Så storheten i SuC nätverket (som vi som inte kör Tesla inte förstår fullt ut) består alltså av en spekulation om att det kanske kommer bli kö hos andra operatörer någon gång inom en snar framtid?MWall skrev:iAkita skrev:
Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.
Får väl se vad som händer nu framöver när det börjar komma lite volymer.
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nej absolut inte. Räcker att kolla på hur det ser ut idag. SuC finns överallt och är enkelt, billigt och har god tillgänglighet.iAkita skrev:Så storheten i SuC nätverket (som vi som inte kör Tesla inte förstår fullt ut) består alltså av en spekulation om att det kanske kommer bli kö hos andra operatörer någon gång inom en snar framtid?MWall skrev:iAkita skrev:
Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.
Får väl se vad som händer nu framöver när det börjar komma lite volymer.
Att man inte ens kan erkänna att SuC är en jättefördel är faktiskt ganska anmärkningsvärt.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vad är det jag ska erkänna? Det känns om du försöker tala om för mig att jag har problematiska elbilsresor, bara det att jag inte inser det. Vad är det för jättefördel jag går miste om när jag alltid kan ladda när jag behöver, utan att vänta, på laddare som klarar att leverera högre effekt än vad min bil kan ta emot?MWall skrev:Nej absolut inte. Räcker att kolla på hur det ser ut idag. SuC finns överallt och är enkelt, billigt och har god tillgänglighet.iAkita skrev:Så storheten i SuC nätverket (som vi som inte kör Tesla inte förstår fullt ut) består alltså av en spekulation om att det kanske kommer bli kö hos andra operatörer någon gång inom en snar framtid?MWall skrev:iAkita skrev:
Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.
Får väl se vad som händer nu framöver när det börjar komma lite volymer.
Att man inte ens kan erkänna att SuC är en jättefördel är faktiskt ganska anmärkningsvärt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det var inget. Är du nöjd så är det väl bra.iAkita skrev:Vad är det jag ska erkänna? Det känns om du försöker tala om för mig att jag har problematiska elbilsresor, bara det att jag inte inser det. Vad är det för jättefördel jag går miste om när jag alltid kan ladda när jag behöver, utan att vänta, på laddare som klarar att leverera högre effekt än vad min bil kan ta emot?MWall skrev:Nej absolut inte. Räcker att kolla på hur det ser ut idag. SuC finns överallt och är enkelt, billigt och har god tillgänglighet.iAkita skrev:Så storheten i SuC nätverket (som vi som inte kör Tesla inte förstår fullt ut) består alltså av en spekulation om att det kanske kommer bli kö hos andra operatörer någon gång inom en snar framtid?MWall skrev:iAkita skrev:
Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.
Får väl se vad som händer nu framöver när det börjar komma lite volymer.
Att man inte ens kan erkänna att SuC är en jättefördel är faktiskt ganska anmärkningsvärt.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Såg just nu flera voltswagens bilar ladda på suc. Och enligt tekniker på plats kommer det inom kort komma ett pressmeddelande. Ev krävs det uppdaterad mjukvara till 2.4.1. Alternativt kan det fungera om man pluggar i och sedan använder tyska röstigenkänning för att initiera laddning. Kan ej tyska men något ord på A F lät det som. Om någon kan prova vore det bra.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Och just denna dag ocksåMickep skrev:Såg just nu flera voltswagens bilar ladda på suc. Och enligt tekniker på plats kommer det inom kort komma ett pressmeddelande. Ev krävs det uppdaterad mjukvara till 2.4.1. Alternativt kan det fungera om man pluggar i och sedan använder tyska röstigenkänning för att initiera laddning. Kan ej tyska men något ord på A F lät det som. Om någon kan prova vore det bra.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Laddningen är knappast ett iceproblem utanför Tesla.iAkita skrev:Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.mati skrev:Jag håller med till 100%. Jag tror att man måste ha upplevt båda sidor för att verkligen kunna uppskatta SuC-nätverket. Det som alla andra bygger, dvs 1-4 laddare på ett ställe, är bara det absolut nödvändigaste. Edge-täckning jämfört med 4G ungefär. En förutsättning för att man ska ta sig nånstans överhuvudtaget. Men det är inte bra, och det är framförallt inte tryggt. Tesla har ju hittills visat att de klarar av att bygga ut SuC-nätverket minst i samma takt som de säljer fler bilar. De har både byggt ut befintliga stationer och samtidigt byggt även en massa nya. Och de har dessutom byggt om befintliga laddare så de stödjer CCS. Och V3. Det är på en helt annan nivå än Ionity och E-on och vad de nu heter.MWall skrev:Att det ska vara så svårt för icke-Tesla förare att inse storheten i Supercharger-nätverket.![]()
Och nu vräks det ut elbilar i allt snabbare takt. Jag är nästan glad att man även denna sommarn troligen får hålla sig hemma. För laddproblematiken lär inte bli mindre.
Å andra sidan SuC. Att ta sig ut på långtur vart man vill är inte bara fullt möjligt med en Tesla, det är också roligt och avkopplande. Man har den totala tryggheten som SuC-nätverket innebär. Laddning är ett icke-problem, det är (nästan) nånting man ser fram emot. Jag vet inte hur andra icke-teslaägare upplever det, men för mig är det jobbigt att behöva tänka på allt som laddning innebär. Är det upptaget? Funkar laddarjäveln ens? Vad kostar det? Går det att ringa nån support om det inte funkar? Vad fan gör jag om det inte går att ladda? Osv osv. Det är okej om man är nördig och entusiastisk. Jag är väl kanske det till viss del fortfarande. Men jag trodde faktiskt att utvecklingen skulle gå mycket snabbare. Och Teslas försprång blir inte direkt mindre heller.
Min sambo är numera på mig om vi inte ändå kan skaffa en Tesla igen, om det nu ska vara en elbil överhuvudtaget. Hon vill kunna resa utan laddångest. Och jag förstår henne. Men jag är som bekant inte så sugen på en Tesla.
Var i Nyköping i vintras och behövde ladda för att komma till nästa SuC.
Första macken var det upptaget med en Leaf som kom precis innan mig och skulle stå i 40min minst och ladda sa föraren.
Åker till nästa mack som ska ha en CCS, där har dom skyfflat upp 4st stora jordhögar framför laddaren samt ett släp som var fastlåst.
En Geländewagen hade kanske klarat terängen med 70-80cm höga jordhögar men inte en elbil.
Åker till 3dje laddaren som jag hittade, visade sig att det var Söderbergs bil laddare som Söderbergs hade ställt valfri Dieselbil ivägen för.
Fick åka tillbaka till den första laddaren ta en kaffe och vänta 30min till på att Leafen skulle ladda klart så jag fick ladda min 10-15min för att komma till SuC.
Ånget deluxe, man vet aldrig om dom funkar man vet aldrig om laddaren är upptagen man vet aldrig om ett släp står i vägen för laddaren hos andra aktörer.
Tänk då om alla som kör Tesla idag som ändå är den stora massan med CCS på bilen skulle släppa SuC och börja mackladda skulle vara kaos på vägarna.
Idag är det ju inte många med tex Zoe eller Leaf som gör långresor som ändå ingår i statistiken för sålda elbilar, det är ju först nu som andra bilar utöver Tesla börjar säljas i någon volym att prata om som kan användas på långresor.
Tycker det är synd att Model 3 inte går att få med 22kW laddare för det hade räddat en många gånger med 11kW är för slött för att få någon kräm över en lunch.
EDIT: Kollade precis på Ionity i Mantorp, 1 laddare offline 3 laddare används dvs kommer du dit just nu får du vänta på att få ladda.
Men vem säger att inte 3st Taycan precis ska ladda fullt så du får vänta 45-60min?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Dessa problem upplevde du alltså trots att du har tillgång till SuC? Men visst, att förlita sig på ensamma 50 kW laddare är hopplöst. Innan Ionity gjorde sitt inträde på svenska marknaden var det såklart en gigantisk fördel med SuC. Jag skulle själv inte valt någon annan elbil än Tesla som enda bil, innan Ionity började bygga sitt nätverk.LasseTM skrev:Laddningen är knappast ett iceproblem utanför Tesla.iAkita skrev:Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.mati skrev:Jag håller med till 100%. Jag tror att man måste ha upplevt båda sidor för att verkligen kunna uppskatta SuC-nätverket. Det som alla andra bygger, dvs 1-4 laddare på ett ställe, är bara det absolut nödvändigaste. Edge-täckning jämfört med 4G ungefär. En förutsättning för att man ska ta sig nånstans överhuvudtaget. Men det är inte bra, och det är framförallt inte tryggt. Tesla har ju hittills visat att de klarar av att bygga ut SuC-nätverket minst i samma takt som de säljer fler bilar. De har både byggt ut befintliga stationer och samtidigt byggt även en massa nya. Och de har dessutom byggt om befintliga laddare så de stödjer CCS. Och V3. Det är på en helt annan nivå än Ionity och E-on och vad de nu heter.MWall skrev:Att det ska vara så svårt för icke-Tesla förare att inse storheten i Supercharger-nätverket.![]()
Och nu vräks det ut elbilar i allt snabbare takt. Jag är nästan glad att man även denna sommarn troligen får hålla sig hemma. För laddproblematiken lär inte bli mindre.
Å andra sidan SuC. Att ta sig ut på långtur vart man vill är inte bara fullt möjligt med en Tesla, det är också roligt och avkopplande. Man har den totala tryggheten som SuC-nätverket innebär. Laddning är ett icke-problem, det är (nästan) nånting man ser fram emot. Jag vet inte hur andra icke-teslaägare upplever det, men för mig är det jobbigt att behöva tänka på allt som laddning innebär. Är det upptaget? Funkar laddarjäveln ens? Vad kostar det? Går det att ringa nån support om det inte funkar? Vad fan gör jag om det inte går att ladda? Osv osv. Det är okej om man är nördig och entusiastisk. Jag är väl kanske det till viss del fortfarande. Men jag trodde faktiskt att utvecklingen skulle gå mycket snabbare. Och Teslas försprång blir inte direkt mindre heller.
Min sambo är numera på mig om vi inte ändå kan skaffa en Tesla igen, om det nu ska vara en elbil överhuvudtaget. Hon vill kunna resa utan laddångest. Och jag förstår henne. Men jag är som bekant inte så sugen på en Tesla.
Var i Nyköping i vintras och behövde ladda för att komma till nästa SuC.
Första macken var det upptaget med en Leaf som kom precis innan mig och skulle stå i 40min minst och ladda sa föraren.
Åker till nästa mack som ska ha en CCS, där har dom skyfflat upp 4st stora jordhögar framför laddaren samt ett släp som var fastlåst.
En Geländewagen hade kanske klarat terängen med 70-80cm höga jordhögar men inte en elbil.
Åker till 3dje laddaren som jag hittade, visade sig att det var Söderbergs bil laddare som Söderbergs hade ställt valfri Dieselbil ivägen för.
Fick åka tillbaka till den första laddaren ta en kaffe och vänta 30min till på att Leafen skulle ladda klart så jag fick ladda min 10-15min för att komma till SuC.
Det är för övrigt intressant att så många Teslaägare försöker tala om för oss som inte kör Tesla att vi visst har problem med laddning, bara det att vi inte förstår det. Det påminner lite om petrolheads som försöker övertyga Teslaägare om att det inte alls är problemfritt för dem att göra långresor.
Igår var det en omröstning i FB gruppen Elbil forum Sverige hur mycket man som icke-teslaägare skulle vara beredd att betala i engångsavgift för att få full tillgång till SuC så länge man ägde bilen. Drygt hälften av de ca 200 som har röstat hittills skulle inte ens vara beredda att betala 5000 kr. Jag tycker det visar att problemen inte är så stora som många Teslaägare försöker få dem till, och att SuC håller på att förlora i värde som USP i takt med att andra laddnätverk byggs ut. Vill Tesla dra in pengar genom att ge andra tillgång till SuC är det nog nu det ska göras, medan det fortfarande är värt något att tala om.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag är också helt övertygad om att problemen för andra märken än Tesla har minskat, och kommer att fortsätta att minska.iAkita skrev:Igår var det en omröstning i FB gruppen Elbil forum Sverige hur mycket man som icke-teslaägare skulle vara beredd att betala i engångsavgift för att få full tillgång till SuC så länge man ägde bilen. Drygt hälften av de ca 200 som har röstat hittills skulle inte ens vara beredda att betala 5000 kr. Jag tycker det visar att problemen inte är så stora som många Teslaägare försöker få dem till, och att SuC håller på att förlora i värde som USP i takt med att andra laddnätverk byggs ut. Vill Tesla dra in pengar genom att ge andra tillgång till SuC är det nog nu det ska göras, medan det fortfarande är värt något att tala om.
Omröstningen du nämner har dock av naturliga skäl en kraftig "selection bias": de bilister för vilka bekymmersfria långresor är av avgörande betydelse (t.ex. jag) har sannolikt i mycket hög utsträckning valt Tesla eftersom det har varit det enda realistiska alternativet. De bilister för vilka långresor är mindre viktigt är sannolikt mycket vanligare bland andra märken.
Detta avspeglas förstås i svaren.
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Problemet är tillräckligt stor så jag helt väljer bort Taycan som bil, och de jag känner som kör Leaf hyr alltid bil när dom ska åka 40mil+iAkita skrev:Dessa problem upplevde du alltså trots att du har tillgång till SuC? Men visst, att förlita sig på ensamma 50 kW laddare är hopplöst. Innan Ionity gjorde sitt inträde på svenska marknaden var det såklart en gigantisk fördel med SuC. Jag skulle själv inte valt någon annan elbil än Tesla som enda bil, innan Ionity började bygga sitt nätverk.LasseTM skrev:Laddningen är knappast ett iceproblem utanför Tesla.iAkita skrev:Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.mati skrev:Jag håller med till 100%. Jag tror att man måste ha upplevt båda sidor för att verkligen kunna uppskatta SuC-nätverket. Det som alla andra bygger, dvs 1-4 laddare på ett ställe, är bara det absolut nödvändigaste. Edge-täckning jämfört med 4G ungefär. En förutsättning för att man ska ta sig nånstans överhuvudtaget. Men det är inte bra, och det är framförallt inte tryggt. Tesla har ju hittills visat att de klarar av att bygga ut SuC-nätverket minst i samma takt som de säljer fler bilar. De har både byggt ut befintliga stationer och samtidigt byggt även en massa nya. Och de har dessutom byggt om befintliga laddare så de stödjer CCS. Och V3. Det är på en helt annan nivå än Ionity och E-on och vad de nu heter.MWall skrev:Att det ska vara så svårt för icke-Tesla förare att inse storheten i Supercharger-nätverket.![]()
Och nu vräks det ut elbilar i allt snabbare takt. Jag är nästan glad att man även denna sommarn troligen får hålla sig hemma. För laddproblematiken lär inte bli mindre.
Å andra sidan SuC. Att ta sig ut på långtur vart man vill är inte bara fullt möjligt med en Tesla, det är också roligt och avkopplande. Man har den totala tryggheten som SuC-nätverket innebär. Laddning är ett icke-problem, det är (nästan) nånting man ser fram emot. Jag vet inte hur andra icke-teslaägare upplever det, men för mig är det jobbigt att behöva tänka på allt som laddning innebär. Är det upptaget? Funkar laddarjäveln ens? Vad kostar det? Går det att ringa nån support om det inte funkar? Vad fan gör jag om det inte går att ladda? Osv osv. Det är okej om man är nördig och entusiastisk. Jag är väl kanske det till viss del fortfarande. Men jag trodde faktiskt att utvecklingen skulle gå mycket snabbare. Och Teslas försprång blir inte direkt mindre heller.
Min sambo är numera på mig om vi inte ändå kan skaffa en Tesla igen, om det nu ska vara en elbil överhuvudtaget. Hon vill kunna resa utan laddångest. Och jag förstår henne. Men jag är som bekant inte så sugen på en Tesla.
Var i Nyköping i vintras och behövde ladda för att komma till nästa SuC.
Första macken var det upptaget med en Leaf som kom precis innan mig och skulle stå i 40min minst och ladda sa föraren.
Åker till nästa mack som ska ha en CCS, där har dom skyfflat upp 4st stora jordhögar framför laddaren samt ett släp som var fastlåst.
En Geländewagen hade kanske klarat terängen med 70-80cm höga jordhögar men inte en elbil.
Åker till 3dje laddaren som jag hittade, visade sig att det var Söderbergs bil laddare som Söderbergs hade ställt valfri Dieselbil ivägen för.
Fick åka tillbaka till den första laddaren ta en kaffe och vänta 30min till på att Leafen skulle ladda klart så jag fick ladda min 10-15min för att komma till SuC.
Det är för övrigt intressant att så många Teslaägare försöker tala om för oss som inte kör Tesla att vi visst har problem med laddning, bara det att vi inte förstår det. Det påminner lite om petrolheads som försöker övertyga Teslaägare om att det inte alls är problemfritt för dem att göra långresor.
Igår var det en omröstning i FB gruppen Elbil forum Sverige hur mycket man som icke-teslaägare skulle vara beredd att betala i engångsavgift för att få full tillgång till SuC så länge man ägde bilen. Drygt hälften av de ca 200 som har röstat hittills skulle inte ens vara beredda att betala 5000 kr. Jag tycker det visar att problemen inte är så stora som många Teslaägare försöker få dem till, och att SuC håller på att förlora i värde som USP i takt med att andra laddnätverk byggs ut. Vill Tesla dra in pengar genom att ge andra tillgång till SuC är det nog nu det ska göras, medan det fortfarande är värt något att tala om.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Samma sak för mig.LasseTM skrev:
Problemet är tillräckligt stor så jag helt väljer bort Taycan som bil, och de jag känner som kör Leaf hyr alltid bil när dom ska åka 40mil+
Jag tycker SuC duger för vår andrabil (utan SuC hade vi inte haft en enda elbil alls idag, utan högst troligen en BMW M3 som andrabil), men det är långt ifrån perfekt det heller för att idag ersätta vår större ICE-bil (dessutom saknas bra kombi på elbilsmarknaden).
Har dock funderat starkt på Taycan som andrabil istället för vår nuvarande M3 när den skal bytas, men kan inte idag byta just pga. SuC.
Aprilskämt å sido (gillade den av mickep!), men skulle Herman och Elon göra en deal så att VAG-bilar kan ladda på SuC i Sverige och Europa, så ligger ju Taycan (eller e-tron GT) enormt bra till för oss som andrabil/tredjebil (klart mycket sämre infotainment och räckvidd, men extremt mycket bättre byggkvalitet).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tråkigt att vara så beroende av SuC tycker jag. Skippar ofta SuC framför laddplats med bättre mat eller shopping. Av 19500 kWh laddade på knappt 10000 mil i vår enda bil är 2800 kWh på SuC, alltså runt 15 %. Av DC-laddning står SuC för runt hälften av den energi vi behövt.martinot skrev:
Jag tycker SuC duger för vår andrabil (utan SuC hade vi inte haft en enda elbil alls idag, utan högst troligen en BMW M3 som andrabil), men det är långt ifrån perfekt det heller för att idag ersätta vår större ICE-bil (dessutom saknas bra kombi på elbilsmarknaden).
Så jag förstår absolut att många klarar sig med elbil (kanske till och med som enda bil) utan att ha Tesla, särskilt om man sällan reser norr om Sundsvall.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Håller med. Det är flera skäl till att jag som Teslaägare önskar att SuC någon gång får lite seriös konkurrens från andra laddnät. De fyra viktigaste:themax skrev:Tråkigt att vara så beroende av SuC tycker jag. Skippar ofta SuC framför laddplats med bättre mat eller shopping.martinot skrev:
Jag tycker SuC duger för vår andrabil (utan SuC hade vi inte haft en enda elbil alls idag, utan högst troligen en BMW M3 som andrabil), men det är långt ifrån perfekt det heller för att idag ersätta vår större ICE-bil (dessutom saknas bra kombi på elbilsmarknaden).
1. Dels av det skälet du anger med möjlighet till bättre matställen och rastplatser (håller med helt att maten är förskräckligt dålig vid SuC, mest sunkiga vägkrogar eller trista smaklösa hamburgarkedjor). Så det har man klar nytta av även som Teslaförare.
2. En annan är att det ger ytterligare bättre geografisk täckning med fler laddplatser än om man bara begränsar sig till endast Tesla SuC.
3. Dels så är priskonkurrens bra för alla. Med bra konkurrens så hade knappast Tesla höjt priserna så rejält mycket i Sverige, och inte lika ofta som på sistone.
4. Sedan så ger det mig större framtida frihet och möjlighet att kunna köpa en bättre byggd bil från annan elbilstillverkare (tex. Audi, Porsche, Mercedes, BMW, mflr.).
Detta vara bara mina (fyra viktigaste) individuella skäl.
Ser man sedan på större frågor som på miljö, klimat och samhälle så är det även bra om infrastrukturen för laddning både byggs ut, förenklas och blir snabbare. Då kommer allt fler människor i samhället kunna snabbare byta ut allt fler ICE-bilar till elbilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Brukar läsa på Flashback om en som köpte en Zoe för tre år sedan och nu kört typ 15000 mil med den (den har bara AC laddning) och gör långresor ner i Europa, brukar mestadels gratis ladda hos typ Ikea och i Tyskland finns det visst gratis AC laddare utefter autobahn. Den behöver ju laddas efter 20 - 25 mil, och tror han fått slut på el tre gånger och fått bärgas.
Verkligen motsatt ända av skalan mot vad man får läsa här, han har ingen smartphone heller, så han får väl kolla hemma innan han åker var laddstationerna är, och reserver om de är trasiga. Bilen är ju inte uppkopplad.
Danmark har visst konstiga eluttag, så där fick han soppatorsk en gång.
Verkligen motsatt ända av skalan mot vad man får läsa här, han har ingen smartphone heller, så han får väl kolla hemma innan han åker var laddstationerna är, och reserver om de är trasiga. Bilen är ju inte uppkopplad.
Danmark har visst konstiga eluttag, så där fick han soppatorsk en gång.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Har ingen smartphone? Jeez, tvättar väl kläder i en bäck och maler korn till mjöl mellan stenar också kanske 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag läste om en som inte ens cyklade genom Europa, utan vandrade fysiskt till fots.
Klassiskt marscherande FTW!
(Om han hade en smartphone, eller ens någon telefon alls, förtäljer dock inte historien.)
Klassiskt marscherande FTW!

(Om han hade en smartphone, eller ens någon telefon alls, förtäljer dock inte historien.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
BAB7? Han är ju störd och hatar Tesla över allt annat och öser även skit över elbilar generellt eftersom hans Zoe är sisådär.wannabee skrev:Brukar läsa på Flashback om en som köpte en Zoe för tre år sedan och nu kört typ 15000 mil med den (den har bara AC laddning) och gör långresor ner i Europa, brukar mestadels gratis ladda hos typ Ikea och i Tyskland finns det visst gratis AC laddare utefter autobahn. Den behöver ju laddas efter 20 - 25 mil, och tror han fått slut på el tre gånger och fått bärgas.
Verkligen motsatt ända av skalan mot vad man får läsa här, han har ingen smartphone heller, så han får väl kolla hemma innan han åker var laddstationerna är, och reserver om de är trasiga. Bilen är ju inte uppkopplad.
Danmark har visst konstiga eluttag, så där fick han soppatorsk en gång.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Naturligtvis klarar man sig med en icke-Tesla. Det är ingen som har påstått att det inte går. Men man kan inte heller diskutera bort att den som kör Tesla har betydligt större frihet och trygghet.
Jag har heller inte behövt stå och vänta. Men det var ren tur. Och det har hänt några gånger att laddningen inte ville starta eller att det inte gick att betala. Och så får man ringa supporten, fippla och greja osv. Det har hänt mig flera gånger att laddaren jag tänkte använda var trasig. Eller så var det nästan fullt med bara en ledig laddare. Hos Ionity räcker det ju att en laddare inte fungerar (inte ovanligt) för att det kan bli kritiskt. Hos Tesla spelar det ingen större roll om en laddare inte fungerar.
Jag har heller inte behövt stå och vänta. Men det var ren tur. Och det har hänt några gånger att laddningen inte ville starta eller att det inte gick att betala. Och så får man ringa supporten, fippla och greja osv. Det har hänt mig flera gånger att laddaren jag tänkte använda var trasig. Eller så var det nästan fullt med bara en ledig laddare. Hos Ionity räcker det ju att en laddare inte fungerar (inte ovanligt) för att det kan bli kritiskt. Hos Tesla spelar det ingen större roll om en laddare inte fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Dividerade också med mig själv när jag köpte Konan, skulle jag köpa en M3 i stället. En kvarts mille extra fällde dock avgörandet. Tänkte att jag fick konfrontera dom där apparna när det blev dags och inte köra under 5-10%
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
… ”så länge jag har kvar min nuvarande bil” …spacecoin skrev:Det bästa med SuC är ju att det är gratis
(bara avslutade din mening)

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hur länge är det rimligt att ha kvar en bil? Pappa köpte en splitter ny MB C250 -98 som han sålde 2012. Det är 14 år. Pallar en Tesla 14 år? (Nu har han haft efterträdaren i 9 år, en GLK som är byggd som en jäkla pansarvagn).themax skrev:… ”så länge jag har kvar min nuvarande bil” …spacecoin skrev:Det bästa med SuC är ju att det är gratis
(bara avslutade din mening)
Jag vet inte alls. Hur länge kommer en Tesla att hålla? Kan jag ha min Model S i 10 år till?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Min granne köpte 2006 en sprillans ny S40. Den går och ser fortfarande ut som när den var ny. Svärfar sålde förra året sin S60 från 2003. Även den i nästan nyskick. Grannfrun har en V50 2007. Jättefin även den.MWall skrev:Jag vet inte alls. Hur länge kommer en Tesla att hålla? Kan jag ha min Model S i 10 år till?
Dessa bilar är helt klart fulländade när det gäller livslängd och hållbarhet. Motorerna bara går och går. Rost verkar inte vara nåt bekymmer för dessa bilar heller.
Teslorna saknar ju rostskydd. Man ser på Tesla Björns gamla P85 att rost börjar leta sig in i alla möjliga ihåligheter som Model S verkar ha by design. Visserligen har den gått en massa mil. Men jag undrar ändå hur den hade sett ut om den inte hade haft en aluminiumkaross.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14