Mobile connector 3-fas-fråga

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

DennisTesla
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2021 12:36

Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av DennisTesla »

Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.

Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?

Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.

Dennis
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Hmpftfhdns »

DennisTesla skrev:
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.

Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?

Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.

Dennis
Osäker på vad som gäller med jordfelsbrytaren. Har samma situation som du men valde tillslut att ändå installera en fast laddbox i stugan. Huvudanledningen var att vi bara har 16A säkring vilket betyder att om bilen laddar fullt så använder den all inkommande effekt. Att säkra upp skulle kosta 500 kr/månad (eon) — så jag landade på en box med effektvakt som anpassar laddningen efter hur mycket annan el man använder.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Svenssons »

Som jag fattat det så har UMC:n inte jordfelsbrytare typ B. Detta är dels inget krav på mobila laddboxar, endast fast anslutna, och dessutom tror jag att den ska bryta strömmen om den upptäcker likström som läckström från bilen.

Ditt trefas-uttag bör dock sitta på en jordfelsbrytare oavsett men det räcker med Typ A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
DennisTesla
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2021 12:36

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av DennisTesla »

Kan man ställa hur mycket effekt sladden ska använda?
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av fimpen »

DennisTesla skrev:
Kan man ställa hur mycket effekt sladden ska använda?
Nej, men det gör du ju i bilen, som kopplar begränsningen till platsen via GPS så det behövs inte (om du har Tesla).

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Dexter »

DennisTesla skrev:
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.

Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?

Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.

Dennis
Teslas Mobile Connector har elektronik som känner av att du har riktig kontakt till Jord och känner av om du får felström till Jord.
Får du dålig jordanslutning eller felström DC eller AC så stänger den av och du får larm.(någon typ av blinkningar i laddaren se manual)
Så ingen Jordfelsbrytare B behövs där.
EEASE har ingen JFB B heller utan är elektroniskt på samma sätt förmodar jag.
Tesla Wallcharger har inte den elektroniken så den behöver JFB B.
Angående 16A säkring så kan du ställa ner det till ex 3x8A eller 3x10A i bilen om du har mycket last.
Bilen kommer ihåg vilken Ampere du har ställt in på respektive laddplats enligt GPS sedan tidigare.
Kanske det går ställa ner strömmen på mobilechargern också har ej kollat.
Prova dig fram hur mycket last du kan ta ut du ser ju om säkringarna går.
Senast redigerad av Dexter, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av LarsL »

Det behövs inte Jordfelsbrytare typ-B vid tillfällig laddning med lös sladd. Motiveringen till detta är, förutom det orimliga i att man skulle behöva montera det till varje uttag man laddar från, är att man vet vilken bil som laddar och att problemet bara uppstår för vissa bilar. På annat håll har jag hört att det är just Zoe som har problem med läckström, så tack Renault för att alla måste ha Jordfelbrytare TypB. ;)
DennisTesla
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2021 12:36

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av DennisTesla »

Stort tack för alla svar! Nu känns det bättre:-)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Dexter »

Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
DennisTesla
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2021 12:36

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av DennisTesla »

Ok. Men mobile connector 3-fas hade elektronisk avkänning då om jag läser kommentarerna ovan?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Svenssons »

Dexter skrev:
Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Kravet gäller som sagt var bara fast anslutning men alla mobila laddboxar har läckströmsdetektering som jag fattar det.

Det är väl endast den äldre Zoen som går att ladda med 44kW växelström som har problemet med läckström. Nyare har inte detta problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Dexter »

DennisTesla skrev:
Ok. Men mobile connector 3-fas hade elektronisk avkänning då om jag läser kommentarerna ovan?
Ja den den slår av om det blir något fel och blinkar någon felkod som du får kolla i manualen.
1-Fas laddaren som följer med bilen har liknande elektroniklåda.
Det är egentligen fel att kalla dem laddare för det är laddsladdar med elektronik. :)
Laddaren är monterad i bilen.
DennisTesla
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2021 12:36

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av DennisTesla »

Tack igen för bra svar. Nu ser jag fram emot leveransen:-)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Dexter »

Svenssons skrev:
Dexter skrev:
Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Kravet gäller som sagt var bara fast anslutning men alla mobila laddboxar har läckströmsdetektering som jag fattar det.

Det är väl endast den äldre Zoen som går att ladda med 44kW växelström som har problemet med läckström. Nyare har inte detta problem.
Ja det stämmer.
Har man inte DC jordfelsdetektering så utsätter man andra för fara utan att de vet om det.
Så därför är det viktigt att det inte kommer ut DC på elnätet.
Jag ser det som ett eget ansvar att man inte utsätter omgivningen för fara.
JFB A räddar liv om de fungerar.
Men det är inte säkert att alla som har EV:s känner till problemet.
Sollcellsanläggning kan ge samma problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av taliz »

DennisTesla skrev:
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.

Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?

Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.

Dennis
Om du regelbundet är vid din stuga så är det nog bättre att installera en riktig laddstation istället. Då får du ju dessutom bidrag för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2247
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av tor-ake »

Nu börjar den onyanserade skräckpropagandan om läckströmmar igen.

Här är tråden där vi diskuterade det förra gången. Vänligen läs den, och åtminstone försök förstå hur det fungerar innan ni delar myten att solcells- och elbilsägare utsätter grannarna för risker.

viewtopic.php?f=29&t=18912
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Dexter »

tor-ake skrev:
Nu börjar den onyanserade skräckpropagandan om läckströmmar igen.

Här är tråden där vi diskuterade det förra gången. Vänligen läs den, och åtminstone försök förstå hur det fungerar innan ni delar myten att solcells- och elbilsägare utsätter grannarna för risker.

viewtopic.php?f=29&t=18912
Bra diskussions tråd helt klart.
Men det som gäller är de senaste elinstallations reglerna i slutändan.
Så bäst är att följa dem om man vill ha en ok anläggning.
Sen kan man ha en egen uppfattning ändå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av martinot »

DennisTesla skrev:
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.

Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?

Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.

Dennis
Nej, det är inget krav eller något som du behöver göra. Det kravet gäller bara permanent monterade laddboxar som inte har inbyggt skydd för DC-läckage som andra påpekat.

Däremot skall ditt röda CEE-uttag som normalt vara avsäkrat och ha en normal JFB Typ A (för AC-läckage). Är ditt CEE uttag professionellt uppsatt så är det inget problem, och är du tveksam så kan du be att din elektriker att checka att det är installerat korrekt som ett normalt uttag skall vara.

För din elbils skull så behöver du dock inte ändra något på det. Bara att ansluta din portable EVSE (Tesla UMC i detta fallet) och ladda.

Grattis till din nya M3! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
DennisTesla
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2021 12:36

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av DennisTesla »

Tack! Elektrikern (som också är svärfar) ska låna stugan veckan innan jag ska dit så han får kontrollera det hela:-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av LarsL »

DennisTesla skrev:
Tack! Elektrikern (som också är svärfar) ska låna stugan veckan innan jag ska dit så han får kontrollera det hela:-)
Har han bolag så köp en billig box på tex Tibber och låt honom slänga upp den och gör 50% i gröntavdrag. Betydligt billigare än en lössladd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av LarsL »

Ligger en 3-fas UMC på Tradera nu. Den verkar gå till hyfsat pris.

https://www.tradera.com/item/343619/460 ... dare-3fas-

Inte min annons..
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Mobile connector 3-fas-fråga

Inlägg av Jontez »

La bud på 1500 och tänkte att jag gjorde ett fynd, men den gick för 4 000. De är väl iof ganska bra
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar