Krockade min M3P, vad händer nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Asterix

Re: Krockade min M3P, vad händer nu?

Inlägg av Asterix »

Fellem skrev:
Tack för ett av få vettiga svar i denna tråden :)
Dessutom har du ju förhoppninsgvis dashcam-inspelningen, så behöver inte försäkringsbolaget fundera på vad som egentligen hände. Hoppas det går bra med allt.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Notera att Trygg-Hansa inte ersätter med helt ny bil om bilen är leasad. Framgår av det finstilta.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

loftux skrev:
Notera att Trygg-Hansa inte ersätter med helt ny bil om bilen är leasad. Framgår av det finstilta.
Vad ersätter dom med då?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Oykkh47 skrev:
loftux skrev:
Vad ersätter dom med då?
Marknadsvärdet skulle jag tro. Argumentet är att det inte är du själv som äger bilen och därmed inte kan få helt ny bil. Har inte TH längre så jag kan kolla.
Nissan Leaf Tekna 2013
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

loftux skrev:
Oykkh47 skrev:
loftux skrev:
Vad ersätter dom med då?
Marknadsvärdet skulle jag tro. Argumentet är att det inte är du själv som äger bilen och därmed inte kan få helt ny bil. Har inte TH längre så jag kan kolla.
Ok tack för info! Vet du hur det är om det är privatleasing? Får jag en liknande bil tillbaka då?
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

LasseTM skrev:
Fellem skrev:
Oykkh47 skrev:
Nåja. Du får en ny bil eftersom den gått då lite och är under 1 år enligt trygg hansa. Om dom inte väljer att laga den. Bara betala självrisken
Det är som att be om problem i framtiden att hålla på att rikta upp chassi/ram, svetsa osv på plåtdetaljer på en så pass ny bil.
Sedan ska man försöka rostbehandla detta men det är alltid svårt på reparationsjobb.
Helt plötsligt har då verkstaden garantiåtagande om det skulle bli rost i framtiden, när dessutom Model 3 är så pass ny bil på marknaden är det ju ingen som vet om de har rostat sönder om 5 år.
Sker utförandet på en Tesla Body Shop verkstad så skall ju inte rostskyddsgarantin påverkas. Det är ju utbildade att svetsa i plåten oavsett om bilen gått 1 mil eller 2500mil.
Skulle inte förvåna mig om TH väljer att reparera bilen.
Vad jag förstår så är reservdelarna inte den stora kostnaden, frågan är hur mycket h man behöver lägga för att få ordning på bilen.
Det värsta är nog väntan på att få det utfört, Tesla har ju sjukt lång levtid på reservdelar. Är ju knappast som andra bilmärken som kan få hem delarna över natten.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Oykkh47 skrev:
loftux skrev:
Oykkh47 skrev:
loftux skrev:
Vad ersätter dom med då?
Ok tack för info! Vet du hur det är om det är privatleasing? Får jag en liknande bil tillbaka då?
I detta inlägg viewtopic.php?f=51&t=9331&start=340#p463754 så står det lite mer. Så enligt min tolkning: Nej inte heller privatleasad bil får värdesäkrings-tillägget.

Har inget emot TH specifikt, men tycker de fular lite med detta tillägg som något bra, men som faktiskt inte gäller i många fall.
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag ger 1000kr i bidrag till självrisken om jag får se dashcam med rådjuret
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Om det framgår en bystig kvinnlig joggare på dashcam står ja för hela självrisken :roll:
Mastrovious

Inlägg av Mastrovious »

Martin E-tron skrev:
Om det framgår en bystig kvinnlig joggare på dashcam står ja för hela självrisken :roll:
Året är alltså 2021 mina vänner...
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Mastrovious skrev:
Martin E-tron skrev:
*"en bystig joggare av okänd könsidentifiering"

Bra att du ryter ifrån.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

pawweshark skrev:
LasseTM skrev:
Fellem skrev:
Oykkh47 skrev:
Nåja. Du får en ny bil eftersom den gått då lite och är under 1 år enligt trygg hansa. Om dom inte väljer att laga den. Bara betala självrisken
Det är som att be om problem i framtiden att hålla på att rikta upp chassi/ram, svetsa osv på plåtdetaljer på en så pass ny bil.
Sedan ska man försöka rostbehandla detta men det är alltid svårt på reparationsjobb.
Helt plötsligt har då verkstaden garantiåtagande om det skulle bli rost i framtiden, när dessutom Model 3 är så pass ny bil på marknaden är det ju ingen som vet om de har rostat sönder om 5 år.
Sker utförandet på en Tesla Body Shop verkstad så skall ju inte rostskyddsgarantin påverkas. Det är ju utbildade att svetsa i plåten oavsett om bilen gått 1 mil eller 2500mil.
Skulle inte förvåna mig om TH väljer att reparera bilen.
Vad jag förstår så är reservdelarna inte den stora kostnaden, frågan är hur mycket h man behöver lägga för att få ordning på bilen.
Det värsta är nog väntan på att få det utfört, Tesla har ju sjukt lång levtid på reservdelar. Är ju knappast som andra bilmärken som kan få hem delarna över natten.
Jag är också utbildad i plåtarbeten och jag vet att det ofta är problem att laga plåt i efterhand.
Speciellt på ställen där det är svårt att komma åt att slipa och behhandla, och ska du komma åt ett chassi på en bil så får du nästan strippa hela bilen på delar eller i det här fallet hela fronten.
Och även om man är jäkligt noga så kan rost uppkomma vid ett senare skede, det räcker med att du har lite salt på handskarna du jobbar med så kan du få problem om 2-3år och salt blir det så fort du tar i dem och är lite svettig.

Och skulle det börja rosta där verkstaden gjort en lagning kan det lika gärna vara verkstaden som får ta på sig detta och inte Tesla.
Det drabbar ju inte dig som kund men det kan slå tillbaka på verkstaden i framtiden med goodwill som utgång och kostnader du inte räknat med och en förlorad affär.

Nackdelen i detta fall för ägaren är att en M3 är en ganska dyr bil, hade det varit en Polo för 150k så är nog beslutet lättare men att ersätta 700k+ svider ju för TH.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Mastrovious skrev:
Martin E-tron skrev:

Är året 2021 det år som man inte fick skämta längre? Satan så trist
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Martin E-tron skrev:
Mastrovious skrev:
Martin E-tron skrev:

Är året 2021 det år som man inte fick skämta längre? Satan så trist
Bara man betraktar kvinnor som män så går det bra :lol:
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Grejen med skämt är att det är mycket roligare om det är sant :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Mastrovious skrev:
Martin E-tron skrev:
Ja, jag säger då det. Har vi passerat peak ängslighet snart?

När man skrattar åt skämtet så skrattar man åt sig själv. Det är självironi. Skämt där man skrattar på någon annans bekostnad är mer "problematiska" eller vad nu är man säger nuförtiden om sånt som är roligt men inte riktigt ok. :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Var en MTB-åkare som bytte om bredvid min bil en gång, böjde sig och tryckte upp rumpan mitt framför kameran. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:
Var en MTB-åkare som bytte om bredvid min bil en gång, böjde sig och tryckte upp rumpan mitt framför kameran. :lol:
Hoppas det var rätt kön, annars skulle jag få mardrömmar.
Ric

Inlägg av Ric »

Tellus skrev:
taliz skrev:
År 2021 har alla oklar könsidentitet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ric skrev:
Tellus skrev:
taliz skrev:
År 2021 har alla oklar könsidentitet.
Det finns inga kön längre. ;)

Men apropå kvaddad Tesla så tror jag inte att det är nåt problem egentligen så länge verkstaden gör ett bra jobb. Bilen kan faktiskt vara bättre ihopsatt än innan kraschen. När min Model S var bara några månader gammal försökte min sambo köra ut den ur garaget med ganska lite framgång. Det slutade med en kvaddad främre stötfångare (fast hon backade ut ur garaget :lol: ) och repor och en massa elände. Visst, det var naturligtvis inte ens i närheten av trådskaparens möte med lyktstolpen, men ändå. Bilen var inte så snygg därefter. Den lagades av auktoriserad verkstad, och eftersom det är kronisk brist på reservdelar så lagades även stötfångaren istället för att bara byta den. Resultatet blev så bra att jag redan på plats utbrast "den är ju bättre än innan". Verkstadsmänniskan skrattade bara och menade att det inte var någon större konst att få bilarna att bli bättre ihopskruvade än när de lämnade fabriken. Han pekade då på en Model S som tydligen hade kört in i en buss. Han sa att det var en Model S, för det syntes inte längre. Hela fronten var totalförstörd. "Den där blir bättre än när den var ny" sa han.
Så visst går det. Men jag kan förstå att man ändå vill ha en ny bil.
BTW, jag hade också hellre kört in i stolpen istället för att köra på rådjuret. Det skulle inte falla mig in att köra över ett djur om det finns möjlighet att undvika det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar