Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Gargamel

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:
icreate skrev:
I videon om färgerna hade bara en bil av fem vanliga backspeglar medan de andra har DSM (Digital Side Mirrors). Visst får vi i Sverige bara vanliga backspeglar?
digitala backspeglar är tydligen enbart för Korea av någon outgrundlig anledning. Men jag är nog lika glad för det, ser ju väldigt konstigt och påklistrat ut med de skärmarna inne i bilen.
Jag har läst och hört att e-trons digitala sidospeglar är skitkassa när det är lite soligt ute (dvs, du ser inget)
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Måste säga Ioniq5 imponerar på mig av det jag sett på nätet.
Några frågor har man jo:
-Kommer ChargemyHyundai att komme till Sverige? Norge betalar 135,00 NOK / månad 1,65 NOK / kWh.
-Kommer campingutrustningen att komma till Sverige?
-Kan man använda ac när man campar (campmode)?
-Pris dragkrok?
-plingar den jämnt som Kia? Två pling när man öppnar/stänger bakluckan kan jag leva med, men nekade att köpa Kia Optima Phev pga alla oljud.

Kanske avbokar jag min MY, tycker inte SUC är värt 200k extra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
mati skrev:
Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).

Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras! :evil:

Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):

Shit vad bra med en så pedagogisk och tydlig video på något så pass avancerat :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).

Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras! :evil:

Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):

Shit vad bra med en så pedagogisk och tydlig video på något så pass avancerat :lol:
54 sekunder av mitt liv jag aldrig får tillbaka
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
mati skrev:

Visst är den underbar? :D.

Jag gillar den skarpt. Victor är min hjälte! 8-)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
icreate skrev:
I videon om färgerna hade bara en bil av fem vanliga backspeglar medan de andra har DSM (Digital Side Mirrors). Visst får vi i Sverige bara vanliga backspeglar?
digitala backspeglar är tydligen enbart för Korea av någon outgrundlig anledning. Men jag är nog lika glad för det, ser ju väldigt konstigt och påklistrat ut med de skärmarna inne i bilen.
Jag har läst och hört att e-trons digitala sidospeglar är skitkassa när det är lite soligt ute (dvs, du ser inget)
Finns nog både dåliga, men även bra lösningar. Har hört (men inte själv testat) att de i Honda E skall vara grymt bra.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

heldiggrisen skrev:
Måste säga Ioniq5 imponerar på mig av det jag sett på nätet.
Några frågor har man jo:
-Kommer ChargemyHyundai att komme till Sverige? Norge betalar 135,00 NOK / månad 1,65 NOK / kWh.
-Kommer campingutrustningen att komma till Sverige?
-Kan man använda ac när man campar (campmode)?
-Pris dragkrok?
-plingar den jämnt som Kia? Två pling när man öppnar/stänger bakluckan kan jag leva med, men nekade att köpa Kia Optima Phev pga alla oljud.

Kanske avbokar jag min MY, tycker inte SUC är värt 200k extra.
Glömde kanske det viktigaste:
-pris på service
Om jag får betala 50 papp första 150k milen på att byta kylvätska till batteriet, så går den fetbort.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Är det någon som normalt kommer upp i 150 000 mil?

Gillar inte heller att betala för onödig service (är ju till största delen en scam på moderna bilar, gjort för att mjölka oss kunder på pengar), men vid så lång körning så kanske det inte är så viktigt och ändå OK/acceptabelt om det skulle behövas.
Bild
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Enligt säljarna har de samma intervall som Kona/e-Niro. Var 1500mil liten, var 3000mil lite större och var 4500mil dessutom dyyyyrt kylvätskebyte (typ numera 7000kr tidigare 10000kr beroende på dyr kylvätska)

På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)

Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.

Kanske ett nyhetsuppslag till TIBOR att grotta i ;) ?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Enligt säljarna har de samma intervall som Kona/e-Niro. Var 1500mil liten, var 3000mil lite större och var 4500mil dessutom dyyyyrt kylvätskebyte (typ numera 7000kr tidigare 10000kr beroende på dyr kylvätska)

På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)

Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.

Dyrt och dyrt. Jag betalar hellre 7000kr vart tredje år för nån större service på Ioniq5 än 7000kr extra varje månad för leasingen av en e-tron. Det känns som försumbara pengar i sammanhanget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Har någon koll på när demobilar ska komma in till handlarna för påseende och provkörning?

Jag har mailat Hyundai Malmö utan att få svar.
backe

Inlägg av backe »

Skabb1 skrev:
Har någon koll på när demobilar ska komma in till handlarna för påseende och provkörning?

När jag pratade med handlaren här så skulle dom plocka undan en av First edition som demobil(krav från Hyundai), som det hördes så skulle de första bilarna komma i september-oktober.

Jag kan dock ha fel men det var så jag förstod det.
Dodde

Inlägg av Dodde »

backe skrev:
Skabb1 skrev:

När jag pratade med handlaren här så skulle dom plocka undan en av First edition som demobil(krav från Hyundai), som det hördes så skulle de första bilarna komma i september-oktober.

Jag kan dock ha fel men det var så jag förstod det.
Pratade med dom i Malmö för ett par dagar sedan och dom indikerade leverans i oktober.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Okej.
Så inga demobilar innan första leveransen.
Då vet jag vad jag har att planera efter.

Tack!
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Skabb1 skrev:
Okej.
Så inga demobilar innan första leveransen.
Då vet jag vad jag har att planera efter.

Tack!
Stämmer med vad min ÅF sa också, en av min ÅFs tre FE-bilar blir demobil.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:

det låter konstigt, min ÅF säger att det INTE blir dyra vätskebyten på ionic5.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Leo skrev:

det låter konstigt, min ÅF säger att det INTE blir dyra vätskebyten på ionic5.
Det kanske inte helt bestämt sig helt för vilken affärsmodell de skall köra med hos Hyundai Sverige, eller att de har olika syn än vissa ÅF rörande just affärs/inkomstmodellen (är troligen det som spökar).
Bild
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Skabb1 skrev:

Jag byggde min Ioniq5 på hemsidan, och blev kontaktat 22minuter! efter av en säljare från Hyundai Malmö.
Han påstod demobil efter sommaren, kanske redan augusti, sen leverans från oktober.
Glömde fråga serviceintervall/pris.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:

Gillar inte heller att betala för onödig service (är ju till största delen en scam på moderna bilar, gjort för att mjölka oss kunder på pengar), men vid så lång körning så kanske det inte är så viktigt och ändå OK/acceptabelt om det skulle behövas.
Förlåt en 0a för mycket.
15k mil menade jag :oops:
wheels

Inlägg av wheels »

Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag har alltid trott att "tomhylsa" är en bil med lite eller begränsad extrautrustning :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:

Förlåt en 0a för mycket.
15k mil menade jag :oops:
Ok, då är jag mer med! :)

Håller med om att långt mer än 15 000 mil borde ju hålla med kylarvätska i en bil. Tänk på hur länge våra frysar och kylskåp kör hemma utan att någonsin servas.
Bild
wheels

Inlägg av wheels »

HelectriC skrev:
jag har alltid trott att "tomhylsa" är en bil med lite eller begränsad extrautrustning :?
Var det uttryck försäljaren använde. Det vill säga att den inte går att sälja till fullt pris
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Då har han nog fått det om bakfoten, tomhylsa är ett begrepp som används för att beskriva bilar med låg utrustningsnivå.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar