Jag har läst och hört att e-trons digitala sidospeglar är skitkassa när det är lite soligt ute (dvs, du ser inget)HelectriC skrev:digitala backspeglar är tydligen enbart för Korea av någon outgrundlig anledning. Men jag är nog lika glad för det, ser ju väldigt konstigt och påklistrat ut med de skärmarna inne i bilen.icreate skrev:I videon om färgerna hade bara en bil av fem vanliga backspeglar medan de andra har DSM (Digital Side Mirrors). Visst får vi i Sverige bara vanliga backspeglar?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Måste säga Ioniq5 imponerar på mig av det jag sett på nätet.
Några frågor har man jo:
-Kommer ChargemyHyundai att komme till Sverige? Norge betalar 135,00 NOK / månad 1,65 NOK / kWh.
-Kommer campingutrustningen att komma till Sverige?
-Kan man använda ac när man campar (campmode)?
-Pris dragkrok?
-plingar den jämnt som Kia? Två pling när man öppnar/stänger bakluckan kan jag leva med, men nekade att köpa Kia Optima Phev pga alla oljud.
Kanske avbokar jag min MY, tycker inte SUC är värt 200k extra.
Några frågor har man jo:
-Kommer ChargemyHyundai att komme till Sverige? Norge betalar 135,00 NOK / månad 1,65 NOK / kWh.
-Kommer campingutrustningen att komma till Sverige?
-Kan man använda ac när man campar (campmode)?
-Pris dragkrok?
-plingar den jämnt som Kia? Två pling när man öppnar/stänger bakluckan kan jag leva med, men nekade att köpa Kia Optima Phev pga alla oljud.
Kanske avbokar jag min MY, tycker inte SUC är värt 200k extra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Shit vad bra med en så pedagogisk och tydlig video på något så pass avanceratmartinot skrev:På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).mati skrev:Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras!![]()
Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
54 sekunder av mitt liv jag aldrig får tillbakaBjelke skrev:Shit vad bra med en så pedagogisk och tydlig video på något så pass avanceratmartinot skrev:På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).mati skrev:Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras!![]()
Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):
Re: Förboka din Ioniq 5
Visst är den underbar?Bjelke skrev:Shit vad bra med en så pedagogisk och tydlig video på något så pass avanceratmartinot skrev:På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).mati skrev:Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras!![]()
Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):

Jag gillar den skarpt. Victor är min hjälte!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns nog både dåliga, men även bra lösningar. Har hört (men inte själv testat) att de i Honda E skall vara grymt bra.Gargamel skrev:Jag har läst och hört att e-trons digitala sidospeglar är skitkassa när det är lite soligt ute (dvs, du ser inget)HelectriC skrev:digitala backspeglar är tydligen enbart för Korea av någon outgrundlig anledning. Men jag är nog lika glad för det, ser ju väldigt konstigt och påklistrat ut med de skärmarna inne i bilen.icreate skrev:I videon om färgerna hade bara en bil av fem vanliga backspeglar medan de andra har DSM (Digital Side Mirrors). Visst får vi i Sverige bara vanliga backspeglar?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Glömde kanske det viktigaste:heldiggrisen skrev:Måste säga Ioniq5 imponerar på mig av det jag sett på nätet.
Några frågor har man jo:
-Kommer ChargemyHyundai att komme till Sverige? Norge betalar 135,00 NOK / månad 1,65 NOK / kWh.
-Kommer campingutrustningen att komma till Sverige?
-Kan man använda ac när man campar (campmode)?
-Pris dragkrok?
-plingar den jämnt som Kia? Två pling när man öppnar/stänger bakluckan kan jag leva med, men nekade att köpa Kia Optima Phev pga alla oljud.
Kanske avbokar jag min MY, tycker inte SUC är värt 200k extra.
-pris på service
Om jag får betala 50 papp första 150k milen på att byta kylvätska till batteriet, så går den fetbort.
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det någon som normalt kommer upp i 150 000 mil?
Gillar inte heller att betala för onödig service (är ju till största delen en scam på moderna bilar, gjort för att mjölka oss kunder på pengar), men vid så lång körning så kanske det inte är så viktigt och ändå OK/acceptabelt om det skulle behövas.
Gillar inte heller att betala för onödig service (är ju till största delen en scam på moderna bilar, gjort för att mjölka oss kunder på pengar), men vid så lång körning så kanske det inte är så viktigt och ändå OK/acceptabelt om det skulle behövas.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt säljarna har de samma intervall som Kona/e-Niro. Var 1500mil liten, var 3000mil lite större och var 4500mil dessutom dyyyyrt kylvätskebyte (typ numera 7000kr tidigare 10000kr beroende på dyr kylvätska)
På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)
Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.
Kanske ett nyhetsuppslag till TIBOR att grotta i
?
På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)
Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.
Kanske ett nyhetsuppslag till TIBOR att grotta i

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Förboka din Ioniq 5
Dyrt och dyrt. Jag betalar hellre 7000kr vart tredje år för nån större service på Ioniq5 än 7000kr extra varje månad för leasingen av en e-tron. Det känns som försumbara pengar i sammanhanget.Leo skrev:Enligt säljarna har de samma intervall som Kona/e-Niro. Var 1500mil liten, var 3000mil lite större och var 4500mil dessutom dyyyyrt kylvätskebyte (typ numera 7000kr tidigare 10000kr beroende på dyr kylvätska)
På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)
Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.
Kanske ett nyhetsuppslag till TIBOR att grotta i?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Har någon koll på när demobilar ska komma in till handlarna för påseende och provkörning?
Jag har mailat Hyundai Malmö utan att få svar.
Jag har mailat Hyundai Malmö utan att få svar.
Re: Förboka din Ioniq 5
Skabb1 skrev:Har någon koll på när demobilar ska komma in till handlarna för påseende och provkörning?
Jag har mailat Hyundai Malmö utan att få svar.
När jag pratade med handlaren här så skulle dom plocka undan en av First edition som demobil(krav från Hyundai), som det hördes så skulle de första bilarna komma i september-oktober.
Jag kan dock ha fel men det var så jag förstod det.
Re: Förboka din Ioniq 5
Pratade med dom i Malmö för ett par dagar sedan och dom indikerade leverans i oktober.backe skrev:Skabb1 skrev:Har någon koll på när demobilar ska komma in till handlarna för påseende och provkörning?
Jag har mailat Hyundai Malmö utan att få svar.
När jag pratade med handlaren här så skulle dom plocka undan en av First edition som demobil(krav från Hyundai), som det hördes så skulle de första bilarna komma i september-oktober.
Jag kan dock ha fel men det var så jag förstod det.
Re: Förboka din Ioniq 5
Okej.
Så inga demobilar innan första leveransen.
Då vet jag vad jag har att planera efter.
Tack!
Så inga demobilar innan första leveransen.
Då vet jag vad jag har att planera efter.
Tack!
Re: Förboka din Ioniq 5
Stämmer med vad min ÅF sa också, en av min ÅFs tre FE-bilar blir demobil.Skabb1 skrev:Okej.
Så inga demobilar innan första leveransen.
Då vet jag vad jag har att planera efter.
Tack!
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
det låter konstigt, min ÅF säger att det INTE blir dyra vätskebyten på ionic5.Leo skrev:Enligt säljarna har de samma intervall som Kona/e-Niro. Var 1500mil liten, var 3000mil lite större och var 4500mil dessutom dyyyyrt kylvätskebyte (typ numera 7000kr tidigare 10000kr beroende på dyr kylvätska)
På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)
Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.
Kanske ett nyhetsuppslag till TIBOR att grotta i?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det kanske inte helt bestämt sig helt för vilken affärsmodell de skall köra med hos Hyundai Sverige, eller att de har olika syn än vissa ÅF rörande just affärs/inkomstmodellen (är troligen det som spökar).HelectriC skrev:det låter konstigt, min ÅF säger att det INTE blir dyra vätskebyten på ionic5.Leo skrev:Enligt säljarna har de samma intervall som Kona/e-Niro. Var 1500mil liten, var 3000mil lite större och var 4500mil dessutom dyyyyrt kylvätskebyte (typ numera 7000kr tidigare 10000kr beroende på dyr kylvätska)
På Audi e-Tron byter de en filterpatron för kylvätskan var 4500mil? istället (typ 1000kr)
Vad jag vet är det inga andra elbilar som håller på (byte filter/vätska) med kylvätskan på samma sätt.
Kanske ett nyhetsuppslag till TIBOR att grotta i?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)
Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag byggde min Ioniq5 på hemsidan, och blev kontaktat 22minuter! efter av en säljare från Hyundai Malmö.Skabb1 skrev:Har någon koll på när demobilar ska komma in till handlarna för påseende och provkörning?
Jag har mailat Hyundai Malmö utan att få svar.
Han påstod demobil efter sommaren, kanske redan augusti, sen leverans från oktober.
Glömde fråga serviceintervall/pris.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Förlåt en 0a för mycket.martinot skrev:Är det någon som normalt kommer upp i 150 000 mil?
Gillar inte heller att betala för onödig service (är ju till största delen en scam på moderna bilar, gjort för att mjölka oss kunder på pengar), men vid så lång körning så kanske det inte är så viktigt och ändå OK/acceptabelt om det skulle behövas.
15k mil menade jag

Re: Förboka din Ioniq 5
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.Leo skrev:Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)
Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Re: Förboka din Ioniq 5
jag har alltid trott att "tomhylsa" är en bil med lite eller begränsad extrautrustning 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ok, då är jag mer med!heldiggrisen skrev:Förlåt en 0a för mycket.martinot skrev:Är det någon som normalt kommer upp i 150 000 mil?
Gillar inte heller att betala för onödig service (är ju till största delen en scam på moderna bilar, gjort för att mjölka oss kunder på pengar), men vid så lång körning så kanske det inte är så viktigt och ändå OK/acceptabelt om det skulle behövas.
15k mil menade jag

Håller med om att långt mer än 15 000 mil borde ju hålla med kylarvätska i en bil. Tänk på hur länge våra frysar och kylskåp kör hemma utan att någonsin servas.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Var det uttryck försäljaren använde. Det vill säga att den inte går att sälja till fullt prisHelectriC skrev:jag har alltid trott att "tomhylsa" är en bil med lite eller begränsad extrautrustning
Re: Förboka din Ioniq 5
Då har han nog fått det om bakfoten, tomhylsa är ett begrepp som används för att beskriva bilar med låg utrustningsnivå.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.