Beställde en SR+ i måndags (10/5) och VIN är LRW och har "F" för batterityp även på den, troligtvis samma skeppning?
Läste artikeln du länkade till, ser ju halvroligt ut med de den nya batteri-typen! Förhoppningsvis fixas mycket med mjukvaran, då det stora "problemet" verkar vara den platta spänningskurvan med ordentlig topp mot fulladdat och dal när det börjar ta slut.
Men jag missade var de nämner att det går att ladda till 100%, eller menade du att det INTE går att ladda till 100%?
Svarar mig själv för framtida trådläsare! Läste vidare här i lite äldre trådar, och jag gick från lite ångest över att jag skulle få en M3 MiC till att vara rent av glad att det blir en MiC och inte MiA. Bättre byggkvalitet och tåligare batterier (i den bemärkelsen att de klarar att just laddas till 100% oftare utan att ta skada), dessutom med uppdateringen som kom i mars så är snabbladdningen där den ska vara. Så nu bara längtar jag till den kommer, prel v25!
Jag beställde en SR+ först, innan jag istället valde en LR, och jag frågade säljaren om det inte skulle komma in något från Kina, just eftersom jag hört så mycket bra om byggkvalitén. Så du gör rätt i att vara nöjd! Jag hade gärna fått en LR tillverkad i Kina istället för USA,
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Tror min hade runt 32 mil, vet inte procent exakt.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Min var laddad till 85% och det funkade inte att ladda i Sollentuna.
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Det brukar vara olika, men du kan ladda lite på Trosta om det skulle behövas sen är det mycket riktigt Sollentuna som på vägen.
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Min var laddad 80%. Bor i Sthlm & har laddning hemma så behövde inte oroa mig för det. Ska man söderut är det Bredden (Sollentuna) och norrut Uppsala antar jag är bäst.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Jag var runt 1h för tidig, inga problem. Med tanke på hur det ser ut där så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem så länge bilen är på plats. Du går till en disk, skriver under, får nyckel och så säger de lycka till och du får gå ut och hämta bilen.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Min var laddad 80%. Bor i Sthlm & har laddning hemma så behövde inte oroa mig för det. Ska man söderut är det Bredden (Sollentuna) och norrut Uppsala antar jag är bäst.
Tack - då kanske det blir ett stopp på Bredden, Max Infracity.
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Jag har 25 mil hem från Norrköping där jag ska hämta min, så jag kommer be de i Norrköping att ladda upp den fullt dagen innan jag ska hämta den.
Efter 8 års besatthet är det dags för första Teslan.
Blev en svart/svart M3P med FSD.
Enligt tesla så är leveransfönstret 31 maj - 14 juni (beställde 12 april), betyder detta att bilen är på plats från 31 maj och jag kan boka mitt datum från den dagen eller att bilen räknas anlända i det intervallet? Kan knappt bärga mig längre.
Funderar även på lackskydd/ppf på panelen under dörren för att man hört skräckhistorier kring teslas lack-kvalité samt att bilen är svart och på snudd på suger till sig märken. Även på glastaket som kostar mindre att skydda än att byta tänker jag. Någon som har någon aning om vad det skulle kunna kosta? Bör man absolut skydda några fler delar av bilen?
Model 3 Performance 2021 Black/Black (beställd lev. 31 maj)
TSLA ägare sedan 2015
Hur mycket brukar bilarna vara laddade? Måste man svänga in direkt efter uthämtning och ladda? Har ca 50 km att köra hem (söderut). Är det Sollentuna Supercharger som jag kan använda om jag kör söderut?
Jag har 25 mil hem från Norrköping där jag ska hämta min, så jag kommer be de i Norrköping att ladda upp den fullt dagen innan jag ska hämta den.
Räckviddsångesten kommer släppa ett par veckor efter du haft bilen.
Räckviddsångesten kommer släppa ett par veckor efter du haft bilen.
Haha var det så uppenbart? Skönt att höra dock!
Har haft min 3a (LR) i snart 6 månader och har ännu inte laddat till 100%.
Inför första längre resan på ca 22 mil (10 mil enkel, en kallstart innan jag åkte hem igen) på vintern var jag lite nervös då jag bara kört korta sträckor innan och då är förbrukningen hög. Jag laddade till 95%, hade ca 47% kvar när jag kom hem.
Beställde en SR+ i måndags (10/5) och VIN är LRW och har "F" för batterityp även på den, troligtvis samma skeppning?
Läste artikeln du länkade till, ser ju halvroligt ut med de den nya batteri-typen! Förhoppningsvis fixas mycket med mjukvaran, då det stora "problemet" verkar vara den platta spänningskurvan med ordentlig topp mot fulladdat och dal när det börjar ta slut.
Men jag missade var de nämner att det går att ladda till 100%, eller menade du att det INTE går att ladda till 100%?
Svarar mig själv för framtida trådläsare! Läste vidare här i lite äldre trådar, och jag gick från lite ångest över att jag skulle få en M3 MiC till att vara rent av glad att det blir en MiC och inte MiA. Bättre byggkvalitet och tåligare batterier (i den bemärkelsen att de klarar att just laddas till 100% oftare utan att ta skada), dessutom med uppdateringen som kom i mars så är snabbladdningen där den ska vara. Så nu bara längtar jag till den kommer, prel v25!
Jag har också läst massor om batteritypen, är väldigt nyfiken på den och ville aktivt ha en kinatillverkad bil med detta batteri. Jag tror det kan bli en vinnare men som med allt annat vill man inte köpa version ett av nånting. Nu känns det som att första vintern är avklarad, laddningen ser bättre ut nu och även problemen med värmepumpen som slutar ge värme (som även drabbar LR och Performance) är förhoppningsvis också åtgärdade. Så det borde vara en någorlunda mogen produkt.
Sen ser jag bara fördelar med att få bilen byggd i kina, det sägs ju att byggkvaliteten ska vara mycket bättre (återstår att se om det är så, jag förväntar mig iaf motsvarande en vanlig bilfabrikant även om man borde kunna förvänta sig mer i den här prisklassen). Gissar att byggkvaliteten även kommer vara bra i bilarna byggda i Berlin sen. Och skönt att kunna använda 100% av det batteri man betalat för utan att räckvidden minskar.
Däremot blir det lite spännande inför nästa vinter, då det förefaller som att batteriet kallnar fort och värms upp långsamt. Det borde innebära att värmepumpen inte används, eller att den används men då sänker tempen i batteriet som i sin tur ger längre laddstopp. Men tror det kommer funka utmärkt ändå, så många långresor kommer vi inte göra på vintern att det borde spela nån roll för oss.
Efter 8 års besatthet är det dags för första Teslan.
Blev en svart/svart M3P med FSD.
Enligt tesla så är leveransfönstret 31 maj - 14 juni (beställde 12 april), betyder detta att bilen är på plats från 31 maj och jag kan boka mitt datum från den dagen eller att bilen räknas anlända i det intervallet? Kan knappt bärga mig längre.
Funderar även på lackskydd/ppf på panelen under dörren för att man hört skräckhistorier kring teslas lack-kvalité samt att bilen är svart och på snudd på suger till sig märken. Även på glastaket som kostar mindre att skydda än att byta tänker jag. Någon som har någon aning om vad det skulle kunna kosta? Bör man absolut skydda några fler delar av bilen?
Det är beräknat intervall bara, kan bli när som inom eller utanför intervallet. Ska du hämta i Malmö? Vi har fått samma intervall på vår M3P. Tesla kommer höra av sig med datum när det närmar sig.
Hel-PPF kostar runt 60 000kr, funderar också fram och tillbaka om det är värt det...
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.
Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?
Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.
Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?
Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Får ta och gratulera, vilket datum beställde du? Lagerbil eller anpassad beställning?
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Får ta och gratulera, vilket datum beställde du? Lagerbil eller anpassad beställning?
Tack!
Jag gjorde anpassad beställning 19:e april, men fick göra om beställningen den 28:e för att få ca 30 000 kr billigare men behövde inte göra om beställningen för att få 614km wltp-varianten enligt säljaren.
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.
Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?
Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Jag fann mitt VIN på min handpennings- och slutfaktura på kontot på tesla.com och sökte med detta på car.info. Där fick jag regnumret som jag sedan sökte på Transportstyrelsen. Där står det 640 km WLTP. Min säljare lovade också "senaste" men inte mer specifikt. Känner dock att både hennes ord och denna fakta på Transportstyrelsen gör jag känner mig trygg i att den är senaste.
Tror jag sett Teslabjörn visat fakta om batteriet på någon tesla genom att titta in under bilens högra framhjul in typ under frunken. Stod inte tydligt men kanske ett serienummer eller märke att söka på? Typ huruvida det är LG eller Panasoic. Tvek på denna punkt dock.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Ny här. Jag tänkte bara kolla. Jag ska hämta upp min M3 nu på fredag. Vid Trosta Park. Har fått en tid jag inte kan nu - har ngn erfarenhet av att komma två timmar för sent!? Eller ska man meddela det? Hittar ju inget nummer till Tesla å ringa för att boka om.
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.
Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?
Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Jag fann mitt VIN på min handpennings- och slutfaktura på kontot på tesla.com och sökte med detta på car.info. Där fick jag regnumret som jag sedan sökte på Transportstyrelsen. Där står det 640 km WLTP. Min säljare lovade också "senaste" men inte mer specifikt. Känner dock att både hennes ord och denna fakta på Transportstyrelsen gör jag känner mig trygg i att den är senaste.
Tror jag sett Teslabjörn visat fakta om batteriet på någon tesla genom att titta in under bilens högra framhjul in typ under frunken. Stod inte tydligt men kanske ett serienummer eller märke att söka på? Typ huruvida det är LG eller Panasoic. Tvek på denna punkt dock.
Hmm, Jag hittar min VIN på mitt tesla-konto, men när jag söker på car.info med min VIN får jag bara "Inga resultat".
Betyder det att min bil inte fått reg.nr ännu kanske?
Jag får väl söka på transportstyrelsen imorrn när jag ser reg.nr på reg-skylten.
Fick slutfaktura och VIN idag, trevlig överraskning då jag beställde så sent som för 8dgr sedan (m. dragkrok) och nog inte vågat hoppas på innevarande kvartal. Uppskattad leveranstid är 10-24 juni. Betalningsvillkor dikterar att den skall betalas i sin helhet 7 dagar före leverans.
Med hur lång framförhållning brukar specifik tidpunkt meddelas? Den bakomliggande frågan är om det är läge att betala fakturan direkt eller om man kan vänta till fönstret närmar sig?
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Snart är det dags!
Imorrn kl 14 hämtar jag min M3 LR (röd o dragkrok) på Trosta
Hade en tid på fredag, men fick sms om att det gick att boka om till imorrn.
Jag har fått bekräftat muntligt från min säljare att det är den nya 614 km WLTP.
Går det att se att det är nya 614km wltp-varianten i bilen vid leverans eller på annat sätt innan så att jag är säker?
Jag kan inte se mitt regnr på slutfaktura eller på mit tesla konto
Så det här kvartalets bilar börjar levereras nu då
Fick slutfaktura och VIN idag, trevlig överraskning då jag beställde så sent som för 8dgr sedan (m. dragkrok) och nog inte vågat hoppas på innevarande kvartal. Uppskattad leveranstid är 10-24 juni. Betalningsvillkor dikterar att den skall betalas i sin helhet 7 dagar före leverans.
Med hur lång framförhållning brukar specifik tidpunkt meddelas? Den bakomliggande frågan är om det är läge att betala fakturan direkt eller om man kan vänta till fönstret närmar sig?
Beställde också i måndags! Dock via ALD som vi använder för tjänstebilarna så jag har bara fått v25 från min Tesla Advisor. Troligtvis bör det ju vara 10-24/6 för min med men att han säger v25 för att det är det senaste den bör komma. Jag ska hämta i Norrköping, så kanske blir lite försening pga det?
Jag frågade när man får uthämtningstiden och han sa ca 2 veckor innan.
Jag beställde min LR igår och fick VIN nr på slutfakturan samma dag. Dock går det inte söka på VIN nr ännu. Har även fått preliminär leveransdatum på till 2021-06-18, hur ofta brukar dessa datum stämma i verkligheten?