Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.
Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
Snacka om i-landsproblem
Du kommer nog bli nöjd oavsett ditt val. Båda bilarna är fina
Det är lite som när städarna kommer kl 08.00 nu när man jobbar hemma. Är drygt på riktigt.
Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Nä köpa går inte såklart. Men operationell leasing är riskfri restvärdesmässigt. Jag behöver bara räckvidd på sommaren och då kan man i regel hyra en bil väldigt fördelaktigt.
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Har Eon 300kW, 400V laddare?
Eller är det 800V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Har Eon 300kW, 400V laddare?
Eller är det 800V?
Vet inte. Har inte sett någon info om det.
Har bara laddat på deras 150kW-laddare, och de var på 400V.
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.
375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.
375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
ABRP.png
Jag tänker så här: ca 60 min laddtid på en stäcka på drygt 700km tycker jag är helt ok. Diskussionen om räckvidd hit och dit känns mest som en fråga när man inte kört elbil tidigare och är ALLTID den första frågan jag får av bekanta när dom ser vår Etron. Har hittills så 1,5 år senare aldrig haft räckviddsångest någonstans. Nä Etron har inte längsta räckvidden jämfört med vissa andra (på en laddning) men problemet uppkommer nästan enbart om man ska köra Exakt 35-40 mil motorväg, då måste du ladda på vägen. Och en annan bil hade kanske klarat sig hela vägen fram. Då har du tappat 15 min senare jämfört med din kompis. Men om du har problem med att anlända 15 min senare på en sträcka mellan Malmö till Göteborg...trist, ganska inrutad och stressad vardag?
Med tanke på Etron förmånliga laddkurva vid snabbladdning så är det klart få elbilar som är snabbare på stäckor 60 mil och över.
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
ABRP.png
Jag tänker så här: ca 60 min laddtid på en stäcka på drygt 700km tycker jag är helt ok. Diskussionen om räckvidd hit och dit känns mest som en fråga när man inte kört elbil tidigare och är ALLTID den första frågan jag får av bekanta när dom ser vår Etron. Har hittills så 1,5 år senare aldrig haft räckviddsångest någonstans. Nä Etron har inte längsta räckvidden jämfört med vissa andra (på en laddning) men problemet uppkommer nästan enbart om man ska köra Exakt 35-40 mil motorväg, då måste du ladda på vägen. Och en annan bil hade kanske klarat sig hela vägen fram. Då har du tappat 15 min senare jämfört med din kompis. Men om du har problem med att anlända 15 min senare på en sträcka mellan Malmö till Göteborg...trist, ganska inrutad och stressad vardag?
Med tanke på Etron förmånliga laddkurva vid snabbladdning så är det klart få elbilar som är snabbare på stäckor 60 mil och över.
Håller med, mina långresor har ofta karaktären av 50-65 mil. Det blir ett stopp som innehåller lunch och laddning till 100%. Hade jag kuskat runt i landet hela tiden i jobbet hade man kanske gärna haft 10-20 mil till. Men jag tror tyvärr att många inte kommer våga sig på elbilar förrän de kan köra sthlm-åre på vintern med minst 20% SoC vid ankomsten.
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Preliminärt i september. Jag säljer e-tron så fort det går, men jag försöker ha den kvar fram till juli iaf. Ja, skillnaden i förbrukningen blir intressant. E-tron snittar runt 25kWh/100km så som jag kör. Jag förväntar mig en förbrukning under 20 för Ioniq.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.
375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!
Jo, riktigt kul när utvecklingen går framåt (och bra att Tesla äntligen börjar få lite konkurrens)!
Här är ett rätt intressant test av laddningseffekt kombinerat med energieffektivitet, och där vinner faktiskt Mercedes stort över alla andra (inklusive M3, ID3 och Taycan):
Nya Ionic 5 borde hamna högt upp på en sådan lista.
Men detta är teoretiska värden, i verkligheten kan tyvärr inte dessa effekter uppnås på alla laddstationer och elbilsbatterier.
Japp, och Taycan 2wd eller en e-tron GT. En del lägre förbrukning än turbo s. Fast än mer imponerande med Ionic 5 beaktat priset. De verkar ju hålla vad de lovar också.
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.
375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!
Jo, riktigt kul när utvecklingen går framåt (och bra att Tesla äntligen börjar få lite konkurrens)!
Här är ett rätt intressant test av laddningseffekt kombinerat med energieffektivitet, och där vinner faktiskt Mercedes stort över alla andra (inklusive M3, ID3 och Taycan):
Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!
Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04