Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker att det är lite märkligt att de ger 40.000kr i introduktionsrabatt.
De hade lätt kunnat sälja slut på sin kvot ändå.
Bara att gratulera de som hann beställa.
Men vad kostar service?
Visst är der varje år/1.500 mil?
Men vad kostar service?
Visst är der varje år/1.500 mil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kunde man förhandla priset ytterligare? Om priset var fasr motsvarar nog 40000 ungefär den sedvanliga prutmånen som kommer på beställningar efter introduktionen. Fick man både inteoduktionsrabatt på 40000 och vanlig rabatt på priset så blir det ju riktigt bra.Zalman3 skrev:Tycker att det är lite märkligt att de ger 40.000kr i introduktionsrabatt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ioniq 5 kommer visst i en sportigare N version också.
Jag har redan innan corona alltid jobbat hemifrån. Det är alltså ingen jätteskillnad egentligen. Det jag slipper nu är onödiga fysiska möten, vilket bara är bra. Att övriga resor i jobbet har minskat är inte corona-relaterat, och det kommer inte att förändras oavsett corona-läget.martinot skrev:Om ett halvår när vi alla är vaccinerade och tillbaka på kontoren igen, så kommer vi säkert tänka tillbaka på denna tiden av hemarbete med längtan...
Den stora skillnaden för mig är att jag inte längre åker till Tyskland. Men det är inte heller corona-specifikt. Jag brukade hälsa på min morfar, men han har gått ur livet i slutet av 2019, det finns liksom ingen anledning längre för mig att åka ner. Så sett har mitt körmönster förändrats permanent. Corona utgör bara en ganska liten del av detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite intressant vilka volymer elbilstillverkarna förväntas(enligt kommentarer på facebook)sälja i Sverige.
Under 2021:
Ioniq 5, 270 bilar
MG, 4.000 bilar
Med en fri tillgång av bilar kanske Ioniq 5 sålt bättre än MG i år.
Under 2021:
Ioniq 5, 270 bilar
MG, 4.000 bilar
Jag fick ett pris på 546.703kr inklusive pärleffekt färg och registreringsavgift. Det är alltså en rabatt på ungefär 46 800kr, dvs mer än introduktionsrabatten. Jag förhandlade dock ingenting, jag hatar sånt. Säljaren var väl bara snäll antar jag.Maw skrev:Kunde man förhandla priset ytterligare? Om priset var fasr motsvarar nog 40000 ungefär den sedvanliga prutmånen som kommer på beställningar efter introduktionen. Fick man både inteoduktionsrabatt på 40000 och vanlig rabatt på priset så blir det ju riktigt bra.Zalman3 skrev:Tycker att det är lite märkligt att de ger 40.000kr i introduktionsrabatt.

Samma här, kändes som en bra deal med 8% rabatt (49k) på det paketet när man tog FTG leasing genom dem (DNB), ränta 1.95%. Min landade då på 591k för AWD med Metallic + Drag. Har egentligen väntat på MY men då vi har en bil till i familjen känns kalkylen bättre med i5. Säljaren trodde på förmån på 2000kr netto.mati skrev:Jag fick ett pris på 546.703kr inklusive pärleffekt färg och registreringsavgift. Det är alltså en rabatt på ungefär 46 800kr, dvs mer än introduktionsrabatten. Jag förhandlade dock ingenting, jag hatar sånt. Säljaren var väl bara snäll antar jag.Maw skrev:Kunde man förhandla priset ytterligare? Om priset var fasr motsvarar nog 40000 ungefär den sedvanliga prutmånen som kommer på beställningar efter introduktionen. Fick man både inteoduktionsrabatt på 40000 och vanlig rabatt på priset så blir det ju riktigt bra.Zalman3 skrev:Tycker att det är lite märkligt att de ger 40.000kr i introduktionsrabatt.
Roligt! Verkar ju som ni får samma priser i Sverige efter bonus som i Norge trots att ni betalar moms. Det betyder att norska ÅF tjänar sjukt mkt mer på bilarna, men ändå får vi ingen rabatt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Blir denna en ren AWD, och känner man till något om prestandan/effekten?Zalman3 skrev:Ioniq 5 kommer visst i en sportigare N version också.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag är också förvånad att bilen inte är dyrare i Sverige. Det var verkligen ingenting jag hade räknat med. Vi brukar ju annars ha betydligt högre priser här. Zalmans profetia kanske blev sanning?HelectriC skrev:Roligt! Verkar ju som ni får samma priser i Sverige efter bonus som i Norge trots att ni betalar moms. Det betyder att norska ÅF tjänar sjukt mkt mer på bilarna, men ändå får vi ingen rabatt.

Det är också därför jag var så snabb med att beställa den, det och att det är så få bilar som levereras. Det verkar vara en mycket bra deal vi har fått. Jag menar, den är bara oväsentligt dyrare än den ID3 jag fick offert på i höstas.
Säljaren tyckte själv att bilen var oväntat prisvärd. De hade räknat med betydligt högre priser, också med tanke på vad Kia EV6 kostar.
Ja, det låter jättebra 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Jag tycker den är sjukt intressant och snygg. Dock ryggar jag lite mot laddmöjligheterna där Ionity lämnat walk over norr om Dalälven.
Men oavsett otroligt roligt att konkurrensen ökar. ID4/Enyaq känns redan på gränsen till daterade...
Men oavsett otroligt roligt att konkurrensen ökar. ID4/Enyaq känns redan på gränsen till daterade...
Ska tilläggas att jag är helt såld på designen men sambon håller Tesla högre pga den aktiva säkerheten och invändig design..
Är inte så begeistrad i exteriören på M3/MY (och iofs. inte Ioniq 5 heller, som är lite för mycket "transfomer"), men älskar ju verkligen interiören på M3/MY. Älskade den för två år sedan när vi skaffade vår första M3, och har än idag inte sett någon annan bil som överträffar den. Så jag kan gott förstå din sambo, även om detta med stil och formgivning är extremt personavhängigt.Skabb1 skrev:Ska tilläggas att jag är helt såld på designen men sambon håller Tesla högre pga den aktiva säkerheten och invändig design..

Är det M3 eller att vänta på MY som är erat främsta alternativ på Tesla-spåret?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- markuswesterberg
- Teslaägare
När är leverans? Funderar på denna istället för MY. Men alla kanske är slut nu?
Hehe... Hon gillar design (och är enligt mig duktig på det) och tycker att Tesla genom 3/Y helt tänkt nytt. Så hon ser det och den aktiva säkerheten.martinot skrev:Är inte så begeistrad i exteriören på M3/MY (och iofs. inte Ioniq 5 heller, som är lite för mycket "transfomer"), men älskar ju verkligen interiören på M3/MY. Älskade den för två år sedan när vi skaffade vår första M3, och har än idag inte sett någon annan bil som överträffar den. Så jag kan gott förstå din sambo, även om detta med stil och formgivning är extremt personavhängigt.Skabb1 skrev:Ska tilläggas att jag är helt såld på designen men sambon håller Tesla högre pga den aktiva säkerheten och invändig design..
Jag är mest inne på Y med tanke på barnen... Men sambon kan tänka sig en 3..
Jag tycker faktiskt att Ioniq 5 växer med tiden. I början tyckte jag inte om den alls, men jag får säga att jag numera gillar dess lite udda design, nu när jag sett fler videos. Interiört en blandning av Enterprise och Apple-store, exteriört en blandning av Cybertruck och Golf 1. Ungefär så. Den avskalade interiören faller mig absolut i smaken. På utsidan hade den kunnat vara lite mindre futuristisk, men det funkar. Hoppas bara att den inte sticker ut för mycket. Man lär ju vara ganska ensam om att köra en Ioniq 5 ett bra tag framöver.Skabb1 skrev:Ska tilläggas att jag är helt såld på designen men sambon håller Tesla högre pga den aktiva säkerheten och invändig design..
Min sambo kommer nog inte riktigt tycka om den tror jag. Hon vet varför jag vill ha den och att Audin inte riktigt ryms i min budget längre, och därför säger hon inte så mycket nu, varken positivt eller negativt. Men jag märker på henne att hon inte gillar tanken med en "billig" koreabil i garaget. Hon ursäktar detta med att det är dålig kvalitet på dessa bilar, jämfört med dyrare märken som Audi, men det är ju bara en ursäkt. Kvalitetsmässigt i den meningen att saker inte ramlar isär tror jag faktiskt att en Hyundai är bättre än en Audi. Det är väl i så fall snarare känslan av att det inte är en snordyr premiumbil som hon inte gillar. Själv skiter jag i detta fullständigt. Har aldrig fattat detta med märkesgrejer och statusprylar. Vi är lite olika där, min sambo och jag.
Jo, även om jag inte är 100% med nosen på M3, så är den helt OK i övrigt. Nu har jag inte sett Iq5 i verkligheten, men på bilder ser den ju mycket billigare och mer leksaksaktig exteriört, tycker jag (är dock säkert en fråga, också, om tycke och smak). Interiört har jag inte sett så mycket bilder på Iq5, men ser rätt OK ut på de som jag sett, men måste nästan upplevas för att få rätt intryck av eventuell plastighet, mm (svårt att se på renderingar).Skabb1 skrev:Hehe... Hon gillar design (och är enligt mig duktig på det) och tycker att Tesla genom 3/Y helt tänkt nytt. Så hon ser det och den aktiva säkerheten.martinot skrev:Är inte så begeistrad i exteriören på M3/MY (och iofs. inte Ioniq 5 heller, som är lite för mycket "transfomer"), men älskar ju verkligen interiören på M3/MY. Älskade den för två år sedan när vi skaffade vår första M3, och har än idag inte sett någon annan bil som överträffar den. Så jag kan gott förstå din sambo, även om detta med stil och formgivning är extremt personavhängigt.Skabb1 skrev:Ska tilläggas att jag är helt såld på designen men sambon håller Tesla högre pga den aktiva säkerheten och invändig design..
Jag är mest inne på Y med tanke på barnen... Men sambon kan tänka sig en 3..
Är ju ett mycket bra pris på M3 LR AWD just nu, och har dessutom nyss fått en hel del bra uppdateringar.
Hade först tänkt att vänta på MY, men alla problem med Berlin-fabriken och även de nya batterierna, gör att jag nog passar på att byta till en ny M3 nu, och skjuter MY två år fram i tiden. Då har de säkert rampat upp volymen, fått in lite bättre kvalitet, och förhoppningsvis även sänkt priset på den (tycker M3 är extremt konkurrenskraftig i pris just nu, medans MY ligger lite högt i pris jämfört med marknaden, och borde komma ner inom något år när den första batchen av de mest sugna kunderna handlat).

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Coolt, dom har tydligen en demobil här i lilla Bollnäs också!
så nu måste man ju dit och kolla/provköra
Jag låg bakom den typ nyss

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
What?! Hur kan det vara demobilar i Sverige som inte ens är får någon av de första P45 bilarna, men här i Norge finns det inga? Jag fick se på en 1:1 pappfigur av bilen.Bjelke skrev:Coolt, dom har tydligen en demobil här i lilla Bollnäs också!så nu måste man ju dit och kolla/provköra
![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
Man skall inte underskatta en 1:1 pappfigur! 

Känns ju dock märkligt att jämföra en helt ny modell med en modell som producerats flera år men först nu kommer till Sverige.Zalman3 skrev:Lite intressant vilka volymer elbilstillverkarna förväntas(enligt kommentarer på facebook)sälja i Sverige.
Under 2021:
Ioniq 5, 270 bilar
MG, 4.000 bilar
Oj! Fråga om den drar vidare norrut sen.Bjelke skrev:Coolt, dom har tydligen en demobil här i lilla Bollnäs också!så nu måste man ju dit och kolla/provköra
![]()

Ioniq 5 FE AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Förutom att jag har uselt minne för namn så har jag tydligen också ett undermedvetetHelectriC skrev:What?! Hur kan det vara demobilar i Sverige som inte ens är får någon av de första P45 bilarna, men här i Norge finns det inga? Jag fick se på en 1:1 pappfigur av bilen.Bjelke skrev:Coolt, dom har tydligen en demobil här i lilla Bollnäs också!så nu måste man ju dit och kolla/provköra
![]()
önsketänkande också eftersom det var en Skoda Enyaq!

Dessutom var det bara några sekunder jag såg den...
Men å andra sidan så fick jag se och uppleva hur otroligt (och oväntat) mycket engagerad dom
var på elbilar här, det stod i den ganska lilla bilhallen typ 3-4 Kona och säljaren hade grym koll på
den nya Ionicen och lyckats boka in två stycken igår

Han var väldigt påläst och engagerad kring elbilar

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag var inne på Hyundai i Umeå idag och frågade varför de inte hört av sig till mig trots att jag anmält intresse på Hyundais hemsida direkt när bokningslänken dök upp. De kollade inkorgen och sa att de fått mina uppgifter från Hyundai precis en timme tidigare. Jag var inte den enda som hört av sig. Hyundai centralt hade tydligen manuell hantering av "bokningarna" från hemsidan och var överrösta.
Säljaren i Umeå hade fått sig tilldelat 6 av Sveriges 290 bilar, och dessa var såklart bokade. De hade en lista på 35 intressenter redan innan officiell säljstart. De sa att de inte kunde ta emot någon beställning utöver de 6.
Vidare trodde de att de skulle få in en demobil först i september.
"Vi beklagar", sa de.
Säljaren i Umeå hade fått sig tilldelat 6 av Sveriges 290 bilar, och dessa var såklart bokade. De hade en lista på 35 intressenter redan innan officiell säljstart. De sa att de inte kunde ta emot någon beställning utöver de 6.
Vidare trodde de att de skulle få in en demobil först i september.
"Vi beklagar", sa de.