heller någon knapp för det). Hade ju verkligen blivit rätt dumt där.

Jag har en kompis som för några år sedan beställde en ny passat som tjänstebil utan veta vilken generation av bilen han beställde. Nu kör han Skoda.martinot skrev:Håller med helt. Finns ju mycket större marknad (extremt mycket fler ICE-bilister än BEV-bilister) att sälja till där. Helt rätt strategi av VAG.Fredrik j skrev:Nej, det vore ju en fantastiskt lite kundgrupp att rikta sig mot.martinot skrev:Är nog inte främst vänt mot oss som redan är elbilister.
Tror också att VW-ägare är nog en lite annan typ av människor än Tesla-ägare, och går igång på olika saker.
Så även om VAG tar efter mycket tekniskt från Tesla, så gör de ju rätt att inte konkurrera om samma typ av kunder.
Som sagt subjektivt för mig.MWall skrev:Du vill ha en jävla Model 3 helt enkelt?Dexter skrev:För mycket knappar ser plottrigt ut och sen en "start engine knapp" till att starta vadå för något?MWall skrev:Dexter skrev:Ser tyvärr ut som ombyggd fossilbil och tycker ändå inredningen är ok förutom den förskräckliga bruna färgen.
Finns växelspak också?
Det räcker för min del.
Obs! Detta är ju min subjektiva uppfattning med det menar jag inte att andra ska tycka likadant som jag absolut inte.![]()
Vadå plottrigt? Knappar är bättre än touch screen i en bil. Att slå på "tändningen" är inte bara dumt heller.
Märket spelar ingen roll för mig egentligen.
Huvudsaken är att jag tycker och känner att det är någon ny och bättre miljö man sätter sig i och trivs i.
Ex jag köper helst en smartphone före en knapptelefon som känns lite old fashioned.
Men visst det är nog inget fel på knapptelefonen heller.
Alla har olika smak och det är bra.
-
Det är en betydande andel som tycker att en bilinteriör ska ha instrumentering för åtminstone hastighet rakt fram. På en elbil vet jag inte vilken annan info som skulle passa rakt fram, men bilar har nästan alltid haft instrumentering rakt fram. Och Tesla bygger bilar.taliz skrev:5" tjocktv är varken snyggt eller praktiskt.MWall skrev:Skoda är så sjuk mycket snyggare.
Dom borde lagt pengarna den kostar på en större central skärm och bättre mjukvara..
Tesla valde även att behålla instrumentering för hastighet rakt fram á la "tjocktv" på både S och X för deras nya interiör.
Som jag förstår det så var en tung faktor för interiören i 3 att hålla nere kostnaden för att kunna nå $35K-målet för den bilen. Och sen blev det så klart logiskt att bara föra över samma interiör till Y.
Men nu har man kommit upp i volym och borde kunna presentera något snyggare som bättre matchar den relativt lyckade exteriöra designen på 3 när det blir dags att göra om intrumentbrädan på 3 och Y -- något som har instrumentering för hastighet rakt fram och som passar i en bil.

Interiör á la Prius...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?
-
Good catch.Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Du kanske inte håller med, men Model 3 och Model Y är bilar.SwedishAdvocate skrev:Det är en betydande andel som tycker att en bilinteriör ska ha instrumentering för åtminstone hastighet rakt fram. På en elbil vet jag inte vilken annan info som skulle passa rakt fram, men bilar har nästan alltid haft instrumentering rakt fram. Och Tesla bygger bilar.
Tesla valde även att behålla instrumentering för hastighet rakt fram á la "tjocktv" på både S och X för deras nya interiör.
Som jag förstår det så var en tung faktor för interiören i 3 att hålla nere kostnaden för att kunna nå $35K-målet för den bilen. Och sen blev det så klart logiskt att bara föra över samma interiör till Y.
Men nu har man kommit upp i volym och borde kunna presentera något snyggare som bättre matchar den relativt lyckade exteriöra designen på 3 när det blir dags att göra om intrumentbrädan på 3 och Y -- något som har instrumentering för hastighet rakt fram och som passar i en bil.
:

Det sagt så hoppas jag inte på något instrumentkluster bakom ratten som hos MS/MX. Gillar den rena looken och designen på M3/MY, och hoppas att de verkligen håller kvar på den.
Dessutom så har jag vant mig att ha all information samlat på en enda skärm. Väldigt översiktligt och man slipper flytta blicken mellan olika skärmar.
Skall de lägga mer pengar på instrumentering/skärmar så skulle en HUD passa bättre in både designmässigt (clean look kvar) på M3/MY, och även mycket effektivare och bättre rent praktiskt ur en HMI-synpunkt.

Ser att den även inte har någon airbag. Undrar varför?Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför?

Förarna kom troligen från fossilbilar ursprungligen.SwedishAdvocate skrev:Good catch.Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
För att de skulle känna sig hemma så fick de montera en extra display bakom ratten.
Kan det vara svaret?

Eller så ville dom visa någon data som de inte kunde få fram på annat sätt?Dexter skrev:Förarna kom troligen från fossilbilar ursprungligen.SwedishAdvocate skrev:Good catch.Fredrik j skrev:Noterar att model3-bilarna som kördes i pikes peak hade en extra display bakom ratten. Undrar varför? /...
För att de skulle känna sig hemma så fick de montera en extra display bakom ratten.
Kan det vara svaret?