Ja, men det är ju exakt det som är min poäng. Jämför man med topputrustade, dyra bilar med stor motorstyrka, då är elbilen ett konkurrenskraftigt alternativ. Men majoriteten av nybilsköpare köper inte dessa modeller. Elbilarna måste komma ner till prisparitet även jämfört med instegsmodellerna innan elbilsrevolutionen kan bli komplett.
200hk och enkel adaptiv farthållare etc som jag har i min ID4 är knappast "topputrustad" eller "stor motorstyrka".
Snarare matchar det mer eller mindre exakt vad majoriteten av nybilsköpare väljer idag.
Du tar inte en liten Clio eller Polo etc som förmånsbil(majoriteten av nybilsköpare är inte privatpersoner), utan det blir Passat, V60, XC60, Tiguan etc. De har alla "business" pack som brukar ha åtminstone den utrustning jag har i min ID4, inte sällan lite mer...
Det du pratar om är faktiskt "minoriteten" i Sverige, dvs de som köper bil privat. De väljer inte sällan småbilar, då det ofta är pensionärer. Det är nog inte jättemånga av dom som skulle valt en elbil oavsett pris idag...
Är väl främst en biltyp som saknas på marknaden, en kombi motsvarande en Passat/A4/3/v60/C.
Är den även populär i övriga världen eller EU? Jag har fått för mig att den biltypen är ett nordisk fenomen. Personligen klarar jag mig lika gärna med en crossover-SUV, typ Model Y eller ID4.
Ja Tyskland är ett starkt kombiland, sen säljs det en hel del även i andra länder även om den procentuella andelen är låg. Suven har ju tagit marknadsandelar och det är en tråkig utveckling. Men som sagt, ska man absolut köra elbil så är det väl kompromissa som gäller i dagsläget. Risken finns att även vi plockar ut en SUV.
Extremt trist utveckling. Bra för miljön att bilar elektrifieras, men dumt för miljön att det blir med ineffektiva SUV:ar.
Själv gillar jag dessutom inte att köra SUV:ar rent generellt. Oftast allt för mycket lastbilskänsla över körningen.
Det är enbart en fråga om utbud och efterfrågan. Priserna är inte satta enligt "produktionskostnad + marginal"-principen. Det är marknadsprissättning och ännu så länge är det alldeles för få, om än många fler än för ett par år sedan, valbara modeller och märken. För att marknaden ska vara lika konkurrensutsatt som för ICE-bilar så behövs det ju typ 10-20 ggr så många elbilsmodeller som det finns idag. Jag tror vi kan hamna där, kanske om 3 år. Och, viktigt att tänka på, det bör vara billigare att tillverka en elbil än en fossilbil. Just nu kämpar ju de flesta biltillverkarna med enorma omställningskostnader för avveckling av fossilt och utveckling av el. De kostnaderna tar de höjd för, enorm höjd, vilket avspeglas i elbilspriserna. Inte i fossilbilspriserna. Ge det 3 år. OK, kanske 5. Men då bör vi vara där. Dagen då ID3 kostar som en Golf. Om Golfen ens finns kvar då...
Anledningen till att golf fortfarande finns är ju att man inte vill lämna walkover på marknaden för fossilbilar.
Alla har dom ju egna problem. Tesla kämpar ju med enorma etableringskostnader när man ju behöver investera i massor med kapacitet för att genomföra sina planer.
Japp. Att Tesla inte behövt ta in mer kapital än de gjort för sina enorma utvecklings- och etablingskostnader är bevis nog på att det finns cash att tjäna i marginalerna på elbilar. Jag är ganska övertygad om att en M3 hade gått att sälja för halva priset mot idag, och de hade ändå tjänat nästan dubbelt upp.
Det tror inte jag. Vinstmarginalen per såld bil är visserligen hög hos Tesla på i snitt runt 25%, men inte tillräckligt hög för att de skall kunna sänka priserna med 50% (och ändå gå med vinst).
Den mattematiken går inte ihop när du kikar på verkliga data och siffror som finns tillgängliga.
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Du jämför äpplen och päron.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.
Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
Vill du jämföra din ID.4 med en SEAT Leon plug-in hybrid?
Min kostade 312k efter bonus. För att komma i samma utrustnings nivå måste du köpa en ID.4 som kostar 555k och då är den långsammare 0-100km/h, har 40km/långsammare toppfart och drar 500kg mindre. Hur ska man motivera ett sånt köp? Man får nästan 2 SEAT Leon för en sån ID.4
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Du jämför äpplen och päron.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.
Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
Vill du jämföra din ID.4 med en SEAT Leon plug-in hybrid?
Min kostade 312k efter bonus. För att komma i samma utrustnings nivå måste du köpa en ID.4 som kostar 555k och då är den långsammare 0-100km/h, har 40km/långsammare toppfart och drar 500kg mindre. Hur ska man motivera ett sånt köp? Man får nästan 2 SEAT Leon för en sån ID.4
En Seat Leon är en mindre bil. Den är snarare jämförbar med ID3.
Som påpekats tidigare är ID3 uppåt 100k för dyr.
Förövrigt är jag rätt säker på att min ID4 kommer ha lägre TCO än din Leon.
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Du jämför äpplen och päron.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.
Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
Vill du jämföra din ID.4 med en SEAT Leon plug-in hybrid?
Min kostade 312k efter bonus. För att komma i samma utrustnings nivå måste du köpa en ID.4 som kostar 555k och då är den långsammare 0-100km/h, har 40km/långsammare toppfart och drar 500kg mindre. Hur ska man motivera ett sånt köp? Man får nästan 2 SEAT Leon för en sån ID.4
En Seat Leon är en mindre bil. Den är snarare jämförbar med ID3.
Som påpekats tidigare är ID3 uppåt 100k för dyr.
Förövrigt är jag rätt säker på att min ID4 kommer ha lägre TCO än din Leon.
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Du jämför äpplen och päron.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.
Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
Vill du jämföra din ID.4 med en SEAT Leon plug-in hybrid?
Min kostade 312k efter bonus. För att komma i samma utrustnings nivå måste du köpa en ID.4 som kostar 555k och då är den långsammare 0-100km/h, har 40km/långsammare toppfart och drar 500kg mindre. Hur ska man motivera ett sånt köp? Man får nästan 2 SEAT Leon för en sån ID.4
En Seat Leon är en mindre bil. Den är snarare jämförbar med ID3.
Som påpekats tidigare är ID3 uppåt 100k för dyr.
Förövrigt är jag rätt säker på att min ID4 kommer ha lägre TCO än din Leon.
När då?
TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Du jämför äpplen och päron.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.
Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
Vill du jämföra din ID.4 med en SEAT Leon plug-in hybrid?
Min kostade 312k efter bonus. För att komma i samma utrustnings nivå måste du köpa en ID.4 som kostar 555k och då är den långsammare 0-100km/h, har 40km/långsammare toppfart och drar 500kg mindre. Hur ska man motivera ett sånt köp? Man får nästan 2 SEAT Leon för en sån ID.4
En Seat Leon är en mindre bil. Den är snarare jämförbar med ID3.
Som påpekats tidigare är ID3 uppåt 100k för dyr.
Förövrigt är jag rätt säker på att min ID4 kommer ha lägre TCO än din Leon.
När då?
TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Kul att du vet vad som kommer hända om 3 år
Det jag vet idag är att du kommer att köra sämre utrustad bil och med sämre prestanda under tiden . Baka in det i TCO
TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Kul att du vet vad som kommer hända om 3 år
Det jag vet idag är att du kommer att köra sämre utrustad bil och med sämre prestanda under tiden . Baka in det i TCO
Ja visst är det. Skulle nog våga påstå att det är säkrare än att investera på börsen.
Det enda jag saknar feature-mässigt är bättre infotainment och bättre stereo. Men det fick man inte ens för 100k extra, och det har du inte i din bil heller.
Jag vet inte riktigt om prestandan i din lilla Seat är så mkt att skryta med heller. Kom ihåg att jag körde en M3P tidigare.
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Kul att du vet vad som kommer hända om 3 år
Det jag vet idag är att du kommer att köra sämre utrustad bil och med sämre prestanda under tiden . Baka in det i TCO
Ja visst är det. Skulle nog våga påstå att det är säkrare än att investera på börsen.
Det enda jag saknar feature-mässigt är bättre infotainment och bättre stereo. Men det fick man inte ens för 100k extra, och det har du inte i din bil heller.
Jag vet inte riktigt om prestandan i din lilla Seat är så mkt att skryta med heller. Kom ihåg att jag körde en M3P tidigare.
Min lilla Seat är 6 cm längre än ID.4 om det är så viktigt för dig. Vi tre som åker i den har rikligt med plats i alla fall
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
I tidigare diskussioner om varför det är sån hetsjakt på tiondelar av sekunder i accelerationen så har jag fått veta att en elmotor per definition har väldigt bra prestanda och att det inte skulle sänka priset nämnvärt om man sänkte den. Det är andra komponenter är elmotorns prestanda som driver upp priset, som du också påpekar.
Så, de som betalar hundratusentals kronor för att deras bil ska kapa ett par tiondelar 0-100 blir ju helt enkelt bara rånade (vilket bevisas av att det på en Tesla går att göra via en OTA), och det är väldigt många som gillar det och låter det ske med öppna ögon. Jag förstår mig inte på sånt.
TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Kul att du vet vad som kommer hända om 3 år
Det jag vet idag är att du kommer att köra sämre utrustad bil och med sämre prestanda under tiden . Baka in det i TCO
Ja visst är det. Skulle nog våga påstå att det är säkrare än att investera på börsen.
Det enda jag saknar feature-mässigt är bättre infotainment och bättre stereo. Men det fick man inte ens för 100k extra, och det har du inte i din bil heller.
Jag vet inte riktigt om prestandan i din lilla Seat är så mkt att skryta med heller. Kom ihåg att jag körde en M3P tidigare.
Min lilla Seat är 6 cm längre än ID.4 om det är så viktigt för dig. Vi tre som åker i den har rikligt med plats i alla fall
Det verkar viktigt för dig iaf.
Vi får se vem som har rätt, men jag har iaf mkt svårt att se att en liten Seat med liten avgasmotor, som kostar nästan lika mkt som en 100% eldriven VW SUV, skall hålla värdet bättre.
Sen har du kostnaden för soppa och service på det också.
Stor risk skatten kommer höjas på pluginer dessutom.
TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Kul att du vet vad som kommer hända om 3 år
Det jag vet idag är att du kommer att köra sämre utrustad bil och med sämre prestanda under tiden . Baka in det i TCO
Ja visst är det. Skulle nog våga påstå att det är säkrare än att investera på börsen.
Det enda jag saknar feature-mässigt är bättre infotainment och bättre stereo. Men det fick man inte ens för 100k extra, och det har du inte i din bil heller.
Jag vet inte riktigt om prestandan i din lilla Seat är så mkt att skryta med heller. Kom ihåg att jag körde en M3P tidigare.
Min lilla Seat är 6 cm längre än ID.4 om det är så viktigt för dig. Vi tre som åker i den har rikligt med plats i alla fall
Det verkar viktigt för dig iaf.
Vi får se vem som har rätt, men jag har iaf mkt svårt att se att en liten Seat med liten avgasmotor, som kostar nästan lika mkt som en 100% eldriven VW SUV, skall hålla värdet bättre.
Sen har du kostnaden för soppa och service på det också.
Stor risk skatten kommer höjas på pluginer dessutom.
Jag vet inte vad som är stort eller litet i din värld men liten är inte Leon kombi.
"som kostar nästan lika mkt" ? 110 000 kr mer för långsammare bil som är sämre utrustad och drar 500kg mindre är nästan samma pris? Är du säker på att du vet vad du pratar om?
"Sen har du kostnaden för soppa och service på det också"
Kostnaden för soppa är säkert mindre än 110k , sedan glömmer du att snabbladdningen inte häller är speciellt billigt, service=0kr i 3 år eller 4500mil och nybilsgaranti är 3 år. Skatten är 360kr/år och försäkringen 3054kr/år
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
Tror Elon ville ta tag från fötterna med prestanda för att få uppmärksamhet på elbilen. Tidigare ansågs ju elbilar nästan vara lite löjeväckande, sämre på det mesta utom miljö då. Men genom att slå de flesta fossilbilar i prestanda så skapade han uppmärksamhet kring elbilen som sådan. Problemet är väl att prestandan förväntas överträffas med nästkommande modell, ska vi ner i 0,1 sekunder om några år, frågan om det ens fungerar för nacken?
Att börja högt ställer väl kanske till ännu mer problem för andra tillverkare, ID4 GTX har väl 300hk, hög siffra det, men accelerationen är på papperet inte jätteimponerade jft med vad vi blivit bortskämda med på elbilar senaste åren.
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
Tror Elon ville ta tag från fötterna med prestanda för att få uppmärksamhet på elbilen. Tidigare ansågs ju elbilar nästan vara lite löjeväckande, sämre på det mesta utom miljö då. Men genom att slå de flesta fossilbilar i prestanda så skapade han uppmärksamhet kring elbilen som sådan. Problemet är väl att prestandan förväntas överträffas med nästkommande modell, ska vi ner i 0,1 sekunder om några år, frågan om det ens fungerar för nacken?
Att börja högt ställer väl kanske till ännu mer problem för andra tillverkare, ID4 GTX har väl 300hk, hög siffra det, men accelerationen är på papperet inte jätteimponerade jft med vad vi blivit bortskämda med på elbilar senaste åren.
Kanske bättre då att satsa på snabbare laddning, längre räckvidd ,bättre kvalitet och vettigare priser. Vi är rätt många tror jag som vill ha det istället för snabbare 0-100
0-100 kommer mycket långt ner på priolistan för mig. Har oftast valt det svagaste motoralternativet i mina bilar. Dieselmotorns karaktär har passat mig bra.
Kanske bättre då att satsa på snabbare laddning, längre räckvidd ,bättre kvalitet och vettigare priser. Vi är rätt många tror jag som vill ha det istället för snabbare 0-100
Fast snabb laddning och lång räckvidd är i praktiken lika med stort batteri och då får man nästan prestanda på köpet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.