Det är så sjukt okomfortabelt att ha det där knastrandet från dubben i en för övrigt så tyst bil. Sen kan man ju inte åka till Tyskland heller om man har dubb

Moderator: Redaktion
Jag tänker mest på de som överlag vet att de har nytta av dubb under "hela" vintern. Inte att man från dag till dag försöker förutse behovetMartinen skrev:Problemet är att det är svårt att i förväg veta om väglaget är sånt så att man har nytta av dubb. Körde med dubb på mina förra uppsättning vinterdäck, men kändes ganska meningslöst.
Låter ju som om en politiker försökt tänka nu igen. tycker det är samma i andra städer. Dom tar bort parkeringsplatserna bygger om alla stora infarter så att dom är enkelfiliga och nya stora bussfiler istället.HelectriC skrev:Jag tänker mest på de som överlag vet att de har nytta av dubb under "hela" vintern. Inte att man från dag till dag försöker förutse behovetMartinen skrev:Problemet är att det är svårt att i förväg veta om väglaget är sånt så att man har nytta av dubb. Körde med dubb på mina förra uppsättning vinterdäck, men kändes ganska meningslöst.![]()
Göteborg hade en intressant lösning när man kunde registrera bilen som miljöbil och därigenom få gratis parkering. En av förutsättningarna var helt enkelt att man inte fick ha dubbdäck på bilen. Det blev kontrollerat av p-vakten. Problemet där är ju självklart att det faktiskt finns en del med miljöbil som behövde dubb av olika anledningar.
Detta med dubb är lite som med kollektivtrafik, om man ska införa ett nytt system, säg förbud mot dubb, så får man se på hela systemet. Man kan inte bara rubba balansen genom att införa ett förbud. Man måste samtidigt se på vilka andra insatser som behövs, Tex annan typ eller mer av förebyggande åtgärder (sand, grus, salt, varm sand etc). Här i Bergen har vi en politisk makt som har bestämt sig för att folk inte ska köra bil i stan. Dom höjer avgifter passeringar till stan, tar bort parkeringar och massa dumt, säger sen till folket att man ska ta bussen. Samtidigt som detta, så inför man maxtdsparkering på de stora parkeringarna vid infartsvägarna samt belägger de med horribelt höga parkeringsavgifter. Resultatet blir att väldigt få kör in till stan och att det inte är ekonomiskt att ställa bilen för att ta bussen om man inte har en hållplats precis framför bostaden. Jag kan tex inte komma till stan utan att först köra en bit, men eftersom jag inte kan parkera för att sen ta bussen, så är ju hela systemet dödfött.
Väldigt vettigt!bylund skrev:Det är därför en avgift är en bra idé. Några kommer fortfarande tycka att det är värt att betala den och rugga upp underlaget för andra. Det tar inte bort dubbdäcken, men minskar andelen.
Systemet finns redan där för att avgiftsbelägga dieselbilar i stan och kallas trängselskatt. Problemet är bara att politikerna inte har vett att friställa elbilarna, som i Norge. Det hjälper mycket i början av elbilsrevolutionen.joel80 skrev:Jag har lite svårt för att se varför någon som kör in i stan med dieselbil med dubbfritt ska betala mindre än nån som kör på el men med dubbdäck. Kanske ska man börja med förbuden i rätt ände...
De 200 döda var av partiklar i samma storlek som dubbdäck river upp.. Men där ingår även andra orsaker som skapar sånna partiklar om jag förstod undersökningen rätt.
Exakt så funkar det i Norgejoel80 skrev:Körde trängselskattefritt några år runt 2008-2010.. Etanolbilar (och de få elbilar som fanns) var skattebefriade.
Tycker ändå inte att det uppväger dubbdäckaförbudet.. Isåfall får dom göra om det till avgift. Ge mig trängselskattefritt men en avgift för att jag kör dubbdäck då....