I mitt fall är det på en raksträcka och har nog hänt 20-30 ggr ungefär på samma sträcka och filmade igår beteendet och tänkte skicka till TM så får de kolla på det.
Jag är helt säker på att det är pga att kartorna inte är uppdaterade. Har kört där flera gånger och skrivit om detta fenomen på just denna strecka.
Ställer du in en destination så ser du att nav-kartorna är helt fel. Den tror man kör på åkern, och den brukar sakta ner precis innan man korsar en av dom gamla vägarna som den vill att man ska köra in på.
Det är ett tillägg pga önskemål ifrån Indien, när man kör på betesmark så saktar den in för att inte köra på kossorna.
Jag har dock märkt detta på samma ställe flera gånger, E4 norrut när man passerar KS precis på krönet av bron där det svänger vänster. Där släpper den alltid iväg bilen framför.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det är en bit kvar tills man avslappnat kan sitta och slösurfa på telefon medan man åker bil.
Inte om du frågar Herr X
Jag åkte med AP på motorvägen från Oslo till Göteborg för en dryg vecka sedan. På vägen ner råkade jag sätta kaffet i fel strupe vilket resulterade i en hostattack som gjorde framrutan nästan ogenomskinlig av kaffe. Helt oproblematiskt med Autopilot - letade fram några tvättlappar och gjorde hjälpligt rent. På vägen hem köpte jag ordentligt rengöringsmedel, slog på AP och tvättade bilen invändigt medan bilen körde mig hem. När tvätten var färdig chattade jag på TCS-chatten i mobilen. Helt lugnt att slösurfa när AP:n kör. Note! Don't try this at home. This stunt was performed by a professional driver.
Det är en bit kvar tills man avslappnat kan sitta och slösurfa på telefon medan man åker bil.
Inte om du frågar Herr X
Jag åkte med AP på motorvägen från Oslo till Göteborg för en dryg vecka sedan. På vägen ner råkade jag sätta kaffet i fel strupe vilket resulterade i en hostattack som gjorde framrutan nästan ogenomskinlig av kaffe. Helt oproblematiskt med Autopilot - letade fram några tvättlappar och gjorde hjälpligt rent. På vägen hem köpte jag ordentligt rengöringsmedel, slog på AP och tvättade bilen invändigt medan bilen körde mig hem. När tvätten var färdig chattade jag på TCS-chatten i mobilen. Helt lugnt att slösurfa när AP:n kör. Note! Don't try this at home. This stunt was performed by a professional driver.
Ibland kan det dock vara en god idé att titta ut och hålla händerna på ratten...
Ibland kan det dock vara en god idé att titta ut och hålla händerna på ratten...
Händerna på ratten hade knappast hjälpt om ett hjul kom flygande - med tanke på hur fort det går så har nog AP bättre chanser att reagera än en människa.
Händerna på ratten hade knappast hjälpt om ett hjul kom flygande - med tanke på hur fort det går så har nog AP bättre chanser att reagera än en människa.
Håller helt med . Men du hade i alla fall vetat vad som hade haft sönder bilen. Måste vara en spektakulär upplevelse... Bilen framför gjorde ju dessutom ett försök...
Inte om du frågar Herr X
Har provat liknande saker även om jag inte är proffs, dvs jag får inte betalt för att jag göra det, men kanske jag kan kalla mig expert
Inget illa menat mot Tibor för han är nog mest expert i Sverige även om man i detta fallet räknar in proffsen...
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Igår var AP helt omöjlig. Bara mellan Upplands väsby (drygt 1 mil) så bråkade AP och farthållaren flera gånger. Först när jag slog på farthållaren i 90-100 km/h så tvärbromsade den, sedan ville den sänka farten till 44 km/h efter att ha legat i lite kö, sedan stannade den på 55 km/h när de andra ökade farten och den upprepade sänkningen av farten flera gånger. Alla gånger så släppte efter att man manuellt tryckt på gasen.
Har upplevt det några gånger tidigare men det känns som betydligt oftare nu med 7.1.
Någon annan som har liknande erfarenheter?
har samma symtom ,Tesla bromsar in både med auto pilot och med bara farthållare. alltid på samma ställe i norrledens tunnel på väg till lidingö
kan det vara något med gps-enheten?
för övrigt mycket nöjd med auto piloten.
körde från södra Danmark till Stockholm och körde auto mer än 80% felfritt
Jag har ett ställe på Lundbyleden där den alltid bromsar in. Just där är Navigon-kartorna inte uppdaterade, så den tror att jag istället för att köra på motorled kör i 100 km/h på nån liten 50-gata som svänger tvärt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
För mig var det på E4 som sagt och jag har kört där många gånger med AP utan problem tidigare och vad det gäller hastigheten så visar den rätt på motorvägen när det händer.
har samma symtom ,Tesla bromsar in både med auto pilot och med bara farthållare. alltid på samma ställe i norrledens tunnel på väg till lidingö
kan det vara något med gps-enheten?
för övrigt mycket nöjd med auto piloten.
körde från södra Danmark till Stockholm och körde auto mer än 80% felfritt
Kanske tolkar den tunnelväggen som ett framförvarande hinder? Jag kör under en bro/viadukt på motorvägen utanför Enköping där bilen alltid bromsar in. Vägen svänger svagt vänster och det sitter en STOR vägskylt till höger innan bron. Tror att det är den som spökar...
Upplever också att bilen kan bromsa in om man hamnar i en kort vägsvacka på motorvägen. Sannolikt för att vägbanan hamnar "för nära" sensorerna ett kort ögonblick. Kör man dessutom med AP i samma svacka kan bilen svaja till betänkligt...
Men generellt tycker även jag att AP:n funkar riktigt bra i de flesta situationer där vägen inte har allt för snäva svängar.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23 MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21 S100D Obsidian Black, levererad i okt-18 S90D Pärlvit, levererad i dec-15