Effekten i sig är helt ok, det är antalet laddare per plats jag har problem med. Förutom Ionity så bygger Recharge och EON drive/Clever ut lite i det tysta. Eon alltid med 4 HPC-laddare och Recharge med 2-4 HPC-laddare per plats. Det kan naturligtvis bli kö på ett ställe med fyra laddare också, men man får man vänta kortare tid på sin tur ju fler laddare det finns. Om man inte har extrem otur och alla fyra bilarna som redan laddar anlände samtidigt (och laddar lika snabbt).chaffis75 skrev:Vad skulle du istället sikta på de? De är väl bara ionity som har mer effekt idag av de öppna laddarna..iAkita skrev:På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.
Bygger de tätt nog och förbereder för fler laddare så ser jag inget jätte problem..
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jo de är verklig i underkant man kan hoppas de åtminstone förbereds för fler laddare.iAkita skrev:Effekten i sig är helt ok, det är antalet laddare per plats jag har problem med. Förutom Ionity så bygger Recharge och EON drive/Clever ut lite i det tysta. Eon alltid med 4 HPC-laddare och Recharge med 2-4 HPC-laddare per plats. Det kan naturligtvis bli kö på ett ställe med fyra laddare också, men man får man vänta kortare tid på sin tur ju fler laddare det finns. Om man inte har extrem otur och alla fyra bilarna som redan laddar anlände samtidigt (och laddar lika snabbt).chaffis75 skrev:Vad skulle du istället sikta på de? De är väl bara ionity som har mer effekt idag av de öppna laddarna..iAkita skrev:På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.
Bygger de tätt nog och förbereder för fler laddare så ser jag inget jätte problem..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ajdå. Låter ju rätt mycket som en snesatsning då helt klart.iAkita skrev:På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.

Hoppet utanför SuC står just nu till CK...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
En laddare är typ ingen laddare planeringsmässigt. Då vågar man ju inte lita på att den fungerar utan måste ha en back upp plan.
Det är ju här som Superchargern är så otroligt stark. Du kan ju i princip vara helt säker på att få laddning om du kör mot en Supercharger. Känslan är precis samma som att bara på väg mot hemmet med Leaf, du kan köra mot noll för du vet att du kommer få laddning.
Det är ju här som Superchargern är så otroligt stark. Du kan ju i princip vara helt säker på att få laddning om du kör mot en Supercharger. Känslan är precis samma som att bara på väg mot hemmet med Leaf, du kan köra mot noll för du vet att du kommer få laddning.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Tror att Tesla snittar på 11-12 laddare per sajt i Sverige.LarsL skrev:En laddare är typ ingen laddare planeringsmässigt. Då vågar man ju inte lita på att den fungerar utan måste ha en back upp plan.
Det är ju här som Superchargern är så otroligt stark. Du kan ju i princip vara helt säker på att få laddning om du kör mot en Supercharger. Känslan är precis samma som att bara på väg mot hemmet med Leaf, du kan köra mot noll för du vet att du kommer få laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Med risk för att det redan avhandlats i tråden och på andra ställen - varför är vi så sega på att bygga ut en vettig laddstruktur utanför SuC? Business case är väl klockrent och självklart, övergången kommer att komma och elbilar är det nya normala. Varför är inte detta ett race där olika aktörer satsar precis allt som att hela deras framtid står på spel (i dubbel bemärkelse)..? Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Trots allt så kommer det att byggas rejält med laddare de närmsta åren.bjornnilsson skrev:Med risk för att det redan avhandlats i tråden och på andra ställen - varför är vi så sega på att bygga ut en vettig laddstruktur utanför SuC? Business case är väl klockrent och självklart, övergången kommer att komma och elbilar är det nya normala. Varför är inte detta ett race där olika aktörer satsar precis allt som att hela deras framtid står på spel (i dubbel bemärkelse)..? Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
OKQ8 pratar ju om en ny sajt per vecka från augusti i år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Det är ju superbra! Men var är de konkurrenter som matchar eller överträffar denna utbyggnad, SuC ej inräknat.. Det borde ju vara en kapplöpning för att plocka framtida marknadsandelar.. Eller snarare - varför är (känns?) det så segt?Zalman3 skrev:Trots allt så kommer det att byggas rejält med laddare de närmsta åren.
OKQ8 pratar ju om en ny sajt per vecka från augusti i år.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Känns som det blir en snabb konsolidering i laddbranchen.bjornnilsson skrev:Det är ju superbra! Men var är de konkurrenter som matchar eller överträffar denna utbyggnad, SuC ej inräknat.. Det borde ju vara en kapplöpning för att plocka framtida marknadsandelar.. Eller snarare - varför är (känns?) det så segt?Zalman3 skrev:Trots allt så kommer det att byggas rejält med laddare de närmsta åren.
OKQ8 pratar ju om en ny sajt per vecka från augusti i år.
Norska Statkraft och Svenska Vattenfall köper mindre aktörer nu.
För man vill ta efter Teslas koncept med helkunder.
Man ska ha villa med solceller och hemmabatteri.
Och därmed få billig el både hemma och när man snabbladdar.
Men man måste vara helkund och beredd på att sälja nätnytta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.bjornnilsson skrev:Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Tror du är rätt inne på de..mati skrev:Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.bjornnilsson skrev:Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Jag kör ju förbi laddarna i lödde ofta. Där är förutom SuC 4 st eon hpc 1 eon 50kw och en bee 50 kW. Hpc/eon laddarna har jag nog som max sett 2 använda samtidigt, bee används förvånansvärt mycket. Men ja jag tror inte behovet är så stort än på icke tesla bilar.. De är ganska nytt med icke tesla elbilar som funkar för långfärd för gemene man men visst jag tror de ökar snabbt nu..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Men då är du snart så gammal att du behöver detRemuz skrev:Jag skulle vilja ha några snabbladdare på varje rastplats, kanske 4st. Skulle inte behöva göra ett "laddstopp" då, utan bara koppla in när vi ändå stannar. Fast snart är nog barnen så stora att det inte behövs rast varje timme för att kissa

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Hoppet står nu inte till någon enskild operatör öht utan allihopa tillsammans, för precis som redan påpekats såmartinot skrev:Ajdå. Låter ju rätt mycket som en snesatsning då helt klart.iAkita skrev:På två av de tre stationer som finns listade verkar det bara bli en 180 kW laddare och en 50 kW laddare, och på den tredje två 150 kW laddare. Det är för lite. Jag skulle aldrig sikta in mig på att ladda på ett ställe som bara har 1-2 hyperchargers. Hoppas nu OKQ8 inte schabblar bort det här. 320 stationer är bra, men blir det bara 1-2 HPC-laddare på varje blir det i realiteten ett nästan oanvändbart laddnätverk.
Hoppet utanför SuC står just nu till CK...
borde det pågå ett rejs mellan dom om vem som ”vinner” men det kriget pågår mest i sakta gemak typ...
Min känsla är att alla hoppas på att ”någon annan” ska göra grovjobbet (ungefär som Tesla) och ingen av dom
vågar gå all in (än iaf).
Så jag tror det blir en fortsättning ungefär som det har börjat, en jäkla massa småduttande av flera aktörer, och
det är väl bara att hoppas att betalning blir bra i slutändan (och då även av vi slipper en massa tramsiga abonnemang) i
denna soppa (då blir det väl ungefär som med mackarna typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja och bara för att man köpt en elbil betyder ju inte det att man använder snabbladdare.chaffis75 skrev:Tror du är rätt inne på de..mati skrev:Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.bjornnilsson skrev:Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Jag kör ju förbi laddarna i lödde ofta. Där är förutom SuC 4 st eon hpc 1 eon 50kw och en bee 50 kW. Hpc/eon laddarna har jag nog som max sett 2 använda samtidigt, bee används förvånansvärt mycket. Men ja jag tror inte behovet är så stort än på icke tesla bilar.. De är ganska nytt med icke tesla elbilar som funkar för långfärd för gemene man men visst jag tror de ökar snabbt nu..
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Precis.. Vi har kört vår id3 över 1200 mil sedan november och inte behövt snabbladda alls.. Sen ska jag erkänna att vi använt slabbladdare men bara för att testa och för att de blev som en utflykt där man kan ladda gratis.Fredrik j skrev:Ja och bara för att man köpt en elbil betyder ju inte det att man använder snabbladdare.chaffis75 skrev:Tror du är rätt inne på de..mati skrev:Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.bjornnilsson skrev:Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Jag kör ju förbi laddarna i lödde ofta. Där är förutom SuC 4 st eon hpc 1 eon 50kw och en bee 50 kW. Hpc/eon laddarna har jag nog som max sett 2 använda samtidigt, bee används förvånansvärt mycket. Men ja jag tror inte behovet är så stort än på icke tesla bilar.. De är ganska nytt med icke tesla elbilar som funkar för långfärd för gemene man men visst jag tror de ökar snabbt nu..
Corona påverkar nog också, kanske ökar trycket när vaccinet börjar komma ut till alla, dvs mer resor..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Kana köpa ditt argument till en visse liten del (men inte helt), och kan säkert vara en självuppfyllande effekt att alla som vill kunna resa långt väljer specifikt Tesla. Kan vara så att resten främst avser att pendla till jobb och butik, och därmed inte är i behov av snabbladdning på resa (då hade de troligen skaffat en Tesla). Därmed så kanske vi här i forumet överskattat behovet och marknadsefterfrågan på ett bra laddnät för resor för icke-Teslabilar. Då följer kanske den svaga efterfrågan att även satsningen från Ionity, OKQ8, CK, mflr, blir rätt svag och försiktig.chaffis75 skrev:Men ja jag tror inte behovet är så stort än på icke tesla bilar..
Lite som ett självuppfyllande kretslopp.
På lång sikt är jag däremot övertygad att det kommer rätta till sig, när majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar (inte bara andelen av årsförsäljningen);
* Är någonstans runt 30-50%.
* Att en stor andel är icke-Teslor.
* Att folk även väljer att inte bara vardagspendla med sina elbilar, utan även ta de på resa (och en tillräckligt stor del som tar elbilar på resa inte är Tesla).
Så är helt garanterat bara en fråga om tid innan alla problem löses.
Men under en lång övergångstid, tills att en stor del av den aktiva fordonsflottan ställt om sig (säg 5-10 år), så kommer nog Tesla vara en fördel att ta på semester/långresor.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Håller nog som sagt ändå med er i mycket ovan. Börjat köpa det argumentet.chaffis75 skrev:Precis.. Vi har kört vår id3 över 1200 mil sedan november och inte behövt snabbladda alls.. Sen ska jag erkänna att vi använt slabbladdare men bara för att testa och för att de blev som en utflykt där man kan ladda gratis.Fredrik j skrev:
Ja och bara för att man köpt en elbil betyder ju inte det att man använder snabbladdare.
Corona påverkar nog också, kanske ökar trycket när vaccinet börjar komma ut till alla, dvs mer resor..
Behovet för snabbladdning är nog främst från de som reser med elbilar, och de som reser långt med elbilar väljer nog högst troligen ändå Tesla. Tror att vi/jag överskattat behovet för andra nät än SuC (ivf. de kommande 5-15 åren).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
En stor andel av elbilarna är ju redan icke-Teslor. Tesla är ju den vanligaste elbilen men jämfört med alla andra är andelen Teslor på svenska vägar idag ca 23% om jag minns rätt.martinot skrev:
På lång sikt är jag däremot övertygad att det kommer rätta till sig, när majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar (inte bara andelen av årsförsäljningen);
* Är någonstans runt 30-50%.
* Att en stor andel är icke-Teslor.
* Att folk även väljer att inte bara vardagspendla med sina elbilar, utan även ta de på resa (och en tillräckligt stor del som tar elbilar på resa inte är Tesla).
Så det finns i så fall redan idag ett större behov av icke-teslaladdare än teslaladdare.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Skulle varit tydligare; "Att en stor andel av elbilarna är icke-Teslor."Fredrik j skrev:En stor andel av elbilarna är ju redan icke-Teslor. Tesla är ju den vanligaste elbilen men jämfört med alla andra är andelen Teslor på svenska vägar idag ca 23% om jag minns rätt.martinot skrev:
På lång sikt är jag däremot övertygad att det kommer rätta till sig, när majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar (inte bara andelen av årsförsäljningen);
* Är någonstans runt 30-50%.
* Att en stor andel är icke-Teslor.
* Att folk även väljer att inte bara vardagspendla med sina elbilar, utan även ta de på resa (och en tillräckligt stor del som tar elbilar på resa inte är Tesla).
Så det finns i så fall redan idag ett större behov av icke-teslaladdare än teslaladdare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Vad är skillnaden? Det finns enligt car.info 74 000 elbilar registrerade i sverige. 17 000 av dom är Teslor vilket blir 23%. En stor andel, 77%, av elbilarna i sverige är icke-teslor.martinot skrev:Skulle varit tydligare; "Att en stor andel av elbilarna är icke-Teslor."Fredrik j skrev:En stor andel av elbilarna är ju redan icke-Teslor. Tesla är ju den vanligaste elbilen men jämfört med alla andra är andelen Teslor på svenska vägar idag ca 23% om jag minns rätt.martinot skrev:
På lång sikt är jag däremot övertygad att det kommer rätta till sig, när majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar (inte bara andelen av årsförsäljningen);
* Är någonstans runt 30-50%.
* Att en stor andel är icke-Teslor.
* Att folk även väljer att inte bara vardagspendla med sina elbilar, utan även ta de på resa (och en tillräckligt stor del som tar elbilar på resa inte är Tesla).
Så det finns i så fall redan idag ett större behov av icke-teslaladdare än teslaladdare.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Avser inte korta pendlingsbilar/stadsbilar (som många tidiga icke-Teslor främst är), utan de elbilar med tillräckligt stora batterier och tillräckligt hög range för att fungera på resa och semester.Fredrik j skrev:Vad är skillnaden? Det finns enligt car.info 74 000 elbilar registrerade i sverige. 17 000 av dom är Teslor vilket blir 23%. En stor andel, 77%, av elbilarna i sverige är icke-teslor.martinot skrev:Skulle varit tydligare; "Att en stor andel av elbilarna är icke-Teslor."Fredrik j skrev:En stor andel av elbilarna är ju redan icke-Teslor. Tesla är ju den vanligaste elbilen men jämfört med alla andra är andelen Teslor på svenska vägar idag ca 23% om jag minns rätt.martinot skrev:
På lång sikt är jag däremot övertygad att det kommer rätta till sig, när majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar (inte bara andelen av årsförsäljningen);
* Är någonstans runt 30-50%.
* Att en stor andel är icke-Teslor.
* Att folk även väljer att inte bara vardagspendla med sina elbilar, utan även ta de på resa (och en tillräckligt stor del som tar elbilar på resa inte är Tesla).
Så det finns i så fall redan idag ett större behov av icke-teslaladdare än teslaladdare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Det finns väldigt lite att vinna på att ligga före och mer att förlora. Risken med att investera tidigt är att du investerar i fel teknik, se 50 kW laddare tex. Laddarna tar ju också upp resurser och plats som kanske kunde använts bättre tills dess det faktiskt finns många elbilar. Det är inte heller särskilt svårt att bygga ikapp när det väl är dags. Har man resurser och utrymme klart sätts laddarna upp ganska direkt.bjornnilsson skrev:Med risk för att det redan avhandlats i tråden och på andra ställen - varför är vi så sega på att bygga ut en vettig laddstruktur utanför SuC? Business case är väl klockrent och självklart, övergången kommer att komma och elbilar är det nya normala. Varför är inte detta ett race där olika aktörer satsar precis allt som att hela deras framtid står på spel (i dubbel bemärkelse)..? Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Vad har man att vinna på att vara tidig? Ja, man vinner kunder så klart. Bra om vi börjar tänka OKQ8 => laddning! Men återigen vi är väldigt få och det finns mycket tid att reparera skadan för ”bensinbolaget”.
Helt annorlunda med biltillverkare så klart. Här har ju redan Tesla etablerat ett paket, Tesla => Supercharger => frihet. Ingen annan leverantör har fått till det paketet ännu.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Beror ju på vad man menar med resa och semester. Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.martinot skrev:Avser inte korta pendlingsbilar/stadsbilar (som många tidiga icke-Teslor främst är), utan de elbilar med tillräckligt stora batterier och tillräckligt hög range för att fungera på resa och semester.Fredrik j skrev:Vad är skillnaden? Det finns enligt car.info 74 000 elbilar registrerade i sverige. 17 000 av dom är Teslor vilket blir 23%. En stor andel, 77%, av elbilarna i sverige är icke-teslor.martinot skrev:Skulle varit tydligare; "Att en stor andel av elbilarna är icke-Teslor."Fredrik j skrev:En stor andel av elbilarna är ju redan icke-Teslor. Tesla är ju den vanligaste elbilen men jämfört med alla andra är andelen Teslor på svenska vägar idag ca 23% om jag minns rätt.martinot skrev:
På lång sikt är jag däremot övertygad att det kommer rätta till sig, när majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar (inte bara andelen av årsförsäljningen);
* Är någonstans runt 30-50%.
* Att en stor andel är icke-Teslor.
* Att folk även väljer att inte bara vardagspendla med sina elbilar, utan även ta de på resa (och en tillräckligt stor del som tar elbilar på resa inte är Tesla).
Så det finns i så fall redan idag ett större behov av icke-teslaladdare än teslaladdare.
Har man ingen husvagn men en stuga typ en timme bort klarar man ju sig med vilken elbil som helst. En timme bort är en mycket vanlig regel för sommarstugeköpare tydligen. I göteborgsområdet betyder det ju hela kustbandet upp till norska gränsen vilket ju många tycker räcker.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Tror att det är oerhört svårt att räkna hem en investering av laddstation. OKQ8 kan ju kanske räkna med en merförsäljning i sina mackar men det är inte helt säkert. Beroende på hur det ser ut så kan ju laddkunder lika gärna gå till en restaurang intill.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Dock tycker jag att bensinmackarna redan är i process att förvandla sig till snabbmatsrestauranger istället. Jag stannar ofta vid circle K när jag är ute med barnen, har aldrig laddat där (finns inte) och har aldrig tankat heller (har ingen fossil) bara för att äta.B99 skrev:Tror att det är oerhört svårt att räkna hem en investering av laddstation. OKQ8 kan ju kanske räkna med en merförsäljning i sina mackar men det är inte helt säkert. Beroende på hur det ser ut så kan ju laddkunder lika gärna gå till en restaurang intill.
De gör väl som videobutikerna har gjort, fast de slutade med film och säljer godis istället.