Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Arn »

Händer ofta att Autopiloten gör inbromsningar på motorvägen helt utan motivering. I mitt fall ofta ganska mjuka sådana dock, inga tvärnitar.

Blir detta måhända bättre om man använder navigator eller EAP?

Personligen tycker jag det känns onödigt att använda navigator för att få bättre autopilot. Det blir liksom ett moment extra
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Provperiod EAP

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Händer ofta att Autopiloten gör inbromsningar på motorvägen helt utan motivering. I mitt fall ofta ganska mjuka sådana dock, inga tvärnitar.

Blir detta måhända bättre om man använder navigator eller EAP?

Personligen tycker jag det känns onödigt att använda navigator för att få bättre autopilot. Det blir liksom ett moment extra
Tvärtom så har min bil börjat bromsa oftare på motorväg, när det kommer en bil på en påfart så vill min bil väldigt gärna släppa in den före. Ibland sker detta mjukt, men en gång bromsade den ganska hårt två gånger. Frun undrade hur jag kör egentligen.

Jag har inte försökt fjärrparkera, men jag tänker stänga av detta elände i förtid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Tvärtom så har min bil börjat bromsa oftare på motorväg, när det kommer en bil på en påfart så vill min bil väldigt gärna släppa in den före. Ibland sker detta mjukt, men en gång bromsade den ganska hårt två gånger. Frun undrade hur jag kör egentligen.
Min bil är lika översnäll som din, antar jag. Häromdagen tvärnitade den för en bil som var på väg in från en påfart, och då låg jag i vänster fil. Körde buggrapporteringsfunktionen men det förfaller som osannolikt att Teslas utvecklare skulle begripa vad exakt det är jag ger feedback på när man inte kan skriva in någonting. :roll:
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Provperiod EAP

Inlägg av M3170 »

Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Arn »

Lite iff topic men relaterat till föregående post. Hur pass bra funkar autobromsen i standard autopiloten?

Om jag kör utan farthållare, och kör för nära framförvarande bil, bromsar bilen vid behov för att undvika krock? Har ofta legat bära utan minsta reaktion.
Tänker att ifall man vill söka på Spotify eller göra något då man inte är helt 100% närvarande, då är det bättre koppla in autopiloten då autobromsen inte är att lita på annars.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

Arn skrev:
Lite iff topic men relaterat till föregående post. Hur pass bra funkar autobromsen i standard autopiloten?

Om jag kör utan farthållare, och kör för nära framförvarande bil, bromsar bilen vid behov för att undvika krock? Har ofta legat bära utan minsta reaktion.
Tänker att ifall man vill söka på Spotify eller göra något då man inte är helt 100% närvarande, då är det bättre koppla in autopiloten då autobromsen inte är att lita på annars.
Autobroms utan inkopplad AP fungerar. Men det är en nödbroms och den tvärnitar för att undvika krock eller minimera skador vid krock. Med AP inkopplad så bromsar ju bilen mjukt för att sänka farten i god tid. Var lika på min Volvo och skulle tro att detta gäller de flesta bilar med automatisk fasthållare.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Johlei »

Arn skrev:
Lite iff topic men relaterat till föregående post. Hur pass bra funkar autobromsen i standard autopiloten?
Man ska vara uppmärksam och ha händerna på ratten. Med det sagt så räcker det att dutta på ratten några ggr per minut, så det finns tid att pilla med stereon. Autopiloten följer bra och bromsar till fullt stopp.

Jag tycker att den kör på lite för länge och bromsar onödigt hårt. Bär det sedan blir rull igen så startar bilen lite sent och med ett avsevärt ryck för att behöva släppa direkt när bilen framför ska växla. Så i kökrning blir upplevelsen ganska ryckig enligt mig. Den undiviker inte heller gatubrunnar och potthål så snyggt tyvärr. Refuger funkar fint men rondeller, korsningar, trafikljus, väjningsplikter m.m. ignorerar den totalt. Den för fram bilen i filen utan att köra på bilen framför typ.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Johlei »

M3170 skrev:
Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
Du får inte autopark, summon eller navigate on autopilot.

Däremot typ en lane assist med dynamisk farthållare, som funkar på stadsgator såväl som på större vägar.

Jag kör till 90% på autopilot och sitter mest och håller koll på vad bilen hittar på. Jag får så klart ingripa vid varje korsning, trafikljus, rondell osv.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Arn »

Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Remuz »

Autopanikbromsen ska gå in men bara gör att mildra krocken när den redan är upprnbar om det är som på andra bilar när man själv gasar på...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Johlei »

Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Om du inte tittar på vägen när du kör bil kan vad som helst hända. Ingen kommer ge dig garantier om att bilen undviker olycka. Det gäller även Tesla.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Provperiod EAP

Inlägg av ErikHallq »

Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.

Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Provperiod EAP

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Varför inte koppla in AP om du skall pilla på skärmen?
Det tar inte ens en sekund.

Tycker det är grymt att Tesla har AP som standardutrustning.
Det borde alla andra också erbjuda. Enorm förbättring säkerhetsmässigt.

Startades ju en tråd om att skärmarna bör vara låsta vid körning. Kanske de kunde vara låsta om man inte har AP eller motsvarande aktiverat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
teargaz
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 feb 2021 08:29

Re: Provperiod EAP

Inlägg av teargaz »

Jag fick EAP fram till 8'e april och har nu testat det lite.
Med Standard AP så störde jag mig väldigt mycket på att den slår av när du blinkar och vill byta fil, så jag måste liksom slå på den heeeela tiden. Sen inser jag att det är Teslas sätt att sukta med EAP så jag hade lite sköna förväntningar på detta.

I början (lite fortfarande) så blir det väldigt svårt att förstå vad jag förväntas göra och var bilen förväntas göra. Jag tyckte bilen ville byta till helt knasiga filer och den missade dessutom flera avfarter när jag körde Navigate-läget.

När jag slog av att den skulle föreslå omkörningar så blev det bättre tyckte jag. När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent. Bilen kör, men jag bestämmer när den skall köra om eller byta fil.
Med dom förväntningarna så fungerar det riktigt bra. Med handen lätt hängandes i ratten så körde jag från Vikbolandet- Sthlm men bara blinkersspaken (nästan).

Vissa beteenden är lite flaky. Med EAP tillvalet så sänker den hastigheten NÄSTAN hela tiden om du kör förbi långsammare skyltar. Ytterst sällan så justerar den upp farten när det kommer snabbare skyltar, men det händer ibland.
Väldigt sällan tar den rätt avfart helt utan att du behöver göra nåt. Vid ett tillfälle har jag lyckats få bilen att slå på blinkers och svänga av helt själv.

Vad Teslas AP/EAP gör 100000000ggr bättre än Volvos adaptiva farthållare är att den ser att bilar står stilla vid rödljus i GOD tid. Min XC60 höll angiven hastighet tills det var dags att tvärnita och då var det bara att lita på väglaget. Jag triggade autobromsen 2 ggr i min volvo när jag körde med adaptiv farthållare och det vart snuskigt nära att det small. Ena gången fick jag panikdyka in i annan fil för att inte smälla då stoppsträckan inte var tillräcklig. Teslan börjar reagera mycket tidigare. Det känns.

Jag ger EAP högt betyg i alla fall. Jag älskar att köra med AP / Adaptiv farthållare Vi får se om jag lägger pengarna på detta 8-)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Curik »

Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Du kan inte ställa in reaktionstimingen för assisten, bara för varningen.

Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga men det hade varit intressant att veta. Min bil har tvärnitat utan autopilot två gånger när jag passerat fotgängare, men jag kommer tyvärr inte ihåg om jag hade foten på gasen.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Arn »

ErikHallq skrev:
Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.

Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Tack för enastående svar
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av John Galt »

Arn skrev:
ErikHallq skrev:
Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.

Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Tack för enastående svar
Ni kan kolla den här tråden från när jag undrade samma sak.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Provperiod EAP

Inlägg av MWall »

teargaz skrev:
När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.

Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.

Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

MWall skrev:
teargaz skrev:
När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.

Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.

Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
Kan ju möjligtvis skilja sig på 3 och S.
På trean fungerar det smidigt att göra full blink på både föreslaget filbyte och när jag själv vill byta.
Lätt dutt fungerar vid NOA föreslaget filbyte. Vid eget filbyte måste man hålla i lätt blink till halva filbytet är gjort. Det blir ibland då fel och filbytet avbryts. Tex om man glömmer hålla i blink vid eget filbyte. Eller om NOA föreslaget filbyte upphör.
Det fungerar då i båda fall med hel blinkers och risk för problem minskas.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LarsL »

M3170 skrev:
Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
I standard ingår en Autopilot som kör själv på motorväg och större landsvägar men du ska alltid vara uppmärksam, hålla händerna på ratten och vara redo att ingripa. Bilen kan inte byta fil själv och inte ta avfarter för det krävs EAP. Småvägar, rondeller och korsningar klarar ingen relelesad version.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Jerker »

Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Provperiod EAP

Inlägg av MarcusC »

Jerker skrev:
Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.

Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Provperiod EAP

Inlägg av mikebike »

MarcusC skrev:
Jerker skrev:
Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.

Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Många har inte ens fått något mejl (eller mess).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Provperiod EAP

Inlägg av gellerstam »

mikebike skrev:
MarcusC skrev:
Jerker skrev:
Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.

Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Många har inte ens fått något mejl (eller mess).
Andra fick inte ens erbjudandet att prova alls, trots kontakt med Tesla.... :-(
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

Nu har min provperiod försvunnit. Kommer sakna autofilbyte. Men lite för dyrt för det. Skulle nog överväga om det gick att bara köpa den för en billigare peng.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Skriv svar