Färg?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

NikolaTesla1975

Färg?

Inlägg av NikolaTesla1975 »

Hej,

jag är i färd med att beställa en Model X. Hade egentligen tänkt mig en silver men den färgen finns ju inte längre att beställa. Så nu lutar det åt en grå eller svart. Jag kommer att beställa den med standardfälgarna i silver.

Vad anser forumet är den bästa/snyggaste färgen på en Model X?

Det står att den valbara svarta lacken är solid, det brukar betyda att lacken är väldigt känslig mot repor mm. Vad har forumet för erfarenheter av det?

Jag har även varit inne på den vita med svarta fälgar men har läst att räckvidden minskar och att ljudbilden inne i bilen ökar.

Tar tacksamt emot era åsikter!
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Re: Färg?

Inlägg av Skogslasse »

Jag tänkte såhär. Vit är gratis, nåja, men nu kan jag foliera i valfri kulör när och om jag vill.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

NikolaTesla1975 skrev:
Det står att den valbara svarta lacken är solid, det brukar betyda att lacken är väldigt känslig mot repor mm. Vad har forumet för erfarenheter av det?
Den svarta lacken är nog den som är mest repkänslig. Jag bokade tid på lackbehandling innan jag fick bilen men det var "för sent" eftersom det var ett par månaders väntetid.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Beror på vilken färg du ska foliera i, är kontrasten mellan orginallack och folie stor kräver det mer av folieraren att han täcker mer för att inte visa orginallacken mellan paneler, speciellt när solen ligger på. Beror självklart på vilken färg du ska foliera i, så silver är kanske lika bra att ha vitt som grund. Minimera kontrasten är väl kanske det viktigaste för bäst resultat.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

NikolaTesla1975 skrev:
Hej,

jag är i färd med att beställa en Model X. Hade egentligen tänkt mig en silver men den färgen finns ju inte längre att beställa. Så nu lutar det åt en grå eller svart. Jag kommer att beställa den med standardfälgarna i silver.

Vad anser forumet är den bästa/snyggaste färgen på en Model X? /...
Det finns väl ingen dålig att färg att beställa. De som Tesla behöll var väl sannolikt de fem mest populära i den palett de hade.

Har sett alla färgerna i verkligheten. Har dock inte sett de nya fälgarna till Model X, så kan väl egentligen bara gå på hur det ser ut i konfiguration.

Efter Chrome Deleten är handtag och lister svarta (eller kanske väldigt mörkt grå). Den tidigare ’linjen’ med svart plast som löper längst ner på bilen finns kvar. De två färger du valt ut: Grå metallic och den svarta solida är de två färger som ger minst kontrast till de andra mörka/svarta detaljerna på bilen. Och så hade nog jag med resonerat. Av de två är även grå den som ger minst kontrast till 19-tumsfälgarna. Och om du istället vill ha de mörkgrå fälgarna kommer de sannolikt också se bra ut med den mörkgrå färgen. I alla fall om fälgarna har en mörkare grå nyans än den mörkgrå bilfärgen vilket de också ser ut att ha i konfiguratorn.

Och av de två färgerna tycker jag grå metallic är bättre än svart solid på ytterligare fler sätt. Den är mer praktisk eftersom den döljer smuts bättre. Som jag förstår är metallicfärger även tuffare och mer hållbara jämfört med en solid färg. Den grå kommer också dölja de microrepor som alltid uppstår (även i den mest skonsamma och mest professionella handtvätt) mycket bättre jämfört med svart solid.

Men om man ska tänka säkerhet är väl vit bättre. Syns bättre än grå och svart om det nu inte är snöstorm eller typ bländande solsken i vinterlandskap. Bäst synlighet av alla färger har väl sannolikt den röda. Så ur säkerhetssynpunkt är väl röd bäst. Men X är ju en ganska stor bil så den borde ju synas oavsett kan man ju tycka…

Det finns två skäl till varför vit är bäst. Vit kommer reflektera solstrålning bäst. Kommer således ge en lite svalare bil om man parkerar i solsken. Men det kan ju AC’n kompensera eftersom den kan sättas att hålla önskad temperatur oavsett hur mycket solsken skiner och hur varmt det är ute.

Den vita färgens reflektivitet kommer slutligen reflektera mest solstrålning tillbaka ut i rymden, så vit är väl det bäst färgvalet ur klimatsynpunkt. Undrar hur stor skillnad det skulle göra ifall alla fordon på planeten var vita…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar