Standard range och long range ner typ 30 k .
619 för LR 559 för Standard.
Jo det är väl vad hela tråden har handlat om typ
Haha har jobbat mycket och när jag såg att lr fått förlängd räckvidd så trodde jag att det blivit prisjustering men det var flera dagar gammalt. LR känns riktigt prisvärd blir nog en lr istället för min sr+.
Mitt första inlägg på forumet.
Hade riktat in mig på en BMW i4 drive 40 men leveranstiden satte stopp.
Sedan en Kia EV6 men självstyrningen är för dålig och modellen är inte riktigt i min smak.
Nu har jag landat i Tesla M3. Har tänkt en SR då jag tycket 510km WLTP räcker. Är dessutom van vid bakhjulsdrift.
Priset på SR är 570 000 jämfört med t ex Tyskland 44 000 Euro. Även liknande nivå i andra EU länder.
Har inte koll på statliga miljöbonusen i Tyskland?
Även osäkerheten för Sveriges miljöbonus, särskilt med utbetalning efter 2022 måste beaktas.
Köpa begagnad Tesla för samma eller över nypris tilltalar inte. Har inget behov av den förrän om 6 månader.
När kommer prissänkningen på SR i Sverige?
Samtidigt är nog andrahandsvärdet bättre på en LR.
Många SR finns på blocket och fler kommer importeras från Tyskland.
En P skulle vara kul men eftersom jag är över medelålder så spelar komforten in också i valet. Inte mycket gummi mot backen.....
Mitt första inlägg på forumet.
Hade riktat in mig på en BMW i4 drive 40 men leveranstiden satte stopp.
Sedan en Kia EV6 men självstyrningen är för dålig och modellen är inte riktigt i min smak.
Nu har jag landat i Tesla M3. Har tänkt en SR då jag tycket 510km WLTP räcker. Är dessutom van vid bakhjulsdrift.
Priset på SR är 570 000 jämfört med t ex Tyskland 44 000 Euro. Även liknande nivå i andra EU länder.
Har inte koll på statliga miljöbonusen i Tyskland?
Även osäkerheten för Sveriges miljöbonus, särskilt med utbetalning efter 2022 måste beaktas.
Köpa begagnad Tesla för samma eller över nypris tilltalar inte. Har inget behov av den förrän om 6 månader.
När kommer prissänkningen på SR i Sverige?
Samtidigt är nog andrahandsvärdet bättre på en LR.
Många SR finns på blocket och fler kommer importeras från Tyskland.
En P skulle vara kul men eftersom jag är över medelålder så spelar komforten in också i valet. Inte mycket gummi mot backen.....
Tror ju inte någon större prissänkning är att vänta på SR+.
Mitt första inlägg på forumet.
Hade riktat in mig på en BMW i4 drive 40 men leveranstiden satte stopp.
Sedan en Kia EV6 men självstyrningen är för dålig och modellen är inte riktigt i min smak.
Nu har jag landat i Tesla M3. Har tänkt en SR då jag tycket 510km WLTP räcker. Är dessutom van vid bakhjulsdrift.
Priset på SR är 570 000 jämfört med t ex Tyskland 44 000 Euro. Även liknande nivå i andra EU länder.
Har inte koll på statliga miljöbonusen i Tyskland?
Även osäkerheten för Sveriges miljöbonus, särskilt med utbetalning efter 2022 måste beaktas.
Köpa begagnad Tesla för samma eller över nypris tilltalar inte. Har inget behov av den förrän om 6 månader.
När kommer prissänkningen på SR i Sverige?
Samtidigt är nog andrahandsvärdet bättre på en LR.
Många SR finns på blocket och fler kommer importeras från Tyskland.
En P skulle vara kul men eftersom jag är över medelålder så spelar komforten in också i valet. Inte mycket gummi mot backen.....
Priset i Sverige är innan miljöbonus. Priset på Tyska hemsidan är efter. Antar att det är för deras är garanterad medan vår är beroende av Magdalena Anderssons välvilja.
Justerat för moms osv är Sveriges inte SÅ mycket dyrare än andra länder. Även om den är dyrare. Som alltid.
Enligt teslas tyska hemsida kostar billigaste Model 3 45670 Euro. Drar man av tysk moms och räknar om till kronor får man 399900 Kr. Lägger man sedan på svensk moms hamnar man på 499875. Efter bonus kostar samma bil i Sverige 517170, så i praktiken är den cirka 17000 dyrare än i Tyskland, vilket kan förklaras av den svenska vagnskadegarantin.
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Nej men skillnaden mellan hel och halvförsäkring på M3 för mig är ca 750 kr per månad, så 27k på 3 år. Dock vore kanske skillnaden lägre med lägre självrisk då såklart.
Om det stämmer att prisskillnaden (momsjusterad) mellan Sverige och Tyskland är 17k så motsvarar det 472 kr per månad.
Är det marknadsvärdet på försäkringen? Vet inte men tror inte det är far off i vart fall. Som konsument. Vad saker kostar för Tesla är desto mindre relevant. De har bra marginaler på sina bilar idag och sänker inte priset, då de inte behöver göra det för att sälja ändå.
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Nej men skillnaden mellan hel och halvförsäkring på M3 för mig är ca 750 kr per månad, så 27k på 3 år. Dock vore kanske skillnaden lägre med lägre självrisk då såklart.
Om det stämmer att prisskillnaden (momsjusterad) mellan Sverige och Tyskland är 17k så motsvarar det 472 kr per månad.
Är det marknadsvärdet på försäkringen? Vet inte men tror inte det är far off i vart fall. Som konsument. Vad saker kostar för Tesla är desto mindre relevant. De har bra marginaler på sina bilar idag och sänker inte priset, då de inte behöver göra det för att sälja ändå.
Var mer inne på varför dom valt en vagnskadegaranti med så hög självrisk.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Nej men skillnaden mellan hel och halvförsäkring på M3 för mig är ca 750 kr per månad, så 27k på 3 år. Dock vore kanske skillnaden lägre med lägre självrisk då såklart.
Om det stämmer att prisskillnaden (momsjusterad) mellan Sverige och Tyskland är 17k så motsvarar det 472 kr per månad.
Är det marknadsvärdet på försäkringen? Vet inte men tror inte det är far off i vart fall. Som konsument. Vad saker kostar för Tesla är desto mindre relevant. De har bra marginaler på sina bilar idag och sänker inte priset, då de inte behöver göra det för att sälja ändå.
Var mer inne på varför dom valt en vagnskadegaranti med så hög självrisk.
Betalade februari 2015 19600kr för vagnskadegaranti i tre år till Model S. (=6500kr/år) Var en bil destinerad för Danmark och även i Sverige ingick ej vagnskadegaranti på Model S på den tiden om jag minns rätt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.