Det går uppenbarligen bra för den tyska bilindustrin just nu! Goda tider!mati skrev:Enbart höga löner räcker inte för att locka folk. VW & Co betalar ju också skyhöga löner.

Moderator: Redaktion
Det går uppenbarligen bra för den tyska bilindustrin just nu! Goda tider!mati skrev:Enbart höga löner räcker inte för att locka folk. VW & Co betalar ju också skyhöga löner.
Fantastiskt grymt fina villkor hos den tyska bilindustrin!mati skrev:Ja, tyska bilar är inte dyra på grund av de höga vinstmarginalen utan bl.a. på grund av de höga lönerna. Jag har en bekant som jobbar som montör hos VW. Hon trycker in dörrpaneler tror jag. Hon kammar hem 6000€ i månaden för detta arbete! Visst, hon jobbar skift. Men ändå. Det är saftigt bra betalt. Till detta tillkommer riktigt trevliga pensionsavtal, hon kan gå i pension när hon fyller 62. Förra året var hon nästan inte på jobbet alls pga corona-restriktioner. VW ansåg att hon tillhörde en riskgrupp så hon fick stanna hemma. Med full lön. VW betalade. Inte dåligt.
Och när hon hade kunnat jobba på sommarn så var hon först på nån rehab som hon hade ansökt om innan corona och som VW naturligtvis betalade, sen hade hon 6 veckor semester. Inte konstigt att bilarna är snordyra.
Ja Tesla vill framförallt kunna anställa de med högst kompetens. Närhet till en stor metropol som Berlin där det är attraktivt att bo och leva är viktigt för att locka till sig de bästa. Tesla vill inte göra om misstaget man gjorda med Giga Nevada som ligger mitt ute i ingenstans.Tellus skrev:Jag är verkligen novis på ämnet, men tycker det borde finnas "bättre" land än Tyskland att placera fabriken i. Finns det inget bättre alternativ, något lånlöneland på uppgång som inte sätter käppar i hjulen. Östeuropa?
Det kan väl inte bli så billig tillverkning i Tyskland? Eller blir det bara robotar till slut![]()
Arbetskraft lär dom väl ändå få söka från många länder för att få kompetens.
Tyvärr är du nog närmre sanningen än man hade hoppats...mati skrev:Idén är iofs inte så dum. Tyskland är ett bil-land. Det finns mycket bilbyggarkompetens där. Det är relativt enkelt att driva en fabrik med förnyelsebar energi pga all vindkraft de har. Och i Brandenburg där fabriken byggs borde man vara glad för varje arbetsplats som skapas, det finns inga jobb där annars.
Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Är det någon som vågar sig på en gissning om när Tesla kommer kunna börja bygga bilar i Berlin ifall de inte har fått tillståndet när fabriken är färdig att köra igång?...mati skrev:.../ Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Ja, det är många som tror att Sverige är ett byråkratland men det finns många länder i EU som är långt värre. Men nu har jag identifierat en ny typ av byråkrater och paragrafryttare som har uppstått i Sverige: GDPR-konsulten! Det är ängsliga företag som anlitar konsulter som har specialiserat sig på GDPR-lagstiftningen för att de inte ska riskera böter. Vissa av dessa konsulter är så nitiska att de i princip förbjuder allt som underlättar administrationen i företagen de är inhyrda av så att det hotar hela verksamheten. Men de måste ju slå ned på en massa för att rättfärdiga sitt höga arvode!mati skrev:Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Det finns ju mycket ängslighet när det gäller GDPR ute bland företagen.Jerker skrev:Ja, det är många som tror att Sverige är ett byråkratland men det finns många länder i EU som är långt värre. Men nu har jag identifierat en ny typ av byråkrater och paragrafryttare som har uppstått i Sverige: GDPR-konsulten! Det är ängsliga företag som anlitar konsulter som har specialiserat sig på GDPR-lagstiftningen för att de inte ska riskera böter. Vissa av dessa konsulter är så nitiska att de i princip förbjuder allt som underlättar administrationen i företagen de är inhyrda av så att det hotar hela verksamheten. Men de måste ju slå ned på en massa för att rättfärdiga sitt höga arvode!mati skrev:Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Ja, på ett sätt har de anledning att vara oroliga, men det får ju inte gå överstyr för det!Fredrik j skrev:Det finns ju mycket ängslighet när det gäller GDPR ute bland företagen.Jerker skrev:Ja, det är många som tror att Sverige är ett byråkratland men det finns många länder i EU som är långt värre. Men nu har jag identifierat en ny typ av byråkrater och paragrafryttare som har uppstått i Sverige: GDPR-konsulten! Det är ängsliga företag som anlitar konsulter som har specialiserat sig på GDPR-lagstiftningen för att de inte ska riskera böter. Vissa av dessa konsulter är så nitiska att de i princip förbjuder allt som underlättar administrationen i företagen de är inhyrda av så att det hotar hela verksamheten. Men de måste ju slå ned på en massa för att rättfärdiga sitt höga arvode!mati skrev:Det Tesla inte har räknat med är tyskarnas sjuka byråkrati. Man smäller inte bara upp en fabrik och sen löser det sig. Nejnejnej. Det är fullblodbyråkrater. De har uppfunnit och perfektionerat byråkratin. Det ska vändas papper och det ska fyllas i hundratals med blanketter. Man måste först ansöka om att få göra en ansökan, typ. I Tyskland får man inte ens klippa ner en häck i sin egen trädgård utan tillstånd. Inget skämt.
Jag är säker på att ingen hos Tesla har i sina vildaste drömmar räknat med detta. Det skulle inte alls förvåna mig om de i slutändan har en färdig fabrik utan tillstånd att bygga bilar där.
Det här med lokala språkliga uttryck som är så fast förankrade i kulturen att de blir oöversättliga är onekligen intressant, så kul att lära sig ett nytt på tyska. Riktigt intressant blev det när jag frågade Google Translate vad det ville översätta Amtsschimmel till och fick svaret "Officiell svart man"mati skrev:Där ser man. Det var bara en känsla jag hade. Det har gått alldeles för bra hittills för Grünheide.
Googla ordet "Amtsschimmel". Ordet finns bara på tyska, det går inte att översätta heller, men det handlar i grova drag om byråkrati som är så överdriven att den har en förlamande effekt på samhället.
Då kommer det finnas två versioner/generationer av Model Y på den Amerikanska marknaden. Undrar om de sänker priset på den gamla?BAG skrev:Verkar som om Elon indirekt bekräftar 4680 cells även för Berlin nu när det gäller för Giga Texas, dvs MY som skall tillverkas i Berlin och Texas blir en uppdaterad version av den som tillverkas i Fremont och Kina (bl.a. megacast front & rear)
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... elon-musk/
Menar han panel gaps?BAG skrev:
Nåt åt det hållet antagligen, han kan verkligen snacka alltsåmikebike skrev:Menar han panel gaps?BAG skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... gineering/Tesla’s next-gen Model Y from Giga Berlin aims to redefine ‘German engineering.
However, Tesla has plans to reinvent the wheel when speaking about the term “German engineering.” In the last 18-or-so months since Elon Musk announced that Tesla’s first European Gigafactory would be in Germany, many developments have hinted toward Giga Berlin being the most advanced and most sophisticated factory that Tesla has in its arsenal. From a new, world-class paint facility to some of the most accurate automated machinery on the planet, Tesla is pulling out all the stops to keep up with Germany’s best brands.
In a Tweet earlier today, Musk said that Tesla is aiming for “extreme precision” with the next-gen Model Y. The company will aim for microns of accuracy, not millimeters, as Tesla aims to continue refining its manufacturing processes to make some of the highest-quality vehicles on Earth.
Att Tesla kan ta sig från just mm-precision (vilket är ganska moderat i branschen) till iaf tiondelar vore bra ochZalman3 skrev:Tesla satsar på att bli bäst, inom alla områden.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... gineering/Tesla’s next-gen Model Y from Giga Berlin aims to redefine ‘German engineering.
However, Tesla has plans to reinvent the wheel when speaking about the term “German engineering.” In the last 18-or-so months since Elon Musk announced that Tesla’s first European Gigafactory would be in Germany, many developments have hinted toward Giga Berlin being the most advanced and most sophisticated factory that Tesla has in its arsenal. From a new, world-class paint facility to some of the most accurate automated machinery on the planet, Tesla is pulling out all the stops to keep up with Germany’s best brands.
In a Tweet earlier today, Musk said that Tesla is aiming for “extreme precision” with the next-gen Model Y. The company will aim for microns of accuracy, not millimeters, as Tesla aims to continue refining its manufacturing processes to make some of the highest-quality vehicles on Earth.