Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av PoloPrinsen »

Om jag skulle åka från Borås till nånstans runt mälaren, tex Eskilstuna/Västerås så skulle ett stopp på ett matställe i tex Laxå ( efter 20-21 mil) göra att med 22kWh istället för 11kWh så kanske jag skulle slippa behöva stanna till på SuC Arboga.

Resultatet skulle ju kunna bli att man väljer att stanna på ett enda ställe och kombinerar matintag med semisnabb 22kWh laddning framför att behöva stanna på en SuC för bilens skull och dessutom någon annan plats för att äta själv.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av M3170 »

Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9457
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av mikebike »

M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av M3170 »

mikebike skrev:
M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.

Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av martinot »

M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Med M3 så är max AC-laddning 11kW. Med MS och MX är det 16kW.

Gällande DC-laddning så kan du ladda på vilken standard CCS-laddare som helst. Behöver inte vara Teslas. Laddar ibland gratis hos Lidl (50kW) eller CK (150kW), men du kan även ladda hos Ionity och vilka andra som helst CCS-laddare (så länge du orkar med både pris och framför allt krånglet att betala).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av martinot »

M3170 skrev:
mikebike skrev:
M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.

Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).

Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom aktiv vätskekylning i kabeln.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av M3170 »

martinot skrev:
M3170 skrev:
mikebike skrev:
M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.

Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).

Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom vattenkylning i kabeln.
Tack för ett bra svar till en nybörjare som mig. Men då förstår jag att jag kan ladda ganska snabbt utan att behöva söka upp en tesla super charger i fall det skulle behövas
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av martinot »

M3170 skrev:
martinot skrev:
M3170 skrev:
mikebike skrev:
M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.

Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).

Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom vattenkylning i kabeln.
Tack för ett bra svar till en nybörjare som mig. Men då förstår jag att jag kan ladda ganska snabbt utan att behöva söka upp en tesla super charger i fall det skulle behövas
Inga problem, du är varmt välkommen både som nybörjare och att ställa frågor! :)

Jo, det går hur fint som helst att ladda på alla DC-laddare med CCS-kabel/handtag med en M3/MY, och med en CSS-uppgraderas MS/MX (alla nya som säljs är det).

CHAdeMO fungerar dock inte för M3/MY (den japanska standarden, som inte byggs något direkt nytt för i Europa). Finns CHAdeMO-adapter som tillbehör för MS/MX.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9457
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)

Inlägg av mikebike »

M3170 skrev:
martinot skrev:
M3170 skrev:
mikebike skrev:
M3170 skrev:
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.

Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).

Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom vattenkylning i kabeln.
Tack för ett bra svar till en nybörjare som mig. Men då förstår jag att jag kan ladda ganska snabbt utan att behöva söka upp en tesla super charger i fall det skulle behövas
Ladda ned appen ChargeFinder så kan du vilka laddplatser som finns i närheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar