Har S/X tjocktv?taliz skrev:Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Long Range vs. Performance? (2021)
Moderator: Redaktion
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
I stort sett alla bilar utom 3 och Y.Fredrik j skrev:Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.taliz skrev:Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Ja, det är en rejäl bulle framför ratten.Fredrik j skrev:Har S/X tjocktv?taliz skrev:Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Exakt. Kräver en ca 2-4 veckor, sedan vinns man över.taliz skrev:I stort sett alla bilar utom 3 och Y.Fredrik j skrev:Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.taliz skrev:Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.

Har ingen statistik, och gäller aldrig alla (finns ju tusen åsikter), men jag skulle personligen gissa att majoriteten av M3/MY-förare instämmer. Tycker HUD är betydligt mer användbart och ett större lyft.
Tar man blicken från vägen så är det ingen direkt tidsskillnad mellan att blicka rakt ner, eller snett ner. Vitsen är att man helt slipper ta blicken från vägen med HUD.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Så du tycker det är fullt normalt att störa sig på ett instrumentkluster men tycker det är obegripligt att andra kan störa sig på en minimalistisk interiör?taliz skrev:I stort sett alla bilar utom 3 och Y.Fredrik j skrev:Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.taliz skrev:Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.
Stör sig som i att det skulle kunna avgöra ett bilval?
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Fast nu jämför jag inom teslafamiljen. S/X är Teslas premiummodeller där man inte har samma budgettänk. Det har man däremot på 3/Y (inget som jag hittat på, det är ju tydligt uttryckt av Elon). Självklart har de skalat bort så mkt som möjligt för att göra bilarna så billiga som möjligt. Sen är det vissa som med en gång tycker att det är jättetaskigt att säga något sånt eftersom de gillar interiören i 3/Y, men det ändrar inte det faktum att det är framkallat pga kostnadsbesparingar.taliz skrev:Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Apropå prestanda så är något lite lurt med snabbheten hos denna Long Range, men det kanske är fördelarna enligt nedan som gör det. Dock tveksam.
Hjulen hos Performance är tyngre, sen är rullmotståmdet lite högre hos Pirelli som också påverkar.
Till sist vingen på Performance.
Men fakta är ändå att denna Performance är en tiondel snabbar på 402m än tester på tidigare generation.
.
Hjulen hos Performance är tyngre, sen är rullmotståmdet lite högre hos Pirelli som också påverkar.
Till sist vingen på Performance.
Men fakta är ändå att denna Performance är en tiondel snabbar på 402m än tester på tidigare generation.
.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Visst är MS/MX större och dyrare bilar, men det är också en skillnad i designfilosofi mellan de. En liten skärm framför ratten har billigaste korean eller kines för 100 papp om vi talar ICE.HelectriC skrev:Fast nu jämför jag inom teslafamiljen. S/X är Teslas premiummodeller där man inte har samma budgettänk. Det har man däremot på 3/Y (inget som jag hittat på, det är ju tydligt uttryckt av Elon). Självklart har de skalat bort så mkt som möjligt för att göra bilarna så billiga som möjligt. Sen är det vissa som med en gång tycker att det är jättetaskigt att säga något sånt eftersom de gillar interiören i 3/Y, men det ändrar inte det faktum att det är framkallat pga kostnadsbesparingar.taliz skrev:Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Så hade Tesla/Elon velat ha en skärm i de mer "budgetorienterade" M3/MY så hade ju verkligen haft råd med det. Tror det är en viss liten kostnad, men absolut inte någon jättekostnad. Finns många ICE-bilar runt 100-150 papp som har instrumentkluster bakom ratten, och även många billigare elbilar som ID3, Leaf, Kona, e-niro, Zoe, etc. har det.
Sedan är det ju inte heller några enorma budgetskillnader mellan bilarna en MS LR kostade ca 930 papp innan höjningen, och en M3 LR kostar 650 papp, och M3 P (som är närmare MS i effekt) kostar 680 papp (tidigare runt 700 papp).
Själv gillar jag den rena designen hos M3 mer än den i MS/MX, men hade som andra gärna sett en HUD som option. Men det var mest alldeles i början jag saknade HUD. Numera är jag nöjd utan, och kom över det efter de första veckornas körning med M3.
Men en HUD kan ju vara trevligt för att slippa ta blicken från vägen på alla bilar tycker jag (inte bara M3). Som sagt inte nödvändigt, men trevligt som extra alternativ/option.
Är däremot mer skeptisk till att blinker och färdriktningsspak är borta på nya MS/MX. Skulle även gärna sett en vindrutetorkarspak på M3/MY. Där tycker jag man sparat i onödan. Speciellt som vindrutetorkatautomatiken är väldigt blandad (första gången som den verkar fungera någorlunda dagtid är med nyaste mjukvaran jag kört senaste veckorna).
Notera också att nya MS och MX fått en mycket mindre skärm vid ratten än innan. Är det också då en "budgetbil"? Trots att de höjt priset med 50 papp gentemot den förra modellen med större rattskärm?
Sorry, köper inte alls ditt resonemang att det är främst av kostnadsskäl. Inte när minsta lilla kinesbil och skitbil har skärm vid ratten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Tror också att det kan vara sådana skillnader som avgör. I grund och botten så är ju M3 LR och M3 P väldigt lika bilar. Skiljer (ibland) lite i batterier, bromsar, hjul och mjukvara, men även spoiler som du nämner.kalenen skrev:Apropå prestanda så är något lite lurt med snabbheten hos denna Long Range, men det kanske är fördelarna enligt nedan som gör det. Dock tveksam.
Hjulen hos Performance är tyngre, sen är rullmotståmdet lite högre hos Pirelli som också påverkar.
Till sist vingen på Performance.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Det som är obegripligt är att du gång på gång verkar läsa någon osynlig text. Var skrev jag något om vad andra stör sig på?Fredrik j skrev:Så du tycker det är fullt normalt att störa sig på ett instrumentkluster men tycker det är obegripligt att andra kan störa sig på en minimalistisk interiör?taliz skrev:I stort sett alla bilar utom 3 och Y.Fredrik j skrev:Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.taliz skrev:Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.
Stör sig som i att det skulle kunna avgöra ett bilval?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.