Provperiod EAP
Moderator: Redaktion
Re: Provperiod EAP
Händer ofta att Autopiloten gör inbromsningar på motorvägen helt utan motivering. I mitt fall ofta ganska mjuka sådana dock, inga tvärnitar.
Blir detta måhända bättre om man använder navigator eller EAP?
Personligen tycker jag det känns onödigt att använda navigator för att få bättre autopilot. Det blir liksom ett moment extra
Personligen tycker jag det känns onödigt att använda navigator för att få bättre autopilot. Det blir liksom ett moment extra
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tvärtom så har min bil börjat bromsa oftare på motorväg, när det kommer en bil på en påfart så vill min bil väldigt gärna släppa in den före. Ibland sker detta mjukt, men en gång bromsade den ganska hårt två gånger. Frun undrade hur jag kör egentligen.Arn skrev:Händer ofta att Autopiloten gör inbromsningar på motorvägen helt utan motivering. I mitt fall ofta ganska mjuka sådana dock, inga tvärnitar.
Jag har inte försökt fjärrparkera, men jag tänker stänga av detta elände i förtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Min bil är lika översnäll som din, antar jag. Häromdagen tvärnitade den för en bil som var på väg in från en påfart, och då låg jag i vänster fil. Körde buggrapporteringsfunktionen men det förfaller som osannolikt att Teslas utvecklare skulle begripa vad exakt det är jag ger feedback på när man inte kan skriva in någonting.mikebike skrev:Tvärtom så har min bil börjat bromsa oftare på motorväg, när det kommer en bil på en påfart så vill min bil väldigt gärna släppa in den före. Ibland sker detta mjukt, men en gång bromsade den ganska hårt två gånger. Frun undrade hur jag kör egentligen.

Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
Lite iff topic men relaterat till föregående post. Hur pass bra funkar autobromsen i standard autopiloten?
Om jag kör utan farthållare, och kör för nära framförvarande bil, bromsar bilen vid behov för att undvika krock? Har ofta legat bära utan minsta reaktion.
Tänker att ifall man vill söka på Spotify eller göra något då man inte är helt 100% närvarande, då är det bättre koppla in autopiloten då autobromsen inte är att lita på annars.
Om jag kör utan farthållare, och kör för nära framförvarande bil, bromsar bilen vid behov för att undvika krock? Har ofta legat bära utan minsta reaktion.
Tänker att ifall man vill söka på Spotify eller göra något då man inte är helt 100% närvarande, då är det bättre koppla in autopiloten då autobromsen inte är att lita på annars.
Autobroms utan inkopplad AP fungerar. Men det är en nödbroms och den tvärnitar för att undvika krock eller minimera skador vid krock. Med AP inkopplad så bromsar ju bilen mjukt för att sänka farten i god tid. Var lika på min Volvo och skulle tro att detta gäller de flesta bilar med automatisk fasthållare.Arn skrev:Lite iff topic men relaterat till föregående post. Hur pass bra funkar autobromsen i standard autopiloten?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Johlei
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/john713130
Man ska vara uppmärksam och ha händerna på ratten. Med det sagt så räcker det att dutta på ratten några ggr per minut, så det finns tid att pilla med stereon. Autopiloten följer bra och bromsar till fullt stopp.Arn skrev:Lite iff topic men relaterat till föregående post. Hur pass bra funkar autobromsen i standard autopiloten?
Jag tycker att den kör på lite för länge och bromsar onödigt hårt. Bär det sedan blir rull igen så startar bilen lite sent och med ett avsevärt ryck för att behöva släppa direkt när bilen framför ska växla. Så i kökrning blir upplevelsen ganska ryckig enligt mig. Den undiviker inte heller gatubrunnar och potthål så snyggt tyvärr. Refuger funkar fint men rondeller, korsningar, trafikljus, väjningsplikter m.m. ignorerar den totalt. Den för fram bilen i filen utan att köra på bilen framför typ.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- Johlei
- Teslaägare
Du får inte autopark, summon eller navigate on autopilot.M3170 skrev:Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
Däremot typ en lane assist med dynamisk farthållare, som funkar på stadsgator såväl som på större vägar.
Jag kör till 90% på autopilot och sitter mest och håller koll på vad bilen hittar på. Jag får så klart ingripa vid varje korsning, trafikljus, rondell osv.
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autopanikbromsen ska gå in men bara gör att mildra krocken när den redan är upprnbar om det är som på andra bilar när man själv gasar på...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Johlei
- Teslaägare
Om du inte tittar på vägen när du kör bil kan vad som helst hända. Ingen kommer ge dig garantier om att bilen undviker olycka. Det gäller även Tesla.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Varför inte koppla in AP om du skall pilla på skärmen?Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Det tar inte ens en sekund.
Tycker det är grymt att Tesla har AP som standardutrustning.
Det borde alla andra också erbjuda. Enorm förbättring säkerhetsmässigt.
Startades ju en tråd om att skärmarna bör vara låsta vid körning. Kanske de kunde vara låsta om man inte har AP eller motsvarande aktiverat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag fick EAP fram till 8'e april och har nu testat det lite.
Med Standard AP så störde jag mig väldigt mycket på att den slår av när du blinkar och vill byta fil, så jag måste liksom slå på den heeeela tiden. Sen inser jag att det är Teslas sätt att sukta med EAP så jag hade lite sköna förväntningar på detta.
I början (lite fortfarande) så blir det väldigt svårt att förstå vad jag förväntas göra och var bilen förväntas göra. Jag tyckte bilen ville byta till helt knasiga filer och den missade dessutom flera avfarter när jag körde Navigate-läget.
När jag slog av att den skulle föreslå omkörningar så blev det bättre tyckte jag. När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent. Bilen kör, men jag bestämmer när den skall köra om eller byta fil.
Med dom förväntningarna så fungerar det riktigt bra. Med handen lätt hängandes i ratten så körde jag från Vikbolandet- Sthlm men bara blinkersspaken (nästan).
Vissa beteenden är lite flaky. Med EAP tillvalet så sänker den hastigheten NÄSTAN hela tiden om du kör förbi långsammare skyltar. Ytterst sällan så justerar den upp farten när det kommer snabbare skyltar, men det händer ibland.
Väldigt sällan tar den rätt avfart helt utan att du behöver göra nåt. Vid ett tillfälle har jag lyckats få bilen att slå på blinkers och svänga av helt själv.
Vad Teslas AP/EAP gör 100000000ggr bättre än Volvos adaptiva farthållare är att den ser att bilar står stilla vid rödljus i GOD tid. Min XC60 höll angiven hastighet tills det var dags att tvärnita och då var det bara att lita på väglaget. Jag triggade autobromsen 2 ggr i min volvo när jag körde med adaptiv farthållare och det vart snuskigt nära att det small. Ena gången fick jag panikdyka in i annan fil för att inte smälla då stoppsträckan inte var tillräcklig. Teslan börjar reagera mycket tidigare. Det känns.
Jag ger EAP högt betyg i alla fall. Jag älskar att köra med AP / Adaptiv farthållare Vi får se om jag lägger pengarna på detta
Med Standard AP så störde jag mig väldigt mycket på att den slår av när du blinkar och vill byta fil, så jag måste liksom slå på den heeeela tiden. Sen inser jag att det är Teslas sätt att sukta med EAP så jag hade lite sköna förväntningar på detta.
I början (lite fortfarande) så blir det väldigt svårt att förstå vad jag förväntas göra och var bilen förväntas göra. Jag tyckte bilen ville byta till helt knasiga filer och den missade dessutom flera avfarter när jag körde Navigate-läget.
När jag slog av att den skulle föreslå omkörningar så blev det bättre tyckte jag. När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent. Bilen kör, men jag bestämmer när den skall köra om eller byta fil.
Med dom förväntningarna så fungerar det riktigt bra. Med handen lätt hängandes i ratten så körde jag från Vikbolandet- Sthlm men bara blinkersspaken (nästan).
Vissa beteenden är lite flaky. Med EAP tillvalet så sänker den hastigheten NÄSTAN hela tiden om du kör förbi långsammare skyltar. Ytterst sällan så justerar den upp farten när det kommer snabbare skyltar, men det händer ibland.
Väldigt sällan tar den rätt avfart helt utan att du behöver göra nåt. Vid ett tillfälle har jag lyckats få bilen att slå på blinkers och svänga av helt själv.
Vad Teslas AP/EAP gör 100000000ggr bättre än Volvos adaptiva farthållare är att den ser att bilar står stilla vid rödljus i GOD tid. Min XC60 höll angiven hastighet tills det var dags att tvärnita och då var det bara att lita på väglaget. Jag triggade autobromsen 2 ggr i min volvo när jag körde med adaptiv farthållare och det vart snuskigt nära att det small. Ena gången fick jag panikdyka in i annan fil för att inte smälla då stoppsträckan inte var tillräcklig. Teslan börjar reagera mycket tidigare. Det känns.
Jag ger EAP högt betyg i alla fall. Jag älskar att köra med AP / Adaptiv farthållare Vi får se om jag lägger pengarna på detta

Du kan inte ställa in reaktionstimingen för assisten, bara för varningen.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga men det hade varit intressant att veta. Min bil har tvärnitat utan autopilot två gånger när jag passerat fotgängare, men jag kommer tyvärr inte ihåg om jag hade foten på gasen.
Tack för enastående svarErikHallq skrev:Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Ni kan kolla den här tråden från när jag undrade samma sak.Arn skrev:Tack för enastående svarErikHallq skrev:Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
teargaz skrev:När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.
Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.
Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
Kan ju möjligtvis skilja sig på 3 och S.MWall skrev:teargaz skrev:När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.
Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.
Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
På trean fungerar det smidigt att göra full blink på både föreslaget filbyte och när jag själv vill byta.
Lätt dutt fungerar vid NOA föreslaget filbyte. Vid eget filbyte måste man hålla i lätt blink till halva filbytet är gjort. Det blir ibland då fel och filbytet avbryts. Tex om man glömmer hålla i blink vid eget filbyte. Eller om NOA föreslaget filbyte upphör.
Det fungerar då i båda fall med hel blinkers och risk för problem minskas.
I standard ingår en Autopilot som kör själv på motorväg och större landsvägar men du ska alltid vara uppmärksam, hålla händerna på ratten och vara redo att ingripa. Bilen kan inte byta fil själv och inte ta avfarter för det krävs EAP. Småvägar, rondeller och korsningar klarar ingen relelesad version.M3170 skrev:Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.Jerker skrev:Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Många har inte ens fått något mejl (eller mess).MarcusC skrev:Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.Jerker skrev:Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
Volvo PV 544 Special 1963
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Andra fick inte ens erbjudandet att prova alls, trots kontakt med Tesla....mikebike skrev:Många har inte ens fått något mejl (eller mess).MarcusC skrev:Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.Jerker skrev:Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.

Tesla Model Y
Nu har min provperiod försvunnit. Kommer sakna autofilbyte. Men lite för dyrt för det. Skulle nog överväga om det gick att bara köpa den för en billigare peng.