VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
:) ja det är du nog, grattis då :)
Fasiken vad knepigt bakpartiet såg ut på den bilden/vinkeln...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

Kanske dags att byta alias till "VW-Taliz"?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Har det varit "Tesla-Taliz" i en period, eller har jag missat något? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoppsan_84
Inlägg: 270
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hur funkar appen?
E-Golfen är bedrövligt seg.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: VW ID.4

Inlägg av tobiaslej »

taliz skrev:
Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
C153869A-3960-4B91-B9AB-15638C9401AD.jpeg
Va! är det fler billtillverkare än Tesla som levererar bilar med kosmetiska invändningar! Jag måste skynda mig att posta nyheten i alla 1000 trådar o youtubekanaler i ämnet. Det kommer komma som en chock!!
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Hoppsan_84 skrev:
Hur funkar appen?
E-Golfen är bedrövligt seg.
Du kan använda ID-appen för e-Golfen också. Den är mycket rappare. Men du får inte tillgång till alla funktioner om du inte har en IDx.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

tobiaslej skrev:
taliz skrev:
Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
C153869A-3960-4B91-B9AB-15638C9401AD.jpeg
Va! är det fler billtillverkare än Tesla som levererar bilar med kosmetiska invändningar! Jag måste skynda mig att posta nyheten i alla 1000 trådar o youtubekanaler i ämnet. Det kommer komma som en chock!!
Finns grader i helvetet också. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kört ca 40 mil idag.
Första intryck var att den kändes lite tung(men inte lastbilstung som etron), märks att den väger över 2 ton.
Gled runt med farthållaren ett tag. Verkar som skyltläsningen precis som min Tesla baserar sig även på kartor. På inre ringvägen Malmö där det är 90 fick den plötsligt för sig att det var 50. På en 80-väg utanför Lund, ca 100m innan fartkamera, fick den för sig att det var 90... men den saktar ner innan skyltarna normalt.
Började fundera på om jag skulle stå ut med en så tung och saktfärdig bil.

Sen tog jag en sväng runt "häckeberga ring". Visade sig att chassit minsann står pall för skapligt högt tryck. Faktiskt rätt kul. Teslan viftade ju lite med svansen när man laddade på, denna plogar med nosen istället när det går "för fort". Men det känns som vikten är väl fördelad och man kan pressa på rätt bra innan den understyr. Påminner om en "GTI"-bil faktiskt.
Min tidigare Volvo V60 D4 hade ju en automatlåda som skulle växla ner, en tung dieselspis i nosen och en turbo som skulle spinna upp... jämfört med den är ID4an rena rama sportbilen.

I övrigt så går den ju rätt tyst och bekvämt. Infotainment "funkar", men det är ju lite laggigt ibland minst sagt. Wireless carplay verkar funka bra.
Ljudet i stereon är inte det bästa, långt i från Model 3, men man ska kanske inte förvänta sig så mkt mer i en bil i denna klassen.
Stör mig på att den "tjuter" när man lägger i backen, minns att ID3 gör det också. Är väl nån dum safety feature.
I en Tesla med AWD hör man ju ett lite mer högfrekvent tjutande ibland från motorn, och etron låter ju som en truck/spårvagn i låga hastigheter. Denna låter ingenting.

Mitt övergripande intryck är att den känns som en solid elbil. Den är inte bäst på mycket, om ens något, men den tickar typ alla boxar som en elbil ska göra 2021 IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
I övrigt så går den ju rätt tyst och bekvämt. Infotainment "funkar", men det är ju lite laggigt ibland minst sagt.
Ljudet i stereon är inte det bästa, långt i från Model 3, men man ska kanske inte förvänta sig så mkt mer i en bil i denna klassen.
Antar infotainment inte är så modern att den har streamad film (Netflix, YouTube, etc.) som hos Tesla, men har den någon inbyggd form av streamad musik och radio som tex. TuneIn och Spotify?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Kört ca 40 mil idag.
Första intryck var att den kändes lite tung(men inte lastbilstung som etron), märks att den väger över 2 ton.
Gled runt med farthållaren ett tag. Verkar som skyltläsningen precis som min Tesla baserar sig även på kartor. På inre ringvägen Malmö där det är 90 fick den plötsligt för sig att det var 50. På en 80-väg utanför Lund, ca 100m innan fartkamera, fick den för sig att det var 90... men den saktar ner innan skyltarna normalt.
Började fundera på om jag skulle stå ut med en så tung och saktfärdig bil.

Sen tog jag en sväng runt "häckeberga ring". Visade sig att chassit minsann står pall för skapligt högt tryck. Faktiskt rätt kul. Teslan viftade ju lite med svansen när man laddade på, denna plogar med nosen istället när det går "för fort". Men det känns som vikten är väl fördelad och man kan pressa på rätt bra innan den understyr. Påminner om en "GTI"-bil faktiskt.
Min tidigare Volvo V60 D4 hade ju en automatlåda som skulle växla ner, en tung dieselspis i nosen och en turbo som skulle spinna upp... jämfört med den är ID4an rena rama sportbilen.

I övrigt så går den ju rätt tyst och bekvämt. Infotainment "funkar", men det är ju lite laggigt ibland minst sagt. Wireless carplay verkar funka bra.
Ljudet i stereon är inte det bästa, långt i från Model 3, men man ska kanske inte förvänta sig så mkt mer i en bil i denna klassen.
Stör mig på att den "tjuter" när man lägger i backen, minns att ID3 gör det också. Är väl nån dum safety feature.
I en Tesla med AWD hör man ju ett lite mer högfrekvent tjutande ibland från motorn, och etron låter ju som en truck/spårvagn i låga hastigheter. Denna låter ingenting.

Mitt övergripande intryck är att den känns som en solid elbil. Den är inte bäst på mycket, om ens något, men den tickar typ alla boxar som en elbil ska göra 2021 IMO.
Det låter lovande att du upplever chassit som hyfsat redan i grundutförandet. Jag antar att det bara kan bli bättre med den adaptiva fjädringen i Max-versionen, även om jag inte är bekant med hur väl VW's system funkar. Hur upplever du väg och vindljud i motorvägsfart (och då menar jag inte Taliz-fart)?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW ID.4

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
Kört ca 40 mil idag.
Första intryck var att den kändes lite tung(men inte lastbilstung som etron), märks att den väger över 2 ton.
Gled runt med farthållaren ett tag. Verkar som skyltläsningen precis som min Tesla baserar sig även på kartor. På inre ringvägen Malmö där det är 90 fick den plötsligt för sig att det var 50. På en 80-väg utanför Lund, ca 100m innan fartkamera, fick den för sig att det var 90... men den saktar ner innan skyltarna normalt.
Detta har jag upplevd båda i min Model S (AP1) men även i vår andra bil X1 även runt Malmö. Som jag upplevde det var det vid några avfarter då man har satt typ 50 och 70 skylt gällande på avfarten, men skylten är dåligt placerad (eller man tänkte inte långt in i framtiden när man satte upp skyltarna) jämfört med vägsträckan man kör på, så bilen läser även skylten på avfarten och tror såklart man kör där en kort stund.

Grattis till bilen 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
C153869A-3960-4B91-B9AB-15638C9401AD.jpeg
Grattis..hoppas du blir nöjd.
Ser ut som vi bor hyfsat nära varandra för visst är bilden tagen vid surfar parkeringen vid Habo ljung?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
taliz skrev:
Kört ca 40 mil idag.
Första intryck var att den kändes lite tung(men inte lastbilstung som etron), märks att den väger över 2 ton.
Gled runt med farthållaren ett tag. Verkar som skyltläsningen precis som min Tesla baserar sig även på kartor. På inre ringvägen Malmö där det är 90 fick den plötsligt för sig att det var 50. På en 80-väg utanför Lund, ca 100m innan fartkamera, fick den för sig att det var 90... men den saktar ner innan skyltarna normalt.
Detta har jag upplevd båda i min Model S (AP1) men även i vår andra bil X1 även runt Malmö. Som jag upplevde det var det vid några avfarter då man har satt typ 50 och 70 skylt gällande på avfarten, men skylten är dåligt placerad (eller man tänkte inte långt in i framtiden när man satte upp skyltarna) jämfört med vägsträckan man kör på, så bilen läser även skylten på avfarten och tror såklart man kör där en kort stund.

Grattis till bilen 8-)
Kanske utgick man från att bilarna i framtiden skulle kunna tolka skyltar lika enkelt som en människa kan?
Kunde du förstå vad som gäller där?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW ID.4

Inlägg av Credde »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Hämtat. Är jag först på forumet? :lol:
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
C153869A-3960-4B91-B9AB-15638C9401AD.jpeg
Grattis..hoppas du blir nöjd.
Ser ut som vi bor hyfsat nära varandra för visst är bilden tagen vid surfar parkeringen vid Habo ljung?
Tyckte också det ser välkänd ut - ”runt hörnan” för mig med!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW ID.4

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:
Kört ca 40 mil idag.
Första intryck var att den kändes lite tung(men inte lastbilstung som etron), märks att den väger över 2 ton.
Gled runt med farthållaren ett tag. Verkar som skyltläsningen precis som min Tesla baserar sig även på kartor. På inre ringvägen Malmö där det är 90 fick den plötsligt för sig att det var 50. På en 80-väg utanför Lund, ca 100m innan fartkamera, fick den för sig att det var 90... men den saktar ner innan skyltarna normalt.
Detta har jag upplevd båda i min Model S (AP1) men även i vår andra bil X1 även runt Malmö. Som jag upplevde det var det vid några avfarter då man har satt typ 50 och 70 skylt gällande på avfarten, men skylten är dåligt placerad (eller man tänkte inte långt in i framtiden när man satte upp skyltarna) jämfört med vägsträckan man kör på, så bilen läser även skylten på avfarten och tror såklart man kör där en kort stund.

Grattis till bilen 8-)
Kanske utgick man från att bilarna i framtiden skulle kunna tolka skyltar lika enkelt som en människa kan?
Kunde du förstå vad som gäller där?
Jag menade nu mer, att man nog inte tänkte på skyltplaceringen med tanke på att bilar i framtiden skulle kunna tolka skyltar. Jag förstod klart vad som gällde.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
Fredrik j skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:
Kört ca 40 mil idag.
Första intryck var att den kändes lite tung(men inte lastbilstung som etron), märks att den väger över 2 ton.
Gled runt med farthållaren ett tag. Verkar som skyltläsningen precis som min Tesla baserar sig även på kartor. På inre ringvägen Malmö där det är 90 fick den plötsligt för sig att det var 50. På en 80-väg utanför Lund, ca 100m innan fartkamera, fick den för sig att det var 90... men den saktar ner innan skyltarna normalt.
Detta har jag upplevd båda i min Model S (AP1) men även i vår andra bil X1 även runt Malmö. Som jag upplevde det var det vid några avfarter då man har satt typ 50 och 70 skylt gällande på avfarten, men skylten är dåligt placerad (eller man tänkte inte långt in i framtiden när man satte upp skyltarna) jämfört med vägsträckan man kör på, så bilen läser även skylten på avfarten och tror såklart man kör där en kort stund.

Grattis till bilen 8-)
Kanske utgick man från att bilarna i framtiden skulle kunna tolka skyltar lika enkelt som en människa kan?
Kunde du förstå vad som gäller där?
Jag menade nu mer, att man nog inte tänkte på skyltplaceringen med tanke på att bilar i framtiden skulle kunna tolka skyltar. Jag förstod klart vad som gällde.
Det är ju inte rimligt att framtidens självkörande bilar kommer vara sämre än en människa på att tolka skyltar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

Osäker på om de var denna gruppen någon pratade om att id4 är för liten att jämföra med etron.. Nja kanske inte så sant, i Tesla björns test så får man faktiskt plats med mer i id4 än i etron.. Imponerande..
Ska bli spännande se audi q4(?) som också bygget på men plattformen.

VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Antar infotainment inte är så modern att den har streamad film (Netflix, YouTube, etc.) som hos Tesla, men har den någon inbyggd form av streamad musik och radio som tex. TuneIn och Spotify?
Vad jag kan se finns det FM eller DAB...
Känns som ett klart steg tillbaka att tvingas glo på youtube i mobilen.
Men vem vet, kanske kommer i nån OTA? ;)
Eftersom den har wireless carplay så är det ju smidigt att hantera Spotify, ljudböcker etc där.
iAkita skrev:
Det låter lovande att du upplever chassit som hyfsat redan i grundutförandet. Jag antar att det bara kan bli bättre med den adaptiva fjädringen i Max-versionen, även om jag inte är bekant med hur väl VW's system funkar. Hur upplever du väg och vindljud i motorvägsfart (och då menar jag inte Taliz-fart)?
Det märks att det är stora hjul med mycket tyngd på, så det är en del däckljud. Kan bli ett "malande" ljud på viss asfalt. Men ändå relativt låg ljudnivå i normala hastigheter, lägre än Model 3. Kanske sjunker det ännu lite mer när däcken fått några hundra mil på sig.
I högre hastigheter bullrar det mer än etron och EQC, nog lite mer än Model S och X också. Inte mkt vindljud dock, sånt är det klart mer av i X.

Credde skrev:
chaffis75 skrev:
Grattis..hoppas du blir nöjd.
Ser ut som vi bor hyfsat nära varandra för visst är bilden tagen vid surfar parkeringen vid Habo ljung?
Tyckte också det ser välkänd ut - ”runt hörnan” för mig med!
Stämmer, bor ju i Lomma.


Förövrigt så ligger min snittförbrukning efter 40 mil på 245wh/km.
Då är det väldigt lite motorväg, mestadels 70-80 väg. Har dessutom kört väldigt lugnt, förutom runt häckeberga då... Så det är noterbart mer än Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: VW ID.4

Inlägg av Vulgarsonic »

taliz skrev:
martinot skrev:
Antar infotainment inte är så modern att den har streamad film (Netflix, YouTube, etc.) som hos Tesla, men har den någon inbyggd form av streamad musik och radio som tex. TuneIn och Spotify?
Vad jag kan se finns det FM eller DAB...
Känns som ett klart steg tillbaka att tvingas glo på youtube i mobilen.
Men vem vet, kanske kommer i nån OTA? ;)
Eftersom den har wireless carplay så är det ju smidigt att hantera Spotify, ljudböcker etc där.
iAkita skrev:
Det låter lovande att du upplever chassit som hyfsat redan i grundutförandet. Jag antar att det bara kan bli bättre med den adaptiva fjädringen i Max-versionen, även om jag inte är bekant med hur väl VW's system funkar. Hur upplever du väg och vindljud i motorvägsfart (och då menar jag inte Taliz-fart)?
Det märks att det är stora hjul med mycket tyngd på, så det är en del däckljud. Kan bli ett "malande" ljud på viss asfalt. Men ändå relativt låg ljudnivå i normala hastigheter, lägre än Model 3. Kanske sjunker det ännu lite mer när däcken fått några hundra mil på sig.
I högre hastigheter bullrar det mer än etron och EQC, nog lite mer än Model S och X också. Inte mkt vindljud dock, sånt är det klart mer av i X.

Credde skrev:
chaffis75 skrev:
Grattis..hoppas du blir nöjd.
Ser ut som vi bor hyfsat nära varandra för visst är bilden tagen vid surfar parkeringen vid Habo ljung?
Tyckte också det ser välkänd ut - ”runt hörnan” för mig med!
Stämmer, bor ju i Lomma.


Förövrigt så ligger min snittförbrukning efter 40 mil på 245wh/km.
Då är det väldigt lite motorväg, mestadels 70-80 väg. Har dessutom kört väldigt lugnt, förutom runt häckeberga då... Så det är noterbart mer än Model 3.
Intressant.
Björn Nyland fick ju otroligt imponerande siffror i sitt 90 km/h-test
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: VW ID.4

Inlägg av Mr S »

Taliz, en konstig fråga.

VW kommunicerar tydligt att de menar allvar med sin elbilssatsning. Känns även ID.4 som att de menar allvar?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Vulgarsonic skrev:

Intressant.
Björn Nyland fick ju otroligt imponerande siffror i sitt 90 km/h-test
Jo men då kör han ju i ett sträck på motorväg typ.
När jag kör runt här i Skåne är det mkt korsningar, byar, farthinder, en del omkörningar etc etc. Så det är långt ifrån konstant jämn fart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Mr S skrev:
Taliz, en konstig fråga.

VW kommunicerar tydligt att de menar allvar med sin elbilssatsning. Känns även ID.4 som att de menar allvar?
ID4 är ju byggd som en elbil från grunden, och har OTA, så de ligger ju klart före så gott som alla andra.
Men handlarna får nog jobba en hel del på sin kompetens runt elbilar. Min stod som sagt med 100% SOC i flera dagar, och de hade ingen förståelse för att det var dåligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: VW ID.4

Inlägg av Vulgarsonic »

taliz skrev:
Vulgarsonic skrev:

Intressant.
Björn Nyland fick ju otroligt imponerande siffror i sitt 90 km/h-test
Jo men då kör han ju i ett sträck på motorväg typ.
När jag kör runt här i Skåne är det mkt korsningar, byar, farthinder, en del omkörningar etc etc. Så det är långt ifrån konstant jämn fart.
Sant såklart.
Blev dock riktigt överraskad över att förbukninssiffrorna var så bra på en så pass stor bil även om det gäller konstant fart
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: VW ID.4

Inlägg av macky »

chaffis75 skrev:
Osäker på om de var denna gruppen någon pratade om att id4 är för liten att jämföra med etron.. Nja kanske inte så sant, i Tesla björns test så får man faktiskt plats med mer i id4 än i etron.. Imponerande..
Ska bli spännande se audi q4(?) som också bygget på men plattformen.

En hel del av e-tronens bagageutrymme finns under lastgolvet. Där får jag tex in barnens (7 och 10 år) skidor, pjäxor och hjälmar, frugans stavar samt lite annat plock. Men ngn banankartong går inte ner. Sen en frunk som iaf frigör plats från laddkablar bak. Gällande Q4 blir min gissning att den är sämre än ID4 i bagaget då det brukar var principen inom VAG. Hur är förresten enyaq vs id4? Skoda brukar ju vara störst.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

macky skrev:
chaffis75 skrev:
Osäker på om de var denna gruppen någon pratade om att id4 är för liten att jämföra med etron.. Nja kanske inte så sant, i Tesla björns test så får man faktiskt plats med mer i id4 än i etron.. Imponerande..
Ska bli spännande se audi q4(?) som också bygget på men plattformen.

En hel del av e-tronens bagageutrymme finns under lastgolvet. Där får jag tex in barnens (7 och 10 år) skidor, pjäxor och hjälmar, frugans stavar samt lite annat plock. Men ngn banankartong går inte ner. Sen en frunk som iaf frigör plats från laddkablar bak. Gällande Q4 blir min gissning att den är sämre än ID4 i bagaget då det brukar var principen inom VAG. Hur är förresten enyaq vs id4? Skoda brukar ju vara störst.
Enyaq har fler liter än ID.4 iaf. 585 resp 543. E-Tron har 660 liter totalt varav 605 där bak.

Vad gäller banankartonger så är jag ändå förvånad. Tror det gäller att ha lite tur med dimensionerna också.
Skriv svar