Framhjulet snurrar

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Framhjulet snurrar

Inlägg av alma83 »

Försöker byta däck men lyckas inte låsa framhjulet. Snurrar bara runt när jag försöker skruva av hylsan. Lösning?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Re: Framhjulet snurrar

Inlägg av evilirish »

På tiden jag själv bytte hjul så hissade jag upp den så däcket precis inte lättade från marken, då "knäckte" jag bara precis loss alla muttrar/skruvar (så den fortfarande satt "hårt" men inte "fast" så att säga) sen hissade jag upp bilen så däcket gick fritt och lossade helt. Och så omvänt för att sätta på det nya.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Jag lossar alltid spänningen på bulten på backen, sen hissar jag upp för att skruva lös.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Inlägg av alma83 »

Tack, det löste saken fint. Är ju relativt ny med Tesla så jag vill ju inte göra något fel...

Efter att ha upptäckt hur tungt arbete det är att byta 20” däck har jag bestämt mig för att hädanefter anlita någon och ta in på däckhotell.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

alma83 skrev:
Tack, det löste saken fint. Är ju relativt ny med Tesla så jag vill ju inte göra något fel...

Efter att ha upptäckt hur tungt arbete det är att byta 20” däck har jag bestämt mig för att hädanefter anlita någon och ta in på däckhotell.
Väl investerade dollars.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

alma83 skrev:

Vad har det med Tesla att göra! du kanske inte bytt däck på någon bil alls!? :-D

Man gör alltid som Anonymous FTW skriver, men håller också med Gustafsson om att det är värt att investera i däckbyte o hotel :-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Jag lossar alltid spänningen på bulten på backen, sen hissar jag upp för att skruva lös.
Så gjorde jag redan på 80-talet med min första bil (Opel Ascona -72). :D

Trodde det var standard sätt för alla bilar att göra så (faktiskt aldrig varit med om någon som gjort på annat sätt).

Sedan skall det erkännas att jag de senaste 10-15 åren inte bytt däck själv, men har svårt att se att man skulle göra på annat sätt även idag?

Men däckhotell FTW. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
.../ Trodde det var standard sätt för alla bilar att göra så (faktiskt aldrig varit med om någon som gjort på annat sätt). /...
Om man har en gasdriven bil med framhjulsdrift behöver man inte göra det på bakdäcken om man istället låser dem med handbromsen. Framhjulen måste dock vara kvar i backen. Annars sabbar man tydligen växellådan...

Om det funkar att göra samma sak på en Tesla vet jag dock inte...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
.../ Trodde det var standard sätt för alla bilar att göra så (faktiskt aldrig varit med om någon som gjort på annat sätt). /...
Om man har en gasdriven bil med framhjulsdrift behöver man inte göra det på bakdäcken om man istället låser dem med handbromsen. Framhjulen måste dock vara kvar i backen. Annars sabbar man tydligen växellådan...

Om det funkar att göra samma sak på en Tesla vet jag dock inte...
Jodå det funkar på Tesla också om man drar i handbromsen o då är det ingen fara för växellådan :-)
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Inlägg av alma83 »

Vet någon var man kan skaffa den lilla täckkapseln (den som täcker muttrarna) i plast med Tesla-logon i mitten? Jag lyckades tappa en som turligt nog hittades. En annan sitter relativt löst och jag är rädd att det kommer att tappas... Kan vara bra att ha några i reserv...
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag fick en ny på SC när jag tappade min
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »