Laddningsetikett

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Laddningsetikett

Inlägg av bylund »

Jag tycker det är ett oskick att parkera på en laddningsstation utan att behöva ladda. Det som triggade mig idag var en Tesla som var parkerad, utan att ens vara inkopplad, vid enda ladduttaget i garaget på ett köpcenter (typ-2-uttag). Om det inte finns flera uttag så tycker jag att man inte ska blockera för laddhybrider och elbilar med kortare räckvidd, om det nu inte är så att man behöver ladda. Att bara parkera utan att ens koppla in sig tror jag riskerar att ge teslaägare dåligt rykte om det kommer någon som behöver elen.

Ett stort undantag jag kan se är Arlandas parkering där det är uttalat så att man får gratis parkering mot att man kopplar in sig där, oavsett om man behöver eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Re: Laddningsetikett

Inlägg av 4wheeler4 »

Men på Arlanda får man väl stå på vilken plats man vill som elbil, kontrollen där sker väl vid in och utfart?
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

4wheeler4 skrev:
Men på Arlanda får man väl stå på vilken plats man vill som elbil, kontrollen där sker väl vid in och utfart?
Bara på en av långtidsparkeringarna, Beta tror jag det är. Vill du stå lite mer terminalnära måste du ladda för att slippa betala. Senast jag var där och skulle hämta upp frun hade jag lämnat laddkabeln i garageväggen hemma. Fick parkera bland fulbilarna och vackert betala för mig, mycket irriterande.
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Inlägg av 4wheeler4 »

Betyder det då att om alla laddplatser är upptagna så måste man betala avgiften som vanligt? Låter lite bakvänt, tycker jag.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Japp, tyvärr är det så det funkar. Det är väl för att parkeringsvakterna ska slippa lära sig känna igen alla elbilar och laddhybrider. De har en enkel tumregel, inkopplad sladd - ingen avgift.

Men som sagt, du kan alltid stå gratis på långtidsparkeringen om det skulle vara fullt vid de andra laddplatserna. Men det är ju lite omständigt i de fall man bara ska hämta eller lämna någon.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

På parkeringen närmast terminal 5 måste sladden sitta i eluttaget, annars ska du betala. Jag har talat om för LFV att det är tokigt, men såna är deras regler. :x

jag hade som förslag att man satte i sladden i bilen och sedan la en över taket för att visa att det är en elbil som inte behöver laddas, men det hjälper inte......
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag har inte koll ännu hur det är i de olika garagen. Får man stå på en laddplats med en vanlig bil, har sett att så sker vid flera tillfällen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det beror på hur det är skyltat. Om Bild används så får bara elbilar och laddhybrider parkeras.

Från Transportstyrelsen/Vägmärkesförordningen:
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

(fast det verkar inte som att man faktiskt måste ladda, så som det är skrivet)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Han laddar inte på skylten heller :D

Fast i verkliga livet är det så lapplisorna kollar om man får parkera där: finns det sladd är det OK annars böter. De kan inte hålla reda på vilka som är elbilar, speciellt om det står tex en e-Golf...

Därför bra i Norge att man kan se på regskylten om det är en elbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast jag tror nog att man i så fall skulle vinna ett överklagande (om man nu inte behöver ladda), men det vore en osmidig väg att gå. Dessutom har man inte något på en laddplats att göra om man inte laddar tycker jag.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Jag kan bara hålla med dig. Jag retar mig rejält på detta ofta och blev lite förbannat här om dagen när jag kom till ett köpcentrum och på de enda två laddplatser så stod det två Teslor och ingen laddade. Men jag som kom i vår Mitsubitshi PHEV kunde alltså inte ladda och var nästa tom på el (har ju inte fått min Tesla än).
Jag tycket att vi elbilsägare måste vara goda ladd-medborgare och bara ta platserna när vi faktiskt behöver dem, och inte annars. Det kostar ju inget att stå på en annan plats sär i alla fall.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Det är bara rena elbilar som har en skylt som börjar på EL, plugin-hybrider har vanliga skyltar och lapplisorna i Norge har därför samma problem som de svenska.

Jag funderar på om de svenska lapplisorna på Arlanda skulle upptäcka om en ickebetalande fossilbilist kopplat in motorvärmar-uttaget i laddaren och strunta i att lappa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag bara väntar mig att snart kommer nån obskyr webbsida börja sälja falska ladduttag man kan klistra på sin bensinbil så man kan låtsasladda den på tex Arlanda :D
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Jag tycker nog det enklaste hade varit att skita i parkerings förmån för vissa sorters bilar och istället bjuda på strömmen för de som verkligen laddar.
I en framtid med mycket elbilar som i Norge urholkas ju denna förmån och blir ett problem i stället om man antar att pengarna som samlas in går tillbaka till underhåll av parkeringsplatsen (vilket man kan diskutera förstås).

Jag anser det är bättre med en statlig subvention via miljöbilpremie och sänkt skatt, helst då slopad moms men därefter får bilen stå för sina egna kostnader. Rimligt och rättvist över hela landet.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare

Inlägg av FAJ »

TiborBlomhall skrev:

Fast i verkliga livet är det så lapplisorna kollar om man får parkera där: finns det sladd är det OK annars böter. De kan inte hålla reda på vilka som är elbilar, speciellt om det står tex en e-Golf...

Stämmer detta Tibor, då har du svarat på min fråga.

Vad är kutym att parkera på el-parkering utan att ladda?

Blev besviken idag då en Tesla från TM parkerar sin bil på el-parkering utan att ladda.

Ibland är det en kombination (laddning och parkering) så det är inte helt lätt att veta vad som är rätt. Parkerar initialt för att jag behöver ladda, efter x timmar är bilen full laddad men jag flyttar inte bilen de sista y timmarna.

Min uppfattning är att man skall stoppa in laddkabel för att parkera på parkering avsedd för elbilar, dock behöver man inte flytta när den är fulladdad. Gäller ej snabbladdare, där bilen skall flyttas ASAP.

Finns det andra rekommendationer funderingar på forumet?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:

Fast stämmer verkligen det här? Om bilen har möjlighet till framdrivning helt eller delvis med el (dvs elbil eller laddhybrid) så framgår det i uppgifterna om bilen som Transportstyrelsen har. Rimligen är lapplisornas handdatorer direktkopplade mot det registret så de får upp den informationen direkt när de slår ett regnr. Det är ju busenkelt att kolla vilken bil som är elbil eller inte på det viset.

Skulle någon lappa en elbil som står på en elplats men inte laddar så är det ju bara att överklaga och få boten riven. Därmed inte sagt att det är rätt, men man har all möjlighet i världen att göra det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Räknas en fet startmotor? ;)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

4wheeler4 skrev:
Betyder det då att om alla laddplatser är upptagna så måste man betala avgiften som vanligt? Låter lite bakvänt, tycker jag.
Se fri parkering som en förmån, inte en rättighet, så kanske det blir mindre irriterande ;-) Alla andra betalar.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

pegs skrev:
4wheeler4 skrev:
Se fri parkering som en förmån, inte en rättighet, så kanske det blir mindre irriterande ;-) Alla andra betalar.
Du svarade på ett inlägg från 2014 då det var gratis att parkera elbil på Arlanda. Sötebrödsdagarna är över.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

bylund skrev:
pegs skrev:
4wheeler4 skrev:
Du svarade på ett inlägg från 2014 då det var gratis att parkera elbil på Arlanda. Sötebrödsdagarna är över.
Oj :oops:
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det är lätt hänt. :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Fast stämmer verkligen det här? Om bilen har möjlighet till framdrivning helt eller delvis med el (dvs elbil eller laddhybrid) så framgår det i uppgifterna om bilen som Transportstyrelsen har. Rimligen är lapplisornas handdatorer direktkopplade mot det registret så de får upp den informationen direkt när de slår ett regnr. Det är ju busenkelt att kolla vilken bil som är elbil eller inte på det viset.

Skulle någon lappa en elbil som står på en elplats men inte laddar så är det ju bara att överklaga och få boten riven. Därmed inte sagt att det är rätt, men man har all möjlighet i världen att göra det.
Det är tre olika grejer vi snackar om här:
Lagen säger att alla bilar som har möjlighet att ladda får parkera vid laddare. Möjlighet räcker, du behöver inte defacto ladda.
Lapplisorna verkar gå efter om sladden sitter i eller ej.
Vett och etikett säger att behöver du inte ladda din elbil så ställ den på en vanlig P-plats, så de som måste ladda för att kunna komma hem kan göra det.

Tyvärr är det flera elbilister som verkar sakna vett och etikett :x
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Det är tre olika grejer vi snackar om här:
Lagen säger att alla bilar som har möjlighet att ladda får parkera vid laddare. Möjlighet räcker, du behöver inte defacto ladda.
Lapplisorna verkar gå efter om sladden sitter i eller ej.
Vett och etikett säger att behöver du inte ladda din elbil så ställ den på en vanlig P-plats, så de som måste ladda för att kunna komma hem kan göra det.

Tyvärr är det flera elbilister som verkar sakna vett och etikett :x
Jag vet, jag vet. Jag blir bara lite förvånad över att du skriver att lapplisorna verkar gå på om det finns sladd eller inte, när det är så mycket lättare att kontrollera på korrekt sätt. De kan ju göra en ytlig kontroll genom att titta efter sladd. Men innan de utfärdar en bot så måste de ju ändå mata in regnr i sin handdator och slå upp bilens uppgifter, och då skulle de kunna göra kontrollen då. Eller, ärligt talat borde de inte ens behöva göra det - de väljer ju anledning för boten i en ruta, och då borde appen själv kunna kontrollera anledningen mot bilregistret och se att den här bilen går inte lappa med den här anledningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om de gör fel så är det ju hur lätt som helst att bestrida.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar